Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Yhtyn etelliseen puhujaan

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Sariola kirjoitti:
awa kirjoitti: .............. ^^ Mutta - Gustafssonin ilmeisen väkivaltaisen ja äkkipikaisen luonteen voisi hyvinkin selittää varhaislapsuudessa tullut aivovaurio. .................
.
Minä en noin väkivaltaiseen diagnoosiin yhdy. Awa on tässä asiassa kuin virtakatkaisija, jossa on vain kaksi asentoa ON ja OFF. Psykopaatilla on taipumus nähdä kaikki asiat noin jyrkän mustavalkoisina, mutta tavallisen ihmisen mielestä nämä asiat säätyvät liukusäätimellä, on kaikkia mahdollisia välimuotoja ääripäiden välillä. Mahdollinen lievä aivovamma on hyvinkin voinut syntyä nimenomaan tuon Bodomin tapauksen seurauksena. Tämän mahdollisuuden hyväksyvät niin Hirvensalo kuin Tenovuo. Hirvensalo pitää sitä mahdollisena, Tenovuo todennäköisenä. Turhan jyrkkiä arvioita ei kannata näillä tiedoilla tehdä.
Sääliksi tulee tuota Awaa, vain kaksi asentoa hallussa.
Pitäisi joskus lähteä Bodomille ristiretkelle viemään vaikka valkovuokkoja surmapaikan ristille ja varustautua tiirikalla.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^^Heh - taas Wagnerilta omituista huumoria. Sariolan todella ala-arvoiseen toisten kirjoittajien herjaamiseen alkaa jo ikävä kyllä tottua - vaikka kuvittelin jo Urholta saavani hetken rauhan.

No tässä tuo lupaamani keskustelun siirto oikealle topiccille. Ja toivon, että tämä nikki Sariola kertoo mikä esmerkeissäni on soopaa arvioitaessa Gustafssonin ns. Brillen hematomaa - koska niin hän kirjoituksessaan pontevasti väitti. ( konsta on jo kiitettävästi kertonut yritelmän jonka ymmärrän hyvin - googlesta ei enempää tietoa juuri saa )

Mutta Sariola varmasti haluaa kertoa miksi hän minua tällä asialla herjaa - ja luulen että nikki Sariola mielellään haukkuu ja halveeraa vielä lisääkin, koska hän isällisesti tietää tästäkin asiasta varmasti enemmän kuin me muut.

Otan opin Sariolalta kiitollisuudella vastaan - ja keskustelen siitä mielenkiinnolla - > kunhan sitä tietoa ja faktaa saadaan nikki Sariolalta.

Jään odottamaan mielenkiintoisia keskusteluita - Gustafssonin vammoista.

( eniten vihaan vääristelijöitä ja tietämättömien toisten herjaamista )

-------------------------------------------------------------------------------------

Mutta nyt siihen lupaamaani esimerkkiin, jota voi pohtia tätä Gustafssonin ns. Brillen hematomaa arvioitaessa. Tuo, että Gustafssonin silmät olivat mustat ( ns. Brillen hematoma ) ja saattoivat olla muustakin syystä mustat kuin kallonpohjan murtuman seurauksena - on ollut jollekkin kirjoittajista ilmeisesti järkytys.

Tieto lisää tuskaa - jotkut sanoo.

Tuttavaperheen poika "Pekka", joka pelaa jääkiekkoa - sai kiekon lyöntilaukauksen seurauksena kavoihin. Pekan kertoman mukaan kiekko oli muuttanut suuntaa toisen pelaajan mailasta niin, että se tuli kasvoihin alaviistosta osittain visiirin alle. Poskipäähän tuli pieni haava jonka joukkueen lääkäri oli teipannut. Pelin kuluessa turvotus poskipäässä oli lisääntynt ja haava oli hieman auennut ja joukkueen lääkäri oli kehoittanut Pekkaa käymään ensiapupoliklinikalla näyttämässä haavaa. Pekka kävikin pelin jälkeen ompeluttamassa pienen ruhjehaavan kasvoista - johon oli laitettu ensiavussa yksi ommel.

Lääkäri joka tutki Pekan päätyi kuvaamaan varmuuden vuoksi pojan kasvot - olihan pelilisenssi, joka maksaa viulut.

Pekka kertoi, että lääkärin hämmästys oli suuri kun kasvoista löytyikin neljä murtumalinjaa. No murtumat olivat hyväasentoisia, jotka eivät vaatineet mitään erityisempää hoitoa. Pekan kasvojen murtumista konsultoitiin myös suu- ja leukakirurgian erikoislääkäriä. Tohtorin ohjeiden mukaan nyt pitää ottaa pari viikkoa hieman rauhallisemmin. Pelaamista lääkäri oli suositellut vasta kolmen viikon kuluttua - mutta harjoitella voisi jo viikon päästä (toki hieman kevyemmin).

Sain vieraillessani Pekan perheen luona luettavakseni tuon Pekan epikriisin ja yllätyin lukemastani - lähes identtinen vamma Gustafssonin vammoihin verrattuna ( tämän toki pidin omana tietonani )

Ja komea oli ns. Brillen hematoma Pekan kasvoilla - tosin kallonpohjan murtumasta ei ollut tietoakaan.

P.S. Olipa mielenkiintoinen tuo tämän iltainen jakso - Rikostarinoita Suomesta - satuitteko näkemään ?

Siinä sitä nähtiin kuinka aivotärähdys muuttuu vakavaksi aivovammaksi.

- on ne ihmisen aivot ihmeelliset - ala Olli Tenovuo -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

"awa" yrittää selittää ja vakuuttaa, että "Brillen hematooma" ja mustasilmä ovat yksi ja saman asia. Niinhän asia ei ole.

Niinpä toteamus, että pojat tappelivat ja sen seurauksena kummallekin tuli Brillen hematooma, on väärin (ainakin useimmiten). Pitää olla musta silmä tai mustat silmät.

Kyseisessä tapauksessa "Brillen hematooman" on määritellyt lääkäri. Tavallisen ihmisen ei tarvitse tunnistaa Brillen hematoomaa, ainakaan useimmat eivät osaa sitä tunnistaa. Lääkärit kyllä erottavat Brillen hematooman tavallisesta mustasta silmästä. On aivan selvää, että Brillen hematooma on aivan eri asia kuin tavallinen musta silmä. Asiantuntijat toteavat, että Brillen hematooma on luotettava merkki kallon pohjan murtumasta. "Tavallinen ihminen" löytää vaikkapa Googlella määritelmän, mutta lääkärikoulutuksen saanut henkilö pystyy luotettavasti toteamaan, onko kysymyksessä "Brillen hematooma" vai ei. Useimmilla ei-lääkäreillä on tämän tasoinen tieto Brillen hematoomasta, mutta eivät he silti väitä, että nuo kaksi ovat sama asia.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Awa antoi aika hyvän tapauskuvauksen, jonka yhtenä mahdollisena "oireena" potilas on saanut Brillen hematooman.
Brillen hematooma on ehkä yleinen vammoissa, joissa on kallonpohjan murtuma.
Mutta kallonpohjan murtuma ei ole AINOA ja pakollinen aihio, jotta ihmisellä voi olla Brillen hematooma.
Esimerkkitapauksessa murtumat olivat kasvojen luissa.

Ja kuten Duodeciminkin sivuilla todetaan, aivovammoja diagnotisoidaan paljon vähemmän kuin niitä ihmisillä on, koska vammat eivät aina vaikuta kovin vakavilta, eivätkä ihmiset täten hakeudu lääkäriin.
Esimerkiksi aivotärähdys- määritelmää pidettiin vanhetuneena ja huonona, koska sillä tavallaan väheksytään pieneltä tuntuvia, lähes oireettomia vammoja.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti: Sain vieraillessani Pekan perheen luona luettavakseni tuon Pekan epikriisin ja yllätyin lukemastani - lähes identtinen vamma Gustafssonin vammoihin verrattuna ( tämän toki pidin omana tietonani )

Ja komea oli ns. Brillen hematoma Pekan kasvoilla - tosin kallonpohjan murtumasta ei ollut tietoakaan.

Siis mitään brilllen hematomaa Pekalla ei ollut, korkeintaan mustelma. Sen verran epäuskottavan tarinan taas heitit, että kysyisin mitä tarkoittaa neljä murtumalinjaa? Siis yhdessä kasvoluussa, vai neljä murtunutta luuta? Vai säteismurtuma? Olivatko leuat ehjät. Voisitko kertoa, mitä tekijät vaikuttivat siihen, että tulkitsit vammojen olleen samanlaiset NG:n vammojen kanssa?

Kusiko Pekka housuihinsa vielä kuukauden päästä? Oliko liqvorivuotoa? Hermostollisia oireita. Tutkittiinko neuron polilla aivovamma?

Kuka tahansa pystyy kertomaan tuollaisia höpö-höpö-tarinoita, mutta ei niillä ole mitään evidenssiä Bodomin tapaukseen nähden. Eikä Pekkakaan, mikäli nyt on edes olemassa, välttämättä halua, että levittelet hänen tapauksensa tänne vertailuksi.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Mistä tämä Gussen housuihin kuseminen on oikein tullut.

Oikeinko tosissanne uskotte, että näin on käynyt ja onko sankarpoika itse sen henkilökohtaisesti esim. Urholle kertonut, jonka Urho, Gussen suurena ihailijana on tietysti ottanut vakavissaan, kuten kaikki Gussen kertomat valheet.

Jos kuukauden päästä kusee vielä housuihinsa, on se merkki vakavasta vammasta, jolloin uhri joutuu varmasti kuntoutukseen.

Missä kuntoutuslaitoksessa Gusse oli?
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Olisiko mahdotonta, että traaginen tapahtuma olisi aiheuttanut näitä pidätysongelmia? Kuten ehkä painajaisiakin?
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Olisiko mahdotonta, että traaginen tapahtuma olisi aiheuttanut näitä pidätysongelmia? Kuten ehkä painajaisiakin?
Ainakin muistinsa voi menettää jos tuntee syvää häpeää jostain teostaan. Fakta, jonka Lauerma lausui.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Hessu52 kirjoitti:Mistä tämä Gussen housuihin kuseminen on oikein tullut.
Kyllä kai siitä on ollut puhetta, että Gustu on kuseskellut alleen. Tosin faktoja tästä esittää ei taida olla. Sen puolesta on kuitenkin puhuttu että Nisse on ollut tajuttomana ja pisuskellut alleen. Joku väitti että se on hyvin hankalaa teeskennellä hieman tajutonta ja lorautella samalla, itse en sen vaikeuteen usko jos on kolmoissurmat niskassa. Häpeä alleen laskemisesta lienee kuitenkin pienempi kuin syyttävät sormet jotka surmien tekemisen ja siitä kiinni jäämisestä saisi. Mutta joo, aikalaishoitsuthan ovat olleet sitä sortimenttia, jotka eivät koskaan kyseenalaistaneet auktoriteettiaan eli tohtoreita. Palautetaan tässä samalla mieleen uusille lukijoille se fakta, että normaalisti vastaavassa tilassa kuin Gusse oli, olisi pidetty hyvin pitkään vuodelevossa. Lepo -entisaikaan yksi hoitomuoto. Gussehan ei ollut pitkään vuodelevossa, ramppasi tupakalla ja talutettuna yksinään vessassa. No, meitä on moneen junaan, Nisse kuuluu harvinaislaatuiseen 1-2 % ihmisistä.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:"awa" yrittää selittää ja vakuuttaa, että "Brillen hematooma" ja mustasilmä ovat yksi ja saman asia. Niinhän asia ei ole.

Niinpä toteamus, että pojat tappelivat ja sen seurauksena kummallekin tuli Brillen hematooma, on väärin (ainakin useimmiten). Pitää olla musta silmä tai mustat silmät.
Sariola - en valitettavasti ymmärrä tätä kirjoituksesi pointtia - kertoilet ja suorastaan valehtelet - kirjoituksiani vääristellen.

Mutta olen todella yllättynyt ja samalla iloinen, että Tampereen Tyttö sai täydet pisteet. Todellakin kirjoituksestasi huomaa, että Sinä tiedät asiasta josta nyt puhutaan.

Brillen hematoma on ollut joillekkin niin hieno sana vailla sen varsinaista ymmärrystä, että he ovat luulleet sen olevan jotain todella vakavaa.

He voisivatkin seuraavaksi selvittää itselleen onko ns. Brillen hematoma - diagnoosi vai oire ? - jonka lääkäri määrittelee.

Tuo kertomukseni "Pekasta" on täyttä totta elävästä elämästä ja vieläpä tuttavaperheestä. Tosin sikäli erilainen kuin Bodomin tapauksessa, että siinä ei kukaan näytellyt tajutonta aivovammaista - vaan kyseessä oli nuorukainen, joka oli saanut samankaltaiset kasvovammat - jotka Gustafssonillakin oli. Kasvovammojen seurauksena Pekalle kehittyi ns. Brillen hematoma. Fakta.

Tästä Pekasta en aio enempää teille kertoilla - mutta voisin kertoa paljon muita erilaisia esimerkkejä kasvovammoista ja niiden seurauksista. Mutta tiedän, että se on turhaa, koska kertomukseni ja esimerkit leimattaisiin keksityiksi. Joten tyydyn vain oikeaisemaan näitä törkeitä vääristelijöitä.

Gustafssonilla olleet vammat ja niiden muka aiheuttamat oireet

- tajuttomuuksineen
- muistinmenetyksineen
- ja Gustafssonin äidin sekä Gustafssonin itsensä kertomana liioittelemat vammat

ovat jo niin naurettavia stooreja, että siitä puuttuisikin enää tuo kuukauden päästä housuun kuseminen.

P.S. Olipa mielenkiintoinen tuo eilinen jakso - Rikostarinoita Suomesta ->

" AIVOVAURIOJUTTU

Tammikuussa vuonna 2000 nuori helsinkiläismies löydettiin tajuttomana lenkkipolun varrelta. Mies vietiin sairaalaan ja hänellä todettiin jonkinasteinen aivovaurio. Kuukauden kuluttua onnettomuudesta vakuutusyhtiö sai korvaushakemuksen, mutta pian ilmeni että kaikki ei ollut aivan kohdallaan. "

satuitteko näkemään ?

Siinä sitä nähtiin kuinka aivotärähdys muuttuu vakavaksi aivovammaksi.
Tuli väistämättä "eräs" mieleen - konstaa lainaten - > kaverille tuli neuron polilla vakava aivovamma :roll: Ja kaveri paljastui huijariksi.

- on ne ihmisen aivot ihmeelliset - ala Olli Tenovuo -

Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Entisaikaan useinkin tuli tiellä vastaan näitä Brillen hematooman saaneita, mutta tuskinpa yksikään heistä silti oli "aivovaurionsa" takia hoitoon
mennyt.

Nykyään hoitoon hakeutuminen on herkempää, koska voi saada kenties kivatkin korvausrahat, jos vastapuoli tunnistetaan.

Ei tuo Gussen turparustinki siinä valokuvassa niin pahalta näyttänyt, eikä ilmekään ollut kovin sairaaloinen, joten ei ihme, että eivät laittaneet teholle nukkumaan "tervettä miestä".

"Olenko minä joku invaliidi"?
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:Entisaikaan useinkin tuli tiellä vastaan näitä Brillen hematooman saaneita, mutta tuskinpa yksikään heistä silti oli "aivovaurionsa" takia hoitoon
mennyt.
Joo, brillen hematooma oli entisaikaan paljon yleisempi kuin nykyään. Ja muutenkin, palstan lääketieteellinen raati on puhunut, joten ei jakseta vääntää tästä enempää. Minua ainakin jo hävettää kirjoituksia lukiessa.
Sariola
Horatio Caine

No niin, tähän lopputulokseen on täällä tultu: "Brillen hematooma on sama asia kuin tavallinen mustelma". Kyllä on keskustelun taso täällä päässyt luiskahtamaan kovin alas. Ei ole miellyttävää lukea tuollaista. Voi, voi! :? :oops:

Ja Hessukin on lähtenyt tuohon hössötykseen mukaan.

Hessu52: "Entisaikaan useinkin tuli tiellä vastaan näitä Brillen hematooman saaneita, mutta tuskinpa yksikään heistä silti oli "aivovaurionsa" takia hoitoon mennyt."
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Kyllä on keskustelun taso täällä päässyt luiskahtamaan kovin alas. Ei ole miellyttävää lukea tuollaista. Voi, voi! :? :oops:
Valitettavasti keskustelun taso näiden Gustafssonin vammojen osalta nousee koko ajan. Jokainen meistä varmasti muistaa ns. 11 niskapiston ajan ja siitä on nyt siirrytty tähän ns Brillen hematomaan.

Väärien luulojen ja vääristelijöiden oikaiseminen on joskus työlästä - ja keskustelun tasoon toisen ymmärtämättömyys vaikuttaa väistämättä.

Yleisesti keskustelun tason kokee epämiellyttäväksi ja laskeneeksi juuri ne jotka ei ymmärrä mistä puhutaan.

Hematooma = mustaelma. Kukaan täällä kirjoittavista ei ole väittänyt, että brillen hematoma on sama kuin musta silmä.

Brillen hematoma voi tulla muustakin syystä kuin kallonpohjan murtuman seurauksena.

Ja jos teiltä arvon nimimerkit konsta ja Sariola kysyy - että missä kulkee kallonpohjan ja kasvojen luiden raja - olen lähes 100 prosenttisen varma, että sitä te ette kykene määrittelemään.

Gustafssonilla oli kasvoissa sen kaltaiset murtumat jotka mahdollisti ns. Brillen mematoman syntymisen - kallonpohjan murtumaa Gustafssonilla ei ole voitu todistettavasti todeta olleen.

Ilman kasvovammoja syntynyt ns. Brillen hematoma herättää vahvan epäilyn kallonpohjan murtumasta.

Tätä te kaksi keskustelun tason heikkennemistä haukkuvaa, ette tunnu tajuavan vaikka se kirjoitettaisiin ja selitettäisiin teille niin, että lapsikin sen jo ymmärtää. Valitettavasti.

Irroitatte asioita kokonaisuuksista ja liitätte näitä asiantuntija lääkäreiden kommentteja pätkissä joita ette ymmärrä kokonaisuuksista. Näin yritätte näillä riveillä vääristellä ja todistella tietämättömyyttänne - nostaako se keskustelun tasoa ?

Ei varmasti - hankkikaa ihan oikeasti tietoa - vaikka se kuinka satuttaisi.

Sariola
Horatio Caine

Tähän kiteytyy awan ja Hessu52:n opetus Brillen hematoomasta:

"Entisaikaan useinkin tuli tiellä vastaan näitä Brillen hematooman saaneita, mutta tuskinpa yksikään heistä silti oli "aivovaurionsa" takia hoitoon mennyt."

Mikä suuri ajatelma tuohon sisältyykään! :P :P :P :D :D :D
Lukittu