Pummilla matkustaminen

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

jamppa
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1327
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
Paikkakunta: Korpi pohjoisessa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Jaahas vai tuollalailla saavat. Korjataanpas pikkasen, kyllä työttömätkin voivat oikeilla perusteluilla saada harkinnan varaisena toimeentulotukena matkalipun. Jotenkin mua vaan vielä ihmetyttää toi, että ihmiset ketkä roikkuvat soskun varassa kävisivät hakemassa kelasta matkalappuja, kun niitä yleensä jaetaan soskusta.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Toisaalta mulla ei ole vara matkustaa bussilla ,muttei myöskään ole vara olla matkustamatta. Kuopiossa kuitenkin ollaan levittäydytty aika laajalle alueelle asumaan ja jos joku paikaan menis pyörällä tai jalan niin siihenhän menis ihan hulluna aikaa. Varmaan jäisin kotiin kyykkimään loppuelämäkseni ja kävisin vaan roskiksella ja kaupassa.
Niin ja sen verran mukavuudenhaluinen olen että pakkasilla mielummin uhraan viimeset pennoset bussiin kun ostan baarissa ne pari kaljaa jotka kusen seuraavana päivänä ulos tai yrjöän jo illalla taksijonoon.

Sinänsä minulla ei henk.koht. ole valittamista. Tai no joo, ainahan mulla on jotain. Mutta on paljon sellasia jotka oikeesti sitä rahaa tarttee ja noi bussimatkat on kalliita. Onhan se ihan jees että järjestetään leipäjonoa ja jaetaan köyhille keittoa mutta sitä enne täytyy esim. petoselta matkustaa männistöön johon menee 8€ rahaa. Jos sen verta olis niin ie varmaan tartteis mennä sinne jonoon.
Niin no onhan tässä se toinenkin puoli. Onko suomessa sellasia köyhiä niin paljon joille olis ollu töitä tarjolla mutta itse valitsi toisen tien? Siis tarkotan että mahdollisuuksia olis ollut mutta on jotenkin valtion tai muun ulkoa tulevan esteen takia jäänyt kodttomaksi ja köyhäksi. En tiedä.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

KELA maksaa (ainakin maksoi vuonna 1999 kun olin työttömänä) työttömälle työnhakumatkat EU:n alueella, jos on sovittu työhaastattelu. (ts. saat mukaasi paperin, johon hankit allekirjoituksen siitä, että olet käynyt haastattelussa.) Ehkä OT, mutta tätä harva tietää ja esim. työnhakumatka toiseen kaupunkiin jää toteuttamatta.
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1587
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

PaulaDrew kirjoitti:KELA maksaa (ainakin maksoi vuonna 1999 kun olin työttömänä) työttömälle työnhakumatkat EU:n alueella, jos on sovittu työhaastattelu. (ts. saat mukaasi paperin, johon hankit allekirjoituksen siitä, että olet käynyt haastattelussa.) Ehkä OT, mutta tätä harva tietää ja esim. työnhakumatka toiseen kaupunkiin jää toteuttamatta.
Joo, nää spurgut oiskin hyvä laittaa työnhakuun EU:n joka kolkkaan. Pääsisivät samalla matkailemaan ja suomikuva kohenisi silmissä. Oikein silmiä hivelisi näky, jostain suomalaishampista kuset housussa Brysselissä hakemassa jtn virkaa EU-parlamentista :D

Mutta joo, taisi mennä cicerolla sossu ja kela sekaisin..

Harvoin junalla matkustaessani, maksan aina vasta konduktoorille. Mielessä ajatus, jospa se ei huomaa. Mutta kyllä ne piru vaan huomaa, varsinkin nykyisin niillä jotenkin tarkempi silmä :evil:
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Noh, tyhmä apollo!

Ketä sinä oikein tarkoitat? Noita ciceron "laitapuolen kulkijoita" jotka paljastuivat asunnottomiksi vai työttömiä? Itse olen siis tätä mahdollisuutta käyttänyt työnhakumatkaan toiseen kaupunkiin, eikä ollut kuset housuissa enkä ollut päissäni. :(
jamppa
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1327
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
Paikkakunta: Korpi pohjoisessa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

PaulaDrew kirjoitti:KELA maksaa (ainakin maksoi vuonna 1999 kun olin työttömänä) työttömälle työnhakumatkat EU:n alueella, jos on sovittu työhaastattelu. (ts. saat mukaasi paperin, johon hankit allekirjoituksen siitä, että olet käynyt haastattelussa.) Ehkä OT, mutta tätä harva tietää ja esim. työnhakumatka toiseen kaupunkiin jää toteuttamatta.
Nykypäivänä tuo homma toimii ainakin suomen sisällä työkkärin kautta joka antaa lapun joka pitää haastattelijan täyttää jonka jälkeen se toimitetaan takaisin työkkäriin mistä se lähetetään te-keskukseen joka sitten parin viikon päästä maksaa massit tilille.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

pummilla menen helsingin alueella, en siellä oo maksanu lippua mihinkään koskaan. eikä edes hävetä myöntää kun siellä sen verran harvoin tulee käytyä. pitemmän matkan busseissa ja junissa saa vähän säästettyä kun maksaa kyydin n. puoleen väliin asti, ei se yksinäinen tarkastaja/konduktööri moneen kertaan samalta ihmiseltä lippua kysele.
noh, harvemmin tulee yleisillä liikuttua kun en yleensäkään usein jykylän ulkopuolella heilu. ei ole omaakaan autoa mutta jonkun kimppakyydin saa kavereiden kanssa järjestettyä jos pitää paikkakuntaa vaihtaa
ja liftaamallakin on tullut liikuttua jonkun verran.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Spider
Olivia Benson
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

apollo kirjoitti: Harvoin junalla matkustaessani, maksan aina vasta konduktoorille. Mielessä ajatus, jospa se ei huomaa. Mutta kyllä ne piru vaan huomaa, varsinkin nykyisin niillä jotenkin tarkempi silmä :evil:
Olen ymmäränyt että lippu maksaa hivenen enemmän junassa ostettuna. Siis silloin kun lipputiski on ollut avoinna junan lähtiessä.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

cicero kirjoitti: Marsalkalla taitaa olla jonkun sortin ongelma kun pitää niin kovasti hyökätä toisen kimppuun täällä..
Hyökännyt? Onkohan nyt lievää vainoharhaisuutta havaittavissa. Olin vain kiinnostunut asiasta.

en tiedä tosiaan saavatko kaikki asunnottomat näitä lippuja enkä niin ole väittänytkään vain että heillekin sellaisia myönnetään...
Aivan. Väitit näin:
myös laitapuolen kulkijat saavat hakea ilmaiset joukkoliikenneliput kahden viikon välein
Ja tämä jatkoksi siihen, kun keskusteltiin lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi matkustamisesta.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Spider kirjoitti:
apollo kirjoitti: Harvoin junalla matkustaessani, maksan aina vasta konduktoorille. Mielessä ajatus, jospa se ei huomaa. Mutta kyllä ne piru vaan huomaa, varsinkin nykyisin niillä jotenkin tarkempi silmä :evil:
Olen ymmäränyt että lippu maksaa hivenen enemmän junassa ostettuna. Siis silloin kun lipputiski on ollut avoinna junan lähtiessä.
Turvallisempaa on että ostaa lipun valmiiksi mutta ei leimaa sitä, paitsi jos pyydetään, jos ei pyydetä niin voi lunastaa käyttämättömän lipun rahat takas :) Pienen maksun siitä kyl vähentävät mutta ei ainakaan tule mitään sakkoja.

EDIT; Jännä muuten jos on liikenteessä kauluspaita ja muutenkin "siistit" kuteet päällä niin ei ole kai kertaakaan multa kysytty lippua, mutta jos puolestaan on hupparia yms rennompaa päällä niin konduktöörit hyökkää silmät pullistuen kysyy lippua :D
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1587
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

Bombay kirjoitti:
Spider kirjoitti:
apollo kirjoitti: Harvoin junalla matkustaessani, maksan aina vasta konduktoorille. Mielessä ajatus, jospa se ei huomaa. Mutta kyllä ne piru vaan huomaa, varsinkin nykyisin niillä jotenkin tarkempi silmä :evil:
Olen ymmäränyt että lippu maksaa hivenen enemmän junassa ostettuna. Siis silloin kun lipputiski on ollut avoinna junan lähtiessä.
Turvallisempaa on että ostaa lipun valmiiksi mutta ei leimaa sitä, paitsi jos pyydetään, jos ei pyydetä niin voi lunastaa käyttämättömän lipun rahat takas :) Pienen maksun siitä kyl vähentävät mutta ei ainakaan tule mitään sakkoja.
Maksaa tosiaan muutaman euron enemmän, mutta aina kannattaa yrittää. Eihän noissa kaukojunissa mitään sakkoja saa, kun vaan kaivaa kuvetta konnarille.

Puolet saa siitä lipusta takaisin, oon mää niitäkin joskus lunastanu 8)
Viimeksi muokannut apollo, Ti Huhti 15, 2008 3:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1587
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

PaulaDrew kirjoitti:Noh, tyhmä apollo!

Ketä sinä oikein tarkoitat? Noita ciceron "laitapuolen kulkijoita" jotka paljastuivat asunnottomiksi vai työttömiä? Itse olen siis tätä mahdollisuutta käyttänyt työnhakumatkaan toiseen kaupunkiin, eikä ollut kuset housuissa enkä ollut päissäni. :(
Kun väitettiin, että kelasta saa matkalippuja nämä rantojemme sankarit ja kela ei sitten ilmeisesti anna mitään lippuja. Ainoastaan työnhakuun työttömille avustus. Halusin vaan leikitellä ajatuksella, että nää spurgut kulkee työnhaussa...

Älä ota mitään henk.kohtaisesti. Hyvä että jaksaa duunia hakea kauempaakin.
Dr.NecroPhil
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:19 pm
Paikkakunta: Suomen Sosialistinen Kansantasavalta

Viesti Kirjoittaja Dr.NecroPhil »

Minun mielestäni, kun kerran yksityisautoilua koetetaan kokoajan pakkovähentää täysin käsittämättömillä auto-, bensa-, ym. veroilla, joukkoliikenteen ilmaisuus pitäisi olla itsestäänselvyys.
Autoveronhan piti olla vain väliaikainen keino riistää kansalaisia mutta näköjään tuo "väliaikainen" on valtion mielestä aika venyvä käsite, prkl.
Nuo verorahat voisi mainiosti sijoittaa nimenomaan ilmaisen joukkoliikenteen rahoittamiseen.

Ja niin kauan kuin HKL ja kumppanit karsivat vuoroja samalla korottaen lippujen ja tarkastusmaksujen hintaa, ei voida mitenkään hirveän "ergonomisesta" ratkaisusta puhua. Niin kauan kuin moinen meno jatkuu, liikun omalla autolla sata kertaa mieluummin kuin että räntäsateessa odottelisin turhaan ajamatta jäänyttä bussivuoroa, jonka ansiosta sitten pomon heplaaminen kohdistuisi minuun.
Sen verran huonoja kokemuksia minulla tästä varsinkin PK-seudun joukkoliikenteen "sujuvuudesta" on, että kannustan jokaista kulkemaan pummilla niin paljon kuin pystyy niin kauan kuin tämä samansuuntainen "kehitys" jatkuu.

Mielelläni maksaisin veroja muutaman prosenttiyksikön verran enemmän, jos täten saataisiin kattava ja toimiva ilmainen joukkoliikenne toteutettua.

Nim. mm. 52 minuuttia kolmosratikkaa odottanut
ODERINT DVM METVANT.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

minulla on ihan hyviä kokemuksia tuosta joukkoliikenteestä ja hyvin harvoin on mun kohdalle sattunut että ei tule ajallaan pysäkille...kolmosratikoiden myöhästelyt on tällä hetkellä "normaalia" kun tekevät remonttia siellä niiden kulkumatkan varrella. juuri eilen matkustin yhdellä jonka reitti kesken kaiken lyheni puolella....no onneksi pääsin kuitenkin lähelle sitä ratikkapysäkkiä mistä vaihdoin sitten melein kotiovelle tulevaan ja olin ilman lasta liikenteessä niin maksoin lippunikin...

kokemusta on kyllä muilla mailla joukkoliikenteen toimimattomuudesta...

en kyllä ymmärrä miksi joukkoliikenteen pitäisi olla ilmaista vaikka yksityisautoilua pyrittäisiin vähentämään sillä yksityisautoilu on huomattavasti kalliimpaa kuin joukkoliikenteen käyttö...luulisi ihmisten olevan taloudellisia ja jo pelkästään siitä syystä vaihtavan..varsinkin kun on uutisoitu näyttävästi että aika suuri osa ei pysty autojaan maksamaan edes...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Dr.NecroPhil
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:19 pm
Paikkakunta: Suomen Sosialistinen Kansantasavalta

Viesti Kirjoittaja Dr.NecroPhil »

Noh, sanotaanko ettei välttämättä tarvitsisi täysin ilmaista olla, mutta kyllä nykyiset hinnat, esim. 30pv seutulippu yli 80€, ovat sen verran törkeitä, että olen laskenut omalla autolla liikkumisen tulevan halvemmaksi loppupeleissä (siis jos on vähäruokainen pienikoneinen kottero eikä mikään Hummer :) ).

Vaikuttaa siltä, että HKL ja koko kaupunginvaltuusto soutaa ja huopaa samanaikaisesti juuri tuolla älyttömällä rahastuksella, kyllä verovaroista joutaisi jonkin verran enemmän pistää siihen, että yleisillä kulkeminen olisi taloudellisesti järkevää, mutta esimerkiksi minun kohdallani tilanne on täysin päinvastainen.
Joku työsuhdematkakortti oli mielestäni niin huono vitsi, etten edes viitsi siihen enempää kommentoida kuin sen verran, että "hyvällä tuurilla" veroprosentti saattaa nousta juuri tuon "edun" takia ja joku 25% halvempi hinta ei todellakaan ole mistään kotoisin. Jos olisi vaikka sen puolet halvempi, niin sitten saattaisi löytyä jo jonkinverran itua koko touhusta.

Ja tuo kolmosratikkaheittoni oli vain esimerkki siitä, miten vuoroja jätetään ajamatta ja lopulta tulee sitten kolme saman numeron sporaa (tuo 52min odotus tapahtui kesällä 2003, silloin ei ollut remonttia tietääkseni ja muutenkin eivät kyllä suunnilleen ikinä ajoissa tulleet) tahi sitten tietyillä busssilinjoilla systemaattisesti jatkuva etuajassa paahtaminen päättäriltä asti;tuon takia jouduin pari vuotta sitten laittamaan kelloni näyttämään 7 minuuttia etuaikaa, että edes jotenkin saisin käsityksen, ehdinkö bussiin. Voisivat hieman enemmän järkeä käyttäen suunnitella nuo aikataulut jos kerran kokoajan pitää paahtaa talla pohjassa etuajassa, että ehtii ajoissa toiselle päättärille, tämä siis huolimatta siitä, onko ruuhka-aika tai ilta...
ODERINT DVM METVANT.
Vastaa Viestiin