Pummilla matkustaminen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1327
- Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
- Paikkakunta: Korpi pohjoisessa
Jaahas vai tuollalailla saavat. Korjataanpas pikkasen, kyllä työttömätkin voivat oikeilla perusteluilla saada harkinnan varaisena toimeentulotukena matkalipun. Jotenkin mua vaan vielä ihmetyttää toi, että ihmiset ketkä roikkuvat soskun varassa kävisivät hakemassa kelasta matkalappuja, kun niitä yleensä jaetaan soskusta.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Toisaalta mulla ei ole vara matkustaa bussilla ,muttei myöskään ole vara olla matkustamatta. Kuopiossa kuitenkin ollaan levittäydytty aika laajalle alueelle asumaan ja jos joku paikaan menis pyörällä tai jalan niin siihenhän menis ihan hulluna aikaa. Varmaan jäisin kotiin kyykkimään loppuelämäkseni ja kävisin vaan roskiksella ja kaupassa.
Niin ja sen verran mukavuudenhaluinen olen että pakkasilla mielummin uhraan viimeset pennoset bussiin kun ostan baarissa ne pari kaljaa jotka kusen seuraavana päivänä ulos tai yrjöän jo illalla taksijonoon.
Sinänsä minulla ei henk.koht. ole valittamista. Tai no joo, ainahan mulla on jotain. Mutta on paljon sellasia jotka oikeesti sitä rahaa tarttee ja noi bussimatkat on kalliita. Onhan se ihan jees että järjestetään leipäjonoa ja jaetaan köyhille keittoa mutta sitä enne täytyy esim. petoselta matkustaa männistöön johon menee 8€ rahaa. Jos sen verta olis niin ie varmaan tartteis mennä sinne jonoon.
Niin no onhan tässä se toinenkin puoli. Onko suomessa sellasia köyhiä niin paljon joille olis ollu töitä tarjolla mutta itse valitsi toisen tien? Siis tarkotan että mahdollisuuksia olis ollut mutta on jotenkin valtion tai muun ulkoa tulevan esteen takia jäänyt kodttomaksi ja köyhäksi. En tiedä.
Niin ja sen verran mukavuudenhaluinen olen että pakkasilla mielummin uhraan viimeset pennoset bussiin kun ostan baarissa ne pari kaljaa jotka kusen seuraavana päivänä ulos tai yrjöän jo illalla taksijonoon.
Sinänsä minulla ei henk.koht. ole valittamista. Tai no joo, ainahan mulla on jotain. Mutta on paljon sellasia jotka oikeesti sitä rahaa tarttee ja noi bussimatkat on kalliita. Onhan se ihan jees että järjestetään leipäjonoa ja jaetaan köyhille keittoa mutta sitä enne täytyy esim. petoselta matkustaa männistöön johon menee 8€ rahaa. Jos sen verta olis niin ie varmaan tartteis mennä sinne jonoon.
Niin no onhan tässä se toinenkin puoli. Onko suomessa sellasia köyhiä niin paljon joille olis ollu töitä tarjolla mutta itse valitsi toisen tien? Siis tarkotan että mahdollisuuksia olis ollut mutta on jotenkin valtion tai muun ulkoa tulevan esteen takia jäänyt kodttomaksi ja köyhäksi. En tiedä.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
век живи, век учись.
KELA maksaa (ainakin maksoi vuonna 1999 kun olin työttömänä) työttömälle työnhakumatkat EU:n alueella, jos on sovittu työhaastattelu. (ts. saat mukaasi paperin, johon hankit allekirjoituksen siitä, että olet käynyt haastattelussa.) Ehkä OT, mutta tätä harva tietää ja esim. työnhakumatka toiseen kaupunkiin jää toteuttamatta.
Joo, nää spurgut oiskin hyvä laittaa työnhakuun EU:n joka kolkkaan. Pääsisivät samalla matkailemaan ja suomikuva kohenisi silmissä. Oikein silmiä hivelisi näky, jostain suomalaishampista kuset housussa Brysselissä hakemassa jtn virkaa EU-parlamentistaPaulaDrew kirjoitti:KELA maksaa (ainakin maksoi vuonna 1999 kun olin työttömänä) työttömälle työnhakumatkat EU:n alueella, jos on sovittu työhaastattelu. (ts. saat mukaasi paperin, johon hankit allekirjoituksen siitä, että olet käynyt haastattelussa.) Ehkä OT, mutta tätä harva tietää ja esim. työnhakumatka toiseen kaupunkiin jää toteuttamatta.
Mutta joo, taisi mennä cicerolla sossu ja kela sekaisin..
Harvoin junalla matkustaessani, maksan aina vasta konduktoorille. Mielessä ajatus, jospa se ei huomaa. Mutta kyllä ne piru vaan huomaa, varsinkin nykyisin niillä jotenkin tarkempi silmä
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1327
- Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
- Paikkakunta: Korpi pohjoisessa
Nykypäivänä tuo homma toimii ainakin suomen sisällä työkkärin kautta joka antaa lapun joka pitää haastattelijan täyttää jonka jälkeen se toimitetaan takaisin työkkäriin mistä se lähetetään te-keskukseen joka sitten parin viikon päästä maksaa massit tilille.PaulaDrew kirjoitti:KELA maksaa (ainakin maksoi vuonna 1999 kun olin työttömänä) työttömälle työnhakumatkat EU:n alueella, jos on sovittu työhaastattelu. (ts. saat mukaasi paperin, johon hankit allekirjoituksen siitä, että olet käynyt haastattelussa.) Ehkä OT, mutta tätä harva tietää ja esim. työnhakumatka toiseen kaupunkiin jää toteuttamatta.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
pummilla menen helsingin alueella, en siellä oo maksanu lippua mihinkään koskaan. eikä edes hävetä myöntää kun siellä sen verran harvoin tulee käytyä. pitemmän matkan busseissa ja junissa saa vähän säästettyä kun maksaa kyydin n. puoleen väliin asti, ei se yksinäinen tarkastaja/konduktööri moneen kertaan samalta ihmiseltä lippua kysele.
noh, harvemmin tulee yleisillä liikuttua kun en yleensäkään usein jykylän ulkopuolella heilu. ei ole omaakaan autoa mutta jonkun kimppakyydin saa kavereiden kanssa järjestettyä jos pitää paikkakuntaa vaihtaa
ja liftaamallakin on tullut liikuttua jonkun verran.
noh, harvemmin tulee yleisillä liikuttua kun en yleensäkään usein jykylän ulkopuolella heilu. ei ole omaakaan autoa mutta jonkun kimppakyydin saa kavereiden kanssa järjestettyä jos pitää paikkakuntaa vaihtaa
ja liftaamallakin on tullut liikuttua jonkun verran.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Olen ymmäränyt että lippu maksaa hivenen enemmän junassa ostettuna. Siis silloin kun lipputiski on ollut avoinna junan lähtiessä.apollo kirjoitti: Harvoin junalla matkustaessani, maksan aina vasta konduktoorille. Mielessä ajatus, jospa se ei huomaa. Mutta kyllä ne piru vaan huomaa, varsinkin nykyisin niillä jotenkin tarkempi silmä
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Hyökännyt? Onkohan nyt lievää vainoharhaisuutta havaittavissa. Olin vain kiinnostunut asiasta.cicero kirjoitti: Marsalkalla taitaa olla jonkun sortin ongelma kun pitää niin kovasti hyökätä toisen kimppuun täällä..
Aivan. Väitit näin:
en tiedä tosiaan saavatko kaikki asunnottomat näitä lippuja enkä niin ole väittänytkään vain että heillekin sellaisia myönnetään...
Ja tämä jatkoksi siihen, kun keskusteltiin lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi matkustamisesta.myös laitapuolen kulkijat saavat hakea ilmaiset joukkoliikenneliput kahden viikon välein
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Turvallisempaa on että ostaa lipun valmiiksi mutta ei leimaa sitä, paitsi jos pyydetään, jos ei pyydetä niin voi lunastaa käyttämättömän lipun rahat takas Pienen maksun siitä kyl vähentävät mutta ei ainakaan tule mitään sakkoja.Spider kirjoitti:Olen ymmäränyt että lippu maksaa hivenen enemmän junassa ostettuna. Siis silloin kun lipputiski on ollut avoinna junan lähtiessä.apollo kirjoitti: Harvoin junalla matkustaessani, maksan aina vasta konduktoorille. Mielessä ajatus, jospa se ei huomaa. Mutta kyllä ne piru vaan huomaa, varsinkin nykyisin niillä jotenkin tarkempi silmä
EDIT; Jännä muuten jos on liikenteessä kauluspaita ja muutenkin "siistit" kuteet päällä niin ei ole kai kertaakaan multa kysytty lippua, mutta jos puolestaan on hupparia yms rennompaa päällä niin konduktöörit hyökkää silmät pullistuen kysyy lippua
Maksaa tosiaan muutaman euron enemmän, mutta aina kannattaa yrittää. Eihän noissa kaukojunissa mitään sakkoja saa, kun vaan kaivaa kuvetta konnarille.Bombay kirjoitti:Turvallisempaa on että ostaa lipun valmiiksi mutta ei leimaa sitä, paitsi jos pyydetään, jos ei pyydetä niin voi lunastaa käyttämättömän lipun rahat takas Pienen maksun siitä kyl vähentävät mutta ei ainakaan tule mitään sakkoja.Spider kirjoitti:Olen ymmäränyt että lippu maksaa hivenen enemmän junassa ostettuna. Siis silloin kun lipputiski on ollut avoinna junan lähtiessä.apollo kirjoitti: Harvoin junalla matkustaessani, maksan aina vasta konduktoorille. Mielessä ajatus, jospa se ei huomaa. Mutta kyllä ne piru vaan huomaa, varsinkin nykyisin niillä jotenkin tarkempi silmä
Puolet saa siitä lipusta takaisin, oon mää niitäkin joskus lunastanu
Viimeksi muokannut apollo, Ti Huhti 15, 2008 3:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun väitettiin, että kelasta saa matkalippuja nämä rantojemme sankarit ja kela ei sitten ilmeisesti anna mitään lippuja. Ainoastaan työnhakuun työttömille avustus. Halusin vaan leikitellä ajatuksella, että nää spurgut kulkee työnhaussa...PaulaDrew kirjoitti:Noh, tyhmä apollo!
Ketä sinä oikein tarkoitat? Noita ciceron "laitapuolen kulkijoita" jotka paljastuivat asunnottomiksi vai työttömiä? Itse olen siis tätä mahdollisuutta käyttänyt työnhakumatkaan toiseen kaupunkiin, eikä ollut kuset housuissa enkä ollut päissäni.
Älä ota mitään henk.kohtaisesti. Hyvä että jaksaa duunia hakea kauempaakin.
-
- Vähänniinkuharrastaja
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:19 pm
- Paikkakunta: Suomen Sosialistinen Kansantasavalta
Minun mielestäni, kun kerran yksityisautoilua koetetaan kokoajan pakkovähentää täysin käsittämättömillä auto-, bensa-, ym. veroilla, joukkoliikenteen ilmaisuus pitäisi olla itsestäänselvyys.
Autoveronhan piti olla vain väliaikainen keino riistää kansalaisia mutta näköjään tuo "väliaikainen" on valtion mielestä aika venyvä käsite, prkl.
Nuo verorahat voisi mainiosti sijoittaa nimenomaan ilmaisen joukkoliikenteen rahoittamiseen.
Ja niin kauan kuin HKL ja kumppanit karsivat vuoroja samalla korottaen lippujen ja tarkastusmaksujen hintaa, ei voida mitenkään hirveän "ergonomisesta" ratkaisusta puhua. Niin kauan kuin moinen meno jatkuu, liikun omalla autolla sata kertaa mieluummin kuin että räntäsateessa odottelisin turhaan ajamatta jäänyttä bussivuoroa, jonka ansiosta sitten pomon heplaaminen kohdistuisi minuun.
Sen verran huonoja kokemuksia minulla tästä varsinkin PK-seudun joukkoliikenteen "sujuvuudesta" on, että kannustan jokaista kulkemaan pummilla niin paljon kuin pystyy niin kauan kuin tämä samansuuntainen "kehitys" jatkuu.
Mielelläni maksaisin veroja muutaman prosenttiyksikön verran enemmän, jos täten saataisiin kattava ja toimiva ilmainen joukkoliikenne toteutettua.
Nim. mm. 52 minuuttia kolmosratikkaa odottanut
Autoveronhan piti olla vain väliaikainen keino riistää kansalaisia mutta näköjään tuo "väliaikainen" on valtion mielestä aika venyvä käsite, prkl.
Nuo verorahat voisi mainiosti sijoittaa nimenomaan ilmaisen joukkoliikenteen rahoittamiseen.
Ja niin kauan kuin HKL ja kumppanit karsivat vuoroja samalla korottaen lippujen ja tarkastusmaksujen hintaa, ei voida mitenkään hirveän "ergonomisesta" ratkaisusta puhua. Niin kauan kuin moinen meno jatkuu, liikun omalla autolla sata kertaa mieluummin kuin että räntäsateessa odottelisin turhaan ajamatta jäänyttä bussivuoroa, jonka ansiosta sitten pomon heplaaminen kohdistuisi minuun.
Sen verran huonoja kokemuksia minulla tästä varsinkin PK-seudun joukkoliikenteen "sujuvuudesta" on, että kannustan jokaista kulkemaan pummilla niin paljon kuin pystyy niin kauan kuin tämä samansuuntainen "kehitys" jatkuu.
Mielelläni maksaisin veroja muutaman prosenttiyksikön verran enemmän, jos täten saataisiin kattava ja toimiva ilmainen joukkoliikenne toteutettua.
Nim. mm. 52 minuuttia kolmosratikkaa odottanut
ODERINT DVM METVANT.
minulla on ihan hyviä kokemuksia tuosta joukkoliikenteestä ja hyvin harvoin on mun kohdalle sattunut että ei tule ajallaan pysäkille...kolmosratikoiden myöhästelyt on tällä hetkellä "normaalia" kun tekevät remonttia siellä niiden kulkumatkan varrella. juuri eilen matkustin yhdellä jonka reitti kesken kaiken lyheni puolella....no onneksi pääsin kuitenkin lähelle sitä ratikkapysäkkiä mistä vaihdoin sitten melein kotiovelle tulevaan ja olin ilman lasta liikenteessä niin maksoin lippunikin...
kokemusta on kyllä muilla mailla joukkoliikenteen toimimattomuudesta...
en kyllä ymmärrä miksi joukkoliikenteen pitäisi olla ilmaista vaikka yksityisautoilua pyrittäisiin vähentämään sillä yksityisautoilu on huomattavasti kalliimpaa kuin joukkoliikenteen käyttö...luulisi ihmisten olevan taloudellisia ja jo pelkästään siitä syystä vaihtavan..varsinkin kun on uutisoitu näyttävästi että aika suuri osa ei pysty autojaan maksamaan edes...
kokemusta on kyllä muilla mailla joukkoliikenteen toimimattomuudesta...
en kyllä ymmärrä miksi joukkoliikenteen pitäisi olla ilmaista vaikka yksityisautoilua pyrittäisiin vähentämään sillä yksityisautoilu on huomattavasti kalliimpaa kuin joukkoliikenteen käyttö...luulisi ihmisten olevan taloudellisia ja jo pelkästään siitä syystä vaihtavan..varsinkin kun on uutisoitu näyttävästi että aika suuri osa ei pysty autojaan maksamaan edes...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
-
- Vähänniinkuharrastaja
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:19 pm
- Paikkakunta: Suomen Sosialistinen Kansantasavalta
Noh, sanotaanko ettei välttämättä tarvitsisi täysin ilmaista olla, mutta kyllä nykyiset hinnat, esim. 30pv seutulippu yli 80€, ovat sen verran törkeitä, että olen laskenut omalla autolla liikkumisen tulevan halvemmaksi loppupeleissä (siis jos on vähäruokainen pienikoneinen kottero eikä mikään Hummer :) ).
Vaikuttaa siltä, että HKL ja koko kaupunginvaltuusto soutaa ja huopaa samanaikaisesti juuri tuolla älyttömällä rahastuksella, kyllä verovaroista joutaisi jonkin verran enemmän pistää siihen, että yleisillä kulkeminen olisi taloudellisesti järkevää, mutta esimerkiksi minun kohdallani tilanne on täysin päinvastainen.
Joku työsuhdematkakortti oli mielestäni niin huono vitsi, etten edes viitsi siihen enempää kommentoida kuin sen verran, että "hyvällä tuurilla" veroprosentti saattaa nousta juuri tuon "edun" takia ja joku 25% halvempi hinta ei todellakaan ole mistään kotoisin. Jos olisi vaikka sen puolet halvempi, niin sitten saattaisi löytyä jo jonkinverran itua koko touhusta.
Ja tuo kolmosratikkaheittoni oli vain esimerkki siitä, miten vuoroja jätetään ajamatta ja lopulta tulee sitten kolme saman numeron sporaa (tuo 52min odotus tapahtui kesällä 2003, silloin ei ollut remonttia tietääkseni ja muutenkin eivät kyllä suunnilleen ikinä ajoissa tulleet) tahi sitten tietyillä busssilinjoilla systemaattisesti jatkuva etuajassa paahtaminen päättäriltä asti;tuon takia jouduin pari vuotta sitten laittamaan kelloni näyttämään 7 minuuttia etuaikaa, että edes jotenkin saisin käsityksen, ehdinkö bussiin. Voisivat hieman enemmän järkeä käyttäen suunnitella nuo aikataulut jos kerran kokoajan pitää paahtaa talla pohjassa etuajassa, että ehtii ajoissa toiselle päättärille, tämä siis huolimatta siitä, onko ruuhka-aika tai ilta...
Vaikuttaa siltä, että HKL ja koko kaupunginvaltuusto soutaa ja huopaa samanaikaisesti juuri tuolla älyttömällä rahastuksella, kyllä verovaroista joutaisi jonkin verran enemmän pistää siihen, että yleisillä kulkeminen olisi taloudellisesti järkevää, mutta esimerkiksi minun kohdallani tilanne on täysin päinvastainen.
Joku työsuhdematkakortti oli mielestäni niin huono vitsi, etten edes viitsi siihen enempää kommentoida kuin sen verran, että "hyvällä tuurilla" veroprosentti saattaa nousta juuri tuon "edun" takia ja joku 25% halvempi hinta ei todellakaan ole mistään kotoisin. Jos olisi vaikka sen puolet halvempi, niin sitten saattaisi löytyä jo jonkinverran itua koko touhusta.
Ja tuo kolmosratikkaheittoni oli vain esimerkki siitä, miten vuoroja jätetään ajamatta ja lopulta tulee sitten kolme saman numeron sporaa (tuo 52min odotus tapahtui kesällä 2003, silloin ei ollut remonttia tietääkseni ja muutenkin eivät kyllä suunnilleen ikinä ajoissa tulleet) tahi sitten tietyillä busssilinjoilla systemaattisesti jatkuva etuajassa paahtaminen päättäriltä asti;tuon takia jouduin pari vuotta sitten laittamaan kelloni näyttämään 7 minuuttia etuaikaa, että edes jotenkin saisin käsityksen, ehdinkö bussiin. Voisivat hieman enemmän järkeä käyttäen suunnitella nuo aikataulut jos kerran kokoajan pitää paahtaa talla pohjassa etuajassa, että ehtii ajoissa toiselle päättärille, tämä siis huolimatta siitä, onko ruuhka-aika tai ilta...
ODERINT DVM METVANT.