Vartijat hakkasivat teinejä lähijunassa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja jamppa »

EuroJR kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
jamppa kirjoitti:Yleensähän nämä graffitit sijaitsevat meluaidoissa, siltojen alla ja alikulkutunneleissa jotka muuten on aika tylsän harmaita.
Ja junissa...
Ja bussin takaosissa, liiketilojen markiiseissa jne.

Voisihan sitä toki antaa pienelle ryhmälle "taiteellisen vapauden", mutta annettakoon tämä sama oikeus sitten muillekin eri ryhmille. Kaikille sama oikeus toteuttaa omaa taiteellista vapauttaan toisten omaisuuteen.
Tuossa muutamaa viestiä ylempänä juuri mainitsin tagien ja graffitien eron ja mainitsemasi paikat ovat juurikin noitten tagien paikkoja eikä hienojen graffitien.

Elikkäs tälläiset on tageja jotka sotkevat katukuvaa mielestäni myös.

http://farm1.static.flickr.com/130/3848 ... 54721f.jpg

Sitten taas graffiti.

http://www.duncancumming.co.uk/photos.cfm?photo=6697

On myös eräs hieman suomessa tuntemattomampi katutaiteen laji Stencilit jotka usein ovat poliittisia kuten myös monivärisiä hienoja taideteoksia.

http://www.a2planet.com/guide/work/bushiisa.jpg
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Onhan niitä helkkarin hienoja, totuus täytyy tunnustaa. Kuitenkin vastustan luvatonta toimintaa, tai vastavuoroisesti miellän sitten kaikille muillekin ryhmittymille vapaan oman käden oikeuden. Joko mennään pelisääntöjen mukaan tai sitten viidakon lakien mukaan kaikki.
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mitkä taiteenlajit sitten tähän vapauteen kuuluisi? Katutaiteilu on aika vapaata noin muuten. Luvallisia maalauksiakaan ei juurikaan mihinkään saa tehdä. mm. Juurikin stop töhryille projektin takia. Espanjassahan toi on aika vapaata puuhaa ja ainakin pohjoisessa rakennustyömaiden harmaat muurit on maalattu aika täyteen "luvallisesti" ja mukavastihan ne katukuvaa siellä piristävätkin. Ekä todellakaan hyväksy juurikaan noita "tageja" jotka sotkevat vaan katukuvaa.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

jamppa kirjoitti:
Tänä päivänä hävivävän pieni osa sijaitsee junissa. Juurikin tiukentuneen valvonnan ja muutaman graffitimaalarin hakkaamisen tähden.
Mahtavaa! Stop töhryille toimii!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
katupoika
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja katupoika »

EuroJR kirjoitti:Onhan niitä helkkarin hienoja, totuus täytyy tunnustaa. Kuitenkin vastustan luvatonta toimintaa, tai vastavuoroisesti miellän sitten kaikille muillekin ryhmittymille vapaan oman käden oikeuden. Joko mennään pelisääntöjen mukaan tai sitten viidakon lakien mukaan kaikki.
Toi nyt on maailman huonoin perustelu millekään. Esimerkiski kun Suomessa vielä parikyt vuotta sitten sai vaimonsa raiskata ihan rauhassa, niin oliko se sun mielestä silloin oikein vai väärin? Laki ei sitä kieltänyt, joten sen täytyi olla oikein, eikö niin?

Käänteisesti taas se, että joku asia on tehty laittomaksi ei välttämättä tarkoita sitä, että sen itse teon haitallisuus olisi siitä mihinkään muuttunut. Ei maailmaa voi katsoa pelkästään mustavalkoisin lasein.

Se, että maalaa seinään jotain muuta väriä kuin mitä kaupungin arkkitehti on siihen suunnitellut ei mun mielestä ole missään nimessä vakava rikos tai ylipäänsä edes haitallista toimintaa. Esimerkiksi 15 vuotta sitten jos jäi kiinni maalaamisesta olivat korvaukset murto-osia siitä mitä nykyään tai "rangaistus" saattoi jopa olla työn loppuun saakka suorittaminen, ettei seinä näytä hölmöltä keskeneräisen maalauksen vuoksi. Nyt sitten tän Stop Töhryille -kkkampanjan myötä asenteet ovat koventuneet järjettömiin mittasuhteisiin. Kukaan ei esimerkiksi edes vaadi VR:ä osoittamaan mistä heidän vaatimansa korvaussummat todellisuudessa koostuvat. Hehän laskuttavat junien seisottamisestakin, vaikka juna kulkisi aivan yhtä toimivasti, vaikka kyljessä olisikin vähän maalia. Nyt periaate VR:llä on, että jos junan kylkeen ilmestyy maalaus, niin juna on rikki - sillä ei voi ajaa muuta kuin varikolle, jonne se jätetään seisomaan.

Lisäksi tämä laittomuuskeskustelu saataisiin edes vähän perspektiiviin jos verrattaisiin toimintatapoja graffitien suhteen muissa Euroopan suurissa kaupungeissa. Missään muualla Euroopassa ei ole vastaavaa nollatoleranssilinjaa kuin meillä täällä pk-seudulla. Täällä graffitit ovat ihmisten mielestä hirvittävä rikos materiaa, tätä yhteiskuntamme jumalaa vastaan, kun taas muualla ihmiset kykenevät suhtautumaan graffiteihin huomattavasti kiihkottomammin. Mutta ehkä se vain kertoo muiden rappeutuneesta moraalista verrattuna meihin suomalaisiin, vai mitä?
Marsalkka
Horatio Caine

katupoika kirjoitti: Se, että maalaa seinään jotain muuta väriä kuin mitä kaupungin arkkitehti on siihen suunnitellut ei mun mielestä ole missään nimessä vakava rikos tai ylipäänsä edes haitallista toimintaa.
Minuakaan ei haittaa joidenkin alikulkutunnelien maalaukset. Mutta jumalauta kun paskaidiootit menevät maalaamaan esimerkiksi junia. Minä en pidä siitä. Eivätkä onneksi monet muutkaan Suomessa. Paskaidiooteille saakin mielestäni antaa kovat korvausvaatimukset.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
katupoika
Theo Kojak

Marsalkka kirjoitti:
katupoika kirjoitti: Se, että maalaa seinään jotain muuta väriä kuin mitä kaupungin arkkitehti on siihen suunnitellut ei mun mielestä ole missään nimessä vakava rikos tai ylipäänsä edes haitallista toimintaa.
Minuakaan ei haittaa joidenkin alikulkutunnelien maalaukset. Mutta jumalauta kun paskaidiootit menevät maalaamaan esimerkiksi junia. Minä en pidä siitä. Eivätkä onneksi monet muutkaan Suomessa. Paskaidiooteille saakin mielestäni antaa kovat korvausvaatimukset.
Onko sun mielestä esimerkiksi ehdoton vankeusrangaistus oikein junan maalaamisesta? Tällä koitan nyt siis hakea sitä, että minkälainen rangaistus sun mielestä on riittävä tällaisesta teosta. Tekohan ei kuitenkaan loukkaa esimerkiksi kenenkään fyysistä koskemattomuutta tai vastaavaa, jonka yleisesti katsotaan lainsäädännössä olevan peruste koville rangaistuksille. Teolla ei myöskään haeta taloudellista hyötyä. Taloudelliset tappiotkin ovat pitkälti VR:n itse aiheuttamia, eli katsotaan junan olevan rikki, kun sen kylkeen ilmestyy maalaus. Tämäkin tosin muuttui aikoinaan. Ennen junia maalaukset kyljessä näki liikenteessä huomattavasti enemmän ja pidemmän aikaa. Nyt tosiaan tämän nollatoleranssilinjan käyttöönoton jälkeen näin ei ole. Ite nään tän siten, etä nyt haetaan maalaajille keinotekoisesti ja tekosyitä käyttäen järjettömiä korvauksia teoista joiden yhteiskunnalle aiheutunut haitta on kuitenkin varsin minimaalinen.
katupoika
Theo Kojak

Mua henkilökohtaisesti ei haittaa yhtään jos junan kyljessä on maalaus tai sisätiloja on tägätty. Busseissa ja sporissa sama, ei haittaa yhtään. Ainoa paikka missä piissit tai tägit särähtää silmään on juuri yksityisomaisuus kuten autot tai omakotitalojen seinät. Lisäksi historialliset/arkkitehtuurisesti arvokkaat rakennukset kuuluvat mulla tähän kategoriaan.

En siis oikein ymmärrä sitä miksi graffiteihin suhtaudutaan niin aggressivisesti tai jopa pelokkaasti. Raha, jonka Helsingin kaupunki upottaa Stop Töhryille -kkkampanjaan on suoraan pois nuorisotoimelta. Näin ollen on tehty tietynlainen periaatepäätös siitä, että materian koskemattomuus on tärkeämpää ja arvokkaampaa kuin nuorista huolta pitäminen.

Mistä johtuu tämä yhtäkkinen vimma suojella kaikkea materiaa pk-seudulla? Miksi se on arvotettu ihmisten yläpuolelle? Mä nään tän siten, että tämä graffiteja koskeva nollatoleranssilinja ei ole vain yksittäinen poikkeus nyky-yhteiskunnassamme vaan, että tähän on ajauduttu yleisen, koko yhteiskuntaa koettelevan arvojen kovettumisen myötä.
Viimeksi muokannut katupoika, To Helmi 28, 2008 10:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marsalkka
Horatio Caine

katupoika kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
Onko sun mielestä esimerkiksi ehdoton vankeusrangaistus oikein junan maalaamisesta?
Kyllä jos paskaidiootti syyllistyy samaan rikokseen useita kertoja. Jopa paskaidiootin uskoisi oppivan yhdestä kerrasta, että rikos ei kannata.
Marsalkka
Horatio Caine

katupoika kirjoitti:Mua henkilökohtaisesti ei haittaa yhtään jos junan kyljessä on maalaus tai sisätiloja on tägätty. Busseissa ja sporissa sama, ei haittaa yhtään.
Minua ja hyvin monia muita haittaa. Onneksi paskaidiootit eivät määrää näissä asioissa.
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

katupoika kirjoitti:Toi nyt on maailman huonoin perustelu millekään. Esimerkiski kun Suomessa vielä parikyt vuotta sitten sai vaimonsa raiskata ihan rauhassa, niin oliko se sun mielestä silloin oikein vai väärin? Laki ei sitä kieltänyt, joten sen täytyi olla oikein, eikö niin?
Lakia muutettiin, koska katsottiin ettei näin saa tehdä. Jos lakia muutetaan siten, että saa piirustella sinne tänne minne huvittaa, niin sitten piirustelu sallittakoon. Tai sitten jos mennään lakia vastaan niin mennään sitten kunnolla ja kaikki. Semmonenkin vaihtoehto voisi olla ihan ok. Sellaista vaihtoehtoa en taas minä hyväksy, jossa huudetaan hädän tullen poliisia ja virkavaltaa apuun, mutta sitä ennen noukitaan "rusinat pullasta" yhteiskunnan ulkopuolelta.
katupoika kirjoitti:Käänteisesti taas se, että joku asia on tehty laittomaksi ei välttämättä tarkoita sitä, että sen itse teon haitallisuus olisi siitä mihinkään muuttunut. Ei maailmaa voi katsoa pelkästään mustavalkoisin lasein.
Tuo kun on aina subjektiivista. Varmasti löytyy tälläkin hetkellä miehiä joiden mukaan vaimon saa yhä raiskata, vaikka laki näin kieltääkin. Esimerkissäsi oikeutat tähän.
katupoika kirjoitti:Se, että maalaa seinään jotain muuta väriä kuin mitä kaupungin arkkitehti on siihen suunnitellut ei mun mielestä ole missään nimessä vakava rikos
Ei se ole minunkaan mielestä vakava rikos.

katupoika kirjoitti: tai ylipäänsä edes haitallista toimintaa.
Siitä löytyy varmaan monenmoista mielipidettä. Esim. kiinteistön omistajat ovat varmaan eri mieltä.
katupoika kirjoitti: Esimerkiksi 15 vuotta sitten jos jäi kiinni maalaamisesta olivat korvaukset murto-osia siitä mitä nykyään tai "rangaistus" saattoi jopa olla työn loppuun saakka suorittaminen, ettei seinä näytä hölmöltä keskeneräisen maalauksen vuoksi.
Jos lait ja asetukset ovat vääriä, kannattaa hakea niihin muutosta pelisääntöjen mukaan. Toisen mielestä "hölmö" voi näyttää nätiltä, ja taas toistepäin. Tai mennään sitten kaikki villin lännen tyyliin. Silloin tosiaan voi sitä pamppuakin tulla ihan toiseen malliin toista mieltä olevilta.
katupoika kirjoitti: Nyt sitten tän Stop Töhryille -kkkampanjan myötä asenteet ovat koventuneet järjettömiin mittasuhteisiin. Kukaan ei esimerkiksi edes vaadi VR:ä osoittamaan mistä heidän vaatimansa korvaussummat todellisuudessa koostuvat. Hehän laskuttavat junien seisottamisestakin, vaikka juna kulkisi aivan yhtä toimivasti, vaikka kyljessä olisikin vähän maalia. Nyt periaate VR:llä on, että jos junan kylkeen ilmestyy maalaus, niin juna on rikki - sillä ei voi ajaa muuta kuin varikolle, jonne se jätetään seisomaan.
VR on varmaan toista mieltä. Eli tässä näyttää olevan eriäviä mielipiteitä. Kannattaa siis punnita asia oikeusistuimessa.
katupoika kirjoitti:Lisäksi tämä laittomuuskeskustelu saataisiin edes vähän perspektiiviin jos verrattaisiin toimintatapoja graffitien suhteen muissa Euroopan suurissa kaupungeissa. Missään muualla Euroopassa ei ole vastaavaa nollatoleranssilinjaa kuin meillä täällä pk-seudulla.
Yleensä tuo nollatoleranssilinja korreloi alueen varallisuusasteen kanssa. Mitä enemmän barrioihin mennään, sitä vähemmän ketään niitä kiinnostaa siistiä/pilata taideteokset (saa valita mielipiteen mukaan)
katupoika kirjoitti:Täällä graffitit ovat ihmisten mielestä hirvittävä rikos materiaa, tätä yhteiskuntamme jumalaa vastaan, kun taas muualla ihmiset kykenevät suhtautumaan graffiteihin huomattavasti kiihkottomammin. Mutta ehkä se vain kertoo muiden rappeutuneesta moraalista verrattuna meihin suomalaisiin, vai mitä?
Yhteiskunnan pelisäännöt nyt vaan tuppaavat olemaan tehty etupäässä sitä materiaa omistavien suojelemiseksi. Voidaan toki ajatella jonkinäköistä primitiivistä yhteisöä tai jopa "paluu luontoon" -keskittymiä. Spraypurkit joudutaan kuitenkin ostamaan kaupasta, joka ostaa ne tukkuportaasta, joka kuljettaa ne jakeluverkostonsa kautta ja on saanut ne tehtaalta jne. Ja joka porras toimii mukana talousjärjestelmässä jonka suojaamiseksi on tehty mm. lakeja ja muita säännöksiä joiden mukaan mennään...
BooYaa
Alokas

Viesti Kirjoittaja BooYaa »

No ei tässä oikein voi muuta kuin nauraa.
Lainaus eräältä artistilta (ulkomuistista ei ole ehkä sanasta sanaan oikein) "onko paskaoperaationne tulos odotettu kun porukka vääntää piissien sijasta spagettia".
Ei ne jättikorvaukset ainakaan lopeta sitä maalausta. Monilla on niin isot korvaukset jo ettei enää kiinnosta vaikka jääkin kiinni aina uudestaan ja uudestaan, koska ei niitä pysty koskaan kuitenkaan maksamaan. Eli tavallaan jättikorvaukset jopa lisäävät sitä maalaamista.

Ainoa tulos tässä on ollut tosiaan se, että piissien määrä tippuu ja tägien määrä lisääntyy. Porukka tyhjentää sen lekan mielummin vaikka vaan ratikan kylkeen, eli tekee spagettia, kuin väsäisi jotain hienompaa.
Ja Lokka nauraa matkalla pankkiin, tai mikä vitun Miettinen onkaan nykyään.
katupoika
Theo Kojak

EuroJR kirjoitti:
katupoika kirjoitti:Käänteisesti taas se, että joku asia on tehty laittomaksi ei välttämättä tarkoita sitä, että sen itse teon haitallisuus olisi siitä mihinkään muuttunut. Ei maailmaa voi katsoa pelkästään mustavalkoisin lasein.
Ei. Kyllä mun mielestä esimerkiksi juuri raiskaus on sellainen teko, joka on aina väärin. Oli se sitten lain edessä sallittua tai ei. Tätä juuri tarkoitin sillä, että se itse teon haitallisuus ei siitä muutu, oli se sitten laillista tai ei.
Ei se ole minunkaan mielestä vakava rikos.
Ei vakava rikos, mutta tuomiot silti ehdottomia vankeusrangaistuksia tai elämän kestäviä velkavankeuksia. Mikä tässä siis mättää?

Miltä kuulostaisi tässä tapauksessa se vanha menettelytapa, eli että sen minkä rikot, sen korjaat? Näinhän ennen toimittiin. Maalasit jonnekin, maalaat sen pois. Mun mielestä aika kohtuullista, vai mitä.

Yhteiskunnan pelisäännöt nyt vaan tuppaavat olemaan tehty etupäässä sitä materiaa omistavien suojelemiseksi. Voidaan toki ajatella jonkinäköistä primitiivistä yhteisöä tai jopa "paluu luontoon" -keskittymiä. Spraypurkit joudutaan kuitenkin ostamaan kaupasta, joka ostaa ne tukkuportaasta, joka kuljettaa ne jakeluverkostonsa kautta ja on saanut ne tehtaalta jne. Ja joka porras toimii mukana talousjärjestelmässä jonka suojaamiseksi on tehty mm. lakeja ja muita säännöksiä joiden mukaan mennään...
Totta. Nämä ovat säännöt millä nyt mennään. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö säännöissä voisi olla jotain vikaakin. Lakikirjaa ei mun mielestä koskaan pidä tulkita jonkinlaiseksi erehtymättömäksi ja täydelliseksi moraalikoodiksi. Lait ovat aikojen saatossa oikeuttaneet monenlaisia hirmutekoja.

Ratkaisuksi ei käy se, että menee oikeuteen ja katsoo mikä on heidän mielestään oikein tai väärin. Oikeusistuimet toimivat nykylakien mukaan.

Myöskään enemmistön mielipide ei aina ole se ns. moraalisesti kestävin. Ja se on vieläpä helposti ohjailtavissa vaikka minkälaisten hirmutekojen tueksi. Viime aikaisesti esimerkeistä käy varmasti amerikkalaisten alkuun vankka tuki Irakin sodalle. Samoin täällä koto-Suomessa kansan mielipiteeseen vaikutetaan valtamedian välityksellä. Ihmiset muodostavat helposti hyvinkin pinttyneitä mielikuvia ihmisistä ja asioista ehkä jopa vain yhden iltapäivälehden otsikon perusteella.

........teki mieli alottaa tosta minkä vuoksi lait täällä tuppaavat olemaan nimenomaan omistajaluokkaa ja materian koskemattomuutta myötäileviä, mutta en taida jaksaa kirjottaa niin vitusti, hahah.
katupoika
Theo Kojak

BooYaa kirjoitti:No ei tässä oikein voi muuta kuin nauraa.
Lainaus eräältä artistilta (ulkomuistista ei ole ehkä sanasta sanaan oikein) "onko paskaoperaationne tulos odotettu kun porukka vääntää piissien sijasta spagettia".
Ei ne jättikorvaukset ainakaan lopeta sitä maalausta. Monilla on niin isot korvaukset jo ettei enää kiinnosta vaikka jääkin kiinni aina uudestaan ja uudestaan, koska ei niitä pysty koskaan kuitenkaan maksamaan. Eli tavallaan jättikorvaukset jopa lisäävät sitä maalaamista.

Ainoa tulos tässä on ollut tosiaan se, että piissien määrä tippuu ja tägien määrä lisääntyy. Porukka tyhjentää sen lekan mielummin vaikka vaan ratikan kylkeen, eli tekee spagettia, kuin väsäisi jotain hienompaa.
Ja Lokka nauraa matkalla pankkiin, tai mikä vitun Miettinen onkaan nykyään.
Täysin totta.
fitness
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja fitness »

Kyllähän se on niin, että ne junat ja vaunut on jonkun muun omaisuutta kun töhrijän, tai mitä nimiä kukakin tahtoo käyttää. Eihän naapurinkaan seiniä mennä piirtelemään, ainakaan ilman lupaa, vaikka kuinka hienoja taiteita aikoisi piirustella. Rangaistavaa, jos muiden omaisuutta käsitellään.
Vastaa Viestiin