Jos katsotaan tuota vanhaa lavastuskuvaa, niin siinä polku on merkitty menemään sinne vasemmalle. Todellisuudessa polku menee vinottain oikealle. Hyvän yleissuunnan polulle saa, jos ottaa moottoripyörän rungon linjan polun linjaksi. Todellisuudessa minun mielestäni polku menee vielä vähän enemmän oikealle. Siis moottoripyörän etupyörä on ollut hieman lähempänä polun keskiviivaa kuin moottoripyörän takapyörä.
Tutkin tuota asiaa melko pitkään, ja tulin siihen tulokseen, että tämän ns. uhrikuvan kuvaussuunta on polun suunnasta jonkin verran enemmän vasemmalle. Näinollen polku tässä kuvassa todellakin menee oikealle, ei siis vasemmalle niinkuin tuossa kuvassa on merkitty.
Polku menee sinne, missä ne kaksi poliisimiestä seisoskelevat siellä polulla taaempana, siis kuvassa ikäänkuin kuvan oikeassa yläreunassa. Olin tästä arviostani omasta mielestäni täysin varma - mielestäni ei ole muuta mahdollisuutta.
Saa olla eri mieltäkin - ei se minua haittaa. Hessu ainakin oli pontevasti eri mieltä. Olen omasta kannastani hyvin varma.
Nuo variaatiot VI ovat lähellä totuutta. Minä kääntäisin polkua vielä vähän enemmän oikealle, mutta ollaan tuossakin jo hyvin lähellä totuutta.
Tässä linkki kuvaan, jossa ollaan tekstin mukaan paikassa, jossa lintupojat olivat, kun he tekivät havaintonsa. Tästä nähdään, että polku on tosiaan melkoisen suora. Viisainta kuvitella se mallinnuksessa vaikka viivasuoraksi, ei heitä silloin paljon.
Tässä kuvassa myöskin polkupyörä on suunnilleen oikeassa asennossa, mutta teltta on vain liian keskellä polkua. Se on ollut niin, että länsipääty on ollut suunnilleen polun keskiviivalla ja itäpääty jo selvästi enemmän sinne moottoripyörän ja koivun taakse. Silloin tosiaan koivu ja moottoripyörä muodostavat näköestettä sinne teltan itäpäätyyn katsottaessa. Tämä on paljon kertova kuva!
Kuvassa olevan miehen vasemman olkapään yläpuolella näkyy todennäköisesti se kuusi, joka näkyy myös ns. uhrikuvassa koivun rungon oikealla puolella, ja jonka vasemmalta puolelta on siinä vanhemmassa kuvassa polku hahmoteltu meneväksi. Oikea polun suunta on siis selvästi enemmän oikealle, ja pyörän rungon suunta on tässä kuvassa hyvin lähellä oikeaa, eli lähes tarkalleen polun suuntainen.
Lintupoikien näkymä