Milloin? ( Murhien kellonaika)

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kertoiko tätisi olivatko ruumiit kuolonkankeita, vai ainoastaan velttoja.

Ymmärsin, että tätisi olisi hälytetty paikalle aamuyhdeksältä.

Kuka hälytti ja miksi?

Paavolan mukaan hän ilmoitti KRP:iin, että Bodomilla on tehty hirmutekoja ja sen on täytynyt tapahtua joskus puoli kympin tienoissa aamulla.

Joku muu on siis hälyttänyt heti KRP:n paikalle, mutta kuka?

ETP:ssa ei ole sellaisesta minkäänlaista mainintaa vaikka luulisi olevan.

Hämmentävää!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Wagner kirjoitti:
Uhrit oli jo tuossa vaiheessa siirretty sivuun kuljetusta varten.
Tätisi haettiin Bodomille, Espoossa tuona murha-aamuna yhdeksältä. Gustafsson tuotiin poliklinikalle iltapäivällä klo 14.

Wagner - oliko Gustafsson näiden uhrien joukossa, jotka oli siirretty sivuun, tätisi tullessa paikalle ?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

MEG kirjoitti:Ulkoilman keskilämpöön viitataan, mutta aamun tunteinahan aurinko on ajoittain paistanut suoraan telttakankaissa olleisiin ruumeihin ja välillä ollut puiden takana. Onko tätä lainkaan huomioitu.
Poliisilähteiden mukaan surmat on tehty 04.00-06.00 haarukassa, tätä vanhaa arviota en muista myöhenpienkään tutkijoiden muuttaneen.
Mahdollista säteilylämpöä ei ole huomioitu erikseen, vaan jätetty sen vaikutus virherajojen huomaan. Tarkoitus oli löytää se raja, mihin mennessä uhrit olisivat viimeistään olleet kuolleita. Jos uhrit ovat saaneet lämpösäteilyä, jota ei ole huomioitu laskuissa, niin hitaampi jäähtymnen aiheuttaa havaittavan kuoleman ajankohdan rajan siirtymisen lähemmäs mittausajankohtaa. Nyt tämä raja näyttää olevan selvästi varhaisempi kuin klo 4:15, jolloin KRP on tulkinnut molempien poikien olleen hengissä. Lämpösäteilyn huomioiminen siirtäisi rajaa vielä varhaisemmaksi, joten säteily ei ole ratkaiseva tekijä pohdittaessa sitä onko väli 4-6 aamulla murhien ajankohta vai ei.

Aika-arviota ei ole muutettu minunkaan tietääkseni. Kun ETP:ssä on tämä Lönnbergin kautta tullut ristiriitainen tieto, niin olisi ollut kohtuullista selventää kuolinajan määrityksen perusteita. Nyt jää sellainen vaikutelma, että KRP on ottanut varmaksi tulkintansa keskiniemessä nähdyistä kahdesta henkilöstä (Boisman ja Gustafsson) ja sillä perusteella hylännyt lämpötilamittauksen tuloksen.

Listattaessa tietojen puuttumista on mielestäni syytä ottaa esiin kunnanlääkärin tekemät havainnot kuolinajan määrittämiseksi niemessä klo 13:20. Puolustus olisi voinut lähteä ristiriitaisesta lämpötilatiedosta ja vaatia nähtäväkseen kaiken kuolinajan määritykseen käytetyn tiedon sekä päätöksen perustelut. Nyt tämä jää epäselväksi. Urho on kirjoittanut, että aikaisempi kuolinaika olisi ollut epäedullisempi Gustafssonin puolustukselle. Mahdotonta sanoa oliko tämä syy olla selvittämättä vaihteoehtoista kuolinaikaa vai eikö asiaan kiinnitetty huomiota.
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:
Silloin sanoivat, että tavallista paljon lämpimämpi yö sotki kuolinajan
selvitystä. Mutta kello kuuden jälkeen teltta oli kasassa ja voi sanoa, että se oli silloin jo tapahtunut ja ainakin Irmelin ruumista olisi siirretty sen
jälkeen.
oöisiko yritetty lavastaa, että kaikki olisi tapahtunut vasta lintupoikien ohimenon jälkeen, kenkien vientiä myöten. En itse usko, että
NG lähti kenkiä kiikuttamaan.
Kello kuuden miestä en usko itse tekijäksi.
Mutta, aina läytyy motiivi, surmata kolmekin, tai yksi, kaksi meni todistajina.
Verrataan vaikkapa Kotkan tapahtumiin, joka oli täysin älytön teko
perheen pojalta, mutta jokin niksahti.
teemu
Javier Pena

Merivuokko kirjoitti:...
selvitystä. ....
Kuulostaa siltä, että lääketieteellinen kuolinsyymääritys olisi voitu jättää pienemmälle painoarvolle, oli syy mikä tahansa. Lämpötila vaikuttaa mm. lautumien ja kuolonkankeuden syntyyn. Ilman lämpötilan vaikutus jäähtymiseen otetaan laskuissa huomioon, joten siihen perustuvaa arvioita kuolinhetkestä lämpimän yön ei pitäisi sotkea.
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

teemu kirjoitti:
Merivuokko kirjoitti:...
selvitystä. ....
Kuulostaa siltä, että lääketieteellinen kuolinsyymääritys olisi voitu jättää pienemmälle painoarvolle, oli syy mikä tahansa. Lämpötila vaikuttaa mm. lautumien ja kuolonkankeuden syntyyn. Ilman lämpötilan vaikutus jäähtymiseen otetaan laskuissa huomioon, joten siihen perustuvaa arvioita kuolinhetkestä lämpimän yön ei pitäisi sotkea.
Sillloin sanottiin näin. Se oli se ainoa yö muistaakseni, joka oli yllättävän
lämmin, niinkuin Heikki sanoi jossain, oli täysin tyyntä, lämmintä sinä aamuna. Sellaista aamua ei sen jälkeen ole tullut. Jotenkin näin. Olisko ollut Hymyssä.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Merivuokko kirjoitti:
Sillloin sanottiin näin. Se oli se ainoa yö muistaakseni, joka oli yllättävän
lämmin, niinkuin Heikki sanoi jossain, oli täysin tyyntä, lämmintä sinä aamuna. Sellaista aamua ei sen jälkeen ole tullut. Jotenkin näin. Olisko ollut Hymyssä.
Heikki sanoi kuulustelussa, että yö oli kylmä ennen auringonnousua.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Miten muuten on , mitäs siitä ollaan mieltä , kun Heikki kuvailee noita " ennen auringonnousua " tunnelmia, kuinka se synkkaa sen kanssa mitä on kerrottu Heikin heräämisestä... siis siitä että siinä ennen kuutta herätettiin, vaariko se oli vai miten?

Oliko unissakävelijä Heikki kun kuvailee sitä auringonnousua siis n 0300 edeltävää aikaa? :shock:
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

konsta kirjoitti: Heikki sanoi kuulustelussa, että yö oli kylmä ennen auringonnousua.
Ja esim. Sepon nukkumaan menon ajan vaatetus oli aika reilu lämpimälle ilmalle. Toki uintireissujen jälkeen voi kylmä tulla. :wink: Myös maa on voinut olla viileä.
teemu
Javier Pena

Lämpötila oli käynyt 9,5 asteessa maan pinnassa Seutulan lentokentän havaintoasemalla. Olen aikaisemmin kirjoittanut subjektiivisesta kokemuksestani, että ilman makuusäkkiä olisi tullut kylmä. Olin hieman vastaavissa oloissa ulkoilmamajoituksessa maakunnan länsiosissa sinä yönä. Maa oli aamulla kylmä kaverin mielestä, ja hän veti kengät jalkaansa. Omasta mielestäni se oli viileä, mutta jalkineita ei tarvittu. Sepon kolminkertainen vaatetus ja Tuulikin paljaat jalat sopivati siihen haarukkaan.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Meillä oli silloin kasvihuone, jossa kasvatettiin, no olkoon, mutta sen tiedän, että jouduin kastelemaan kasvit kesäisin kerran viikossa aina aamulla klo.05.00 samalla keräten sadon torille myytäväksi.

Sinä aamuna oli suorastaan helvetillisen kuuma, vaikka ansarissa sisällä en ollutkaan kovinkauaa ja meillä oli kasvihuoneessa katossa avattavat luukut, joten ilma pääsi kiertämään.

Sitten puolenpäivän aikaan, eräs nyt jo edesmennyt kansanedustaja, tuli meille tohkeissaan pelkät kalsarit jalassa ja sanoi murhaajan olevan liikkeellä ja että lapset pitää ottaa heti sisään.

No sehän sai meikään vipinää, ja naapurin kaverin luo, joka myös oli kuullut huhun.

Meillä oli sellainen kokoontumispaikka, missä aina iltaisin kokoonnuttiin ja kun sinne pääsimme, oli koko meidän jengi paikalla.

Eräs kaveri sanoi, että poliisit haravoivat Mankkaan turvepehkusuota, jolloin putkikamelit alle ja Mankkaan suolle.

Siellä sitten patsasteltiin, josko murhaaja tulisi vastaan, niin otettaisiin se kiinni, heh heh, mutta eipä tuo ryökäle tullutkaan.

Siellä odoteltiin turhaan kuumuudessa, kuin Palo sairaalalan ovella, mutta turhaan.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Vaikka ilma olisi hyvinkin lämmin, hohkaa maa aina alkukesästä vielä kylmää, aika pitkälle kesään. Leiriytyjä kyllä tuntee sen nahoissaan.
Nothing is quite what it seems
Loka
Alibin Kestotilaaja

^^Vaikka lämmin olisikin, maa on aina viileä ja kostea. Samoin ihmisen nukkuessa tarvitaan enemmän lämpöä kuin valveilla ollessa koska mitään liikkumista ei tule. Viileä maa+nukkuminen tarkoittaa sitä, ettei ilman lämpötilalla juurikaan ole merkitystä koska ne yhdessä saavat aikaan helposti viluntunteen. Myös lämmin teltta ja hikoilu alkuyöstä saavat aikaan viluntunteen. Olen aika varma, että teltassa oli suht viileää yöllä ja siitä syystä Seponkin vaatetus oli runsas. Aamulla teltta olisi varmasti ollut hyvin kuuma, 4 henkilöä lämmittämässä. Silti makuualusta olisi ollut viileä.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Loka kirjoitti:^^Vaikka lämmin olisikin, maa on aina viileä ja kostea. Samoin ihmisen nukkuessa tarvitaan enemmän lämpöä kuin valveilla ollessa koska mitään liikkumista ei tule. Viileä maa+nukkuminen tarkoittaa sitä, ettei ilman lämpötilalla juurikaan ole merkitystä koska ne yhdessä saavat aikaan helposti viluntunteen. Myös lämmin teltta ja hikoilu alkuyöstä saavat aikaan viluntunteen. Olen aika varma, että teltassa oli suht viileää yöllä ja siitä syystä Seponkin vaatetus oli runsas. Aamulla teltta olisi varmasti ollut hyvin kuuma, 4 henkilöä lämmittämässä. Silti makuualusta olisi ollut viileä.
Hyvä huomio, Loka !
1999-2000-vaihtuessa Espoon järviylängöllä oli pakkasta -18,4 astetta, jolloin olin hyvässä seurassa (koiran kanssa) talvitelttailemassa lintulammella.
2007-2008-vaihtuessa Espoon lärviylängölläoli pakkasta oli -0,1 astetta;
8 vuodessa siis 18,3 asteen muutos: ilmastomuutos on ilmeinen tosiasia, aste / vuosi, trendiin sopivat jopa väivuodet.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Loka
Alibin Kestotilaaja

Wagner kirjoitti: Hyvä huomio, Loka !
1999-2000-vaihtuessa Espoon järviylängöllä oli pakkasta -18,4 astetta, jolloin olin hyvässä seurassa (koiran kanssa) talvitelttailemassa lintulammella.
2007-2008-vaihtuessa Espoon lärviylängölläoli pakkasta oli -0,1 astetta;
8 vuodessa siis 18,3 asteen muutos: ilmastomuutos on ilmeinen tosiasia, aste / vuosi, trendiin sopivat jopa väivuodet.
8)
Eh eh eh heh. Se on hyvä että kansalaiset tekevät omia havainnointeja lämpötilojen vaihteluista. Ehkä Wagnerista olisi noin terävän pohdinnan jälkeen Goren seuraajaksi. Ei muuta kun Nobelin hakuun, ehkä koirakin saisi oman pystinsä. Pitäskö sun tosissaan alkaa pohtia liikeidean laajentamista vaikkapa KRP:n lämpötilanvaihteluiden ylipäällikön lämpömittarin testaajaksi? 8)

Helluntaina oli lämmin, maa oli viileä. Fakta joka ei muuksi muutu.
Vastaa Viestiin