JasseHames kirjoitti: Su Marras 17, 2024 3:36 pm
Ikuistetaanpa ketjuun
Tulen herra:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/6297985 kirjoitti:
Tulen Herra
16.02.2022 21:34
Minä olin Lars Dahl. En oikein tiedä mistä se johtuu, mutta välillä kuvittelen aidosti olevani joku suomenruotsalainen. Ehkä siitä syystä, että suomenruotsalaiset tienaavat enemmän kuin suomenkieliset. Jotain pahoja lapsuudentraumoja minulla on, joskus kuvittelen olevani jopa nainen. En vain voi sille mitään, että kuvittelen olevani jotain muuta kuin mitä oikeasti olen. Välillä herään oudoista tilanteista ja paikoista enkä muista, mitä olen sitä ennen tehnyt.
Oikeasti olen mies ja asun Riihimäellä osoitteessa Perjalantie 3, jos ymmärrätte mitä tarkoitan... Googlatkaa... Olen Tulen Herra…
Kommentoinpa nyt vähän tuota boldattua, vaikka kommentointi ei hyvin todennäköisesti mene em. "yli-ihmissuvun" hengissä oleville jäsenille jakeluun.
Tehdäänpä ensin havainnollistamiseen pyrkivä ajatusleikki:
Oletetaan, että maailmanlaajuisesti tilastollisissa tutkimuksissa on todettu, että 15-30-vuotiaat tekevät kaikki rikokset. Oletetaan myös, että Suomeen saapuvista maahanmuuttajista 60 prosenttia on 15-30-vuotiaita, mutta Suomen kantaväestöstä vain 20 prosenttia on 15-30-vuotiata. Nyt jos raakadata näyttää maahanmuuttajien tekemien rikosten suhteellisen määrän olevan kolme kertaa suurempi kuin kantaväestöllä, niin vähemmän älykäs saattaa alkaa jankuttamaan selitystä ilmiölle maahanmuutosta, vaikka oikea selitys löytyykin väestöryhmien erilaisesta ikäjakaumasta.
Mutta ei hätää, sillä pätevästi toteutettu tilastollinen tutkimus pystyy ottamaan huomioon muitakin seikkoja. Tätä kutsutaan selittävien tekijöiden vakioimiseksi, minkä toteuttaminen on erinomaisen helppoa ja suoraviivaista esimerkiksi lineaarisessa regressioanalyysissa, kunhan datakin on laadukasta.
Henkilökohtaisesti en ole nähnyt yhtään tutkimusta, jossa suomenruotsalaisten ja suomenkielisten tuloerojen selittävinä tekijöinä on vakioitu esimerkiksi kaikki seuraavat seikat:
- Alueelliset asutuserot. Ruotsinkieliset asuvat enimmäkseen rannikoilla, Ahvenanmaalla ja Pohjanmaalla, kun taas suomenkielisten asutus on hajanaisempaa. Mainittakoon tässä yhteydessä, että Ahvenanmaa, jonka asukkaista lähes 90 prosenttia on ruotsinkielisiä, saa merenkulkutukia ja muita tulonsiirtoja niin paljon, että valtion nettomenot yhtä ahvenanmaalaista kohden ovat jopa yli 4000 euroa (vertailukohtana uusimaalaiset, jotka ovat vastaavassa mielessä pari tonnia nettomaksajia).
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ahvenanmaa kirjoitti:
Tärkein elinkeino on merenkulku, joka synnyttää lähes 30 prosenttia alueen bruttokansantuotteesta. Ahvenanmaa saa myös poikkeuksellisen suuria tulonsiirtoja muualta Suomesta: valtion nettomenot yhtä ahvenanmaalaista kohden ovat noin 4 500 euroa vuodessa.[4] Ahvenanmaan elintaso onkin Suomen korkein.[5]
- Suomenruotsalaisen kielikiintiöt korkeakouluihin. Nämä kiintiöt ovat keskittyneet sattumalta aloille, joiden lähtöpalkka ja keskiansiot ovat keskimääräisiä tuloja mainittavasti korkeammat. Esimerkkeinä Hanken ja Helsingin yliopiston kielikiintiöt lääketieteellisessä ja oikeustieteellisessä tiedekunnassa.
- Suomenruotsalaiset omistavat osakkeita yli kolme kertaa enemmän kuin suomenkieliset keskimäärin. (Oma tutkimuksensa olisi kokonaan, minkä verran tähän seikkaan on vaikuttanut aikanaan täysin ruotsinkielinen virkamieskunta...)
- jne.
Toki olen kaikenlaisia kaistapäisiä "päättelyitä" netistä lukenut, kuten esimerkiksi tällainen:
Kauniaisten asukkaiden keskiansio on selvästi suurempi kuin suomalaisten keskiarvo. Kauniaisen asukkaista ruotsinkielisiä on yli 30 prosenttia, mikä on selvästi suurempi osuus kuin koko Suomen asukkaista. -> Kauniaisten asukkaiden suuremman keskiansion selittää ruotsinkielisyysaste. -> Ruotsinkieliset tienaavat enemmän kuin suomenkieliset.