Sinällään liippaa tämä Estonia itseäni, että olen matkustanut kyseisellä laivalla muutamia kertoja sillin kun se oli Sally.
Lisäksi lähdin tuona aamuna itse laivalle kun Estonia upposi, Helsingistä Tallinnaan.
Meidän laiva oli niitä harvoja muistaakseni jotka siinä kelissä lähti merelle. Merenkäynti oli kyllä semmoista kyytiä, että en ole sitä ennen enkä sen jälkeen kokenut vastaavaa, vaikka ei edes avomerellä seilattu. Siinä tuli lupailtua kaikennäköistä, jos vielä maihin elävänä pääsee.
Mutta asiaan.
1.
Jostain minulle jäi mieleen että potkurit olisi olleet komentosillan sukelluksien perusteella peruutusasennossa. Eli tällöin jos peräsin oli jonkun kommentoijan mukaan käännettynä 3D mallissa oikealle, tämä selittäisi miksi laiva kääntyi sinne mihin kääntyi, eli vasemmalle kohti aallokkoa. Eli voiko olla että paniikki komentosillalla aiheutti sen että hätäpäissään laitettiinkin peruutusvaihde päälle jolloin keulan kääntyminen tapahtuu vastakkaiseen suuntaan kuin silloin jos ajettaisiin eteenpäin?
2.
Laivan lisäkallistumista raportissa perusteltiin ikkunoiden ja ovien rikkoutumisella ylemmillä kansilla. Mutta siinä ensimmäisessä kallistuskulmassa ei ylempien kansien ikkunat käsittääkseni olisi niin lähellä vesirajaa että aallot tai mikä tahansa nyt olikaan rikkoisi niitä.
3.
Autokannen alapuolelta lähti kapuamaan porukkaa jo "hyvissä ajoin" ylöspäin ääniä kuultuaan ja osa ainakin sanojensa mukaan näki jo tuolloin vettä siellä. Tämä on jotenkin vastaan tuota raportissa tuettua teoriaa, jossa ensin autokansi alkoi täyttyä vedestä ja siitä alkoi valumaan vesi alaspäin. Jos nyt oletetaan että ulkoisesta voimasta johtuvaa reikää ei olisi tullut, niin olisiko tuo vakaajasäiliö voinut rikkoutua sisällepäin jos sitä niin usein jouduttiin käyttämään.
4.
Jos ramppi aukesikin visiirin irrotessa, ei minun järkeeni käy se, että aallokko ei olisi sitä takaisin kiinni työntänyt, ellei sitten olisi jäänyt siihen keulakanteen jotenkin jumiin.
5.
Reikä kyljessä voisi hyvinkin olla visiirin repimä, jos se on sakarallaan puhkaissut ensi reiän kylkeen ja jäänyt siitä sakarastaan toviksi kiinni heilumaan. Reiän muoto voisi olla silloin juuri tuollainen.
Monia muitakin pohdintoja on tässä mielessä mutta tässä nyt vain osa.
En jaksa uskoa millään että Estonia olisi uponnut niin nopeasti pelkän keularampin vian johdosta, mutta olen koittanut kuitenkin jonkinmoisen järjen pitää päässäni näissä pohdinnoissa