Telttamysteeri?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

*poistettu lautamieskeskustelua*tm
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

*poistettu lautamieskeskustelua*tm
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Ryöstömurha

Viesti Kirjoittaja Wagner »

alpo kirjoitti:Awa kirjoitti:
Etsi alpo myös ne vääjäämättä tulleet, raahautumisesta aiheutuneet verijäljet, kun Gustafsson on, "otsanahkaa rypistelemällä" tai kenties muilla keinoin, teltasta ulos raahautunut.
Niin, enpä tiedä näkyykö teltassa muitakaan raahautumisesta aiheutuneita jälkiä. Ruumiita oli kuitenkin siirretty, sehän on faktaa
Ryöstömurhissa on tavanomaista se, että uhreilta viedään kaikki arvokas mitä löytyy.
Jos lompakko on ruumiin alla olevassa taskussa on kai ymmärrettävää, etttä uhri käännetään ympäri saaliin poimimiseksi.
Ei ruumiden ja Gustafssonin siirtely siten ole mitenkään omituista.
Se on omituista, että se enemmälti ajattelematta tulkitaan lavastukseksi.
Kummallista kyllä, Gustafssonia ei syytetty ryöstömurhan yrityksestä itseään kohtaan.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Sehän se tuossa vasta kummallista onkin, ettei surmaaja tuikannut Gustafssonia samalla hengiltä, sillä taskuja penkoessaan hän takuulla olisi tajunnut Gustafssonin olleen hengissä.

Miksi ei silloin päästänyt ilmoja Gustafssonista?

Sen sijaan vei reikäiset vahat kenkärojut selaiseeen paikkaan, josta ne oitis löytyivät, jolloin poliisi alkoi hakemaan kahta kiivaammin ulkopuolista surmaajaa, jota se kyllä oli tehnyt jo muutoinkin, ja varmaan melkeinpä sen takia, kun kellään ei ollut lompakoita mukana.

Siinäkin eräs syy, miksi lompakoista olisi pitänyt päästä eroon.
Viimeksi muokannut Hessu52, Pe Marras 21, 2008 7:29 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kujala
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kujala »

Void-alueen mysteeri

Void-alueeseen on yleensä soviteltu kenkää ja sitten todettu, ettei siinä ole mitään järkeä. Jos kyseessä oli oikean jalan kenkä, niin missä hitossa oli vasen jalka. Ja siksi toisekseen, eihän se kenkä edes kata koko void-aluetta. Tämän jälkeen on yleensä sanottu, että jotain muuta siinä on ollut. Ensimmäinen huomio näistä onkin ihan aiheellinen (missä vasen jalka???), mutta hetkonen - .

Joko kenkä tai jotakin muuta? Miksi ei: kenkä ja jotakin muuta? Se "jokin muu" on jotain muuta kuin vasemman jalan kenkä - sitä ei sinne saa, ei millään ilveellä.

Minulla ei ole ETP:tä, joten void alueesta minulla on vain tämä rupuinen kuva:
Kuva 1

Olen siinä laskeskellut lähinnä teltan mittojen mukaan, mitä ko. kuvassa x-pikseli ja y-pikseli merkitsevät oikeissa mitoissa. Sen jälkeen laskin void-alueen koon ko. tavalla:
Kuva 2

Aika hyvin näytti lasku täsmäävän ETP:n tietoihin. Nämä nyt eivät oikeastaan liity millään tavalla itse asiaan. Seuraavaksi tein kuvasta sellaisen version, jossa irti leikatut roiskeet näkyvät selvemmin. Lisäksi venyttelin kuvaa sellaiseksi, miltä se oletettavasti näyttää, kun void-alue on aivan tasaisella pinnalla (ko. void-alueen kuva on otettu teltan vinossa olevasta katosta):
Kuva 3

Yksi seikka kiinnitti huomiota. Vasemmassa alalaidassa on ikään kuin pallon muotoinen kuvio - tai siis näyttää siltä, että siinä keskellä on ollut jokin pallon tapainen ja sen ympärille on lentänyt roiskeita. Suurennos, joka on käännetty ylöspäin:
Kuva 4

Noiden aikaisempien laskelmien mukaan sain "pallon" halkaisijaksi 8,8 cm. Olen nyt mietiskellyt sitä, josko ko. kohdalle saisi soviteltua jotakin objektia. Jalan ja kengän vieressä olisi ollut muutakin roinaa, joka olisi ilmestynyt siihen taistelun tuoksinassa. Lähinnä jotakin sellaista, mikä on ollut aivan lähettyvillä - puolen metrin - metrin päässä.

Kenkä ja ko. objekti yhdessä voisivat ratkaista void-alueen mysteerin. :!:
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

kujala kirjoitti:Void-alueen mysteeri

Void-alueeseen on yleensä soviteltu kenkää ja sitten todettu, ettei siinä ole mitään järkeä. Jos kyseessä oli oikean jalan kenkä, niin missä hitossa oli vasen jalka. Ja siksi toisekseen, eihän se kenkä edes kata koko void-aluetta. Tämän jälkeen on yleensä sanottu, että jotain muuta siinä on ollut. Ensimmäinen huomio näistä onkin ihan aiheellinen (missä vasen jalka???), mutta hetkonen -
Niin, itse olen aina sovitellut ns. "perhoskuviota" vasemman jalan paikaksi?
Noiden aikaisempien laskelmien mukaan sain "pallon" halkaisijaksi 8,8 cm. Olen nyt mietiskellyt sitä, josko ko. kohdalle saisi soviteltua jotakin objektia. Jalan ja kengän vieressä olisi ollut muutakin roinaa, joka olisi ilmestynyt siihen taistelun tuoksinassa. Lähinnä jotakin sellaista, mikä on ollut aivan lähettyvillä - puolen metrin - metrin päässä.
Joo, voisihan se tietysti olla kivi ? Ehkä se nyt ensimmäisenä tulee mieleen, joskin ei voi olla sama kivi jolla lyödessä veri roiskuu?? Joka tapauksessa hyvin mielenkiintoinen havainto on tuo pyöreä void-alue.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

kujala kirjoitti:Void-alueen mysteeri

.....Yksi seikka kiinnitti huomiota. Vasemmassa alalaidassa on ikään kuin pallon muotoinen kuvio - tai siis näyttää siltä, että siinä keskellä on ollut jokin pallon tapainen ja sen ympärille on lentänyt roiskeita. Suurennos, joka on käännetty ylöspäin:
Kuva 4

Kenkä ja ko. objekti yhdessä voisivat ratkaista void-alueen mysteerin. :!:
II-sivulla, n. 25 cm etäisyydellä veriroiskeiden keskittymäalueesta on kooltaan n. 25 cm x 30 cm alue (kuva 24), jossa ei havaittu veriroiskeita, vaikka niitä on runsaasti ympäröivällä alueella (kuvat 25a ja 25b). Ko. kohdalla on ollut jokin este, joka on iskun/iskujen tapahtumahetkellä estänyt veriroiskeiden putoamisen ko. kohdalle (ns. void).
Kuvassa 24 II-sivulla olevan void-alueen kokoa n havainnollistettu ympyröimällä alueen reunoilla olevia veriroiskeita. Samalla on pyritty havainnollistamaan veriroiskeiden esiintymistiheyttä ympäröivällä alueella. Jokaisen renkaan keskellä on veriroiske (kuva 25c), mutta kaikkia alueen veriroiskeita ei ole merkitty. Void-alueen yläpuolella veriroiskeita on tiheämmässä kuin sivuilla ja alapuolella.
kujala
Martin Riggs

kukkuu kirjoitti:Jokaisen renkaan keskellä on veriroiske (kuva 25c), mutta kaikkia alueen veriroiskeita ei ole merkitty. Void-alueen yläpuolella veriroiskeita on tiheämmässä kuin sivuilla ja alapuolella.
Tuo tarkoittanee sitä, että kaikkia alueen reunoilla olevia veriroiskeita ei ole merkitty. Eihän se alue mikään void-alue olisikaan, jos alueen keskellä olisi roiskeita. Tuon pallon osalta tuskin roiskeita on pallon sisäpuolella, sillä silloin verijälkitutkija olisi leikannut ko. roiskeen tutkimusta varten, jolloin void-alueen reuna olisi muodostunut täysin erilaiseksi.

Nyt tarvittaisiin papillonin tms. apua. Kenellä on ETP:ssä oleva korkearesoluutioinen kuva ko. pallon kohdalta ja sen ympäristöstä? Onko pallon sisäpuolella ollut myös roiskeita?
kujala
Martin Riggs

Vaikka tuossa void-alueen kuvassa onkin Kukkuun huomautuksen mukaisesti vain osa pisteistä, siinä on tarpeeksi pisteitä jonkinlaisen analyysin tekemiseksi. Lisäksi voisi todeta, että void-alueen keskellä voi olla muutamia yksittäisiä veriroiskeita toisen iskun sivuroiskeina. Näin ollen niilläkään ei ole mitään merkitystä.

Tarkennan tätä analyysia myöhemmin, kun saan tarkemman kuvan ko. alueesta. Tämä on alustava hahmotelma. Myöhempi analyysi voi mitätöidä kokonaan tämän alustavan hahmotelman tulokset tai sitten vahvistaa analyysia.

Yleisesti voi todeta, että objektista voi syntyä voidiin tarkkarajainen alue ja katvealue. Esim. kengän ollessa suuntautuneena kontaktipistettä kohti kengän kärki ja etuosa synnyttävät tarkkarajaisen alueen. Takaosassa katvetta muodostaa toisaalta jalka ja lahje, toisaalta se tosiasia, että kantapää on roiskeiden suuntaan nähden katveessa. Tämän johdosta juuri kengän kantapään muoto tuskin tulee void-alueeseen erityisen selvästi näkyville.

Jos yhdistetään nämä ajatelmat siihen, että void-alueessa olisi ollut kenkä, en näe mahdollisina mitään muuta kuin seuraavat päätelmät:

1. Kenkä on ollut void-alueen yläosassa. Kengän kärki on suuntautuneena yläoikealle ja kantapää alavasemmalla. Kengän puolenvälin jälkeen alkaa katvealue, jossa kengän tarkka muoto hämärtyy.

2. Kengän alapuolella on toinen objekti. Tämän objektin tarkkarajainen alue on toisinpäin kuin kengässä. Objektin kärki on alhaalla vasemmalla ja katvealue ylempänä oikealla. Objektin kärki on siis ollut matala, melko tarkasti rajautunut, ja toinen pää suurempi ja epämääräinen (mahdollisesti ilmassa).

Sama vielä kuvana:
Kuva 5

Objekti A on tässä yhteydessä lähinnä hyökkääjän vasen tai oikea kenkä.

(JK. Void-alue on aivan yhtä tärkeä, olipa tekijä kuka tahansa. Erittäin omituista on se, että ylipäätään kesken taistelun teltan päälle olisi yhtäkkiä ilmestynyt "kuin taivaalta" jokin objekti. Vieläpä melko iso sellainen, jos kenkä suljetaan kokonaan pois...)
papillon
Perry Mason

^ Minkä " pallon " kohdalta? Tässä nytsivu 33, ei tarkka mutta kokeeksi.

KRP/ETP
kujala
Martin Riggs

papillon kirjoitti:^ Minkä " pallon " kohdalta? Tässä nytsivu 33, ei tarkka mutta kokeeksi.

KRP/ETP
Lähinnä kuvat 25a, b ja c kiinnostaisi. Ja niistäkin tosiaan tuo vasen alareuna, joka tässä kuvassa on merkitty numerolla 3:
kuva

Mahtaako noissa kuvissa 25 a, b tai c olla hyvälaatuista suurennosta ko. kuvan osasta? :?:
papillon
Perry Mason

Tässä ja tässä tarkempi.

KRP/ETP
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Vasen jalka, perhoskuvio - oikea jalka, void-jälki = omituista yhteensattumaa?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
kujala
Martin Riggs

Thank you! Nuo vahvistivat käsitystäni siitä, että verijälkitutkija on merkinnyt void-alueen reunoilta kaikki oleelliset veriroiskeet (muodon osoittavat) ja reunan ulkopuolelta on merkitty pisteitä, jotta selviää, minkälainen on roisketiheyden keskimääräinen vahvuus ko. alueella. Kuvan vasemmassa alalaidassa on neljä yksittäistä pistettä, joilla verijälkitutkija on halunnut osoittaa, että ko. reuna-alueella roiskeiden tiheys on ollut luokkaa yksittäisiä roiskeita siellä täällä. Olen alhaalla olevaan kuvaan lisännyt muutamia kuvitteellisia pisaroita, joiden tarkoitus on selventää, kuinka paljon veriroiskeita tuossa "ympyrän" vasemmalla puolella voisi olla. Verijälkitutkijan ympyröimissä roiskeissa on valkoista taustalla, itse lisäämissäni valkoista taustaa ei ole. (Samassa kuvassa on myös pisteviivalla ympyröity verijälkitutkijan merkkaamat neljä roisketta.)

Alemmasta objektista on ehkä nähtävillä toinenkin muoto kuin tuo "ympyrä" (miksi ikinä sitä haluaa kutsua). Olen alhaalla olevaan kuvaan merkinnyt myös tämän reunamuodon selvennyksen vuoksi. Samoin se "ympyrä" on merkitty selventävällä kaarella.

Kuva 6
kujala
Martin Riggs

Oheinen yksittäinen roiske void-alueen oikeassa yläreunassa saattaa olla kimmokeroiske:
kuva

Sellainen voi syntyä, jos iskun seurauksena syntyneistä roiskeista yksi on osunut hyökkääjän vasempaan käteen (vapaana), josta se on kimmonnut eri suuntaan. Tällainen kimmoke on voinut päästä sisemmäksi objektin reuna-aluetta kuin varsinaiset roiskeet, jotka ovat tulleet hieman eri suunnasta.
Vastaa Viestiin