Lähihoitaja aiheutti vaaratilanteen
Re: Lähihoitaja aiheutti vaaratilanteen
Oli juttua tuosta, että päivystyksissä on usein lappu seinällä, jossa todetaan että ko. paikasta ei saa rauhoittavia, unilääkkeitä tai PKV-kipulääkkeitä. (Ainakin täällä Helsingissä mm. Marian, Mehiläisen, Dextran ja Diacorin päivystyksissä on sellaiset laput - olen työni puolesta niihin tutustunut... Jopa hammaslääkäripäivystyksessä olen nähnyt tuon lapun.) Kerran kuitenkin jouduin menemään itselleni vieraaseen päivystykseen murtuman takia, ja kyllähän sieltä se Panacod-resepti (50 tbl) irtosi lapusta huolimatta. Samoin kerran olin kaveria saattamassa tapaturman takia, ja Ardinexia annettiin. Eli lääkärit tuntuvat (onneksi, ainakin jotkut) käyttävän järkeään ja harkitsevan asiaa aina tapauskohtaisesti.
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Re: Lähihoitaja aiheutti vaaratilanteen
Nuo listat tuntuvat olevan lääkkeiden väärinkäyttäjiä ja sekakäyttäjiä varten. Puskaradio levittää tehokkaasti tietoa paitsi "otollisista" terveydenhuollon pisteistä, myös niistä josta pamireseptejä ym. ei kirjoiteta. Asiallinen potilas kyllä saa tramalit ja diapamit näistäkin toimipisteistä.Libra kirjoitti:Oli juttua tuosta, että päivystyksissä on usein lappu seinällä, jossa todetaan että ko. paikasta ei saa rauhoittavia, unilääkkeitä tai PKV-kipulääkkeitä. (Ainakin täällä Helsingissä mm. Marian, Mehiläisen, Dextran ja Diacorin päivystyksissä on sellaiset laput - olen työni puolesta niihin tutustunut... Jopa hammaslääkäripäivystyksessä olen nähnyt tuon lapun.) Kerran kuitenkin jouduin menemään itselleni vieraaseen päivystykseen murtuman takia, ja kyllähän sieltä se Panacod-resepti (50 tbl) irtosi lapusta huolimatta. Samoin kerran olin kaveria saattamassa tapaturman takia, ja Ardinexia annettiin. Eli lääkärit tuntuvat (onneksi, ainakin jotkut) käyttävän järkeään ja harkitsevan asiaa aina tapauskohtaisesti.
Kuriositeettina mainittakoon että Helsingin TK-päivystyspisteessä oli ainakin muutama vuosi sitten erityinen lista kodeiinipitoisen yskänlääkkeen ruinaajista, alkuperältään lähes kaikki "mustalistalaiset" olivat pakistanilaisia. K.o. yskänlääke sisältää sorbitolia ym. laksatiivisia ainesosia jotka väärinkäytettäessä aiheuttavat ripulin. Ilmeisesti pakistanilaisilla on keino erottaa humaava kodeiini mikstuurasta. Eräällekin naiselle oli kirjoitettu vuoden aikana 16 litraa yskänlääkettä...
Ymmärtääkseni tuollaiset mustat listat ovat laittomia mutta oikeutta asiasta ei ole käyty kertaakaan.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"