Janne Puhakan murha Espoossa 13.10.2024
Re: Janne Puhakan murha Espoossa 13.10.2024
Luodon mukaan asiassa on riitaisaa se, missä vaiheessa Puhakka on menettänyt tajuntansa: on siis mahdollista, että jo ensimmäisen laukauksen jälkeen.
Tätähän puolustus yritti jo käräjillä, eli liittyy ilmeisesti puolustuksen näkemykseen että verijäljet ovat jotenkin virheellisiä. Eihän tuo ole mitenkään mahdollista, jos veripisarajälkiä ja suurta vuotoa on ollut molemmissa eteisissä ja vessan edessä ei ole ammuttu yhtään laukausta.
Aivan absurdi väite, että olisi menettänyt tajuntansa, siis miten Janne on tajuttomana liikkunut ympäriinsä ja miksi ampumisen verijälkiä ei ole vessan edessä? Mitä tämä puolustus oikein selittää?
Tätähän puolustus yritti jo käräjillä, eli liittyy ilmeisesti puolustuksen näkemykseen että verijäljet ovat jotenkin virheellisiä. Eihän tuo ole mitenkään mahdollista, jos veripisarajälkiä ja suurta vuotoa on ollut molemmissa eteisissä ja vessan edessä ei ole ammuttu yhtään laukausta.
Aivan absurdi väite, että olisi menettänyt tajuntansa, siis miten Janne on tajuttomana liikkunut ympäriinsä ja miksi ampumisen verijälkiä ei ole vessan edessä? Mitä tämä puolustus oikein selittää?
Viimeksi muokannut Wauwau, Ke Syys 09, 2026 3:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kirjoittaja10
- Poliisikoira Rex
Puolustuksen mukaan se, että tuo aseen laillisesti Suomeen tarkoittaa ettei voinut suunnitella murhaa koska sillon olisi tuonut laittomasti. Siis mitä? Eihän tietenkään kannata ottaa riskiä että ase jää rajalle, jos pienellä vaivalla saa sen tuotua myös laillisesti. Ja jos laittomasti toisi niin olisi vähän vaikeampi keksiä selityksiä koiran kouluttamisesta niin kun nyt voi tehdä.
-
Kirjoittaja10
- Poliisikoira Rex
Joo en vieläkään käsitä tätä väitettä. Ihan maallikonakin tajuaa verijälkianalyysin lukemalla on ihan fyysinen mahdottomuus, että Janne olisi heti menettänyt tajuntansa. Tajuton mies ei liiku huoneesta toiseen.Wauwau kirjoitti: Ke Syys 09, 2026 3:44 pm Luodon mukaan asiassa on riitaisaa se, missä vaiheessa Puhakka on menettänyt tajuntansa: on siis mahdollista, että jo ensimmäisen laukauksen jälkeen.
Tätähän puolustus yritti jo käräjillä, eli liittyy ilmeisesti puolustuksen näkemykseen että verijäljet ovat jotenkin virheellisiä. Eihän tuo ole mitenkään mahdollista, jos veripisarajälkiä ja suurta vuotoa on ollut molemmissa eteisissä ja vessan edessä ei ole ammuttu yhtään laukausta. Aivan absurdi juttu.
Nordmo haluaa taas ääneen. Hän alkaa itkeä.
– Olen niin pahoillani siitä, mitä tein.
– Ja että olen pilannut teidän elämänne.
Nordmo kiistää omaisten avustajan väitteen, ettei olisi kertaakaan pahoitellut tekoaan.
Hän sanoo pyytäneensä anteeksi jo marraskuussa 2024, kun Puhakan äiti vieraili hänen luonaan vankilassa.
Voi jeesus, eikö se yksi itkukierros hovin alussa jo riittänyt
En koskaan suunnitellut tappavani Jannea. Minulla on ollut hyvin suuria ongelmia ymmärtää, mitä tein.
Vankilassa hän pyysi heti mahdollisuutta jutella psykologin kanssa. Järjestyi vain lyhyt juttutuokio.
- Sitten pyysin pappia. Hän sattui olemaan myös psykoterapeutti.
Näissä keskusteluissa hän yritti saada selityksen teolleen.
– Olen niin pahoillani siitä, mitä tein.
Nordmo kiistää omaisten avustajan väitteen, ettei olisi kertaakaan pahoitellut tekoaan.
Hän sanoo pyytäneensä anteeksi jo marraskuussa 2024, kun Puhakan äiti vieraili hänen luonaan vankilassa.
Voi jeesus, eikö se yksi itkukierros hovin alussa jo riittänyt
En koskaan suunnitellut tappavani Jannea. Minulla on ollut hyvin suuria ongelmia ymmärtää, mitä tein.
Vankilassa hän pyysi heti mahdollisuutta jutella psykologin kanssa. Järjestyi vain lyhyt juttutuokio.
- Sitten pyysin pappia. Hän sattui olemaan myös psykoterapeutti.
Näissä keskusteluissa hän yritti saada selityksen teolleen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2016 ... a120cb5a06
"Puolustaja: Ei raaka, ei erityisen julmakaan
Luodon mukaan asiassa on riitaisaa se, missä vaiheessa Puhakka on menettänyt tajuntansa: on siis mahdollista, että jo ensimmäisen laukauksen jälkeen.
– Teko on ollut niin nopea, ettei mistään tarkoituksellisesta tuskien aiheuttamisesta tai teon pitkittämisestä ei voi olla kysymys.
Luoto sanoo, että jokainen henkirikos on varmasti jossain määrin raaka tai julma. Lain tarkoittama erityinen raakuus tai julmuus ei Luodon mukaan tässä tapauksessa täyty.
Nordmo on käyttänyt "vain yhtä" tekovälinettä, eli haulikkoa – vaikkakin kahdella eri tapaa.
Luodon mukaan Nordmo on ollut siinä ymmärryksessä, että Puhakka kuoli laukauksiin.
Päähän kohdistuneita voimakkaita iskuja oli syyttäjän ja käräjäoikeuden mukaan yli kymmenen. Luoto on eri mieltä.
– Joudumme tyytymään siihen, että niitä on ollut useita. Tarkempi määrä jää epäselväksi.
Väkivalta ei kuitenkaan Luodon mukaan osoita sellaista erityistä raakuutta, että asiassa olisi kyse murhasta."
Tämä on tärkeä seikka, tekovälineitä oli vain yksi ja teko ei ollut erityisen raaka. Murhan kriteereihin(erityinen raakuus) pitäisi olla useita tekovälineitä tai pitkäkestoinen tapahtuma. Rolf vaan ampui pum pum ja sitten vähän kopautti piipulla ja kaikki oli ohi. Janne sai nopean lopun.
"Puolustaja: Ei raaka, ei erityisen julmakaan
– Teko on ollut niin nopea, ettei mistään tarkoituksellisesta tuskien aiheuttamisesta tai teon pitkittämisestä ei voi olla kysymys.
Luoto sanoo, että jokainen henkirikos on varmasti jossain määrin raaka tai julma. Lain tarkoittama erityinen raakuus tai julmuus ei Luodon mukaan tässä tapauksessa täyty.
Nordmo on käyttänyt "vain yhtä" tekovälinettä, eli haulikkoa – vaikkakin kahdella eri tapaa.
Luodon mukaan Nordmo on ollut siinä ymmärryksessä, että Puhakka kuoli laukauksiin.
Päähän kohdistuneita voimakkaita iskuja oli syyttäjän ja käräjäoikeuden mukaan yli kymmenen. Luoto on eri mieltä.
– Joudumme tyytymään siihen, että niitä on ollut useita. Tarkempi määrä jää epäselväksi.
Väkivalta ei kuitenkaan Luodon mukaan osoita sellaista erityistä raakuutta, että asiassa olisi kyse murhasta."
Tämä on tärkeä seikka, tekovälineitä oli vain yksi ja teko ei ollut erityisen raaka. Murhan kriteereihin(erityinen raakuus) pitäisi olla useita tekovälineitä tai pitkäkestoinen tapahtuma. Rolf vaan ampui pum pum ja sitten vähän kopautti piipulla ja kaikki oli ohi. Janne sai nopean lopun.
Sademetsän siimeksessä, oksalla ja lehvästössä, simpanssi niin viisas loikkii. Katse tuttu, viisas, tarkka, käsi tarttuu, oksa taipuu. Nauru raikaa, leikit alkaa, heimon voima, suuri riemu. Yhdessä he täällä elää, luonnon oma villi kansa.
Nordmo kertoo diagnosoineensa itselleen akuutin stressireaktion.
Seuraavat sanansa Nordmo esittää tuomarikokoonpanolle:
– Kun päätetään, pitääkö minun mennä mielentilatutkimukseen haluan, että tätä asiaa tarkastellaan minun kannaltani.
– Vastustukset syyttäjältä ja perheen avustajilta eivät liity siihen, mitä pyydän.
Kyllä liittyvät
Ja että oikein itse itselleen diagnisoinut vaikka yksikään lääkäri ei ole sitä pystynyt tekemään
Ja vaikka olisikin niin mikään akuutti stressireaktio ei liity murhaan
– Kun päätetään, pitääkö minun mennä mielentilatutkimukseen haluan, että tätä asiaa tarkastellaan minun kannaltani.
– Vastustukset syyttäjältä ja perheen avustajilta eivät liity siihen, mitä pyydän.
Kyllä liittyvät
Viimeksi muokannut Wauwau, Ke Syys 09, 2026 4:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Doris Watson
- Neuvoja-Jack
Eiköhän se patologi tiedä paremmin missä vaiheessa on taju mennyt.Wauwau kirjoitti: Ke Syys 09, 2026 3:44 pm Luodon mukaan asiassa on riitaisaa se, missä vaiheessa Puhakka on menettänyt tajuntansa: on siis mahdollista, että jo ensimmäisen laukauksen jälkeen.
Tajuton ei kyllä liiku ja raahaudu ympäriinsä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2016 ... a120cb5a06
"Nordmo itkee: "Olen niin pahoillani"
Nordmo haluaa taas ääneen.
– Olen niin pahoillani siitä, mitä tein, hän sanoo ja alkaa heti itkeä.
Nordmo kiistää suunnitelleensa Puhakan tappamista. Hän ei enää itke.
Elinkautiseen tuomittu Nordmo kertoo yrittäneensä saada selkoa tapahtumista.
– Kun tulin vankilaan, pyysin ensimmäisellä viikolla saada puhua psykologille. Sain yhden tunnin. Oli vain yksi psykologi, monta vankia.
Tämän jälkeen Nordmo pyysi pappia. Hän sattuikin olemaan myös psykoterapeutti. Nordmo kertoo diagnosoineensa itselleen akuutin stressireaktion.
– Vastustukset syyttäjältä ja perheen avustajilta eivät liity siihen, mitä pyydän."
Tämä on ollut kyllä erittäin raskasta Rolffille. Hyvä että tuli esille tuo että pyysi anteeksi Jannen äidiltä surmaa, en ymmärrä miksi omaisten avustaja yritti valehdella tuollaisesta asiasta. Ja tuo akuutti stressireaktio kyllä olisi syytä tutkia mielentilatutkimuksessa.
"Nordmo itkee: "Olen niin pahoillani"
Nordmo haluaa taas ääneen.
– Olen niin pahoillani siitä, mitä tein, hän sanoo ja alkaa heti itkeä.
Nordmo kiistää suunnitelleensa Puhakan tappamista. Hän ei enää itke.
Elinkautiseen tuomittu Nordmo kertoo yrittäneensä saada selkoa tapahtumista.
– Kun tulin vankilaan, pyysin ensimmäisellä viikolla saada puhua psykologille. Sain yhden tunnin. Oli vain yksi psykologi, monta vankia.
Tämän jälkeen Nordmo pyysi pappia. Hän sattuikin olemaan myös psykoterapeutti. Nordmo kertoo diagnosoineensa itselleen akuutin stressireaktion.
– Vastustukset syyttäjältä ja perheen avustajilta eivät liity siihen, mitä pyydän."
Tämä on ollut kyllä erittäin raskasta Rolffille. Hyvä että tuli esille tuo että pyysi anteeksi Jannen äidiltä surmaa, en ymmärrä miksi omaisten avustaja yritti valehdella tuollaisesta asiasta. Ja tuo akuutti stressireaktio kyllä olisi syytä tutkia mielentilatutkimuksessa.
Sademetsän siimeksessä, oksalla ja lehvästössä, simpanssi niin viisas loikkii. Katse tuttu, viisas, tarkka, käsi tarttuu, oksa taipuu. Nauru raikaa, leikit alkaa, heimon voima, suuri riemu. Yhdessä he täällä elää, luonnon oma villi kansa.
-
Huutaja Jaana
- Sherlock Holmes
Poikani nuori
Kevään ensi hurman
Minä kanssas koin
Vaan syksy kaiken vei
Ei enää loista silmäs
Tähtein lailla
Vaan lempes tuo
Se tuskia mulle suo
Vain talven myrskyt
Rintaan rauhan antaa
Tämä jäinen tuuli
Tunteeni viiltää pois
Sä kevään veit
Nyt tuuli kauas kantaa
Murheeni saa
Ei muistoas enään ois
En poikani
Sua tiennyt petturiksi
En tiennyt että
Valoja sä vannoit vain
Pettäjän tie
On tuskainen käy harhaan
Vei valhe sun
Mun eloni ainaiseks
Vaan en sua soimaa
Tuskaas itse kannat
Olet kohtalosi orja
Mä tiedän sen
Ei palaa koskaan
Mennyt onni meille
Vaan unhoituksen lumi
Jo peitti maan
Mun tieni kulkee
Kautta vuorten tummain
Siell' monta kukkaa
Oottavi poimijaa
Vaan tiedän että
Kukka kaunein multa
Jo kuihtui pois
Mun tieni jatkui vain.
Kevään ensi hurman
Minä kanssas koin
Vaan syksy kaiken vei
Ei enää loista silmäs
Tähtein lailla
Vaan lempes tuo
Se tuskia mulle suo
Vain talven myrskyt
Rintaan rauhan antaa
Tämä jäinen tuuli
Tunteeni viiltää pois
Sä kevään veit
Nyt tuuli kauas kantaa
Murheeni saa
Ei muistoas enään ois
En poikani
Sua tiennyt petturiksi
En tiennyt että
Valoja sä vannoit vain
Pettäjän tie
On tuskainen käy harhaan
Vei valhe sun
Mun eloni ainaiseks
Vaan en sua soimaa
Tuskaas itse kannat
Olet kohtalosi orja
Mä tiedän sen
Ei palaa koskaan
Mennyt onni meille
Vaan unhoituksen lumi
Jo peitti maan
Mun tieni kulkee
Kautta vuorten tummain
Siell' monta kukkaa
Oottavi poimijaa
Vaan tiedän että
Kukka kaunein multa
Jo kuihtui pois
Mun tieni jatkui vain.
No sehän oli runollista. Oikein herkistyin. Itsekin runoilen:Huutaja Jaana kirjoitti: Ke Syys 09, 2026 4:10 pm Poikani nuori
Kevään ensi hurman
Minä kanssas koin
Vaan syksy kaiken vei
Ei enää loista silmäs
Tähtein lailla
Vaan lempes tuo
Se tuskia mulle suo
Vain talven myrskyt
Rintaan rauhan antaa
Tämä jäinen tuuli
Tunteeni viiltää pois
Sä kevään veit
Nyt tuuli kauas kantaa
Murheeni saa
Ei muistoas enään ois
En poikani
Sua tiennyt petturiksi
En tiennyt että
Valoja sä vannoit vain
Pettäjän tie
On tuskainen käy harhaan
Vei valhe sun
Mun eloni ainaiseks
Vaan en sua soimaa
Tuskaas itse kannat
Olet kohtalosi orja
Mä tiedän sen
Ei palaa koskaan
Mennyt onni meille
Vaan unhoituksen lumi
Jo peitti maan
Mun tieni kulkee
Kautta vuorten tummain
Siell' monta kukkaa
Oottavi poimijaa
Vaan tiedän että
Kukka kaunein multa
Jo kuihtui pois
Mun tieni jatkui vain.
Hän lipui läpi yökerhon valojen,
kuin pienten, hopeisten unien.
Poika, jolla oli kultaiset kutrit
ja aina hieman liian keveät askeleet.
Vanhempi mies odotti kotona,
sytytti kynttilän ja katsoi kelloa,
kun poika joi toisen lasin, kolmannen lasin,
ja unohtui vieraiden käsivarsien väliin.
Se tapahtui kerran,
se tapahtui kahdesti,
joka kerta poika vannoi katumusta
ja hymyili kuin syytön lapsi,
ja mies antoi anteeksi,
koska rakasti enemmän kuin piti.
Mutta jokainen valhe on pieni särö lasissa,
ja lopulta lasi murtui.
Eikä mies enää huutanut,
hän vain hiljeni, ja tuo hiljaisuus oli painavampi
kuin yksikään pojan keveistä sanoista.
"Mene," mies sanoi,
ja pojan silmissä käväisi pelko.
Silloin poika ajatteli olevansa voittamaton.
Hän juoksi ulos yöhön,
levitti kätenä kuin kirkkaat, valkoiset siivet,
katsoi kohti tähtiä ja päätti lentää.
Hän uskoi olevansa enkeli,
jota maanpinnan lait eivät koske,
joka voi nousta kaiken särkyneen yläpuolelle.
Hän hyppäsi kepeästi,
nousi hetkeksi ilmaan,
tuuli tarttui hänen hiuksiinsa ja valo syleili häntä.
Mutta siivet olivat pelkkää silkkilankaa ja onttoja valheita.
Korkeuksissa kylmä ilma riipaisi häntä,
ja haulikon laukaus repi unelmat rikki.
Taivas ei ottanut häntä vastaan.
Putoaminen oli nopea ja hiljainen.
-
Huutaja Jaana
- Sherlock Holmes
*pltmtxtvp*tm
Kuuntelin podcast-jakson missä Kale Puonti ja Immu puhuvat vähän tästä. Kuulemma Nordmon kertomukset satuja ja ällöttävä tyyppi. Samaa mieltä ja eiköhän kokenut poliisi ja ex-ammattirikollinen nämä jutut tiedä
-
liukaslahna
- Agentti Scully
Puolustuskin voisi muotoilla järkevämmin sanansa. Kropassa on kaksi reikää ja verta useassa paikassa ja tajunta on mahdollisesti menetetty ensimmäisen laukauksen jälkeen. Ei se kyllä mahdollista ole.
Olisikohan puolustuksen pitänyt teettää oma analyysi verijäljistä toisilla ammattilaisilla. Ei kai tuollaisella kiistolla ole mitään virkaa enää jossain loppulausunnossa.
Olisikohan puolustuksen pitänyt teettää oma analyysi verijäljistä toisilla ammattilaisilla. Ei kai tuollaisella kiistolla ole mitään virkaa enää jossain loppulausunnossa.
-
Kirjoittaja10
- Poliisikoira Rex
Monesta puolustuksen lausunnoista tuli mieleen, että heikoilla mennään. Kaikki mitä täällä onkin jo mainittu ja esimerkiksi se, että Rolf olisi ottanut aseen esiin jo ennen kuin tiesi Jannen tulosta, esitettiin faktana, vaikkei tästä voi olla mitään muuta todisteita kuin Rolfin oma sana.liukaslahna kirjoitti: Ke Syys 09, 2026 4:49 pm Puolustuskin voisi muotoilla järkevämmin sanansa. Kropassa on kaksi reikää ja verta useassa paikassa ja tajunta on mahdollisesti menetetty ensimmäisen laukauksen jälkeen. Ei se kyllä mahdollista ole.