No niin! Jos minä siis menisin päiväksi sinne niemeen mittoineni ja kameroineni ja mittailisin tärkeän näköisenä puiden välisiä etäisyyksiä ja kuvailisin paikkoja. Oleilisin siellä kokonaisen päivän ja tulisin sitten kotiin. Olisin täsmälleen samaa mieltä näistä polkujen suunnista ja esim. uhrikuvan kuvaussuunnasta, ei se muutu miksikäänm vaikka päällään seisoisin. Jotain muuta siellä voisi kyllä nähdä, mutta eivät nämä tässä esitetyt asiat muuttuisi miksikään, vaikka niemessä kävisikin.
Mallinnusketju
Re: Mallinnusketju
^Tuohon edelliseen vastauksena.
No niin! Jos minä siis menisin päiväksi sinne niemeen mittoineni ja kameroineni ja mittailisin tärkeän näköisenä puiden välisiä etäisyyksiä ja kuvailisin paikkoja. Oleilisin siellä kokonaisen päivän ja tulisin sitten kotiin. Olisin täsmälleen samaa mieltä näistä polkujen suunnista ja esim. uhrikuvan kuvaussuunnasta, ei se muutu miksikäänm vaikka päällään seisoisin. Jotain muuta siellä voisi kyllä nähdä, mutta eivät nämä tässä esitetyt asiat muuttuisi miksikään, vaikka niemessä kävisikin.
Aikakin on huono siellä vierailuun!
Niin, silloin kekustelu tällä palstalla olisi paljon hepompaa, sillä "tällöin" sinäkin Sariola, tietäisit edes jotain "murhaniemestä ".Sariola kirjoitti:^Tuohon edelliseen vastauksena.
No niin! Jos minä siis menisin päiväksi sinne niemeen mittoineni ja kameroineni ja mittailisin tärkeän näköisenä puiden välisiä etäisyyksiä ja kuvailisin paikkoja. Oleilisin siellä kokonaisen päivän ja tulisin sitten kotiin. Olisin täsmälleen samaa mieltä näistä polkujen suunnista ja esim. uhrikuvan kuvaussuunnasta, ei se muutu miksikäänm vaikka päällään seisoisin. Jotain muuta siellä voisi kyllä nähdä, mutta eivät nämä tässä esitetyt asiat muuttuisi miksikään, vaikka niemessä kävisikin.Aikakin on huono siellä vierailuun!
- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
-
papillon
- Perry Mason
Se vielä puuttuisi että ottaisit kompassin matkaan, sillä silloin istuisit kylmettymiseen saakka Sivin kivellä ja ihmettelisit että onko se etelä tosiaan tuolla ja pohjoinen tuolla.Sariola kirjoitti:^Tuohon edelliseen vastauksena.
No niin! Jos minä siis menisin päiväksi sinne niemeen mittoineni ja kameroineni ja mittailisin tärkeän näköisenä puiden välisiä etäisyyksiä ja kuvailisin paikkoja. Oleilisin siellä kokonaisen päivän ja tulisin sitten kotiin. Olisin täsmälleen samaa mieltä näistä polkujen suunnista ja esim. uhrikuvan kuvaussuunnasta, ei se muutu miksikäänm vaikka päällään seisoisin. Jotain muuta siellä voisi kyllä nähdä, mutta eivät nämä tässä esitetyt asiat muuttuisi miksikään, vaikka niemessä kävisikin.Aikakin on huono siellä vierailuun!
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
Olen katsellut nimenomaan tuon alueen karttoja ja olen ollut ilmansuunnista hyvin selvillä koko ajan. Kerran on lipsahtanut teksitissäni väärinpäin ilmansuunnat epähuomiossa tai hajamielisyyttäni. Kuten sanoin, olen harrastanut suunnistusta kilpamielessäkin, joten sitäkin kautta näissä ilmansuunnissa ei ole mitään epäselvyyttä. Kyllähän kartoista näkyy, että niemi kurkottaa pohjoiseen, samoin polku on karkeasti pohjois-etelä suunnassa. Tässä asiassa ei ole ongelmaa. Ihmettelen, että papillon takertuu tuohon yhteen lipsahdukseen ilmansuunnissa, joka oli puhdas huolimattomuusvirhe kirjoittaessa. Olen myös liikkunut paljon erämaissa ja ilmansuuntien määrittely kellon ja auringon avulla on käytännössä tuttua. Sama asia se on määritellä varjon suunnan ja kelloajan mukaan. Kun siis tiedetään milloin valokuva on otettu (kellonaika), ja kuvassa näkyy varjon suunta, voidaan siihen kuvaan määrittää ilmansuunnat. Tämähän on tuttu asia monille, mutta useille muille menee ylin hilseen, vaikka ei normaalijärjellä varustetulle pitäisi olla mikään ongelma. Tunnettu asia se on.papillon kirjoitti: .....
Se vielä puuttuisi että ottaisit kompassin matkaan, sillä silloin istuisit kylmettymiseen saakka Sivin kivellä ja ihmettelisit että onko se etelä tosiaan tuolla ja pohjoinen tuolla......
Varustukseen voisi tietysti kuulua esim. kamera, kompassi, mittanauha, sekstantti ja prisma. Se tekisi vaikutuksen, että on tutkittu aluetta.
Juuri tällä hetkellä ei ole vetoa sinne hiippailemaan, vaikka osaan kyllä alueelle mennä milloin tahansa ja auto on käytettävissä.
P.S. Alueesta löytyy myös ilmavalokuvia, ja niistä puolestaan voidaan nähdä selvästi, että tuo kyseinen "murhaniemi" on metsää, vieläpä melko tavanomaista metsää.
Jaa, että okein vaellelut.
No olen itse vaeltanut -70 luvun alusta joka kesä pitkin ja poikin Kuusamon korpia, joten ovat nuokin taidot tulleet niin tutuiksi, etten Kuusamossa enää karttaa ja kompassia kaipaisi, enkä ainakaan Sariolaa.
Karhunkierroksesta alkoi, mutta sitten tuohon kujalan mallinuksiin, niin hyvää työtä olet jälleen tehnyt ja kyllähän se polkukin siinä on juuri niin, kuin se oli melkein viisikymmentä vuotta sitten.
Moottoripyörän rungon suunta ei todellakaan ole se linja, vaikka Sariola edelleen yrittää sitä epätoivoisesti niin väittääkin, vaikka jo monet muut ovat tajunneet, mikä se oikea linja on.
Se on Hessu52:n linja, niin vaikeaa kuin se joidenkin itselleen tunnustaa.
Kyllä se polku koivun kohtaan kääntyy ihan oikeasti vasemmalle, tai se tulee jo sieltä päätypenkereeltä lähtien ja menee jonkun aikaa vasemmalle koivun jälkeen, ennen kuin taittuu oikealle.
Tuo polkupyörä, joka on markkeerannut joissain kuvissa Gussen prätkää, ei ole missään lavastuskuvissa oikeassa asennossa, vai mitä sanoo tähän Merivuokko, eli oliko se niin, ettei Heikki silloin lavastusaikaan saanut poliisejakaan uskomaan, miten pyörä oli ollut, näin muistaisin, kerro, jos olen väärässä arvon Merivuokko.
No olen itse vaeltanut -70 luvun alusta joka kesä pitkin ja poikin Kuusamon korpia, joten ovat nuokin taidot tulleet niin tutuiksi, etten Kuusamossa enää karttaa ja kompassia kaipaisi, enkä ainakaan Sariolaa.
Karhunkierroksesta alkoi, mutta sitten tuohon kujalan mallinuksiin, niin hyvää työtä olet jälleen tehnyt ja kyllähän se polkukin siinä on juuri niin, kuin se oli melkein viisikymmentä vuotta sitten.
Moottoripyörän rungon suunta ei todellakaan ole se linja, vaikka Sariola edelleen yrittää sitä epätoivoisesti niin väittääkin, vaikka jo monet muut ovat tajunneet, mikä se oikea linja on.
Se on Hessu52:n linja, niin vaikeaa kuin se joidenkin itselleen tunnustaa.
Kyllä se polku koivun kohtaan kääntyy ihan oikeasti vasemmalle, tai se tulee jo sieltä päätypenkereeltä lähtien ja menee jonkun aikaa vasemmalle koivun jälkeen, ennen kuin taittuu oikealle.
Tuo polkupyörä, joka on markkeerannut joissain kuvissa Gussen prätkää, ei ole missään lavastuskuvissa oikeassa asennossa, vai mitä sanoo tähän Merivuokko, eli oliko se niin, ettei Heikki silloin lavastusaikaan saanut poliisejakaan uskomaan, miten pyörä oli ollut, näin muistaisin, kerro, jos olen väärässä arvon Merivuokko.
Tässä Hessu52:n kuvausta polun mutkasta:
Tämän linkin valokuva kertoo totuuden. Siitäpä voi arvioida tekeekö polku mutkan ja kuinka suuren!
POLKU
Hessu52 kirjoitti: Kyllä se polku koivun kohtaan kääntyy ihan oikeasti vasemmalle, tai se tulee jo sieltä päätypenkereeltä lähtien ja menee jonkun aikaa vasemmalle koivun jälkeen, ennen kuin taittuu oikealle.
Tämän linkin valokuva kertoo totuuden. Siitäpä voi arvioida tekeekö polku mutkan ja kuinka suuren!
POLKU
Sariola se vaan aina korostaa typeryyttään noilla valokuvilla.
Ole hyvä ja mene sinne niemeen katsomaan miten se maasto siellä on.
Ihmettele, mistä se uhrikuva on otettu ja kuinka Gussen prätkän asento on ollut polkuun nähden, joka oli silloin noin kolme kertaa kapeampi, kuin nykyään ja tuosta on varma tieto.
Niin kauan kun et ole niemellä käynyt, sinun juttuihisi ei usko kukaan, koska olet noitten kuviesi kanssa hääräillyt itsesi loukkoon, josta ei ole muuta ulospääsyä, kuin niemellä käynti.
Silloin näet mikä on se oikea totuus.
Ihmettele, mistä se uhrikuva on otettu ja kuinka Gussen prätkän asento on ollut polkuun nähden, joka oli silloin noin kolme kertaa kapeampi, kuin nykyään ja tuosta on varma tieto.
Niin kauan kun et ole niemellä käynyt, sinun juttuihisi ei usko kukaan, koska olet noitten kuviesi kanssa hääräillyt itsesi loukkoon, josta ei ole muuta ulospääsyä, kuin niemellä käynti.
Hessu52 kirjoitti:Sariola se vaan aina korostaa typeryyttään noilla valokuvilla.
^^^ Noihin edellisiin liittyen.

Tarkastellaanpa tätä kujalan lähettämää "vanhaa lavastuskuvaa". Sen kuvaussuunta on aavistuksen verran enemmän oikealle kuin ns. uhrikuvassa.
Tarkastellaan tuota hahmoteltua tien suuntaa. Koivun rungon oikealla puolella näkyy rehevä kuusi, jonka pitkät ja tuuheat oksat yltävät sen oletetun polun yli. Muutenkaan polun oikealla puolella näin lähellä ei ole tuuheaoksaista kuusta aivan polun vieressä. Siis polku ei mene tuonne, mihin nuo katkoviivat osoittavat.
Tuollainen tuuheaoksainen kuusi on kyllä koivusta vähän eteenpäin, mutta se on selvästi polun vasemmalla puolella. Polku menee siis tuon tuuhean kuusen oikealta puolelta, eikä edes ihan kuusen vierestä, vaan vähän kauempaa. Nuo kaksi poliisia seisovatkin mielestäni nimenomaan polulla. Polku menee sinne.
Minä olen olettanut, että tässä kuvassa moottoripyörä on oikeassa asennossa. Siitä seuraa, että tuo polun suunta ja moottoripyörän rungon suunta ovat hyvin lähellä toisiaan. Minä pidän sitä selviönä, että niin se on. Moottoripyörä ei siis ole kulkemisen esteenä, sillä se on ainakin hyvin lähelle "polun suuntaisesti". Polku kulkee pääosin moottoripyörän oikealla puolella ja siitä noiden kahden poliisin kautta moottoripyörän rungon suuntaisesti. Minä arvioin, että aavistuksen siitä linjasta vielä vähän enemmän oikealle, mutta hyvä nyrkkisääntö on, että polku on moottoripyörän rungon suuntaisesti.
Nimimerkki "kujala" on noissa viimeisissä mallinnuksissaan lähellä totuutta. Minä muistan ajan, jolloin minä olin ainut, jonka mielestä polun suunta on tässä selvästi oikealle eikä vasemmalle. Totean, että olin siinä aivan oikeassa.
Niin kukapa se kissanhännän nostaa, jollei kissa itse. Tällainen kuvien tutkiminen on hyvää aivovoimistelua, ja siksi olen tätäkin nyt vielä kommentoimassa, en siksi että alunperinkin olin samaa mieltä. Ei ole helppo tehtävä!

Tarkastellaanpa tätä kujalan lähettämää "vanhaa lavastuskuvaa". Sen kuvaussuunta on aavistuksen verran enemmän oikealle kuin ns. uhrikuvassa.
Tarkastellaan tuota hahmoteltua tien suuntaa. Koivun rungon oikealla puolella näkyy rehevä kuusi, jonka pitkät ja tuuheat oksat yltävät sen oletetun polun yli. Muutenkaan polun oikealla puolella näin lähellä ei ole tuuheaoksaista kuusta aivan polun vieressä. Siis polku ei mene tuonne, mihin nuo katkoviivat osoittavat.
Tuollainen tuuheaoksainen kuusi on kyllä koivusta vähän eteenpäin, mutta se on selvästi polun vasemmalla puolella. Polku menee siis tuon tuuhean kuusen oikealta puolelta, eikä edes ihan kuusen vierestä, vaan vähän kauempaa. Nuo kaksi poliisia seisovatkin mielestäni nimenomaan polulla. Polku menee sinne.
Minä olen olettanut, että tässä kuvassa moottoripyörä on oikeassa asennossa. Siitä seuraa, että tuo polun suunta ja moottoripyörän rungon suunta ovat hyvin lähellä toisiaan. Minä pidän sitä selviönä, että niin se on. Moottoripyörä ei siis ole kulkemisen esteenä, sillä se on ainakin hyvin lähelle "polun suuntaisesti". Polku kulkee pääosin moottoripyörän oikealla puolella ja siitä noiden kahden poliisin kautta moottoripyörän rungon suuntaisesti. Minä arvioin, että aavistuksen siitä linjasta vielä vähän enemmän oikealle, mutta hyvä nyrkkisääntö on, että polku on moottoripyörän rungon suuntaisesti.
Nimimerkki "kujala" on noissa viimeisissä mallinnuksissaan lähellä totuutta. Minä muistan ajan, jolloin minä olin ainut, jonka mielestä polun suunta on tässä selvästi oikealle eikä vasemmalle. Totean, että olin siinä aivan oikeassa.
Niin kukapa se kissanhännän nostaa, jollei kissa itse. Tällainen kuvien tutkiminen on hyvää aivovoimistelua, ja siksi olen tätäkin nyt vielä kommentoimassa, en siksi että alunperinkin olin samaa mieltä. Ei ole helppo tehtävä!
-
papillon
- Perry Mason
Uskomatonta tuubaa. Parasta palata asiaan kunhan olet keleihin tyytyväinen ja pääset poikkeamaan paikalle.Sariola kirjoitti:^^^ Noihin edellisiin liittyen.
Nimimerkki "kujala" on noissa viimeisissä mallinnuksissaan lähellä totuutta. Minä muistan ajan, jolloin minä olin ainut, jonka mielestä polun suunta on tässä selvästi oikealle eikä vasemmalle. Totean, että olin siinä aivan oikeassa.![]()
Et sen jälkeen kyllä kehtaa ihan noin dorkaa kirjoitella, härregud.
Tai en tiedä sittenkään, ehkä kumminkin.
Eksyt varmaan väärään päähän järveä, toivottavasti lopullisesti.
^^Sariola, tuo piirros oli järjestyksessä toinen telttapaikkakokeiluni, en ole piirrosta jaksanut muuttaa, vaikka mielipiteeni polusta on sittemmin muuttunut. Olen nyt saanut varsinaisen polkumallinnuksen tehtyä, siitä selviää tuorein mielipiteeni polkuasiasta. Postailen sen jonakin päivänä. Sitä ennen, telttapaikkakokeilu VI on lähimpänä sitä, mitä polusta tätä nykyä ajattelen.
Hyvä "kujala", olet aivan oikeilla jäljillä. Ihmetyttää, että "papillon" ja "Hessu52" ovat vieläkin täysin ulkona kuin lumiukko pihalla. Ovat pudonneet kuin eno veneestä! Näin hauskasti sanottuna! Näinkin käy!kujala kirjoitti:^^Sariola, tuo piirros oli järjestyksessä toinen telttapaikkakokeiluni, en ole piirrosta jaksanut muuttaa, vaikka mielipiteeni polusta on sittemmin muuttunut. Olen nyt saanut varsinaisen polkumallinnuksen tehtyä, siitä selviää tuorein mielipiteeni polkuasiasta. Postailen sen jonakin päivänä. Sitä ennen, telttapaikkakokeilu VI on lähimpänä sitä, mitä polusta tätä nykyä ajattelen.
Papillon, ei tätä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Totuus on, että kun tämä kujalan kaaviokuva oli ensimmäisen kerran esillä, olin minä ainut, joka ainakin "ääneen" ilmaisi kantanaan, että polku menee tuonne oikealle. Hessu52 ja papillon olivat sijoittamassa sitä vasemmalle päin, kuten tässä kuvassa. Kujala on korjannut näkemystään aivan oikeaan suuntaan. Minulle on suuri yllätys, että papillon ei vieläkään ymmärrä polun oikeaa suuntaa tuosta kuvasta. Se on yllätys. Asiahan on täysin selvä. Ei suinkaan tuuheat kuusen oksat peitä polkua. No, jokainen on joskus väärässä! Mielipidettä pitää osata muuttaakin!
Takinkääntäminen on joskus aivan viisas temppu!
Ei ole mahdoton ajatus, että joskus Helsingin reissulla piipahdan siitä kehä III:lta sinne Bodomin järven rantaan. Ajoreitti löytyy kartalta. Tosin sillä asialla ei ole mitään kiirettä. Ei sinne mitään pakonomaista tarvetta ole.
Siellä voisi ottaa myös valokuvan samasta paikasta ja samaan suuntaan kuin on ns. "uhrikuva". Samoin toinen mielenkiintoinen kuvauspaikka olisi "lintupoikien näkymä". Siis polulta etelästä päin kohti oletettua telttaa otettu kuva. Siitä näkyisi se polun suoruus tai mutkittelu hyvin. Samoin se koivu, jonka takana se teltta osaksi oli. Useat täällä nähdyt kuvat ovat olleet laadultaan heikkoja. Ehkä.
Siellä voisi ottaa myös valokuvan samasta paikasta ja samaan suuntaan kuin on ns. "uhrikuva". Samoin toinen mielenkiintoinen kuvauspaikka olisi "lintupoikien näkymä". Siis polulta etelästä päin kohti oletettua telttaa otettu kuva. Siitä näkyisi se polun suoruus tai mutkittelu hyvin. Samoin se koivu, jonka takana se teltta osaksi oli. Useat täällä nähdyt kuvat ovat olleet laadultaan heikkoja. Ehkä.
-
papillon
- Perry Mason
Kuule sariola, polun suunta ei ole minulle mikään arvoitus eikä väittelyn kohde kuten se on sinulle, jatkuvan älyttömän jaarittelun kohde.Sariola kirjoitti:
Papillon, ei tätä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Totuus on, että kun tämä kujalan kaaviokuva oli ensimmäisen kerran esillä, olin minä ainut, joka ainakin "ääneen" ilmaisi kantanaan, että polku menee tuonne oikealle. Hessu52 ja papillon olivat sijoittamassa sitä vasemmalle päin, kuten tässä kuvassa. Kujala on korjannut näkemystään aivan oikeaan suuntaan. Minulle on suuri yllätys, että papillon ei vieläkään ymmärrä polun oikeaa suuntaa tuosta kuvasta. Se on yllätys. Asiahan on täysin selvä. Ei suinkaan tuuheat kuusen oksat peitä polkua. No, jokainen on joskus väärässä! Mielipidettä pitää osata muuttaakin!
Takinkääntäminen on joskus aivan viisas temppu!
Polku on juuri siinä missä se on ja jos minulle tulee tarves tarkistaa asia, teen sen myös ja paikanpäällä.
Voin ottaa taa pari kuvaa että pääset niihin piirtelemään ja arvuuttelemaan etelän ja pohjoisen väliä niistä.
Tämä on kyllä niin turha aihe kuin olla voi.
Kysymys onkin siitä, että miten se polku kulkee ns uhrikuvassa ja tuossa kujalan vanhassa lavastuskuvassa, eli toisin sanoen kuvaussuunta polkuun nähden noissa kahdessa kuvassa. Polku sinänsä on tietysti on paikallaan, mutta miten päin se on noissa mainituissa kuvissa.papillon kirjoitti: .....
Kuule sariola, polun suunta ei ole minulle mikään arvoitus eikä väittelyn kohde kuten se on sinulle, jatkuvan älyttömän jaarittelun kohde.
Polku on juuri siinä missä se on ja jos minulle tulee tarves tarkistaa asia, teen sen myös ja paikanpäällä.
Voin ottaa taa pari kuvaa että pääset niihin piirtelemään ja arvuuttelemaan etelän ja pohjoisen väliä niistä.
Tämä on kyllä niin turha aihe kuin olla voi.
Kuitenkin sekä Hessu52 että papillon silloin määrittelivät tuota polun suuntaa tuossa kuvassa vasemmalle, joka tietysti oli väärin. Kyllä kai tämän totuuden voi sanoa ääneenkin. Niin siinä kävi. Ei siinä mitään, kyllä näissä erehtyy helposti. Ei siitä kannata hermostua.
Kuitenkin täällä keskustellaan vastaavista asioista, eihän ne sinänsä niin tärkeitä asioita ole, se on totta.
Lopputulos on, että sekä ns uhrikuvassa, että tässä kujalan vanhassa lavastuskuvassa polun suunta on oikealle. Kyllä kai sen saa sanoa aivan ääneen.