Kadonnut Hilkka Laitinen, 49 v. kotoaan Lahden Nastolasta 19.7.1972

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
NancyDrew
Christopher Lorenzo

Re: Hilkka Laitisen katoaminen kesällä Nastolassa1972

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Mäsä-Masa kirjoitti:Minä olen käynyt paikalla bongaamassa katoamispaikkaa ja sen viereistä ravintolaa. Rakennusten nykytilanne:

Autioitunut liikerakennus:
http://aijaa.com/v.php?i=001198357095.jpg

Alakerran takapihalla on jonkinlaista autoharrastustoimintaa:
http://aijaa.com/v.php?i=003258357096.jpg

Hiljentynyt ravintola Ketunpesä:
http://aijaa.com/v.php?i=008718357097.jpg
Google Mapsista löytyy sama paikka.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

nuusku-nella kirjoitti:Jotain tuoretta asfalttiahan tms. pihassa/läheisyydessä kaivettiin ylös Hilkan katoamisen jälkeen. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ollut nämä perustukset? Onko siis niin että samaan aikaan/hyvin nopeasti HIlkan katoamisen jälkeen alettiin naapuriin rakentamaan jotain?
Ratsutie 48:n pihalla/sen edustalla kaivettiin asfaltti auki ja tehtiin monttu kesäkuussa 1975. Poliisi uskoi selvännäkijää! Kirjoitin sivulla 3:
Doctor Lecter kirjoitti:”selvänäkijä Aarne Heinonen Heinolan mlk:sta on pajunvitsojen ja kuparilankakerien antamien merkkien johdosta päätynyt siihen tulokseen, että Hilkka Laitinen on haudattuna kiinteistön etupihalla noin 1,5 metrin syvyyteen”. Kaivuutyötä laajennettiin kolmeenkin otteeseen, mutta mitään ei löytynyt.
Kiinteistön takapihalla ollut kaivo tutkittiin 1978.

Naapurikiinteistön rakentamisajankohdasta ei minulla ole tietoa, saati huhuja siihen liittyen kuullut. Aita 48:n ja 50:n välillä oli kuulemma jo tuolloin.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

NancyDrew kirjoitti:
Mäsä-Masa kirjoitti:Minä olen käynyt paikalla bongaamassa katoamispaikkaa ja sen viereistä ravintolaa. Rakennusten nykytilanne:

Autioitunut liikerakennus:
http://aijaa.com/v.php?i=001198357095.jpg

Alakerran takapihalla on jonkinlaista autoharrastustoimintaa:
http://aijaa.com/v.php?i=003258357096.jpg

Hiljentynyt ravintola Ketunpesä:
http://aijaa.com/v.php?i=008718357097.jpg
Google Mapsista löytyy sama paikka.

Kiitos, mutta paikan päällä käyminen ja omien valokuvien ottaminen on jotakin hienoa. Että on käyty katsomassa omin silmin jotakin legendaarista paikkaa.
:)
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Kötti
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Doctor Lecter kirjoitti: Kiinteistön takapihalla ollut kaivo tutkittiin 1978.
Missä on mainittu, että kiinteistön takapihalla ollut kaivo tutkittiin vuonna 1978? Jos näin on ollut, niin aika pitkän ajan kuluttua Hilkan katoamisesta on ryhdytty ko. puuhaan.

Eikös tuo Ratsutie 48:n kiinteistö ollut jokin aika sitten myytävänä?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
NancyDrew
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Mäsä-Masa kirjoitti:Kiitos, mutta paikan päällä käyminen ja omien valokuvien ottaminen on jotakin hienoa. Että on käyty katsomassa omin silmin jotakin legendaarista paikkaa.
:)
Nostan hattua, että olet viitsinyt nähdä vaivaa ja kaiken lisäksi jakanut valokuvasi täällä. Arvostan sitä huomattavasti enemmän kuin Google Mapsiin linkittämistä. :wink: Tarkoitukseni ei ollut töksäyttää siinä mielessä.

Lähinnä olen ihastunut Googlen Mapsin ominaisuuteen, kun maisemaa voi pyörittää ympäri. Siinä saa paremman mielikuvan tapahtumapaikasta, joka ei tosin tässä tapauksessa kauheasti auta, kun ympäristö on varmasti muuttunut vuodesta 1972.
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Tottamaar! :)
"Murhaturismi"/"murhapaikkabongaus" auttaa huomattavasti tapahtumapaikkojen ja -aikojen hahmottamisessa ja oikaisee vääriä mielikuvia, kuten v.1987 surmatun Sari Liinaharjan tapauksessa.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Mäsä-Masa kirjoitti:Tottamaar! :)
"Murhaturismi"/"murhapaikkabongaus" auttaa huomattavasti tapahtumapaikkojen ja -aikojen hahmottamisessa ja oikaisee vääriä mielikuvia, kuten v.1987 surmatun Sari Liinaharjan tapauksessa.
Olet oikeassa. Onnittelut hyvästä harrastuksesta. On näköjään tuo liikeyritys lopettanut siinä "Hilkan kiinteistössä" sitten vuoden 2007
Kötti kirjoitti:
Doctor Lecter kirjoitti: Kiinteistön takapihalla ollut kaivo tutkittiin 1978.
Missä on mainittu, että kiinteistön takapihalla ollut kaivo tutkittiin vuonna 1978? Jos näin on ollut, niin aika pitkän ajan kuluttua Hilkan katoamisesta on ryhdytty ko. puuhaan.
Ohessa:
Kuva

Sanomalehti Etelä-Suomi 10.5.1978. Muistelen, että saman päivä Etelä-Suomen Sanomissa (Lahti) oli samainen ilmoitus - ellei sitten paikallisuutisen jopa kattavampi. Sen verran täsmennystä, että etsittiin kaivoa, jonka siellä _piti_ todistajalausunnon mukaan olla.
Kötti kirjoitti:Eikös tuo Ratsutie 48:n kiinteistö ollut jokin aika sitten myytävänä?
Oli vajaat pari vuotta sitten.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Kötti
Remington Steele

Doctor Lecter kirjoitti:Ohessa:
Kuva

Sanomalehti Etelä-Suomi 10.5.1978. Muistelen, että saman päivä Etelä-Suomen Sanomissa (Lahti) oli samainen ilmoitus - ellei sitten paikallisuutisen jopa kattavampi. Sen verran täsmennystä, että etsittiin kaivoa, jonka siellä _piti_ todistajalausunnon mukaan olla.
Hienoa tutkivaa journalismia, sillä tätä vuoden 1978 kaivoetsintäähän ei taidettu mainita Hilkkaa käsittelevässä Kadonneet-jaksossa vai kuinka?

Olikohan tuossa todistajalausunnossa kyse siitä, että todistaja todisti olleen kaivon jossakin kohdassa, tai että todistaja todisti kaivon olleen tietyssä kohdassa sisältäen Hilkan?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Pohdiskelin sellaista vaihtoehtoa, vieläköhän kannattaisi tutkia Laitisten entinen asunto nykyaikaisella tekniikalla? Varsinkin se Hilkka Laitisen katoamisen jälkeen lukittuna ollut vaatekomero. Eihän sitä tiedä, jos vielä jostain lattianraosta löytyisi edes pieni määrä verta. Raija Juutila katosi noin 20 vuotta Laitista myöhemmin, mutta Juutilastakin oli jäänyt niin paljon jälkiä, että ruumiskoirakin ne vielä haistoi. Tässä tapauksessa ei kylläkään taida olla tiedossa Hilkka Laitisen DNA-profiilia. Tekijä on jo kuollut, mutta saataisiin ainakin jonkinlainen varmuus siitä, missä henkirikos tarkalleen ottaen tapahtui.

Tuberkuloosiparantolan luona tehtiin joitain vuosia sitten kaivauksia. Erään havainnon mukaan Urho Laitisen musta auto oli nähty Hilkan katoamispäivää seuranneena yönä tien poskessa pysähdyksissä melko lähellä tuota parantolaa. Ehkä alueen tutkiminen Juutilankin tapauksessa käytetyllä teknisellä laitteella olisi liian kova urakka, vai olisiko? En usko, että tuossa paikassa on kovinkaan usein maata kaivettu. Lisäksi Laitisten pihamaata kaivettiin vain selvänäkijän osoittamalta paikalta - miksi ihmeessä ei myllätty samantien koko pihaa?
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

strangelove kirjoitti:Pohdiskelin sellaista vaihtoehtoa, vieläköhän kannattaisi tutkia Laitisten entinen asunto nykyaikaisella tekniikalla? Varsinkin se Hilkka Laitisen katoamisen jälkeen lukittuna ollut vaatekomero. Eihän sitä tiedä, jos vielä jostain lattianraosta löytyisi edes pieni määrä verta. Raija Juutila katosi noin 20 vuotta Laitista myöhemmin, mutta Juutilastakin oli jäänyt niin paljon jälkiä, että ruumiskoirakin ne vielä haistoi. Tässä tapauksessa ei kylläkään taida olla tiedossa Hilkka Laitisen DNA-profiilia. Tekijä on jo kuollut, mutta saataisiin ainakin jonkinlainen varmuus siitä, missä henkirikos tarkalleen ottaen tapahtui.
Ehkä ruumiskoirat onnistuisivat joitakin hajuja saamaan. Ainakin poliisi sanoo niiden haistavan vuosikymmenten vanhat raadonhajut.

Tätä kai sitten vain katoamisena hoidetaan.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Ehkä ruumiskoirat onnistuisivat joitakin hajuja saamaan. Ainakin poliisi sanoo niiden haistavan vuosikymmenten vanhat raadonhajut.

Tätä kai sitten vain katoamisena hoidetaan.
Niin, olihan Raija Juutilan jutun ohessa juttua poliisikoiran mahdollisuudesta haistaa jopa luita ja surmapaikka vuosikymmenten jälkeen.

Ja kyllä tätä Hilkka Laitisen juttua tutkitaan ihan henkirikoksena KRP:ssä..
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

On siis ihan mahdollisuuksien rajoissa, että ruumiskoira löytäisi Laitisten talosta rikospaikan. Juutilan jäänteet löytyivät osittain maatutkan ansiosta. Se on ilmeisen kätevä laite, sillä se kertoo mistä kohtaa joskus on kaivettu. Olettaisin, ettei tuolla tuberkuloosiparantolan alueella juurikaan ole ainakaan laillisissa puuhissa lapioitu. Ehkä olisi syytä käydä alue vielä kerran läpi? Joku kertoi joko täällä tai jollain toisella palstalla nähneensä Urho Laitisen auton tien varressa Hilkan katoamispäivän yönä. En nyt kuitenkaan löytänyt tuota viestiä enää, mutta se on jäänyt vaivaamaan.
LuppiksenMuija
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja LuppiksenMuija »

Muistelen kuulleeni, että poliisi kaiveli maata Kuivamaidon kohdalla Kouvolantien varressa, Parantola on siitä jonkin verran Lahteen päin.
Saisi kyllä selvitä tämäkin mysteeri :?
Kötti
Remington Steele

strangelove kirjoitti:Tässä tapauksessa ei kylläkään taida olla tiedossa Hilkka Laitisen DNA-profiilia
En ole DNA-teknologian asiantuntija, mutta voisin olettaa, että tässä tapauksessa esim. Hilkan tyttäriltä saatu DNA-näyte olisi parempi kuin ei mitään, sillä sen avulla voitaisiin tunnistaa Hilkka tai Hilkan jättämiä jälkiä jne.
zipdap
Susikoski

Viesti Kirjoittaja zipdap »

[quote="Kötti"][quote="strangelove"]Tässä tapauksessa ei kylläkään taida olla tiedossa Hilkka Laitisen DNA-profiilia [/quote]En ole DNA-teknologian asiantuntija, mutta voisin olettaa, että tässä tapauksessa esim. Hilkan tyttäriltä saatu DNA-näyte olisi parempi kuin ei mitään, sillä sen avulla voitaisiin tunnistaa Hilkka tai Hilkan jättämiä jälkiä jne.[/quote]
Näkyy olevan Ratsutie 48 jälleen myynnissä,huoneistot vuokrattuna.Eipä taida olla poliisillakaan uutta tästä tapauksesta?
Vastaa Viestiin