Siis se, että toista ärsytetään jopa pari vuotta ja hänen kustannuksellaan pidetään hauskaa on kevyttä kiusaamista tai ärsyttämistä? Aikamoista...ketsku kirjoitti:Teleksin esimerkki on juuri sellaisesta ns. kevyestä kiusaamisesta/ärsyttämisestä johon voikin omalla reagoinnillaan ehkä vaikuttaa.
"Kiusatut liian tosikoita"
Re: "Kiusatut liian tosikoita"
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Missä siinä luki, että kyse oli parista vuodesta? Pari vuotta on toki ihan eri asia kun pari kuukautta.Marsalkka kirjoitti:Siis se, että toista ärsytetään jopa pari vuotta ja hänen kustannuksellaan pidetään hauskaa on kevyttä kiusaamista tai ärsyttämistä? Aikamoista...ketsku kirjoitti:Teleksin esimerkki on juuri sellaisesta ns. kevyestä kiusaamisesta/ärsyttämisestä johon voikin omalla reagoinnillaan ehkä vaikuttaa.
Tästä päättelin, että ihan parista kuukaudesta ei ollut kyse ja, että kyseessä voi olla jopa pari vuotta kestänyt tilanne:
Toisaalta en ymmärrä miten pari kuukautta kestävä ärsyttäminen ja toisen kustannuksella hauskan pitäminen olisi kevyttä kiusaamista...Tätä mietittiin ja pohdittiin ja mietittiin ja pohdittiin. Ja oli keskusteluja ja jälki-istuntoja (puolin jos toisin) ja kaikkea. Kolmannen vuoden alussa tuli uusi opettaja, joka oli ihan älyttömän fiksu.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Minua kiusasi yksi poika ala-asteella. Kiusaaminen loppui siihen kun "kehityin ihmisenä" niin paljon että mäjäytin turpiin ja kunnolla. Sen jälkeen ei kiusattu enää.
Tiedän aika monta samanlaista tarinaa. Kuudennen luokan hintelin poika sai kasvupyrähdyksen kesällä ja pisti seiskalla entisiä kiusaajiaan sen verran paljon turpiin että kiusaaminen loppui siihen.
En todellakaan halua sanoa että kenenkään pitäisi vetää ketään turpiin, mutta nämä ovat niitä ainoita tapauksia missä tiedän kiusaamisen loppuneen kiusatun toimilla.
Tiedän aika monta samanlaista tarinaa. Kuudennen luokan hintelin poika sai kasvupyrähdyksen kesällä ja pisti seiskalla entisiä kiusaajiaan sen verran paljon turpiin että kiusaaminen loppui siihen.
En todellakaan halua sanoa että kenenkään pitäisi vetää ketään turpiin, mutta nämä ovat niitä ainoita tapauksia missä tiedän kiusaamisen loppuneen kiusatun toimilla.
Ne jotka väittävät että kiusatut ovat tosikoita, eivät selvästikään ole itse olleet kiusattuja. Pelkkä yksi "läski" tai "homo" huuto ei ole kiusaamista. Itse olin enemmän ja vähemmän kiusattu koko peruskoulun, joten voin hieman valottaa tätä ilmiltä kiusaaminen.
Kiusaaminen perustuu siihen, että on niitä cooleja tyyppejä, neutraaleja tyyppejä (luulen, että ne jotka sanovat kiusattuja tosikoiksi, ovat näitä neutraaleja) ja pohjasakkaa. Eli on tälläinen sosiaalinen luokitus, joka ei mene vanhempien varakkuuden tms. mukaan, vaan lähinnä suositummuuden. Minä olin pohjasakkaa, joten minulle sai kuka vain huutaa mitä vain. Tosin oli myös vielä enemmän pohjasakkaa olevia oppilaita, joita kiusattiin vielä enemmän kuin minua. En voinut ystävystyä heidän kanssaan, koska, no, halusin olla niiden coolien kaveri. Neutraalit ihmiset eivät tätä kiusaamiskuviota ymmärtäneet lainkaan.
Eli kiusaamisen mahdollistaa tuo oppilaan sosiaalinen asema koulun pihalla ja kiusaamiselta suojaa parhaiten kaveripiiri. Tai sitten tuo yllämainittu turpaanvetäminen, koska molemmissa tapauksissa kiusaaja saa nenilleen. Joko sanallisesti kaveripiiriltä tai sit kiusatulta itseltään. Minä olen tyttö, joten en uskaltanut lyödä minua kiusanneita poikia.
Ja minusta on karmeaa, että kiusatulta vaaditaan huumorintajua, kun kiusaajat tekevät/sanovat kaiken mitä pystyvät. Kyllä minäkin vielä pelkät läskihuudot jaksoin kuulla, mutta arvatkaapa miltä tuntui kuulla yläaasteiässä päivittäin jotain "kauheen paksut reidet"-tyyppisiä juttuja. Kerran puhuin meikeistä jonkun toisen tytön kanssa ja kiusaajat kuulivat ja yksi sanoi ohimennen että tarvisit kyllä selluliittivoidetta. Ok, ei kuulosta kerrottuna kauhean pahalta, mutta en juuri voinut suutani avata kun kaikesta keksittiin jotain tuon tyylistä. Kiusaaminen oli juuri sitä, että kaikkeen, aivan kaikkeen mitä tein/sanoin tartuttiin. Ehkä se juuri oli minun virheeni, että yritin ottaa kaiken huumorilla, sillä jos en olisi ottanut, niin ehkä joku olisi tajunnut, miten paha olo minulla oli siitä jatkuvasta nälvimisestä
Kiusaaminen perustuu siihen, että on niitä cooleja tyyppejä, neutraaleja tyyppejä (luulen, että ne jotka sanovat kiusattuja tosikoiksi, ovat näitä neutraaleja) ja pohjasakkaa. Eli on tälläinen sosiaalinen luokitus, joka ei mene vanhempien varakkuuden tms. mukaan, vaan lähinnä suositummuuden. Minä olin pohjasakkaa, joten minulle sai kuka vain huutaa mitä vain. Tosin oli myös vielä enemmän pohjasakkaa olevia oppilaita, joita kiusattiin vielä enemmän kuin minua. En voinut ystävystyä heidän kanssaan, koska, no, halusin olla niiden coolien kaveri. Neutraalit ihmiset eivät tätä kiusaamiskuviota ymmärtäneet lainkaan.
Eli kiusaamisen mahdollistaa tuo oppilaan sosiaalinen asema koulun pihalla ja kiusaamiselta suojaa parhaiten kaveripiiri. Tai sitten tuo yllämainittu turpaanvetäminen, koska molemmissa tapauksissa kiusaaja saa nenilleen. Joko sanallisesti kaveripiiriltä tai sit kiusatulta itseltään. Minä olen tyttö, joten en uskaltanut lyödä minua kiusanneita poikia.
Ja minusta on karmeaa, että kiusatulta vaaditaan huumorintajua, kun kiusaajat tekevät/sanovat kaiken mitä pystyvät. Kyllä minäkin vielä pelkät läskihuudot jaksoin kuulla, mutta arvatkaapa miltä tuntui kuulla yläaasteiässä päivittäin jotain "kauheen paksut reidet"-tyyppisiä juttuja. Kerran puhuin meikeistä jonkun toisen tytön kanssa ja kiusaajat kuulivat ja yksi sanoi ohimennen että tarvisit kyllä selluliittivoidetta. Ok, ei kuulosta kerrottuna kauhean pahalta, mutta en juuri voinut suutani avata kun kaikesta keksittiin jotain tuon tyylistä. Kiusaaminen oli juuri sitä, että kaikkeen, aivan kaikkeen mitä tein/sanoin tartuttiin. Ehkä se juuri oli minun virheeni, että yritin ottaa kaiken huumorilla, sillä jos en olisi ottanut, niin ehkä joku olisi tajunnut, miten paha olo minulla oli siitä jatkuvasta nälvimisestä
Rohkenen epäillä.
Itse asiassa kuulostaa.amle kirjoitti: Kyllä minäkin vielä pelkät läskihuudot jaksoin kuulla, mutta arvatkaapa miltä tuntui kuulla yläaasteiässä päivittäin jotain "kauheen paksut reidet"-tyyppisiä juttuja. Kerran puhuin meikeistä jonkun toisen tytön kanssa ja kiusaajat kuulivat ja yksi sanoi ohimennen että tarvisit kyllä selluliittivoidetta. Ok, ei kuulosta kerrottuna kauhean pahalta,
Mä en muista kouluajoilta yhtään kiusattua tai kiusaajaa!
Olihan siellä tosikoita ja jäykkäniskaisempiakin,mutta ei heidän olemassaoloaan kukaan käynyt panikoimaan.
Olihan siellä tosikoita ja jäykkäniskaisempiakin,mutta ei heidän olemassaoloaan kukaan käynyt panikoimaan.
-
hannu hanhi
- Axel Foley
Tosikkomaisuus täytyy aina suhteuttaa olosuhteisiin. Ala-asteella yksi luokkakaverini murjotti täysin mitättömistä syistä ja hänen kanssaan sai olla varovainen, ettei loukannut. Emme penskoina osanneet ajatella, että hänen isänsä yllättävä kuolema ehkä vaikutti asiaan. Yläasteella ja aina sen jälkeen kyseinen kaveri kesti pientä herjaa siinä missä muutkin.
Olin siinä uskossa, että vasta käsiksi käyminen on kiusaamista.Marsalkka kirjoitti:Itse asiassa kuulostaa.amle kirjoitti: Kyllä minäkin vielä pelkät läskihuudot jaksoin kuulla, mutta arvatkaapa miltä tuntui kuulla yläaasteiässä päivittäin jotain "kauheen paksut reidet"-tyyppisiä juttuja. Kerran puhuin meikeistä jonkun toisen tytön kanssa ja kiusaajat kuulivat ja yksi sanoi ohimennen että tarvisit kyllä selluliittivoidetta. Ok, ei kuulosta kerrottuna kauhean pahalta,
Toisaalta, peruskoulussa kaikki ovat vielä lapsia ja siksikin tosikoksi nimittelemisessä ollaan vähän vaarallisilla vesillä. Jos joku on tosikko, niin hän sitten on ja huumorintajunsa kehittyy ajan myötä. Parasta olisi jos peruskoululaisille toitotettaisiin edelleen, ettei kiusata saa -tosikkoakaan koulukaveria.
Rohkenen epäillä.
-
Tiina
- Sherlock Holmes
Toimelias mamma..Näin ne hommat pitää hoitaa...
"Olen tehnyt oikein lapseni puolesta"
Perjantai 18.3.2011 klo 11.20 (päivitetty klo 11.24)
Kirjailija Päivi Alasalmi puolusti rajuin ottein koulukiusattua poikaansa ja sai nipun syytteitä.
Kirjailija Päivi Alasalmi alkoi olla epätoivoinen, kun hänen alakouluikäistä poikaansa oli kiusattu koulussa kolme vuotta. Keskusteluyhteys kiusaajan vanhempiin oli katkennut, ja tilanne tuntui lohduttomalta.
Kun poika kieltäytyi menemästä kouluun, äidin mitta tuli täyteen.
- Kiusaaminen oli pääosin henkistä, mutta myös fyysistä, Alasalmi kertoo.
Poikaa muun muassa nimiteltiin kirosanoilla ja hänen päällään hypittiin. Alasalmi piti kiusaamisesta päiväkirjaa, johon hän kirjasi päivittäin ylös, mitä koulussa oli tapahtunut.
Nippu syytteitä
Viime syksynä Alasalmi meni puhumaan asiasta kiusaajan äidille, jolloin tilanne riistäytyi käsistä. Kun keskusteluyhteyttä ei syntynyt, Alasalmi otti käteensä 1,5 litran muovipullon ja huusi naiselle: "Kasvata lastasi, saatanan ämmä!".
Tilanne toi Alasalmelle syytteen kunnianloukkauksesta.
Toinen välikohtaus sattui muutaman päivän kuluttua, kun Alasalmi lähti vierailulle kiusaajapojan kotiin. Hän halusi näyttää äidille kiusaamispäiväkirjaansa.
Kukaan ei kuitenkaan avannut ovea, jolloin Alasalmi heitti käden ulottuvilla olleen potkulaudan talon ikkunaan.
Alasalmi sai syytteet vahingonteosta ja näpistyksestä. Lisäksi hän vietti yön putkassa ja sai lähestymiskiellon.
Kiusaaminen loppui
Välikohtauksen jälkeen Alasalmen poika on lähtenyt kouluun iloisella mielellä, sillä häntä ei enää kiusata.
- Olen tehnyt oikein lapseni puolesta, Alasalmi puolustautuu.
Hän kuitenkin toivoo, että asia olisi hoitunut sivistyneellä tavalla.
- Kun katson poikaani, joka menee iloisella mielellä kouluun, minua ei kaduta. Tässä tapauksessa tarkoitus pyhitti keinot, Alasalmi sanoo.
Alasalmi kannustaa vanhempia puuttumaan koulukiusaamiseen. Tilanteeseen ei kannata tyytyä.
- Kiusatun lapsen hyvä tietää, että äiti ja isä puolustavat häntä loppuun saakka, Alasalmi sanoo.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
"Olen tehnyt oikein lapseni puolesta"
Perjantai 18.3.2011 klo 11.20 (päivitetty klo 11.24)
Kirjailija Päivi Alasalmi puolusti rajuin ottein koulukiusattua poikaansa ja sai nipun syytteitä.
Kirjailija Päivi Alasalmi alkoi olla epätoivoinen, kun hänen alakouluikäistä poikaansa oli kiusattu koulussa kolme vuotta. Keskusteluyhteys kiusaajan vanhempiin oli katkennut, ja tilanne tuntui lohduttomalta.
Kun poika kieltäytyi menemästä kouluun, äidin mitta tuli täyteen.
- Kiusaaminen oli pääosin henkistä, mutta myös fyysistä, Alasalmi kertoo.
Poikaa muun muassa nimiteltiin kirosanoilla ja hänen päällään hypittiin. Alasalmi piti kiusaamisesta päiväkirjaa, johon hän kirjasi päivittäin ylös, mitä koulussa oli tapahtunut.
Nippu syytteitä
Viime syksynä Alasalmi meni puhumaan asiasta kiusaajan äidille, jolloin tilanne riistäytyi käsistä. Kun keskusteluyhteyttä ei syntynyt, Alasalmi otti käteensä 1,5 litran muovipullon ja huusi naiselle: "Kasvata lastasi, saatanan ämmä!".
Tilanne toi Alasalmelle syytteen kunnianloukkauksesta.
Toinen välikohtaus sattui muutaman päivän kuluttua, kun Alasalmi lähti vierailulle kiusaajapojan kotiin. Hän halusi näyttää äidille kiusaamispäiväkirjaansa.
Kukaan ei kuitenkaan avannut ovea, jolloin Alasalmi heitti käden ulottuvilla olleen potkulaudan talon ikkunaan.
Alasalmi sai syytteet vahingonteosta ja näpistyksestä. Lisäksi hän vietti yön putkassa ja sai lähestymiskiellon.
Kiusaaminen loppui
Välikohtauksen jälkeen Alasalmen poika on lähtenyt kouluun iloisella mielellä, sillä häntä ei enää kiusata.
- Olen tehnyt oikein lapseni puolesta, Alasalmi puolustautuu.
Hän kuitenkin toivoo, että asia olisi hoitunut sivistyneellä tavalla.
- Kun katson poikaani, joka menee iloisella mielellä kouluun, minua ei kaduta. Tässä tapauksessa tarkoitus pyhitti keinot, Alasalmi sanoo.
Alasalmi kannustaa vanhempia puuttumaan koulukiusaamiseen. Tilanteeseen ei kannata tyytyä.
- Kiusatun lapsen hyvä tietää, että äiti ja isä puolustavat häntä loppuun saakka, Alasalmi sanoo.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Olikohan tuo pikku kännissä?Tiina kirjoitti: Kukaan ei kuitenkaan avannut ovea, jolloin Alasalmi heitti käden ulottuvilla olleen potkulaudan talon ikkunaan.
-
Tiina
- Sherlock Holmes
Ai kumpi ?Marsalkka kirjoitti:Olikohan tuo pikku kännissä?
Veikkaanpa syytteen antajaa?Tiina kirjoitti:Ai kumpi ?Marsalkka kirjoitti:Olikohan tuo pikku kännissä?
Putkaan joutunutta tarkoitin.
-
Tiina
- Sherlock Holmes
Ahaa, minä kun jo ajattelin, että kiusaajan äiti oli kalsarikännissä kotona, kun ei aukaissut ovea ja Alasalmi joutui sitten huomiota herättääkseen heittämään potkulaudan ikkunaan.Marsalkka kirjoitti:Putkaan joutunutta tarkoitin.