Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tuosta Sariolan epätarkkuudesta sen verran, että onko lähtö volttilähtö, vai autolähtö, laukkaako joku hevosista ja "pakittaako" joku kopukoista?

Sen verran raveissa käyneenä ja ravihevosen omistajana tiedän, ettei tuollaista laskutehtävää voi asettaa, sillä hevonen on kuitenkin elävä eläin, joka tekee milloin mitäkin odottamatonta, joten siinä on liian monta eri tekijää, aivan kuin Sariolan teorioissakin, että saataisiin oikea tulos!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Matemaattiset kyvyt koetukselle?

Ravirata on lähes suunnikkaan muotoinen, mutta kulmat on pyöristetty (Yleensä suorakaide, jossa kulmat pyöristetty). Pituus sisärataa ajaen on 1 km. Raviradalla juoksee rinnakkain 8 hevosta, ulompana juokseva on aina 2,20 m ulompana kuin sen sisäpuolella juokseva hevonen. (Esim turvasta turpaan mitaten). Juostaan 2100 metrin kilpailu. Oletetaan hevosia 8 kpl rinnakkain, kaikki siis eturivissä. Oletetaan hevosten juoksevan koko matkan tuossa muodostelmassa kaikki 8 rinnakkain alusta loppuun. Kuinka paljon pitemmän matkan joutuu juoksemaan hevonen numero 7 kuin hevonen numero 2 tuolla 2100 m:n matkalla? Numerointi on 1-8 sisäradalta lukien. Helppo tehtävä?! Ratkaise!

RATKAISU:

Suorilla kaikki juoksevat saman matkan. Voidaan leikata suorat pois, ja yhdistää nuo kaarteet ympyräksi. Lisämatka syntyy näin muodostuneella ympyrällä. Huom! ympyrän suuruus ei vaikuta tulokseen. Hevosen 2 juoksema kuvio voidaan kuvitella laskussa vaikka pisteeksi, ja koko kulmio näin suorakaiteeksi (tai neliöksi, tai lähellä suorakaidetta olevaksi suunnikkaaksi). Merkitään hevosen nr 2 juokseman kuvitellun ympyrän säde A:lla. Tällöin hevosen nr 7 juokseman kuvitellun ympyrän säde on A+11 (5 x 2,20 m = 11 m). Saadaan:

2pii x (A+11) - 2pii x A =
2pii x A + 2pii x 11 - 2pii x A =
2pii x 11 = n. 69,08

Tuossa laskelmassa rata on juostu kerran ympäri. 2100 m:llä rata juostaan kahteen kertaan ympäri ja se lisä 100 m juostaan aina etusuoralla, joten se ei vaikuta tulokseen millään tavalla. Eroja matkan pituudessa syntyy vain kaarteissa. Tuo luku 69,08 m pitää kertoa kahdella. Saadaan

2 x 69,08 m = 138,16 m

Oikea vastaus = n. 138,2 m
--------------------------------------------------------------------------

Tällä kertaa pasi oli saanut oikean tuloksen. Ainakin minä olen saanut saman. Se lienee oikein. Käytännössä hevoset eivät juokse koko ajan 7. radalla, mutta tästä saa hyvää vertailua siihen, miten ulkoradoilla juokseminen lisää juostavaa matkaa.

Jos juoksee vain yhtä rataa ulompana kuin toinen hevonen, on ylimääräinen matka siinä 27 metrin luokkaa, eli tuosta 1/5 .

------------------------------------------------------------------

Tämä on muunnelma siitä vanhasta tehtävästä, että maapallon ympärille on asetettu köysi kulkemaan 1 m:n maanpinnan yläpuolella. Maapallo on kuviteltu palloksi. Kuinka paljon pitempi on köysi kuin maapallon ympärysmitta? Tässä on sama laskukaava 2pii x 1m = n. 6,28 m. Tulos on sama vaikka pingottaa tuon köyden pisteen ympärille. Pallon koko ei vaikuta tulokseen.
Sariola
Horatio Caine

Palataanpa vamma-asioihin!

Olen ihmetellyt sitä, että jotkut lääkärit ovat edes puhuneet paljaalla nyrkillä lyömisestä. Minusta näyttää selvältä, että on lyöty kovapintaisella esineelä. Ei nyrkillä synny ruhjehaavaa alaleukaan tai korvan yläpuolelle ohimon taakse. Potku jalalla, jossa on tukeva kenkä on kyllä mahdollinen. No, on tietysti voitu lyödä paljaalla nyrkilläkin, mutta myös kovapintaisella esineellä, mikäli minulta kysytään.
Öhman on tehnyt tarkimman vammaluettelon ja maininnut myös astalon lyöntivälineeksi yhtenä vaihtoehtona. Siinä Öhman on ollut oikeassa.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

nIin ja kyllähän motuka "kikstartin" vivustakin saa aikamoisen mojauksen lättyynsä, jos haluaa, kokeile vaikka Sariola, jos tiedät mikä "kikstartti" on!
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Nyt tulee yksi matemaattinen kysymys, johon ainoastaan Sariola osaa vastata:

Eräässä korkeakoulussa on yksi pakollinen matematiikan kurssi ja yksi pakollinen tilastotieteen kurssi. Oletetaan, että kaikista korkeakoulun kirjoilla olevista opiskelijoista 72% on suorittanut matematiikan kurssin, 55% on suorittanut tilastotieteen kurssin ja 26% ei ole suorittanut kumpaakaan.

Kuinka suuri osuus prosentteina opiskelijoista on suorittanut molemmat kurssit eli sekä matematiikan, että tilastotieteen kurssit?

Odotan vastausta Sariola!
8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Oikea vastaus = n. 138,2 m
--------------------------------------------------------------------------
Tällä kertaa pasi oli saanut oikean tuloksen.
Niinpä, pasi laski ja kertoi tuloksen, jonka Sariola vahvisti tehtävänratkaisusta.

Kaikki kunnia pasille. Voi vain kuvitella kuinka kateellinen Sariola on.

No, se oli kiva aiheeseen kuulumaton keventävä tehtävä, ja ratkaisu siihen on saatu. Me emme kuitenkaan tiedä tuosta Sariolan esittämästä kilpailusta kaikkea, joten olen kopioinut tapahtumasta raportion Niipperin Sanomista.

Suuri Bodom Derby

Rata 1. Gussen Daiju, rattaillaan P. Aholainen. Mainittakoon, että P. Aholainen ruoski hevoseltaan pölyt pois palttoosta jo ennen lähtöauton saapumista. Gussen Daiju laukkasi lähdössä, eteni taustalta ulos kaarteessa, mutta väärään suuntaan. Pääsi tulemaan loppumatkan suuremmin kiertelemättä ja punnersi tasaisesti perille. Hyökkäsi ja eteni, mutta koko ajan väärään suuntaan. Ei saanut otetta kilpailusta, diskattiin ja epätietoinen pari ohjattiin Atrian auton suuntaan.

Rata 2. Wilma, ohjaksissa Nikki Swensson. Kiersi alun pontevasti ravilla ja pudotti 3. ulos 1. takasuoralla. Jäi etusuoran alussa 4. ulos ja lähti samassa uudelleen nousuun Hiljensi pahoin takasuoran alussa ja jäi takajoukkoihin. Kivireki alkoi painaa. Muutenkin hepalla oli huono-olo. Sijoitus 6.

Rata 3. Urhon Perse, ohjaksissa A.Hanssmann. Hyökkäsi takasuoralla ja eteni loppukaarteessa toiselle
sijalle ilman vetoapua. Ei edennyt enää päätöspuolikkaan alussa ja
taipui taustalle ja ohjastaja puristi lopulta paskat housuunsa. Diskattiin.

Rata 4. Knock You Out, rattaillaan The Hessu. Lähti neljättä rataa ja eteni johtavan rinnalla ilman vetoapua 1. takasuoralla. Painui keulaan päätöspuolikkaan
alussa ja kamppaili rehdisti perille. Loppusijoitus 3.

Rata 5. Kiss Me Quick, ohjaksissa Pricilla Säihkysilmä, menetti keulat lähtökiihdytyksessä, nousi 1. takasuoran alussa johtavan rinnalle ja eteni uudelleen johtoon kun 1650 jäljellä. Veti tasaista vauhtia ja olisi voittanut varmasti, muutta päästi Police Expressin ohi, sillä Kiss Me Quick oli vain harjoituslenkillä. Sijoitus
2.

Rata 6. F*ck Me Fast poissa.

Rata 7. Musikant, rattaillan, Konsta Ali-Vähälä, laukkasi kiihdytyksessä ja uudelleen 1. kaarteessa ja tuli hylätyksi. Valitettavan nolo loppu tällä kaksikolle. Kivalle heppalle heiniä, mutta wiinalle haiseva kuljettaja kiidätetiin doping -testeihin. Sijoitus 5. Ohjastaja juoppoputkaan.

Rata 8.Police Express rattaillaan iso M.Tuominen. Voittajasta ei ollut epäselvyyttä, kun sai maalisuoralle tultaessa kiritilaa, lähtö johtavan
rinnalta keulaan 1. kaarteessa ja veti tasaista vauhtia. Jäi loppukaarteessa 2. sisälle. Laukkasi loppusuoran alussa, mutta pudotti
ajoissa raville ja puristi selvään voittoon. Sijoitus 1.

Kovienkin yllätysten siivittämä kisa muodostui lopulta todella
mielenkiintoiseksi. Kisassa maaliin tulleista ainoa tupeksija oli radan 3. Urhon Perse, omistajansa Touho Sariola, joka ei osannut vastata esitettyihin kysymyksiin.

Kovimmasta yllätyksestä vastasi raikuvien suosionosoitusten kannustamana Kiss Me Quick, joka harjoituslenkillään kävi pokkaamassa 2. sijallaan sievoisen summan palkintorahoja, myös Wilma ja Musikat kaartoivat esittelyyn muiden mukana, tosin
varsin vaatimattomien ja alakuloisten aplodien siivittämänä. Kelpo
heppoja kuitenkin molemmat. Raskas on kivireki ollut heidän laitumillaan.

Kaiken kruunasi karaoke prinssi Ressu Nikkinen. Tästä nauhoite lopuksi, jonka taiteilija omisti Sariolalle. Ryhdytään kuuntelemaan.

http://www.youtube.com/watch?v=Mhwmi8g4eO4
Viimeksi muokannut awa, Ke Marras 03, 2010 10:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Kotipoliisi
Martin Beck

Toivottavasti saan tähän yksinkertaiseen matemaattiseen tehtävään piakkoin vastauksen tai alan epäillä Sariolan matemaattisia lahjakkuuksia.

Muutkin saa vastata - ehkä nopeampi tapa :) Ja tässä ei ole mitään vilunkia, normaalia tilastolaskentaa.
Kotipoliisi kirjoitti:Nyt tulee yksi matemaattinen kysymys, johon ainoastaan Sariola osaa vastata:

Eräässä korkeakoulussa on yksi pakollinen matematiikan kurssi ja yksi pakollinen tilastotieteen kurssi. Oletetaan, että kaikista korkeakoulun kirjoilla olevista opiskelijoista 72% on suorittanut matematiikan kurssin, 55% on suorittanut tilastotieteen kurssin ja 26% ei ole suorittanut kumpaakaan.

Kuinka suuri osuus prosentteina opiskelijoista on suorittanut molemmat kurssit eli sekä matematiikan, että tilastotieteen kurssit?

8)

- Rudyard Kipling
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Sariola kirjoitti:Palataanpa vamma-asioihin!

Olen ihmetellyt sitä, että jotkut lääkärit ovat edes puhuneet paljaalla nyrkillä lyömisestä. Minusta näyttää selvältä, että on lyöty kovapintaisella esineelä. Ei nyrkillä synny ruhjehaavaa alaleukaan tai korvan yläpuolelle ohimon taakse. Potku jalalla, jossa on tukeva kenkä on kyllä mahdollinen. No, on tietysti voitu lyödä paljaalla nyrkilläkin, mutta myös kovapintaisella esineellä, mikäli minulta kysytään.
Öhman on tehnyt tarkimman vammaluettelon ja maininnut myös astalon lyöntivälineeksi yhtenä vaihtoehtona. Siinä Öhman on ollut oikeassa.

Asiantuntijalääkärit nyt vain toivat esille eri vaihtoehtoja vammojen syntymekanismille. Ei kannata ottaa kirjaimellisesti, että juuri nyrkinisku olisi se ainoa oikea vammojen aiheuttaja. Tenovuo ei muistaakseni spekuloinut vammojen aiheuttajaa mitenkään? Puhui ainoastaan merkittävästä energiasta tms., mitä sillä sitten tarkoittikaan. 8) Samoin puhui samaan syssyyn aivovammasta ja aivoruhjeesta....keskivaikeasta ja jopa vaikeasta. Aivovamman luokitusmetodejahan oli hänen mukaan lukuisia. 8)
Sariola
Horatio Caine

Kotipoliisi kirjoitti:Nyt tulee yksi matemaattinen kysymys, johon ainoastaan Sariola osaa vastata:

8)
Tähän osaa vastata yksi jos toinenkin, jos minä nyt ymmärsin tehtävän oikein.

Oletan että "pakollinen matematiikan kurssi" = "matematiikan kurssi" ja
"pakollinen tilastotieteen kurssi" = "tilastotieteen kurssi", niin ja kun

* 26% ei ole suorittanut kumpaakaan, niin
* 74% on suorittanut jommankumman tai molemmat kurssit

* 72% on suorittanut matematiikan kurssin, joten se
* 74%-72% = 2% on niitä, jotka ovat suorittaneet vain tilastotieteen kurssin.
* 55% oli suorittanut yleensä tilastotieteen kurssin, 2% oli suorittanut vain tilastotieteen kurssin.

* 55%-2% = 53% oli tällöin suorittanut molemmat kurssit, sekä matematiikan että tilastotieteen kurssit.

* 72%-53% =19%. Tämä 19% on vain matematiikan kurssin suorittaneet. Saadaan, kun kaikista matematiikan kurssin suorittaneista 72% vähennetään ne, jotka ovat suorittaneet molemmat kurssit, eli 53%, jää jäljelle tuo 19% .

Kyllä tähän osaa moni muukin vastata. Suurin osa lukijoista osaa, tämähän on verrattain helppo. Itse muuten suoritin tilastotieteen kurssin eräässä korkeakoulussa, tosin kauan sitten.
:D Täältä pesee ja linkoaa! :D
Saattaa se silti mennä väärinkin!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola, se, että kopio ratkaisusta löytyy vastauksia sivuilta, ei osoita sinulta erityistä lahlakkuutta. Fakta. Pasi ratkaisi tehtävän tuosta vain.

Sariola, sinä itse omana itsenäsi, et kykene ratkaisemaan helppoakaan sanallista tehtävää. Saa sitä tätäkin epäillä. Ja saa sitä olla tätäkin mieltä. Ei ole kellettyä.

- hymm -
Viimeksi muokannut awa, Ke Marras 03, 2010 10:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kotipoliisi
Martin Beck

Sariola kirjoitti:

8)
Tähän osaa vastata yksi jos toinenkin, jos minä nyt ymmärsin tehtävän oikein.

Oletan että "pakollinen matematiikan kurssi" = "matematiikan kurssi" ja
"pakollinen tilastotieteen kurssi" = "tilastotieteen kurssi", niin ja kun

* 26% ei ole suorittanut kumpaakaan, niin
* 74% on suorittanut jommankumman tai molemmat kurssit

* 72% on suorittanut matematiikan kurssin, joten se
* 74%-72% = 2% on niitä, jotka ovat suorittaneet vain tilastotieteen kurssin.
* 55% oli suorittanut yleensä tilastotieteen kurssin, 2% oli suorittanut vain tilastotieteen kurssin.

* 55%-2% = 53% oli tällöin suorittanut molemmat kurssit, sekä matematiikan että tilastotieteen kurssit.

* 72%-53% =19%. Tämä 19% on vain matematiikan kurssin suorittaneet. Saadaan, kun kaikista matematiikan kurssin suorittaneista 72% vähennetään ne, jotka ovat suorittaneet molemmat kurssit, eli 53%, jää jäljelle tuo 19% .

Kyllä tähän osaa moni muukin vastata. Suurin osa lukijoista osaa, tämähän on verrattain helppo. Itse muuten suoritin tilastotieteen kurssin eräässä korkeakoulussa, tosin kauan sitten.
:D Täältä pesee ja linkoaa! :D
Saattaa se silti mennä väärinkin!
Nyt meni Sariola oikein! 53% on todellakin suorittanut molemmat kurssit. Loppukin on oikein eli 19% on suorittanut matikan muttei tilastotiedettä.

Täytyy uskoa, että olet suorittanut tilastotieteen kurssin eräässä korkeakoulussa - siksi ihmetyttää, että monet muut laskut menee niin väärin vaikka sieltä pesee ja linkoaa.
8)

- Rudyard Kipling
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Ei Sariola noita tehtäviä osaa laskea, se on nähty. Tuo laskutehtävä liittyy kirjasen: Laskutehtävät ja niiden ratkaisut. on oltava jo tosi idiootti jos ei osaa tuota ratkaista.

Sariola yrittää pontevasti ratkaista tehtäviä, mutta hän ei siinä onnistu. Valitettavasti.

Vääristely ja aiheesta pois johdattaminen onnistuu - sekin on Sariolalta nähty.

- hymm -
Viimeksi muokannut awa, Ke Marras 03, 2010 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Sariola on siis käynyt Sirola opiston? :lol:
pasi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Tällä kertaa pasi oli saanut oikean tuloksen.
No johan nyt, ihan arvaamalla heitin.
Sariola
Horatio Caine

Oulunmies kirjoitti:Sariola on siis käynyt Sirola opiston? :lol:
En ole kylläkään käynyt tuon nimistä opistoa. Minulla on kyllä pari tutkintoa Yliopistosta. Osallistuin silloin mm. erään tohtorin johtamaan tutkimukseen apulaisena. Siitäkin on jo kauan.

Suoritin silloin mm. tilastotieteen peruskurssin muihin opintoihin liittyvänä osana ja Huk tutkinnon. Jos tuo nyt niin kiinnostaa.
Lukittu