Rikoslehti Alibi julisti poliisiboikotin
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
Re: Rikoslehti Alibi julisti poliisiboikotin
En toki ole poliisikoulun kasvatti, mutta itse pidän Alibia nykyään huonona lehtenä siksi, että kirjoittavat kuulopuheiden perusteella, eivätkä pidä kovinkaan korkeaa tasoa esimerkiksi haastatteluidensa suhteen. Joka toisessa lehdessä joku julistaa syyttömyyttään tai vastaavasti kertoo tehneensä paljon enemmän ja kovempia rikoksia mistä on joutunut istumaan. Ketä kiinnostaa valheet?
Ja homma tuntuu todellakin karanneen käsistä tämän pikku Tao Taon kaudella.
Itse en haluaisi lukea satuja silloin kun ostan rikoslehden.
Kertokaapa Alibia vielä lukevat:
-Miksi oli rikoslehden kannalta tärkeää ja oleellista painaa päätoimittajan hiukan tummunut naama lehteen? Ja oliko tapaus mielenkiintoinen?
-Entä miksi oli rikoslehden kannalta tärkeää ja oleellista tehdä parin aukeaman juttu "naisten rikollisjärjestö Womens MC:stä"? Oliko juttu hyvää sellaista rikoslehden aineistoa, jota rikoslehden ostaja haluaa lukea, vai olisiko se sopinut kenties paremmin vaikkapa MADiin tai Myrkkyyn?
-Miksi oli rikoslehden kannalta tärkeää ja oleellista painaa päätoimittajan hiukan tummunut naama lehteen? Ja oliko tapaus mielenkiintoinen?
-Entä miksi oli rikoslehden kannalta tärkeää ja oleellista tehdä parin aukeaman juttu "naisten rikollisjärjestö Womens MC:stä"? Oliko juttu hyvää sellaista rikoslehden aineistoa, jota rikoslehden ostaja haluaa lukea, vai olisiko se sopinut kenties paremmin vaikkapa MADiin tai Myrkkyyn?
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Tähän minäkin haluaisin vastauksen.Niinkuin tuolla jossain ketjussa mainitsin,täyttelen nykyisin vain ristikoita Alibista...Ei puutu enää kuin Matti Nykänen tai Tuksu niin on vajottu seiskan tasolle...MotiivitOn kirjoitti: Kertokaapa Alibia vielä lukevat:
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
-
loneliness
- Jessica Fletcher
En tiedä mikä oli motiivi pistää Lahtosen pahoinpitelystä juttua...ehkä se oli vain osoitus heiltä siitä, että he jatkavat linjallaan tapahtuu mitä tapahtuu...tyyliin "emme pelkää, me kirjoitamme suoraan ja lujaa vaikka meitä uhattaisiin". Naisämseejuttu oli kyllä hutikuti Alibilta. Ehkä he taustoja tutkimatta luottivat liikaa pissiksien sanaan siitä, että Voman m´s on todellakin seuraava hardcore-rikollisjengi Suomessa.MotiivitOn kirjoitti:
Jos työn puolesta on paljonkin tekemissä asioita sivuavien tapahtumien kanssa, niin ymmärrän kyllä täysin ärtymyksen Alibia kohtaan, mutta normikansalaiselle ihan luettava lehti varsinkin, koska on ainoa lajinsa edustaja. Kilpailua saisi tulla enemmän.
Itseäni ei juuri muut asiat nypi lehdessä paitsi kaikenlaiset seksitreffimainokset ja typerä vitsipalsta. Jotenkin kornia lukea esim. edellisellä sivulla seksuaalirikoksesta ja seuraavalla sivulla on horo huulet törröllään "soita, käyn kuumana sinulle."
Chopper kirjoitti:
Tähän minäkin haluaisin vastauksen.Niinkuin tuolla jossain ketjussa mainitsin,täyttelen nykyisin vain ristikoita Alibista...Ei puutu enää kuin Matti Nykänen tai Tuksu niin on vajottu seiskan tasolle...
Heh. Ristikot unohtui laittaa vielä nyppimislistaan. Itse en ole ristikkoihmisiä ja eikös niille ole oma osastonsa Citymarketin lehtihyllyssä
Paavo Arhinmäki on äijä!
- maija turjukka
- Ainesta Watsoniksi
^Tuota noin... melko hankalaa varmaan noitten seksi-ilmoitusten karsiminen pois. Milläs rahoilla luulet lehden maksavan haastattelupalkkiot niille venkuloille? Mä ainakin luulen, että lehti saa noista ilmoituksista hyvän tulolisän ja pystyy niiden ansiosta pitämään irtonumerohinnan kohtuullisena. Mitään faktaa mulla ei tästä ole, mutta luulisin, että suurin osa painoksesta myydään kuitenkin irtonumeroina.
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Kirsi, naiviutesi ylittää jopa odotetun ! Lahtonen päätoimittajana asettuu itse työllään julkisuuteen. Päätoimittajan roolissa hän vastaa lehden ulkoasusta, toiminnasta ... kaikesta mitä lehti "suoltaa". Tällöin hän on myös itse julkisuuden henkilö, joka mahdollistaa julkisen kritiikin. Tästä on lukuisia ennakkopäätöksiä oikeudesta !!!
Olen myös sitä mieltä,että Lahtosen myötä Alibin taso on laskenut lähelle pohjalukemia ja luulen, että lehti jopa lopetetaan. Ennustan, että 6 kk:n sisällä !!! Mm. tapaus Ulvilasta mainostettiin taannoin isoin kirjaimin lööpeissä. Itse juttu sisälsi I I I S S S O O O O O O O J A K U V I A ja tekstin, joka EI TUONUT MITÄÄN UUTTA itse tapaukseen, mitä ei oltu jo iltapäivälehdissä uutisoitu!! Tämä ei ole ollut ainoa esimerkki.
Olen myös sitä mieltä,että Lahtosen myötä Alibin taso on laskenut lähelle pohjalukemia ja luulen, että lehti jopa lopetetaan. Ennustan, että 6 kk:n sisällä !!! Mm. tapaus Ulvilasta mainostettiin taannoin isoin kirjaimin lööpeissä. Itse juttu sisälsi I I I S S S O O O O O O O J A K U V I A ja tekstin, joka EI TUONUT MITÄÄN UUTTA itse tapaukseen, mitä ei oltu jo iltapäivälehdissä uutisoitu!! Tämä ei ole ollut ainoa esimerkki.
Tapaus Ulvila
MissHolmes kirjoitti:
Siksi, että poliisi on minusta jotenkin vajaavaisesti aloittanut koko tutkinnan, minusta välillä tuntuu, että se jalanjälkikin voi olla vaikka naapurin sedän.
MissHolmes kirjoitti:
Siksi, että poliisi on minusta jotenkin vajaavaisesti aloittanut koko tutkinnan, minusta välillä tuntuu, että se jalanjälkikin voi olla vaikka naapurin sedän.
Nimimerkki Kirsi kirjoitti: "Asian minulle varsinaisesti kuulumatta, kyseenalaistakaa rohkeasti päätelmienne yksioikoiset ja mustavalkoiset lopputulemat (kun seinä olisi pitänyt tulla jo riittävästi vastaan) ja vainoharhanne ja ottakaa nyt joku suhteellisuudentaju ja järki jo pikkuhiljaa kätösiinne. "
Kirsin "käyttäytyminen" ja kommentointi kehottaa kyseenalaistamaan ja kommentoimaan. Silti hän ei hyväksy muiden nimimerkkien kommentointia ja kyseenalaistamista !!!
Kirsin "käyttäytyminen" ja kommentointi kehottaa kyseenalaistamaan ja kommentoimaan. Silti hän ei hyväksy muiden nimimerkkien kommentointia ja kyseenalaistamista !!!
Tapaus Ulvila
MissHolmes kirjoitti:
MissHolmes kirjoitti:
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Eikös tuolle Lahtosen pahoipitelylle ollut omakin topicci muistaakseni? Jatketaan täällä tuosta poliisiboikotista mielummin.
Kertaan nyt vielä tähän, että Alibin levikki on ollut tasaisesti nousussa sitten vuosituhannen vaihteen. Noussut parinkymmenen tuhannen aallonpohjasta yli neljäänkymmeneen tuhanteen. Vertailun vuoksi sanottakoon, että Suosikki on tullut viimeisen kymmenen vuoden sisällä sadastatuhannesta samoihin lukuihin.
Eikä Alibi ole ollenkaan niin "seiskamainen", jota se oli alussa Lahtosen ryhdyttyä remmiin. Alussahan oli kaikenmaailman susannetervoset ja tonyhalmeet pitämässä pakinoitaan ja palstojaan. Oli tarkoitus "laajentaa kenttää" ja tulla osin myös "yleisaikakauslehdeksi". Onneksi tämä huomattiin pian virheliikkeeksi ja keskityttiin taas perinteisempään. Ei Alibi minusta tällä hetkellä ole ollenkaan niin huono, mitä se oli vielä 7-10 vuotta sitten.
Tämä pesäero poliisin kanssa saattaa nimenomaan poikia hedelmää. Kehoitan itsekutakin hankkimaan antikvariaateista vanhoja Alibeja ja vertailemaan. Jutut olivat pitkiä ja komeita 80-luvulta aina 90-luvun puoliväliin saakka. Toivottavasti palattaisiin takaisin tuohon aikaan ja saataisiin hieman lisää erikoisosaamista ja "kielletyn hedelmän" makua.
Tässä nelisen vuotta sitten juttelin erään suuren aikakauslehden väistyvän päätoimittajan kanssa. Hän kertoi, kuinka nyt internetin aikakaudella yleisaikakauslehtien edessä on "vaikea haaste". Niinhän tuo on. Ketä kiinnostaa lukea kerran viikossa ilmestyvät (tai kerran KUUKAUDESSA) STT:n uutiset? Nettiä käyttävät jo mökin mummotkin ja pelkistetyt uutiset ovat auttamatta liian vanhoja kiinnostaakseen; jopa iltapäivälehdet ovat myöhässä uutisineen. Sen sijaan erikoistuminen ja laajojen juttujen/-sarjojen tekeminen näyttäisi kantavan hedelmää. Niitä luetaan mielellään paperiversiona. Tätä suuntausta näyttävät tukevan levikkinäkymätkin.
Juuri jutun Alibista 8/2005 referoineena joudun nostamaan Lahtoselle hattua siitä, kuinka perusteellisesti lehti kirjoitti ns. Even tapauksesta. Juuri tuonkaltaisten juttujen uskon kiinnostavan valtaosaa ylipäänsä ao. asioista kiinnostuneita. Lisää vaan pitkiä reprtaasheja ja heijatkaa pois tuollaiset pilipaliosiot kuten "Rikosuutisia paikkakunnittain", "Poliisikierros", "Poliisiuutiset", "Oulu-extrat" tms. mitäänsanomattomat ja jo vanhoina ilmestyvät STT:n uutiset.
Kertaan nyt vielä tähän, että Alibin levikki on ollut tasaisesti nousussa sitten vuosituhannen vaihteen. Noussut parinkymmenen tuhannen aallonpohjasta yli neljäänkymmeneen tuhanteen. Vertailun vuoksi sanottakoon, että Suosikki on tullut viimeisen kymmenen vuoden sisällä sadastatuhannesta samoihin lukuihin.
Eikä Alibi ole ollenkaan niin "seiskamainen", jota se oli alussa Lahtosen ryhdyttyä remmiin. Alussahan oli kaikenmaailman susannetervoset ja tonyhalmeet pitämässä pakinoitaan ja palstojaan. Oli tarkoitus "laajentaa kenttää" ja tulla osin myös "yleisaikakauslehdeksi". Onneksi tämä huomattiin pian virheliikkeeksi ja keskityttiin taas perinteisempään. Ei Alibi minusta tällä hetkellä ole ollenkaan niin huono, mitä se oli vielä 7-10 vuotta sitten.
Tämä pesäero poliisin kanssa saattaa nimenomaan poikia hedelmää. Kehoitan itsekutakin hankkimaan antikvariaateista vanhoja Alibeja ja vertailemaan. Jutut olivat pitkiä ja komeita 80-luvulta aina 90-luvun puoliväliin saakka. Toivottavasti palattaisiin takaisin tuohon aikaan ja saataisiin hieman lisää erikoisosaamista ja "kielletyn hedelmän" makua.
Tässä nelisen vuotta sitten juttelin erään suuren aikakauslehden väistyvän päätoimittajan kanssa. Hän kertoi, kuinka nyt internetin aikakaudella yleisaikakauslehtien edessä on "vaikea haaste". Niinhän tuo on. Ketä kiinnostaa lukea kerran viikossa ilmestyvät (tai kerran KUUKAUDESSA) STT:n uutiset? Nettiä käyttävät jo mökin mummotkin ja pelkistetyt uutiset ovat auttamatta liian vanhoja kiinnostaakseen; jopa iltapäivälehdet ovat myöhässä uutisineen. Sen sijaan erikoistuminen ja laajojen juttujen/-sarjojen tekeminen näyttäisi kantavan hedelmää. Niitä luetaan mielellään paperiversiona. Tätä suuntausta näyttävät tukevan levikkinäkymätkin.
Juuri jutun Alibista 8/2005 referoineena joudun nostamaan Lahtoselle hattua siitä, kuinka perusteellisesti lehti kirjoitti ns. Even tapauksesta. Juuri tuonkaltaisten juttujen uskon kiinnostavan valtaosaa ylipäänsä ao. asioista kiinnostuneita. Lisää vaan pitkiä reprtaasheja ja heijatkaa pois tuollaiset pilipaliosiot kuten "Rikosuutisia paikkakunnittain", "Poliisikierros", "Poliisiuutiset", "Oulu-extrat" tms. mitäänsanomattomat ja jo vanhoina ilmestyvät STT:n uutiset.
Ehkä olen jotenkin vanhanaikainen, mutta mielestäni kaikenlaiset "poliisin mukana" -jutut viime kädessä ainoastaan heikentävät poliisin arvovaltaa. Aikamoista juoppokuskin hommaahan se on, eikä toimittajia voi tärkeille rikospaikoille päästää, eli mitään mielenkiintoista noissa sarjoissa ei näy.
Kaiken huippu oli mielestäni Poliisi-tv:n juttu kuolonkolaripaikalta: epäselvää kuvaa jotain epäselvää mutisevista poliiseista, autojen periä ja välkkyviä suttuisia valoja. Ja sitä ennen vielä toimittajan taivastelu, että kuinka nyt päästiin oikein kuolonkolaria katsomaan. Hyi vittu.
Kaiken huippu oli mielestäni Poliisi-tv:n juttu kuolonkolaripaikalta: epäselvää kuvaa jotain epäselvää mutisevista poliiseista, autojen periä ja välkkyviä suttuisia valoja. Ja sitä ennen vielä toimittajan taivastelu, että kuinka nyt päästiin oikein kuolonkolaria katsomaan. Hyi vittu.
Every ship must sail a world.
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Heh. Ollaan sikäli samolla linjolla, että tuollainen "poliisin mukana" on yleensä tylsää. Itse kyllä vastoin valtavirtaa olen valmis tunnustamaan, että kyllä tirkistely elämän ja kuoleman kysymyksiin kiinnostaa. Tai vaikkapa Alice Cooperin sanoin (Billion Dollar Babies -73) "Ainoat asiat, joista ihmiset todella ovat kiinnostuneita ovat seksi ja kuolema. Kaikki muu on sidoksissa niihin."ABC kirjoitti:Ehkä olen jotenkin vanhanaikainen, mutta mielestäni kaikenlaiset "poliisin mukana" -jutut viime kädessä ainoastaan heikentävät poliisin arvovaltaa. Aikamoista juoppokuskin hommaahan se on, eikä toimittajia voi tärkeille rikospaikoille päästää, eli mitään mielenkiintoista noissa sarjoissa ei näy.
Palaan tämän verran pahoinpitelytapaukseen, toin ABC:n kommentin tähän koska enemmän se tähän sopii kuin Sirpa vs. Mike-ketjuun.ABC kirjoitti: Ensinnäkin: jos julkisuuden henkilö itse järjestää hakatun naamansa suurilevikkisen lehden kanteen, niin totta vieköön hänen arvostelemisensa ulkonäköä myöden ei ole mitään herjausta. Ole hyvä ja tarkista laki ja sen tulkinnat.
Toisekseen: Lahtosen vertaaminen murhien ja katoamisten uhreihin on törkeää sekä uhrien että omaisten kannalta. Vai ovatko ne murhatut ja kadonneet muka päätoimittajina lehdissä, jossa heistä kertovat jutut julkaistaan?
Kerrotko ABC, mikä on tämä "suurilevikkinen lehden kansi, johon julkisuuden henkilö on itse hakatun naamansa järjestänyt"? Alibista 2/2008, jossa lehti itse tapahtunutta käsittelee, löytyy osittainen kasvokuva sisäsivulta. HS:n NYT-liite julkaisi mustaakseni kansikuvan pahoinpidellystä päätoimittajasta, mutta luulen että NYT-liitteen toimittajana ei toiminut asianosainen hakattu päätoimittaja. Myös muissa medioissa kuvia oli runsaasti, mutta ei asianosaisen itsensä toimittamissa julkaisuissa. Tästä sinänsä asiaton aasinsiltani saman tulkintakaavan mukaan "murhattuja/kadonneita pärstiään esitteleviin henkirikosten uhreihin ja kadonneisiin". Aivan toiset julkaisut ja toimittajat ovat olleet ko. pahoinpitelyasiasta valtaosin uutisoimassa ja kuvia julkaisemassa. Eivät siis esittele kadonneet henkirikosten uhrit itse itseään medioissa, mutta eipä esitellyt juuri Lahtonenkaan.
Jos rikoslehden päätoimittaja työssään joutuu pahoinpidellyksi, olisi aika merkillistä, ellei lehti asiasta jälkikäteen halaistua sanaa sanoisi. Me ei nyt olla kuitenkaan missään Venäjällä tai viidakossa, missä toimittajien työhön kuuluvat pahoinpitelyt ja vakavampien rikosten kohteeksi joutumiset ihan jokapäiväisenä asiana (kuuluvatkohan sielläkään). Ja muistakaa kaikki "vitsi"n ymmärtäneet sitten ivallinen ja alentuva "pandakarhu"nne, jos ja kun seuraavan kerran katsotte omia, hakattuja "pärstiänne" peilistä.
Anteeksiantaminen on taakkansa pudottamista maahan. Armo on välttyä saamasta sitä varpailleen. Ymmärrys on huomata, ettei ollutkaan mitään anteeksiannettavaa. (Bertil Martinsson)
-
jamppa
- Andy Sipowich NYPD
Kirsillä ilmeisemmin on jotain henkilökohtaista keissiin, kun vääntää samaa juttua viesti viestin perään eri topiceissa. Muistaakseni Lahtonen ilmoitti pahoinpitelystään itse lehdistölle ja onpa tainnut toimittaa myös kuvat lehdistön riepoteltavaksi, kuvaajahan oli paikalla ja ne kuvat oli otettu aika pian tapahtuman jälkeen. Niin eikös sillon kaveri mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole itse kuvat toimittanut tai sitten joku omasta lehdestä on vuotanut jutun muille lehdille kuvien kera (mitä suuresti epäilen), näin maalaisjärjellä ajateltuna.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Tietovuotoa vastaan puhuu myös se, että Lahtonenhan kirjoitti itse jutun Alibiin pahoinpitelystään ja pohti siinä, jatkuuko vankilavierailut. Ja veikkaan vahvasti (henkilöitä tuntematta), ettei Lahtonen voinut jättää käyttämättä hyvää materiaalia lehteensä, pystyihän hän nyt sitten kirjoittamaan henkilökohtaisista kokemuksistaan.jamppa kirjoitti: Muistaakseni Lahtonen ilmoitti pahoinpitelystään itse lehdistölle ja onpa tainnut toimittaa myös kuvat lehdistön riepoteltavaksi, kuvaajahan oli paikalla ja ne kuvat oli otettu aika pian tapahtuman jälkeen. Niin eikös sillon kaveri mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole itse kuvat toimittanut tai sitten joku omasta lehdestä on vuotanut jutun muille lehdille kuvien kera (mitä suuresti epäilen), näin maalaisjärjellä ajateltuna.
Ai niin, haluan vielä huomauttaa, että sanoessani "hyvää materiaalia" en tarkoita missään nimessä, että olisi hyvä kun Lahtosen kimppuun käytiin. Se ei missään nimessä ollut hyvä asia, mutta saipahan lehti jotain joidenkin mielestä kiinnostavaa kirjoitettavaa.
Tottakai tämä on henkilökohtaista, kuinka muutenkaan. Vielä kerran. Koska Kylli luonnollisesti tietää mun ajatukset ja motiivit paremmin kuin minä itse, hän (=Kylli) veti tämän teeman Sirpa vs. Mike Manner ketjuun, koska tiesi minun "seuraavan häntä minne ikinä meneekin", koska tiesi että olin suivaantunut hänen Lahtosta loukkaavaan tekstiinsä tässä ketjussa. Tuossa vaiheessahan hän ei toki enää oman tulkintansa ja näkemyksensä mukaan ollut mitään henkilökohtaista tai loukkaavaa koskaan missään kenestäkään kirjoittanutkaan.jamppa kirjoitti:Kirsillä ilmeisemmin on jotain henkilökohtaista keissiin, kun vääntää samaa juttua viesti viestin perään eri topiceissa.
Itse olin Sirpa/Mike-ketjussa kommentoivinani vain siellä Kyllin esittämiä Sirpaan kohdistuvia vainoharhoja (tupla-, triplanikkaukset jne.). Minä puolestani vedin tämän takaisin tähän ketjuun jo esittämälläni perusteella että tänne tämä ennemmin kuin S. vs. M. ketjuun kuuluu, vaikkei tämä nyt toki oikein kuulu tännekään.
Olen asiasta nyt sanottavani sanonut, nothing further, ja ellei mitään olennaista uutta tai henkilökohtaista ilmaannu jatkakaa mun puolesta maailman tappiin ja tehkää hyvin.
Anteeksiantaminen on taakkansa pudottamista maahan. Armo on välttyä saamasta sitä varpailleen. Ymmärrys on huomata, ettei ollutkaan mitään anteeksiannettavaa. (Bertil Martinsson)
Kirsin katkeruudesta voisi päätellä tämän olevan itse Lahtonen. Kuitenkin tämän lauseen äidinkielellisyys todistaa muuta....Kirsi kirjoitti:Vielä kerran. Koska Kylli luonnollisesti tietää mun ajatukset ja motiivit paremmin kuin minä itse, hän (=Kylli) veti tämän teeman Sirpa vs. Mike Manner ketjuun, koska tiesi minun "seuraavan häntä minne ikinä meneekin", koska tiesi että olin suivaantunut hänen Lahtosta loukkaavaan tekstiinsä tässä ketjussa.jamppa kirjoitti:Kirsillä ilmeisemmin on jotain henkilökohtaista keissiin, kun vääntää samaa juttua viesti viestin perään eri topiceissa.
... niin, miten on Lahtosen äidinkielen laita??
Tapaus Ulvila
MissHolmes kirjoitti:
MissHolmes kirjoitti:
- Moderaattorit
- Moderaattori
Nokittelut Lautamiehiin. Ketju tarkkailussa.