Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 5.9.2011
- Tuomion Pasuuna
- Jessica Fletcher
Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011
Jos kyseessä olisi palkkamurha, niin voisihan toimeksiantajana olla joku muukin kuin uhrin aviomies.
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
Selvä. Selitä toki edelleen miten se maksu on hoidettu kun poliisi ei ilmeisesti ole löytänyt aviomiehen maksuliikenteestä mitään epäilyttävää.VPY kirjoitti:Nuusku-Nella, palkkamurhan voi hoitaa esim. Suomessa tai Pohjoismaissa asuvan kiinalaisväestön sisältä, näin on tapahtunut Pohjoismaissa ennenkin henkirikoksissa ja sieppauksissa, halukkaita kyllä löytyy, lisäksi kiinalaiset siirtolaiset eivät ole sieltä kaikista fiksuimmasta päästä, mutta helvetin ahneita kiinalaiset ovat.
Ja totta, palkkamurhan takanahan voi olla ihan kuka vaan. Mutta jotenkin se nyt silti on mun mielestä se epätodennäkösin vaihtoehto ja sitä miettiessä ratkoo juttua väärästä päästä. Jälleen kerran, yksinkertaisin selitys on yleensä todennäköisin ja harva rikos on niin jännä ja mystinen kun joidenkin mielestä olis kiva ajatella. Jos aviomiehellä ei olisi pitävää alibia niin pitäisin häntä todennäköisimpänä tekijänä, tilastojenkin perusteella. Mutta kun ilmeisesti on niin se toinen "tavallinen" vaihtoehto on kyllä satunnainen väkivallanteko. Mielestäni paikka ja aika sopivat myös paremmin satunnaiseen tekoon kuin suunnitelmaan.
Mutta odotellaan, ehkä joskus kuulemme totuudenkin.
Mistä päättelet ettei poliisi ole löytänyt mitään epäilyttävää miehen tilitiedoista? isojen summien nostamisen on voinut selittää esimerkiksi pariskunnan juuri tehdyllä Kiinan matkalla. Poliisihan laajensi tutkimuksiaan myös Kiinaan mutta sikäläiset viranomaiset eivät ole olleet yhteistyö-haluisia joten homma ei etene minnekään. Poliisi ei tunnu etsivän Suomessa ketään vaan on enemmänkin odottavalla kannalla...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
No ehkä siitä että poliisi ei edelleenkään epäile miestä rikoksesta. Olisihan tuon kiinni saanut kun suomessa kävi jos kovin kiireellistä asiaa olisi. Eikös? Tuota nyt en jaksa enää jankata miksi "tutkimuksia on laajennettu kiinaan".cicero kirjoitti:Mistä päättelet ettei poliisi ole löytänyt mitään epäilyttävää miehen tilitiedoista? isojen summien nostamisen on voinut selittää esimerkiksi pariskunnan juuri tehdyllä Kiinan matkalla. Poliisihan laajensi tutkimuksiaan myös Kiinaan mutta sikäläiset viranomaiset eivät ole olleet yhteistyö-haluisia joten homma ei etene minnekään. Poliisi ei tunnu etsivän Suomessa ketään vaan on enemmänkin odottavalla kannalla...
-
strangelove
- Adrian Monk
Tämä tapaus ei vaikuta miltään osin palkkamurhalta. Miksi aviomies olisi tapattanut vaimonsa? Kiinalaisperhe vaikutti julkisuudessa kerrottujen tietojen perusteella keskiluokkaiselta työläisperheeltä, joten kyseenalaistan myös miehen maksukyvyn. Ja kuka palkkamurhaaja jättäisi noin paljon sattuman varaa kuin tässä on tehty? Teko tehtiin lounasaikaan lähellä uhrin työpaikkaa ja palkkamurhaajalle varsin kömpelöllä tavalla. Olen aika varma, että tällainen kuvio olisi paljastunut hyvin nopeasti, kuten kävi Petikon ampumisessakin.
Kaikki ei aina mene niin kuin elokuvissa. Tosiasia on, että motiivittomia veritekoja tehdään ja joskus syyllinen vain pääsee pälkähästä. Ei siihen aina tarvita mitään suuria suunnitelmia. Vuonna 2007 Lahdessa polttomurhattiin ryyppyporukan keskuudessa mies. Syyllistä ei tähän päivään mennessä ole saatu selville, vaikka mahdolliset epäillyt voitiin alusta lähtien rajata harvalukuisen ryyppyporukan edustajiin. Kun kukaan ei joko muistanut tai halunnut puhua mitään tapahtumien kulusta, niin syytettynä ollut mies vapautettiin oikeudessa. Turun Mannerheiminpuistosta löydettiin vuonna 2009 hämärissä olosuhteissa surmansa saanut laitapuolen kulkija ja pimeä on tuokin tapaus edelleen. Aili Holopainen surmattiin 70-luvulla Fredan ja Bulevardin kulmauksessa ohikulkijan iskettyä häntä veitsellä sydämeen - selvittämättä jäi. Pirkko Ryhänen joutui 60-luvulla silmittömän veriteon uhriksi ja tekijä oli todennäköisesti uhrilleen tuntematon umpihullu. Näitähän riittää...
Kaikki ei aina mene niin kuin elokuvissa. Tosiasia on, että motiivittomia veritekoja tehdään ja joskus syyllinen vain pääsee pälkähästä. Ei siihen aina tarvita mitään suuria suunnitelmia. Vuonna 2007 Lahdessa polttomurhattiin ryyppyporukan keskuudessa mies. Syyllistä ei tähän päivään mennessä ole saatu selville, vaikka mahdolliset epäillyt voitiin alusta lähtien rajata harvalukuisen ryyppyporukan edustajiin. Kun kukaan ei joko muistanut tai halunnut puhua mitään tapahtumien kulusta, niin syytettynä ollut mies vapautettiin oikeudessa. Turun Mannerheiminpuistosta löydettiin vuonna 2009 hämärissä olosuhteissa surmansa saanut laitapuolen kulkija ja pimeä on tuokin tapaus edelleen. Aili Holopainen surmattiin 70-luvulla Fredan ja Bulevardin kulmauksessa ohikulkijan iskettyä häntä veitsellä sydämeen - selvittämättä jäi. Pirkko Ryhänen joutui 60-luvulla silmittömän veriteon uhriksi ja tekijä oli todennäköisesti uhrilleen tuntematon umpihullu. Näitähän riittää...
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Koska olen murha info sivustolla aivan uusi kirjoittaja, enkä nyt ensimmäistä kertaa tähän ketjuun kirjoittavana mitenkään ole pystynyt käymään läpi kaikkea sitä mitä on jo ehditty sanoa, joten toivottavasti kukaan ei pahastu ainakaan merkittäväsati siitä, jos otan esille jo mahdollisest loppuun kalutun ja vajokkitasoisen version aiheesta.
Samoihin aikoihinhan oli vapaalla omaa lomaa ottaneena nainen, joka oli tehnyt yhdessä rikostoverinsa kanssa satanistimurhan ja sittemmin vankilasta vapauduttuaan vesurimurhan. Ei ole oikein varmoja lähteitä tarkastaa enää jäljestä päin missä tämän naisen sanottiin tuohon aikaan hiippailleen. Kyseisen naisen sanottiin olleen melko lyhytpinnainen ja sen perusteella mitä olen ymmärtänyt lukemani perusteella, ei tarvinnut siihen aikaan kummoistakaan yllykettä veritekoon ryhtymiseen. Onko kenelläkään tapausta minua tarkemmin seuranneella havaintoa siitä onko se versio, että tämä nainen olisi tekijäehdokas, nyt loppuunkuljettu
Tämä kiinnostaa sitäkin taustaa vasten, että ihan tutkinnanjohdon toimesta on myönnetty kiinalaisnaisen murhan takana voivan olla myös mielenterveyspuolen tyyppi, miksi sitten ei myös (ainakin lehtitietojen mukaan) jonkinlaisen huumetaustan omaava ja 2 murhaa tehnyt voi täyttää tuota ehtoa.
Samoihin aikoihinhan oli vapaalla omaa lomaa ottaneena nainen, joka oli tehnyt yhdessä rikostoverinsa kanssa satanistimurhan ja sittemmin vankilasta vapauduttuaan vesurimurhan. Ei ole oikein varmoja lähteitä tarkastaa enää jäljestä päin missä tämän naisen sanottiin tuohon aikaan hiippailleen. Kyseisen naisen sanottiin olleen melko lyhytpinnainen ja sen perusteella mitä olen ymmärtänyt lukemani perusteella, ei tarvinnut siihen aikaan kummoistakaan yllykettä veritekoon ryhtymiseen. Onko kenelläkään tapausta minua tarkemmin seuranneella havaintoa siitä onko se versio, että tämä nainen olisi tekijäehdokas, nyt loppuunkuljettu
Tämä kiinnostaa sitäkin taustaa vasten, että ihan tutkinnanjohdon toimesta on myönnetty kiinalaisnaisen murhan takana voivan olla myös mielenterveyspuolen tyyppi, miksi sitten ei myös (ainakin lehtitietojen mukaan) jonkinlaisen huumetaustan omaava ja 2 murhaa tehnyt voi täyttää tuota ehtoa.
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
Tarkoitat Terhiä? Nyt en minäkään päiviä muista mutta Terhi vietti aikaa n 30 km:n päässä tampereelta parissa eri pikkukunnassa josta sitten lopulta löydettiin nopeasti kuvan julkaisemisen jälkeen.jarmo.janis kirjoitti:Koska olen murha info sivustolla aivan uusi kirjoittaja, enkä nyt ensimmäistä kertaa tähän ketjuun kirjoittavana mitenkään ole pystynyt käymään läpi kaikkea sitä mitä on jo ehditty sanoa, joten toivottavasti kukaan ei pahastu ainakaan merkittäväsati siitä, jos otan esille jo mahdollisest loppuun kalutun ja vajokkitasoisen version aiheesta.![]()
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Tämän ja muutaman muunkin tapauksen tutkintaa haittaa myöskin se, että tekijä ja uhri eivät lähes varmasti tunteneet toisiaan, jonkin asteinen suunnittelemattomuus on teosta nähtävissä. Ilmeisesti uhria ei myöskään ole ryöstetty, eikä hänelle ole tehty seksuaalista väkivaltaa. Siinä syitä sile miksi tutkinta polkee paikaallaan, ei ole suuntaa mihin epäilyn kohdistaa.strangelove kirjoitti:Tämä tapaus ei vaikuta miltään osin palkkamurhalta. Miksi aviomies olisi tapattanut vaimonsa? Kiinalaisperhe vaikutti julkisuudessa kerrottujen tietojen perusteella keskiluokkaiselta työläisperheeltä, joten kyseenalaistan myös miehen maksukyvyn. Ja kuka palkkamurhaaja jättäisi noin paljon sattuman varaa kuin tässä on tehty? Teko tehtiin lounasaikaan lähellä uhrin työpaikkaa ja palkkamurhaajalle varsin kömpelöllä tavalla. Olen aika varma, että tällainen kuvio olisi paljastunut hyvin nopeasti, kuten kävi Petikon ampumisessakin.
Palkkamurhaksi teko oli harvinaisen kömpelösti tehty, eli jo tekotapa yksin on omiaan heikentämään palkkamurhateorian uskottavuutta.
Kyllä sinä voisit käydä kaiken läpi. Sama vaiva siitä on, olit uusi tai vanha. Jos tuntuu, että ei suju, niin mieti, kannattaako postata enää uutta viestiä, joka taas lisää hyödyttömien viestien massaa ja haittaa kaikkia muita.jarmo.janis kirjoitti:Koska olen murha info sivustolla aivan uusi kirjoittaja, enkä nyt ensimmäistä kertaa tähän ketjuun kirjoittavana mitenkään ole pystynyt käymään läpi kaikkea sitä mitä on jo ehditty sanoa, joten toivottavasti kukaan ei pahastu ainakaan merkittäväsati siitä..
Kysymykseesi olisit löytänyt vastauksen helposti googlettamalla. Satanistivesurinainen saatiin kiinni 3.8.2011. Kiinalaistaustainen nainen surmattiin 5.9.2011. Melkoisella varmuudella vesurinaisen olinpaikka surmahetkellä on ollut viranomaisten tiedossa.
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Kaiken kaikkiaan tekotavasta jää vähän "keskentekoinen" vaikutelma tekijän näkökulmasta ajatellen. Vaikka ensimmäiset auttajat oli paikalla vain minuuteissa, ei tekijällä käsitykseni mukaan voinut olla tietoa siitä, kuinka nopeasti apu paikalle tulee. Tällöin tekijällä ei mielstäni siitä näkökulmasta tarkastellen ollut "pätevää syytä" lopettaa tekoaan kesken uhrin yhä eläessä.
En voi todistaa tätä paikkansapitäväksi enkä edes melkein varmaksi, mutta hyvä arvaus on se, että.
Tekijälle, joka saattoi hyökkätä takaapäin (riippuen uhrin vaatetuksesta), saattoi uhrin sukupuoli, sekä samalla kertaa se, että tuli käytyä väärän uhrin kimppuun paljastua tekijälle vasta kun uhri alkoi huutaa (avunhuutojen perustellahan sinne niitä auttajia tuli). Sitten ei muuta kun nopeasti karkuun. Tekijä saattoi myös joko muiluttaa itsensä paikalle tulleeseen joukkoon niin että häntä ei osattu siitä erottaa.
Ja vaikka viimeisimät poliisin tutkintaa valottavat tiedot (muutaman viikon takaa iltapäivälehdistä) sanookin että tekijä saattoi olla narkomaani tms, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että tekijällä olisi kaikki "narkkarin ulkoiset tunnusmerkit". Tekijähän voi olla vaikka huumekoukkuun joutunut "tavallisen työn" tekijä (mistä tahansa ammatista), joka on etsinyt rahoitusta seuraavaan käyttöannokseen hirveissä vieroitusoireissa.
Melko varmasti kuitenkin hoitoalan edustaja mahdollisena tekijänä voidaan tällä kertaa unohtaa sillä siellähän aineita saa "helpomminkin" vääriin käsiin.
Takas aiheeseen.
Ehkä juurikin se, että uhri oli väärä, saattoi osaltaan aiheuttaa teon keskeytyksen.
En voi todistaa tätä paikkansapitäväksi enkä edes melkein varmaksi, mutta hyvä arvaus on se, että.
Tekijälle, joka saattoi hyökkätä takaapäin (riippuen uhrin vaatetuksesta), saattoi uhrin sukupuoli, sekä samalla kertaa se, että tuli käytyä väärän uhrin kimppuun paljastua tekijälle vasta kun uhri alkoi huutaa (avunhuutojen perustellahan sinne niitä auttajia tuli). Sitten ei muuta kun nopeasti karkuun. Tekijä saattoi myös joko muiluttaa itsensä paikalle tulleeseen joukkoon niin että häntä ei osattu siitä erottaa.
Ja vaikka viimeisimät poliisin tutkintaa valottavat tiedot (muutaman viikon takaa iltapäivälehdistä) sanookin että tekijä saattoi olla narkomaani tms, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että tekijällä olisi kaikki "narkkarin ulkoiset tunnusmerkit". Tekijähän voi olla vaikka huumekoukkuun joutunut "tavallisen työn" tekijä (mistä tahansa ammatista), joka on etsinyt rahoitusta seuraavaan käyttöannokseen hirveissä vieroitusoireissa.
Melko varmasti kuitenkin hoitoalan edustaja mahdollisena tekijänä voidaan tällä kertaa unohtaa sillä siellähän aineita saa "helpomminkin" vääriin käsiin.
Takas aiheeseen.
Ehkä juurikin se, että uhri oli väärä, saattoi osaltaan aiheuttaa teon keskeytyksen.
-
Hans-Peter Haulikko
- Hetty Wainthropp
mulle tuli tätä surmaa miettiessä semmonen asia mieleen, että kun tämä oli kiinalaisnainen ja huusi apua ilmeisesti englanniksi, eli help help, niin
jos tekijä olisi hänen miehensä tai joku muu tuttu kiinalainen, niin jotenkin tulee mieleen, että uhri huutaisi ainakin ensiksi kiinaksi tekijälle: lopeta/mitä oikein teet/anna olla/sattuu tai muuta vastaavaa. ja vasta sitten, kun huomaa olevan paha tilanne tai kuulee ihmisiä tulevan jostain, niin alkaisi huutamaa muulla kielellä justiin tuota apua tai help. tämmönen tuli mieleen.
mitäs muut ootte mieltä? jotenkin tuntuis loogiselta huutaa sitä apua/help jos on tuntematon tekijä, ja jos taasen olisi tuttu tekijä, niin sillä kielellä mitä normaalisti on käytetty.
jos tekijä olisi hänen miehensä tai joku muu tuttu kiinalainen, niin jotenkin tulee mieleen, että uhri huutaisi ainakin ensiksi kiinaksi tekijälle: lopeta/mitä oikein teet/anna olla/sattuu tai muuta vastaavaa. ja vasta sitten, kun huomaa olevan paha tilanne tai kuulee ihmisiä tulevan jostain, niin alkaisi huutamaa muulla kielellä justiin tuota apua tai help. tämmönen tuli mieleen.
mitäs muut ootte mieltä? jotenkin tuntuis loogiselta huutaa sitä apua/help jos on tuntematon tekijä, ja jos taasen olisi tuttu tekijä, niin sillä kielellä mitä normaalisti on käytetty.
"näin mä ajattelen, mä oon maalaispoika"
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
No en nyt noin muuten osaa sanoa mutta itse olen jossain kohtaa jo miettinyt että jos tekijä olisi ollut tuttu tai tuntematon kiinalaisen näköinen niin olisi ehkä koittanut ensin kommunikointia juuri kiinaksi. Eli olen vähän samaa mieltä.Hans-Peter Haulikko kirjoitti:mulle tuli tätä surmaa miettiessä semmonen asia mieleen, että kun tämä oli kiinalaisnainen ja huusi apua ilmeisesti englanniksi, eli help help, niin
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Ehdoton ja tarkka varmuuus siitä millaiseen aikajanaan tapahtumat murhapaikalla voidaan laittaa antaisi varmuuden tuohonkin kysymykseen.nuusku-nella kirjoitti:No en nyt noin muuten osaa sanoa mutta itse olen jossain kohtaa jo miettinyt että jos tekijä olisi ollut tuttu tai tuntematon kiinalaisen näköinen niin olisi ehkä koittanut ensin kommunikointia juuri kiinaksi. Eli olen vähän samaa mieltä.Hans-Peter Haulikko kirjoitti:mulle tuli tätä surmaa miettiessä semmonen asia mieleen, että kun tämä oli kiinalaisnainen ja huusi apua ilmeisesti englanniksi, eli help help, niin
Mutta yksi asia on melko varma ja toinen vähän epävarmempi. Melko varma asia on se, että uhri tajusi, että vieraassa maassa kukaan ei ymärrä jos alkaa huutamaan kiinaksi, joten englanti joka ilmeisen hyvin hallussa suht luonnolinen vaihtoehto.
Se epävarmempi asia taasen on se, että jos uhri oli edes hetken tajuissaan auttajien paikallaoloaikana (kuten olen antanut itselleni kertoa), eikä paljastanut tekijää. Silloin se voi mielestäni tarkoittaa vain sitä että uhri ei ehkä tuntenut tekijää. Mikään ei myöskään ilmeisesti paljastanut uhrille kenen toimesta tekijä olisi ollut liikenteesä sillä silloinhan hänen mahdollisesti hetken tajuissaan ollessaan olisi kannattanut kertoa se auttajille.
Tähän loppuun on tosin pakko sanoa että, helppoahan se on täältä kirjoituspöydän takaa jälkeenpäin arvailla, mutta tällaisia ajatuksia nyt tänään.
ÖÖÖÖÖÖnuusku-nella kirjoitti:Selvä. Selitä toki edelleen miten se maksu on hoidettu kun poliisi ei ilmeisesti ole löytänyt aviomiehen maksuliikenteestä mitään epäilyttävää.VPY kirjoitti:Nuusku-Nella, palkkamurhan voi hoitaa esim. Suomessa tai Pohjoismaissa asuvan kiinalaisväestön sisältä, näin on tapahtunut Pohjoismaissa ennenkin henkirikoksissa ja sieppauksissa, halukkaita kyllä löytyy, lisäksi kiinalaiset siirtolaiset eivät ole sieltä kaikista fiksuimmasta päästä, mutta helvetin ahneita kiinalaiset ovat.
.
Ja aika yleistä on, että esim.henkivakuutuksen takia suoritetuissa palkkatapoissa sovitaan tekijälle maksettavaksi korvaus sitten niistä henkivakuutus tai perintörahoista tms. Usko pois, halukkaita on tälläisiinkin diileihin ihan riittämiin.
Toisekseen, maailmassa on pankkeja aika paljon
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
Ahaa. Anteeksi tyhmyyteni. Vielä jos saan sen verran vaivata että laitat lähteen tuolle väitteellesi: Yleensä kiinalaiset hankkivat palkkamurhiin ja kidnappauksiin omista piireistään tekijän/tekijät, halukkaita löytyy, usko pois ja kyseessä ei usein ole pro-tason osaajat. Kun noin voit väittää niin sulla ilmeisesti on tutkittua tilastotietoa kiinalaisten ulkomailla tilaamista palkkamurhista, jaa se toki kanssamme.VPY kirjoitti:ÖÖÖÖÖÖnuusku-nella kirjoitti:Selvä. Selitä toki edelleen miten se maksu on hoidettu kun poliisi ei ilmeisesti ole löytänyt aviomiehen maksuliikenteestä mitään epäilyttävää.VPY kirjoitti:Nuusku-Nella, palkkamurhan voi hoitaa esim. Suomessa tai Pohjoismaissa asuvan kiinalaisväestön sisältä, näin on tapahtunut Pohjoismaissa ennenkin henkirikoksissa ja sieppauksissa, halukkaita kyllä löytyy, lisäksi kiinalaiset siirtolaiset eivät ole sieltä kaikista fiksuimmasta päästä, mutta helvetin ahneita kiinalaiset ovat.
.![]()
Yleensä kiinalaiset hankkivat palkkamurhiin ja kidnappauksiin omista piireistään tekijän/tekijät, halukkaita löytyy, usko pois ja kyseessä ei usein ole pro-tason osaajat.
Ja aika yleistä on, että esim.henkivakuutuksen takia suoritetuissa palkkatapoissa sovitaan tekijälle maksettavaksi korvaus sitten niistä henkivakuutus tai perintörahoista tms. Usko pois, halukkaita on tälläisiinkin diileihin ihan riittämiin.
Toisekseen, maailmassa on pankkeja aika paljonEt kai sinä niin naivi ole, että kuvittelet Suomen poliisin saavan koskaan tietää, missä pankeissa aviomiehellä on/olisi tili ja minkälaista rahaliikennettä siellä on hoidettu? Vaikka esim. Aasiassa sijaitsevissa pankeissa tai veroparatiissa sijaitsevia tilejä jne
Tottakai miehellä voi olla tilejä missä vaan, poliisi kuitenkin varmasti saa selville mille tilille suomesta saatu palkka on maksettu ja sitä kautta on kuule on aika helppo seurata rahaa muillekin tileille jos niitä on. Vai onko väitteesi nyt se että miehellä on useita tulonlähteitä ja salaisia pankkitilejä ympäri maailman?