Unien tulkintoja?

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Bombay kirjoitti:
EuroJR kirjoitti:
Bombaylle: housut kintuissa kertoo, että olet tehnyt jotain, mistä pelkäät jääväsi kiinni.
Prkl, en kyllä keksi mitään sellaista. Pitääpä tehdä äkkiä jotain ilkeää että uni muuttuu enneuneksi :D

Jokainen on tehnyt jotain ilkeää, mistä pelkää jäävänsä kiinni. Onko kenties perverssis sm-lehdet tarpeeksi hyvässä jemmassa, ettei muija löydä? :lol: 8)
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

VoDKa kirjoitti:Minulla on kolme perusunta, jotka vaihtelevat teemoittain jatkuvasti. Idea on kuitenkin jokaisessa sama;

Ensimmäisessä pakenen poliiseja. Yleensä jään joka kerta kiinni. Olen tehnyt jonkinlaisen rikoksen, jonka tekemistä en yleensä muista juurikaan. Silloin kun muistan, on kyseessä oikeasti iso juttu; viimeksi räjäytin pommin koulussa ja uutisten mukaan (pääsin pakenemaan kyseisestä koulusta) kuolleita oli jopa 500.

Toisessa unessa minä kuolen. Tappaja on aina joku muu; yleensä noin keski-ikäinen ukko, joka joko ampuu/puukottaa/hukuttaa/silpoo minut. Kuoleman hetki on aina hyvä, rauhallinen ja lempeä. Toisinaan en kuitenkin herään unessa kuoleman jälkeen ja vaikka olen loukkaantunut, olen elossa.

Kolmannessa unessa olen vankilassa/siepattuna/koulukodissa. Aina kuitenkin niin, että joku toinen hallitsee menemisiäni ja tulemisiani. Yleensä näissä unissa pääsen liikkumaan kohtalaisen vapaasti ja jostain syystä yritän aina karata paikalta, mutta yleensä jään aina kiinni / antaudun. Vähintäänkin niin, että yritän piiloutua, mutta takaa-ajaja löytää minut aina.

Että siitäpä selittämään noita. Yleensä joka yö uneni on joku noista, joten olisi ihan kiva kuulla jos joku keksisi miten ne ovat jatkumona jatkuneet jo jotain 10-13 vuotta ainakin samojen aiheiden ympärillä.
Ensimmäinen unesi on ns. häpeäuni, eli teet kerrankin jotain, minkä kanssaihmiset huomaavat, mutta sitten kaikki menee päin helvettiä eli saat teosta rangaistuksen. Sinussa on varmaan paljon kanavoimatonta energiaa, joka ei tällä hetkellä pääse purkautumaan millään järkevällä tavalla.

Jokaisella ihmisellä on kuolemanvietti, ei siis pelkästään kuolemanpelko. Keskimmäisessä unessa taistelet sen kanssa. Vanha ukko on Jungin psykologian mukaan ns. vanha viisas mies, joka kuvaa yhtä puolta itsestäsi eli omaa yliminääsi. Tai jos olet jo itse keski-ikäinen, mies voi olla sinä itse, sillä unissa usein tuntematon vastakkaista sukupuolta oleva henkilö kuvaa ihmistä itseään.

Kolmannen unen auktoriteetti on myöskin oma yliminäsi, joka käskyttää sinua, kun tunnet halua tehdä jotain hallitsematonta. Onko sinulla usein tunne, ettet hallitse elämääsi kunnolla?

Itse näen pakenemisunia, kun elämässäni on ahdistusta aiheuttavia, selvittämättömiä asioita.

Tässä jotain tulkintaa. Viime kädessä jokainen ihminen kuitenkin itse ainoastaan voi tietää, mitä hänen unensa tarkalleen ottaen yrittävät hänelle kertoa.
Every ship must sail a world.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Katsa kirjoitti:Kysynpä teiltäkin, rakkaat kanssaMurhalaiset, tätä... Monia selityksiä olen tähän jo kuullut, mutta jotenkin tämä on aina yhtä outo kokemus minulle. Ihan piruuttani en kerro mitään pohjustusta silloisesta elämäntilanteestani yms, katsotaan mitä saatte aikaan.
Viime keväänä näin ainakin kahden viikon ajan joka yö samaa unta. Täsmälleen samaa. Se oli todella outoa.

Oli kesäyö, melkein valoisaa. Seisoin metsäaukiolla valkoisessa mekossa. Metsästä tallusteli karhu luokseni (karhu kulki neljällä jalalla) ja pysähtyi eteeni. En pelännyt yhtään ja muutenkin unen aikana oli koko ajan hyvin rauhallinen tunnelma. Karhu oli valtavan suuri ja viisaan näköinen, tuijotti minua silmiin ja oli aivan sen näköinen, että haluaisi sanoa minulle jotain. Yritin kuunnella, mutta emme löytäneet yhteistä kieltä vaikka karhu oli aivan selvästi sen näköinen, että se tuli sanomaan jotakin. Lopulta se tuhahti hermostuneesti ja tallusteli taakseen vilkaisematta takaisin metsään. Minä jäin seisomaan ja katsomaan sen perään.
Tämä aivan sama uni sitten toistui joka yö, loppui sitten joskus, eikä minulle koskaan selvinnyt mitä se karhu olisi sanonut.
Suomalaisessa mytologiassa karhu on "suuri äiti", esi-isien henki. Esimerkiksi nainen, joka pelkää tulevansa raskaaksi, saattaa nähdä unta, että karhu hyökkää hänen kimppuunsa. Tästä ei kuitenkaan liene kysymys tässä unessa.

Suoraan sanottuna arvelisin, että tuolloin kävit elämässäsi lähellä kuolemaa. Mutta karhu meni pois, se ei kutsunut sinua mukaansa, eikä paljastanut salaisuuttaan.

Jos itse näkisin tuollaisen unen niin tuota se varmaankin tarkoittaisi. Tietysti jos karhu merkitsee sinulle jotain muuta mitä muille ei, voi unikin merkitä jotain muuta.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Bombay kirjoitti:Mä näin viime yönä unta tai pikemminkin saman unen uudelleen ja uudelleen, mutta eri tilanteissa tapahtui vaan. Perusidea oli kumminkin sama, meni duuniin ja aina huomasin jossain oudossa tilanteessa, että minullahan ei ole minkäänlaisia housuja jalassa :D Mitähän ihmettä..
Kaikki ihmiset näkevät näitä unia. Itsekin olen lukemattomat kerrat seissyt keskellä Mannerheimintietä ilman pöksyjä tai parhaimmillaankin vain alushousut jalassa... :lol: Omat uneni kertovat ainakin siitä, että pelkään menettäväni kasvoni eli että muut ihmiset huomaavat etten olekaan sellainen millaisen kuvan olen halunnut itsestäni antaa. Tämä tulkinta ainakin selittäisi sen, miksi kaikki ihmiset näkevät näitä unia. :P
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

^Siis mitä.. En ole nähnyt sellaista unta ikuna :shock:

Mutta olis kyllä kiva nähdä unta muista ilman housuja :wink:

Bombayllakin oli mun unessa silloin se sukelluspuku ja räpylät..
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Sitten olet varmaan avoin ja mukava ihminen jolla on hyvä itsetunto. :)
Lydia07
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

Katsa kirjoitti: Oli kesäyö, melkein valoisaa. Seisoin metsäaukiolla valkoisessa mekossa. Metsästä tallusteli karhu luokseni (karhu kulki neljällä jalalla) ja pysähtyi eteeni. En pelännyt yhtään ja muutenkin unen aikana oli koko ajan hyvin rauhallinen tunnelma. Karhu oli valtavan suuri ja viisaan näköinen, tuijotti minua silmiin ja oli aivan sen näköinen, että haluaisi sanoa minulle jotain. Yritin kuunnella, mutta emme löytäneet yhteistä kieltä vaikka karhu oli aivan selvästi sen näköinen, että se tuli sanomaan jotakin. Lopulta se tuhahti hermostuneesti ja tallusteli taakseen vilkaisematta takaisin metsään. Minä jäin seisomaan ja katsomaan sen perään.
Tämä aivan sama uni sitten toistui joka yö, loppui sitten joskus, eikä minulle koskaan selvinnyt mitä se karhu olisi sanonut.
Karhu olet sinä itse. Sinulla on resursseja, voimia ja kykyjä vaikka mihin, mutta et ole vielä keksinyt selkeää päämäärää, johon nämä voimavarasi kohdistaisit.
Siinä vaiheessa kun ymmärrät karhun puhetta, alat ymmärtää itseäsi ja tiedät mihin sinun tulee kaikkia näitä voimavarojasi käyttää.
Päätöksen teko on kuitenkin kyseessä, tee se, koska voimia sinulta löytyy, olkoonkin sitten kyseessä ammatin-, työpaikan- tai puolison vaihto.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
Lydia07
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

Bombay kirjoitti:Mä näin viime yönä unta tai pikemminkin saman unen uudelleen ja uudelleen, mutta eri tilanteissa tapahtui vaan. Perusidea oli kumminkin sama, meni duuniin ja aina huomasin jossain oudossa tilanteessa, että minullahan ei ole minkäänlaisia housuja jalassa :D Mitähän ihmettä..
Työpaikkaan ja nimenomaan miehiseen ympäristöön liittyvä uni.
Pelkäät paljastavasi työkavereillesi omia yksityisasioitasi, joita he saattavat käyttää aseena sinua vastaan, kun ylennyksiä jaetaan.
Olisiko työpaikallasi mahdollisesti joku, joka käyttää toisten mustamaalausta
oman egonsa nostoon. Työkavereitaan ei pääse pakoon, mutta työyhteisössä ei kannata olla liian avoin.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
Ranta-Suutari
Alibin satunnaislukija

Selvitä minulle uneni?

Viesti Kirjoittaja Ranta-Suutari »

Moni varmaan tietääkin, mutta eivät ehkä kaikki, että Raamatussa on myös suuri paino unille ja niiden selityksille? Danielin kirjassa kuningas Nebukadnesar oli nähnyt unia ja tahtoi niille selityksen. No, kuninkaan unennäkijät tahtoivat unen selittää, kun vain kuningas heille unen kertoo. Mutta kuningas oli kaukaa viisas ja eteensä katsova?

Hän nimittäin laittoi ehdoksi unensa ennustamiselle, että unennäkijän oli ensiksi kerrottava uni, jonka kuningas oli nähnyt. Ja vasta sen jälkeen tämä oli kelvollinen unen selittämään. Minusta kovin kohtuullinen juttu, jos siis uskottavasti unta selittää?

No kaikki uniselittäjät sanoivat, että se vallan on mahdotonta ja että kuninkaan pitää ensiksi kertoa unensa. Nebukadnesar oli ehdoton ja sanoi, että jos hänen untansa ei selittäjä osaa etukäteen kertoa, niin on edessä teloitus. Kukaan unenäkijöistä ei kuninkaan unta osannut kertoa; siis paitsi Daniel, joka myös tulkitsi Nebukadnesarille tämän unen. Minusta olisi edelleenkin kovin hyvä malli, että uniennustaja ensiksi kertoo unen ja vasta sitten sen tulkitsee? Olisi silloin edes jonkinlainen takuu asiasta voimassa?
Huikkanen on hiljaa; portsari vain naurahtaa!
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Siinäpä hyvä ehdotus! :lol: Ilmoittaudun heti vapaaehtoiseksi:

Mitä unta näin uudenvuodenyönä, ja mitä se merkitsee? ;)
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Kiitos kaikille tulkinnoista.
Karhu-unien aikainen tilanteeni oli se, että olin pohtimassa pitäisikö minun vaihtaa paikkakuntaa. En viihtynyt vanhalla kotipaikkakunnallani ja sinne liittyi paljon ikäviä muistoja. Minulla oli siellä kuitenkin mahtava työpaikka ja muksu oli tosi kivassa vuorotyöläisten päiväkodissa. Suoraan sanoen arvelutti kannattaako jättää ne taakseen. Minulla oli tiedossa kyllä paikkaunta minne muuttaisin, saattoipa siihen eräs ihmissuhdekin vaikuttaa...
Sitten seurasi helvetinmoinen rumba irtisanoutumisessa, uuden työn etsimisessä, asunnon etsimisessä, päiväkodin etsimisessä, tavaroiden pakkaamisessa. En muista tarkalleen mihin kohtaan prosessia karhu-unet osuivat, mutta kuitenkin aikaan ennen muuttoa. Samoihin aikoihin minulla oli myös suuria ongelmia äitini kanssa.
Oma tulkintani oli, että karhu on joko muutto tai sitten äitini. Sitäkin, että minä olisin karhu, minulle ehdotettiin jo tuolloin. Niin tai näin, luulisin että jompaan kumpaan näistä ahdistavista asioista se uni liittyy. Se oli vain erittäin hätkähdyttävä siksi, etten ole koskaan nähnyt samaa unta enempää kuin kahta kertaa ja nyt näin yö toisensa perään täysin identtistä unta. Kyllä siinä väkisinkin tuli tunne, että jotain asiaa pitäisi miettiä, vaan kun en tarkasti tiennyt mitä.
Jälkeenpäin olen tajunnut, että kyseessä oli pako, eikä mikään leppoisa paikkakunnan vaihto. Lähellä kuolemaa en tuolloin ainakaan tietoisesti käynyt, myöhemmin kylläkin.

Se, että unen tulkitsijan täytyisi tietää uni ilman että sitä kerrotaan hänelle, on minusta ihan täyttä paskaa. Eihän tässä ole kyse mistään ennustamisesta tai selvännäöstä, vaan unen tulkinnasta, hyvänen aika!
Luulen että joillakin ihmisillä on kuitenkin paremmat edellytykset tulkita näitä viestejä, kuin toisilla. En voi tietenkään tietää, onko täällä kenelläkään tällaisia edellytyksiä (kykyjä?), mutta en tähän nyt niin ryppyotsaisesti lähtenytkään; lähinnä kiinnosti mitä kukin ajattelee tuosta - ehkä se selvittäisi omiakin ajatuksia.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

ABC kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Toisessa unessa minä kuolen. Tappaja on aina joku muu; yleensä noin keski-ikäinen ukko, joka joko ampuu/puukottaa/hukuttaa/silpoo minut. Kuoleman hetki on aina hyvä, rauhallinen ja lempeä. Toisinaan en kuitenkin herään unessa kuoleman jälkeen ja vaikka olen loukkaantunut, olen elossa.
Jokaisella ihmisellä on kuolemanvietti, ei siis pelkästään kuolemanpelko. Keskimmäisessä unessa taistelet sen kanssa. Vanha ukko on Jungin psykologian mukaan ns. vanha viisas mies, joka kuvaa yhtä puolta itsestäsi eli omaa yliminääsi. Tai jos olet jo itse keski-ikäinen, mies voi olla sinä itse, sillä unissa usein tuntematon vastakkaista sukupuolta oleva henkilö kuvaa ihmistä itseään.
Viime yönä sain vanhan uskovaisen naisen haarukasta sydämeen. :lol:

Sitä edellisenä yönä tuntematon porukka hukutti minut.

Ja sitä edellisenä yönä oli tulipalo, jossa hukuttauduin juoksemalla läheiselle järvelle sitten. :D

Nyt näemmä jäätiin jumiin näihin kuolemisuniin, mitkä ei sinällänsä haittaa kyllä yhtään, onhan ne mukavan rentoja kuitennin.

Tuossa viime yön unessa oli myös mukana opetuslapsia (!), jotka olivat häkissä sen vanhan naisen toimesta ja jotka se lahtasi sitten yksitellen. Lisäksi yhdessä häkissä oli käärme, joka oli minulla muka lemmikkinä, mutta havahduin siihen että se roikkui kuolleena häkissään olevalta oksalta, koska olin unohtanut muka ruokkia sen. Avasin häkin ja se heräsikin eloon ja oli paljon isompi kuin viimeksi kun näin sen, semmoinen kunnon kuristajakäärme. Ei se mitään tehnyt kuitenkaan, mutta oli tosi heikossa hapessa ja yritin etsiä jostain suihkepulloa, että saisin suihkutettua siihen hieman kosteutta. Ne häkit oli semmoisia samanlaisia kanaverkkokoppeja, mitä on usein kerrostalojen varastoina ja ne sijaitsivat punaista kiveä olevan kallion sisällä, jossa oli hiekkalattia. Suihkepulloa etsiessäni se eukko tuli sitten vastaan siellä, kaatoi minut lattialle selälleen yllätyshyökkäyksellä ja iski haarukan rintakehäni läpi. Muistan tunteneeni miten sen piti painaa ihan kunnolla, että se meni rintakehän luiden läpi, kuului semmoinen rutina ja sit se solahtikin aika nopsaan sydämeeni. Toisin kuin yleensä, niin tässä unessa tosiaan kuolin myös.

Ihan hauska uni, toivottavasti jotain jatkoa ensyönä. Uskonnollisia viittauksia näkyi aika paljon, mutta miten lienee vaikuttavat unen yleiskuvaan? Kertokaa jo, olen utelias! :D

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Näin unta missä olin palannut vanhoihin piriaikoihin ja tempaisin menemään kunnolla vauhtia. Vedin piikillä ketamiinia että putoaisin alas . Sitten oikein kunnolla tietenkin tuli uni niin nukuin lauantaista maanantaihin. Kunnes heräsin ja ihmettelin vähän aikaa tokkuraista oloani ja tajusin että on tosiaan jo maanantai.

No, sitten vasta oikeasti heräsin tuossa tunti sitten ja olin aika pihalla. Uni oli niin todenmukainen että piti oikein katsoa puhelimesta kellonaika ja päivämäärä.

Olipas hetken aikaa höntti olo.
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Olin töissä yönä kuulemma unissani tokassut "Vituttaa toi eukko!", aamulla oli hyvin äkäinen muija :D
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Bombay kirjoitti:Olin töissä yönä kuulemma unissani tokassut "Vituttaa toi eukko!", aamulla oli hyvin äkäinen muija :D
Minä kun ajattelin, että pikemminkin pomo olisi suuttunut, jos sitä töissä nukutaan. :lol:
Vastaa Viestiin