Poliisikoira hyökkäsi lenkkeilijän kimppuun Tampereella
-
Thor Steinar
- Scooby-Doo
Re: Poliisikoira hyökkäsi lenkkeilijän kimppuun Tampereella
Poliisikoira opetetaan käymään kiinni, suojelukoira opetetaan käymään kiinni hihaan. Läheskään kaikki suojelukoirat eivät osaa toimia esimerkiksi piilohihan kanssa, niin hyvin ne on ehdollistettu näkyvään hihaan. Poliisikoiran koulutuksessa pyritään mahdollisimman nopeasti eroon näkyvästä hihasta sen jälkeen, kun purut on saatu puhtaaksi.
Tiedetään me se, että poliisi on ollut koiransa kanssa lenkkipolulla ilman että koira on ollut kytkemättä, mistä johtuen koira pääsi hyökkäämään lenkkeilijän kimppuun. Mielestäni ihan maallikkokin voi kommentoida tilannetta ja arvuutella syitä ja vaikuttaneita tekijöitä yhtä hyvin, sillä kuten nuusku-nella sanoi, kaikkien ei tarvitse pitää koirista tai olla pelkäämättä niitä ja voi jopa näyttää roistolta ilman että on koiralta hyväksyttyä hyökätä. Yhtä hyvin voi arvioida, että koska poliisi ja koira olivat siviilissä, lait koskevat heitä silloin samalla lailla kuin ketä tahansa koiraa ja ulkoiluttajaa.Antarktis kirjoitti:Ois ihan kiva kuulla sellasen ihmisen näkemys tästä, joka ihan oikeasti harrastaa jotain lajia mikä liittyy poliisikoiran työhön, eikä pelkästään meidän perusjannujen eipäs-juupas-vääntöä, kun ei me kerta mitään tiedetä asiasta![]()
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
-
Antarktis
- Remington Steele
Toki, mutta ehkä asiaan vihkiytyneellä on parempaa tietoa käyttökoirien hermorakenteesta ja parempaa näkemystä siitä, miksi koulutetun virkakoiran päässä napsahti yht´äkkiä. Ei poliisikoiriksikaan kai ihan joka sesseä huolita, veikkaisin että niille on aika tiukat vaatimukset ennen kuin pääsevät työhönsä. Olis myöskin mielenkiintoista tietää oliko vika oikeasti koulutuksessa (tuskin, veikkaan. Eiköhän ne koirapoliisitkin aika hyvin perehdy hommaansa ennen kuin pestiin ryhtyvät) vai onko vika oikeasti koiran korvien välissä vai mitä.Nepenthe kirjoitti:Tiedetään me se, että poliisi on ollut koiransa kanssa lenkkipolulla ilman että koira on ollut kytkemättä, mistä johtuen koira pääsi hyökkäämään lenkkeilijän kimppuun. Mielestäni ihan maallikkokin voi kommentoida tilannetta ja arvuutella syitä ja vaikuttaneita tekijöitä yhtä hyvin, sillä kuten nuusku-nella sanoi, kaikkien ei tarvitse pitää koirista tai olla pelkäämättä niitä ja voi jopa näyttää roistolta ilman että on koiralta hyväksyttyä hyökätä. Yhtä hyvin voi arvioida, että koska poliisi ja koira olivat siviilissä, lait koskevat heitä silloin samalla lailla kuin ketä tahansa koiraa ja ulkoiluttajaa.Antarktis kirjoitti:Ois ihan kiva kuulla sellasen ihmisen näkemys tästä, joka ihan oikeasti harrastaa jotain lajia mikä liittyy poliisikoiran työhön, eikä pelkästään meidän perusjannujen eipäs-juupas-vääntöä, kun ei me kerta mitään tiedetä asiasta![]()
Youtubesta löytyy hyviä filkanpätkiä hakusanalla mondioring, jos jotakuta kiinnostaa. Saa vähän käsitystä mikä ero on jollain malilla ja cockerspanielilla.
http://www.youtube.com/watch?v=pJiapCG6 ... re=related
^No, minä voisin jonkinlaisena asiantuntijana ihan hyvällä omalla tunnolla esiintyäkin, mutta tähän mennessä sanomiseni eivät ole liiemmin vastakaikua tässä topicissa herättäneet
Ja kun en ole orientoitunut jankutukseen, enkä kiinnostunut hankkimaan ikuisia vihollisia täällä(kään), niin kyllä tämä aihe on jo minun osaltani koluttu. Ehkäpä tulee joku muu.
muok, typo
Ja kun en ole orientoitunut jankutukseen, enkä kiinnostunut hankkimaan ikuisia vihollisia täällä(kään), niin kyllä tämä aihe on jo minun osaltani koluttu. Ehkäpä tulee joku muu.
muok, typo
Se, joka ei koskaan muuta mieltään, ei ole koskaan oppinut mitään.
-
Antarktis
- Remington Steele
Ehkä siksi koska et oo kertonut miksi tiedät asiasta? Mä oon teilannu kaverin kautta ja koirakirjoista oppimisen sekä myös kyseenalaistanut koirakokemusta, jos se on pelkästään pelkoa perheen koiraa kohtaan, ja kertonut etten mä itse harrasta mitään käyttökoirajuttuja, koska en omista käyttökoiraa... Saattais mielipiteille tullakin painoarvoa jos tietäis mitä kommentoijan hihnanpäässä mahdollisesti kulkee ja mitä sen kanssa harrastaaNiinanna kirjoitti:^No, minä voisin jonkinlaisena asiantuntijana ihan hyvällä omalla tunnolla esiintyäkin, mutta tähän mennessä sanomiseni eivät ole liiemmin vastakaikua tässä topicissa herättäneet![]()
Ja mitä tulee vihamiehiin... Toivottavasti kukaan ei nettikeskustelussa ole niin kapea-alainen elämässään että jaksaa alkaa vihaamaan anonyymejä, ja toisekseen, tosielämässäkin harvassa on ne ihmiset keiden teot ja sanomiset ihan oikeasti jaksais kiinnostaa kanssaeläjiä niin paljoa, että ihan vihanpidoksi yltyisi...
Ehkä olisi pitänyt omaa taustaa avata, mutta mun kokemuksen mukaan "minä"-sana ei yleensä liiemmin uskottavuutta lisää, varsinkin kun mitenkäänhän en täällä voi kertomisiani todistaa.Antarktis kirjoitti:Ehkä siksi koska et oo kertonut miksi tiedät asiasta? Mä oon teilannu kaverin kautta ja koirakirjoista oppimisen sekä myös kyseenalaistanut koirakokemusta, jos se on pelkästään pelkoa perheen koiraa kohtaan, ja kertonut etten mä itse harrasta mitään käyttökoirajuttuja, koska en omista käyttökoiraa... Saattais mielipiteille tullakin painoarvoa jos tietäis mitä kommentoijan hihnanpäässä mahdollisesti kulkee ja mitä sen kanssa harrastaaNiinanna kirjoitti:^No, minä voisin jonkinlaisena asiantuntijana ihan hyvällä omalla tunnolla esiintyäkin, mutta tähän mennessä sanomiseni eivät ole liiemmin vastakaikua tässä topicissa herättäneet![]()
Ja mitä tulee vihamiehiin... Toivottavasti kukaan ei nettikeskustelussa ole niin kapea-alainen elämässään että jaksaa alkaa vihaamaan anonyymejä, ja toisekseen, tosielämässäkin harvassa on ne ihmiset keiden teot ja sanomiset ihan oikeasti jaksais kiinnostaa kanssaeläjiä niin paljoa, että ihan vihanpidoksi yltyisi...Aika mitättömiä me ollaan kaikki loppujen lopuksi, vaikka ei sitä haluttaisikkaan myöntää.
Eli on itsellä koira, perheellä on aina ollut, ja aina niiden kanssa on muutakin tekemistä kuin sohvalla makoilu haluttu keksiä. Nykyisen omani kanssa käydään tokossa, mutta mitään suojelukoulutusta sillä ei ole, osin oman huonommin soveltuvan hermorkenteensa takia, osin siksi, että emännälleen riittää hyvin kun se etsii mulle korvasienet ja kantarellit metsän pohjalta (ja näyttää, huom näyttää sen verta hurjalta, että tunkeilijat pysyy sopivan kaukana loitolla
Mitä tulee jälkimmäiseen juttuusi, niin onhan tuo kiva, jos oot oikeassa.
Muok. Jos on tosipaikka ja järjestelmällisesti etsitään ihmistä, niin sitten riippuu etsinnänjohtajasta onko koirat irti vai ei. Sienisaaliin perässä mennään rennommin.
-
Antarktis
- Remington Steele
En nyt taaskaan halua saivarrella, mutta toko ja jäljestys on edelleen aika kaukana kuitenkin siitä, mitä poliisikoiran kanssa tehdään. Toki niitäkin tarvitaan, mutta ne on silti asioita joita pystyy harrastamaan miltei koiran kuin koiran kanssa; Suomessa tokossa kisaa mm. 2 bernhardinkoiraa tokon virallisessa luokassa ja jäljessä on varmaan kans jos jonkinmoisia rotuja. VaPePa hyväksyy riveihinsä minkä tahansa koiran, jos se vaan on tehtävään sopiva. Mutta vaikkapa bernhardinkoiran kanssa ei voi harrastaa suojelua tai mondeoringia, joihin on taas omat rotunsa. Enkä minä soisi käyttölinjaista malia ihmisen käsiin, joka aikoo sen kanssa vaan lenkkeillä ja ehkä käydä agilityssä.
Ja roduistakin esim. näyttelylinjaiset ja käyttölinjaiset saksarit ja malit on myös kuin eri rotuja keskenään, se, että omistaa vaikka saksarin ei vielä takaa kummoistakaan tietämystä käyttökoirista. Riippuu mistä suvuista se koira on tehty ja mitä sen koiran kanssa tekee.
Kuulostanpa vittumaiselta, anteeksi
Mutta peräänkuulutin nimenomaan jonkun sellaisen mielipidettä asiaan, joka ihan oikeasti siellä kentällä laittaa koiran maalimiehen perään ja tietää kuinka työkoira käyttäytyy henkisen paineen alla, ja on sen todennut itse olemalla paikalla ja ohjaamalla koiraa.
Mäkin alan toivoa että olin oikeassa edellisen viestin viimisessä osassa
Editti: Ja pahoittelut jos oot aikaisemmin harrastanut esim. suojelua tai mondeota tms edellisten koirien kanssa. Edellä oleva pohjaa nykytilanteeseen.
Ja roduistakin esim. näyttelylinjaiset ja käyttölinjaiset saksarit ja malit on myös kuin eri rotuja keskenään, se, että omistaa vaikka saksarin ei vielä takaa kummoistakaan tietämystä käyttökoirista. Riippuu mistä suvuista se koira on tehty ja mitä sen koiran kanssa tekee.
Kuulostanpa vittumaiselta, anteeksi
Mäkin alan toivoa että olin oikeassa edellisen viestin viimisessä osassa
Editti: Ja pahoittelut jos oot aikaisemmin harrastanut esim. suojelua tai mondeota tms edellisten koirien kanssa. Edellä oleva pohjaa nykytilanteeseen.
Eläpä huoli, oikeestaan tykkään tyylistäsi
Ja oikeessakin olet. Tuossa jonkun matkaa taakkepäin koitin tosin kovasti inistä, että tällä kertaa ei oikeasti ole syytä epäillä, että olisi ollut väärä koira väärällä ihmisellä. Mut ehkä se ei nyt läpäissyt

Ja oikeessakin olet. Tuossa jonkun matkaa taakkepäin koitin tosin kovasti inistä, että tällä kertaa ei oikeasti ole syytä epäillä, että olisi ollut väärä koira väärällä ihmisellä. Mut ehkä se ei nyt läpäissyt
En minä, ku mun isi. Valitettavasti se ei ole täällä (tai kukapa tietää, ehkäpä se tulee jututtaan, eikä mulla ole hajuakaan).Antarktis kirjoitti: Editti: Ja pahoittelut jos oot aikaisemmin harrastanut esim. suojelua tai mondeota tms edellisten koirien kanssa. Edellä oleva pohjaa nykytilanteeseen.
Lukonmäen poliisikoira herättää pelkoa
Tampereen lukonmäessä miestä purrut poliisikoira on mahdollisesti käynyt aiemminkin satunnaisten ihmisten kimppuun.Aamulehti kertoi viime torstain tapauksesta 16.heinäkuuta.
Koira oli tapahtumahetkellä vapaa-ajalla.
Aamulehti tavoitti miehen,jota poliisikoira oli purrut käteen viime vuoden tammikuussa.
-Lähdin ulos valokuvailemaan,koska oli satanut lunta ja puut olivat komeina kukkulalla. Yhtäkkiä pusikosta hyökkäsi koira kimppuuni. Koira otti leuoillaan kiinni vasemmasta käsivarrestani.Tilanne oli ohi kolmessa sekunnissa.
Vapaana olleen koiran hampaat upposivat käsivarteen sillä seurauksella, että käteen tuli vertavuotavat puremisjäljet.
Suurin reikä oli noin euron kolikon kokoinen.
-Koiran ohjaajana toimiva poliisi vei minut ensi apuun acutaan tikattavaksi. Hän maksoi kaikki kulut ja korvaukset. Sovimme, ettei asiasta tehdä rikosilmoitusta.
Pureman saanut mies haluaa pysyä nimettömänä.
-Virkakoiran pitäisi olla töissä silloin kun käsketään,eikä tehdä oma-aloitteisesti näitä hyökkäyksiä.
Samalla kadulla koiran ja sen ohjaajan kanssa Lukonmäessä asuva mies kertoo,ettei tapaus ole ainoa laatuaan.
-Pari viikkoa sitten koira oli vähällä käydä kahdeksanvuotiaan pojantyttäreni päälle. Saksanpaimenkoira hyökkäsi myös itseään pienemmän koiran kimppuun,mies kertoo.
Viereisellä polulla tapahtuneet hyökkäykset ovat hyvin todennäköisesti saman koiran tekosia,nimettömänä pysyttelevä mies toteaa. Hänen mukaansa alueella on vain yksi poliisikoira. Poliisi ei suostu kommentoimaan keskeneräistä tutkintaa. Jutun syyttäjää Katariina Nikkaria ja koiranohjaajaa ei tavoitettu maanantaina. Tapausta tutkii Varsinais-Suomen poliisi.
AAMULEHTI: Tiistai 19.heinäkuuta 2011
Tampereen lukonmäessä miestä purrut poliisikoira on mahdollisesti käynyt aiemminkin satunnaisten ihmisten kimppuun.Aamulehti kertoi viime torstain tapauksesta 16.heinäkuuta.
Koira oli tapahtumahetkellä vapaa-ajalla.
Aamulehti tavoitti miehen,jota poliisikoira oli purrut käteen viime vuoden tammikuussa.
-Lähdin ulos valokuvailemaan,koska oli satanut lunta ja puut olivat komeina kukkulalla. Yhtäkkiä pusikosta hyökkäsi koira kimppuuni. Koira otti leuoillaan kiinni vasemmasta käsivarrestani.Tilanne oli ohi kolmessa sekunnissa.
Vapaana olleen koiran hampaat upposivat käsivarteen sillä seurauksella, että käteen tuli vertavuotavat puremisjäljet.
Suurin reikä oli noin euron kolikon kokoinen.
-Koiran ohjaajana toimiva poliisi vei minut ensi apuun acutaan tikattavaksi. Hän maksoi kaikki kulut ja korvaukset. Sovimme, ettei asiasta tehdä rikosilmoitusta.
Pureman saanut mies haluaa pysyä nimettömänä.
-Virkakoiran pitäisi olla töissä silloin kun käsketään,eikä tehdä oma-aloitteisesti näitä hyökkäyksiä.
Samalla kadulla koiran ja sen ohjaajan kanssa Lukonmäessä asuva mies kertoo,ettei tapaus ole ainoa laatuaan.
-Pari viikkoa sitten koira oli vähällä käydä kahdeksanvuotiaan pojantyttäreni päälle. Saksanpaimenkoira hyökkäsi myös itseään pienemmän koiran kimppuun,mies kertoo.
Viereisellä polulla tapahtuneet hyökkäykset ovat hyvin todennäköisesti saman koiran tekosia,nimettömänä pysyttelevä mies toteaa. Hänen mukaansa alueella on vain yksi poliisikoira. Poliisi ei suostu kommentoimaan keskeneräistä tutkintaa. Jutun syyttäjää Katariina Nikkaria ja koiranohjaajaa ei tavoitettu maanantaina. Tapausta tutkii Varsinais-Suomen poliisi.
AAMULEHTI: Tiistai 19.heinäkuuta 2011
-
Tiina
- Sherlock Holmes
^Voihan poliisikoirallekin tulla sama sairaus kun ihmiskollegoilleen eli virkaintoisuus. Ei enää osata olla vapaalla, vaan silmä kovana vahdataan tilanteita joihin mahdollisesti pääsisi puuttumaan. 
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Eihän nyt vapaana oleva poliisikoira saisi käydä kiinni ilman komentoa. Se sama kohtalo mikä muille koirille koittaa voi väistää vuosia koulutettua poliisikoiraa.
Puret ihmisiä vapaalla, olet hyvä poliisikoira työssäsi, saat lopetuspiikin. Ei välttämättä. Vaikka olet luonnevikainen poliisikoira, koulutukseesi on panostettu vuosia ja luonteesi vikoja on piiloteltu tai salailtu--ja isäntäsi maksaa satunaisen vastaantulijan tikkauskulut lääkäriasemalla.
Hurrzz Hurzz ja ihmisen parhaasta kaverista tulikin ohjus jota ei voi hallita.
Puret ihmisiä vapaalla, olet hyvä poliisikoira työssäsi, saat lopetuspiikin. Ei välttämättä. Vaikka olet luonnevikainen poliisikoira, koulutukseesi on panostettu vuosia ja luonteesi vikoja on piiloteltu tai salailtu--ja isäntäsi maksaa satunaisen vastaantulijan tikkauskulut lääkäriasemalla.
Hurrzz Hurzz ja ihmisen parhaasta kaverista tulikin ohjus jota ei voi hallita.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
Jos tuo lehtijuttu on totta että sama koira on käynyt ainakin kahden aikuisen ja yhden koiran kimppuun sekä "meinannut käydä" lapsen kimppuun niin asiassa ei pitäisi olla kahta sanaa. Koiran luonteessa tai koulutuksessa on jotain todella pahasti pielessä ja päätös lopettamisesta tai vähintään eläkkeelle siirtymisestä olisi pitänyt tehdä jo aiemmin.
Ja minkä ihmeen takia se koira edelleen kulkee vapaana lenkeillä? Koska viime viikollakaan tähän aikaan siellä ei ketään kulkenut niin ei varmaan nytkään?
Ja minkä ihmeen takia se koira edelleen kulkee vapaana lenkeillä? Koska viime viikollakaan tähän aikaan siellä ei ketään kulkenut niin ei varmaan nytkään?
Tässä on Niinisalon varuskunnan jämerä sotakoira - "ei saa katsoa silmiin"
Ohjaajaansa koira tottelee napakasti.
Niinisalon varuskunnan pihassa kuuluu vaimeaa haukuntaa. Eläinlääkäri Hanna Tenhu antaa selkeän ohjeen, miten kuuluu kohdata varuskunnan jääräpäisin sotakoira, E-Boss.
– Älkää kiinnittäkö siihen liikaa huomiota. Ei saa katsoa koiraa silmiin tai yrittää silittää sitä, Tenhu neuvoo.
Valtavan iso ja lihaksikas saksanpaimenkoira pyyhältää eläinklinikan ovesta, eikä totisesti avaussanojen jälkeen tee mieli mennä peuhaamaan koiran kanssa. Koulutettu sotakoira vastaa voimankäyttötilanteissa asetta, joten sen ohjaajalla on suuri vastuu.
Valikointi sotakoiraksi on tarkkaa. Fyysiset ominaisuudet varmistetaan – jopa röntgenkuvin. Myös luonne ja terveys vaikuttavat.
– Koiralla ei voi olla sisäelintauteja tai rakennepoikkeamia. Sotakoirat tekevät hyvää kuntoa vaativaa työtä, Tenhu muistuttaa.
Sotakoirat voivat antaa tarvittaessa virka-apua esimerkiksi poliisille jäljestyksessä tai vaarallisen henkilön kiinniotossa. Osa matkaa myös rauhanturvaoperaatioihin. Osa on koulutettu räjähteiden, aseiden tai huumeiden etsintään.
Satakunnan Kankaanpäässä olevaan Niinisaloon on keskitetty sotakoirien eläinlääkintä rutiinitarkastuksineen. Kaikki suomalaiset sotakoirat käyvät Niinisalon-koulutusjaksoilla säännöllisesti.
Jääräpää saa vaativan
Kovapäisen E-Bossin kanssa uskaltaa toimia ja ohjata sen poseerauksiin sotakoiranohjaaja Henri Halminen, jonka nimikkokoiraksi se valikoitui Niinisalon 30 koirasta. Ohjaajaansa koira tottelee napakasti.
– Koira tarvitsee auktoriteetin. Keskinäisen kunnioituksen ja luottamuksen pitää pelata. Taidan olla samanlainen jääräpää. Tulemme hyvin toimeen, kokemäkeläinen Halminen myöntää.
Hän on tottunut koirankasvatukseen, sillä metsästysharrastuksen takia hän tekee sitä siviilissäkin.
– Olen oppinut paljon uutta, sillä koirien hyvinvointi on täällä ykkösasia. Omien koirien ruokavalio on muuttunut kotonakin, Halminen kertoo.
Tarkka valintaprosessi
Uudestakaupungista kotoisin olevalla Juuso Soisalolla ei kotona lemmikkiä, mutta silti sotakoiranohjaajan tehtävä kiinnosti.
– Aavistin oikein, että tämä voisi olla kiinnostavaa, Soisalo kiittelee.
Hän ohjaa nimikkokoiransa Eran juoksumattotutkimukseen, johon Hanna Tenhu kerää parhaillaan tutkimusaineistoa. Vesijuoksumatto on perinteinen kuntoutusväline loukkaantuneille koirille, mutta nyt tutkitaan sitä, mitä hyötyä vesijuoksusta on terveelle koiralle.
STT/ Soila Ojanen
laitoin tän ihan mielenkiinnosta mukaan kun löysin sen iltasanomien sivuilta. Koulutus menetelmäthän näillä on varsin samankaltaiset!
Ohjaajaansa koira tottelee napakasti.
Niinisalon varuskunnan pihassa kuuluu vaimeaa haukuntaa. Eläinlääkäri Hanna Tenhu antaa selkeän ohjeen, miten kuuluu kohdata varuskunnan jääräpäisin sotakoira, E-Boss.
– Älkää kiinnittäkö siihen liikaa huomiota. Ei saa katsoa koiraa silmiin tai yrittää silittää sitä, Tenhu neuvoo.
Valtavan iso ja lihaksikas saksanpaimenkoira pyyhältää eläinklinikan ovesta, eikä totisesti avaussanojen jälkeen tee mieli mennä peuhaamaan koiran kanssa. Koulutettu sotakoira vastaa voimankäyttötilanteissa asetta, joten sen ohjaajalla on suuri vastuu.
Valikointi sotakoiraksi on tarkkaa. Fyysiset ominaisuudet varmistetaan – jopa röntgenkuvin. Myös luonne ja terveys vaikuttavat.
– Koiralla ei voi olla sisäelintauteja tai rakennepoikkeamia. Sotakoirat tekevät hyvää kuntoa vaativaa työtä, Tenhu muistuttaa.
Sotakoirat voivat antaa tarvittaessa virka-apua esimerkiksi poliisille jäljestyksessä tai vaarallisen henkilön kiinniotossa. Osa matkaa myös rauhanturvaoperaatioihin. Osa on koulutettu räjähteiden, aseiden tai huumeiden etsintään.
Satakunnan Kankaanpäässä olevaan Niinisaloon on keskitetty sotakoirien eläinlääkintä rutiinitarkastuksineen. Kaikki suomalaiset sotakoirat käyvät Niinisalon-koulutusjaksoilla säännöllisesti.
Jääräpää saa vaativan
Kovapäisen E-Bossin kanssa uskaltaa toimia ja ohjata sen poseerauksiin sotakoiranohjaaja Henri Halminen, jonka nimikkokoiraksi se valikoitui Niinisalon 30 koirasta. Ohjaajaansa koira tottelee napakasti.
– Koira tarvitsee auktoriteetin. Keskinäisen kunnioituksen ja luottamuksen pitää pelata. Taidan olla samanlainen jääräpää. Tulemme hyvin toimeen, kokemäkeläinen Halminen myöntää.
Hän on tottunut koirankasvatukseen, sillä metsästysharrastuksen takia hän tekee sitä siviilissäkin.
– Olen oppinut paljon uutta, sillä koirien hyvinvointi on täällä ykkösasia. Omien koirien ruokavalio on muuttunut kotonakin, Halminen kertoo.
Tarkka valintaprosessi
Uudestakaupungista kotoisin olevalla Juuso Soisalolla ei kotona lemmikkiä, mutta silti sotakoiranohjaajan tehtävä kiinnosti.
– Aavistin oikein, että tämä voisi olla kiinnostavaa, Soisalo kiittelee.
Hän ohjaa nimikkokoiransa Eran juoksumattotutkimukseen, johon Hanna Tenhu kerää parhaillaan tutkimusaineistoa. Vesijuoksumatto on perinteinen kuntoutusväline loukkaantuneille koirille, mutta nyt tutkitaan sitä, mitä hyötyä vesijuoksusta on terveelle koiralle.
STT/ Soila Ojanen
laitoin tän ihan mielenkiinnosta mukaan kun löysin sen iltasanomien sivuilta. Koulutus menetelmäthän näillä on varsin samankaltaiset!
Life. It´s just fucking thing after nother...

Koiranohjaaja Henri Halminen ja sotakoira E-Boss Niinisalossa.
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
E-boss, Halminen ja Soisalo. Näitä me tarvitsemme. Tarvittaessa kovaotteista poppoota rajoillemme.
Mutta emme tarvitse kytkemättömiä, purevia koiria lenkkipoluillemme. Emme edes niitä "se on ihan kiltti" villakoiran niskan naksauttajia.
Mutta emme tarvitse kytkemättömiä, purevia koiria lenkkipoluillemme. Emme edes niitä "se on ihan kiltti" villakoiran niskan naksauttajia.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"