Nora Bhatia

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Alkaa tuntua, että jokaisessa trakediassa tässä maassa on yksi yhteinen tekijä: koulukiusaus.
Ja koulukiusauksen syylliset ovat vanhemmat/huoltajat. HE hyväksyvät sen että oma lapsi kiusaa koulussa ja muualla. Opettajat eivät voi korjata kotona vinoon mennyttä kasvatusta (tai kasvatuksen puutetta). Koululla ja opettajilla on todella vähän tekemistä näiden tapausten kanssa. He eivät voi millekään mitään, onhan lapsi sentään koulussa vain muutaman tunnin vuorokaudessa ja kotona/kaduilla suurimman osan.

Aina sanotaan että ketään ei saa syyllistää, mutta olen täsmälleen päinvastaista mieltä: Vanhemmat pitää syyllistää näissä kiusaamistapauksissa, ja selkeästi.
Nothing is quite what it seems
Lukija
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Lukija »

Maybrick kirjoitti:
Alkaa tuntua, että jokaisessa trakediassa tässä maassa on yksi yhteinen tekijä: koulukiusaus.
Ja koulukiusauksen syylliset ovat vanhemmat/huoltajat. HE hyväksyvät sen että oma lapsi kiusaa koulussa ja muualla. Opettajat eivät voi korjata kotona vinoon mennyttä kasvatusta (tai kasvatuksen puutetta). Koululla ja opettajilla on todella vähän tekemistä näiden tapausten kanssa. He eivät voi millekään mitään, onhan lapsi sentään koulussa vain muutaman tunnin vuorokaudessa ja kotona/kaduilla suurimman osan.

Aina sanotaan että ketään ei saa syyllistää, mutta olen täsmälleen päinvastaista mieltä: Vanhemmat pitää syyllistää näissä kiusaamistapauksissa, ja selkeästi.
Ongelmaan olisi hyvä ratkaisu, valitettavasti sitä ei saa toimimaan. Ei sitten millään, ainankaan tällä vuosituhannella.
Vanhempien pitäisi osallistua koulun toimintaan olemalla mukana siellä, olemalla mukana lapsen elämässä enemmän. Ei nyt joka päivä eikä istumalla oman lapsen pulpetin vieressä mutta esim.luokka-avustajana. Ja enemmän pienten kanssa, jo esikoulusta, sitten isompana lapset osaavat jo käyttäytyä. Päivähoito siirtyisi pienryhmiin samalla vanhempainavulla.
Opettajan vastuulla olevien lasten määrä tavallaan vähenisi kun luokassa ei olisi 30lasta yhtä opettajaa kohden! Lisäksi vaikuttaisi koulumenestykseen kun oppilaat saisivat nopeammin apua tehtävissään ja opetusta voisi yksilöidä enemmän. Lisäksi silmiä olisi enemmän ja koulun olemus olisi lämpimämpi.
Toisin sanoen "koulu" olisi ajateltava ja suunniteltava uudelleen.

Olen pohtinut tätä jo pitkään, tai paremminkin unelmoinut. Valitettavasti tosiaan tätä ei saa mitenkään toimimaan nykypäivänä eli haaveeksi jää. Tässä oli kuitenkin pieni pintaraapaisu tähän asiaan, joka ratkaisi monta koulumaailman ongelmaa.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Kyllä se kuitenkin on niin, että ne vanhemmat ei voi tietää koulukiusaajista- tai kiusatuista, jos viesti koulusta koteihin päin ei pelaa.

Tuon ikäinen lapsi ei välttämättä edes pakottamalla tai rukoilemalla puhu kotona.
Ai miksi ei? Koska lapsen mieli pelaa niin, ettei halua huolestuttaa vanhempia.

Vai mistä te luulette noiden koulukiusausongelmien johtuvan?

Siitä hyvät ihmiset, että täällä kukaan ei tosissaan enää välitä kenestäkään muusta kuin itsestään.

Siitä, että lapsi tietää, ettei vanhemmat pysty tilanteeseen vaikuttamaaan.

Minusta tässä Nora-tapauksessa on hyvä esimerkki: vanhemmat ei selvästi ole olleet tietoisia. Rehtori kieltää lähes kaiken (hyvä, jos ensiviikolla ei Noran oppiluutta) ja vähitellen alkaa (ainakin oppilaiden silmissä) puhumaan itsensä umpikujamaiseen jätesäkkiin.

Missä siis on aikuisten vastuu?

Vanhemmilla on tietty kuva, opettajilla toinen....

Eikä koskaan kukaan puhu keskenään? :::?

Tässäkö nyt ollaan? Tyttö kuolee metsään, eikä kukaan ole tietävinään mitään?

Siihenkö me ollaan pyritty? Välinpitämättömyyteen, vastuun väistämiseen ja valehteluun?
Kuka teistä on oikeasti kasvatettu siihen?

Ei ainakaan minua!

//1966
Nuotio & Äreät Tiput
cayenne
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja cayenne »

Kauankohan Nora makasi kuolleena tuolla metsässä? Tiistaina kävelin samaisessa metsikössä koiran kanssa...
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Torstaina 29.1. katosi.....ja tarjottuihin laskentamalleihin on luottamista, niin jo to-pe yönä on jo ollut kuolleenna.
Ikävä kyllä.
Enkä haluaisi olla näin raaka. Mutta niin se kuitenkin kai menee....:( sad me..
Nuotio & Äreät Tiput
cayenne
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja cayenne »

No eipä sitten ollut kovin kaukana että oisin tytön sieltä löytänyt... :|
Rouva Etsivä
Alokas

Viesti Kirjoittaja Rouva Etsivä »

Hirmu surullinen tapaus kaiken kaikkiaan :(
Kovasti voimia tytön tunteneille ja läheisille!
Seurasin itse tätä ketjua aktiivisesti ja koko ajan toivoin että tyttö olisi löytynyt jostain karku tms. reissulta elävänä loppuviimein, mutta ei... :(

Tuohon kuolinsyyhyn sen verran..

Laskin promillemittarilla 80% puolen litran pullon vaikutukset 50kg tyttöön. Laitoin vieläpä pullon tyhjennysajaksi 10 tuntia (Noralla todennäköisesti oli paljon lyhyempi aika), antaa promilleiksi 10,6 promillea.
3 promilleahan on jo alkoholimyrkytyksen vaara ja 5 promillea jo "lähes varma kuolema".

Lainaus wikipediasta:
"Yli viisi promillea alkoholia veressä aiheuttaa kuoleman lähes kaikille, ja varsinkin kokemattomille juojille jo alle kolmen promillen humalatila saattaa olla tappava."

Että ei kahta sanaa, jos tyttö itse on koko pullon juonut...

http://www.nisakkaat.fi/promille.php

tuolla laskurilla sain tuon tuloksen.
muilla tulos vähän vaihteleva (testasin), mutta niin tai näin, reilusti yli 5 joka tapauksessa, ja tuskin pullon tyhjentämiseenkään 10 tuntia meni...
tyyppi85
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja tyyppi85 »

Maybrick kirjoitti:
Moni "läheinen ystävä" kirjoittelee avoimesti Noran alkoholin käytöstä ja masennuksesta. Joko nämä kirjoittelijat ovat todella ajattelemattomia, tai eivät loppujen lopuksi olekaan niin hyviä ystäviä.
Niin, eihän ikävien totuuksien puhuja ole koskaan suosiossa. En nyt ota kantaa siihen, ovatko kirjoittelijat oikeasti läheisiä vainajan ystäviä, mutta muusta asiauutisoinnista voi kyllä päätellä, että tyttö ei ollut viinalle outo nuoruudestaan huolimatta. Miksi tosiasioita pitäisi salata?

Pitäisikö sekin salata noin yleisesti, että viina ja nuori eivät sovi yhteen missään tilanteessa?
Tässä tämä just on mitä kaipaisin,suoraa puhetta asioista niiden oikeilla nimillä.Joku voi sanoa että nuo nuoret gallerioissa,siis noran kaverit,puhuvat liian suoraan mutta he kai nyt parhaiten tietävät asioiden todellisen laidan!ystävät ovat teinitytöille varsinkin lähes elämää tärkeämpiä ja jos kerran nora oli hyvälle ystävälleen sanonut koulussa viimeksi että "lähtisikö tuosta viinasta henki"-niin pitäisi sellainen ottaa Todella vakavasti!Ilmeistähän tuossa on se että nora meni jonnekin sitä ryyppäämään.

ja tuohon lisäksi tieto että istunut luminhangessa niin ilman muuta olisi mielestäni perusteltua aloittaa välittömästi etsinnät lähialueen metsissä.En sano että noraa olisi ehditty pelastaa mutta ainakin löydetty aiemmin.

Pointtini tässä se että tuollaisia monien mielestä epävirallisia "ircissä kavereiden kertomia totuuksi" ei pitäisi uskoa..Itse taas olen sitä mieltä että ne jos jokin pitäisi ottaa todesta ja niiden perusteella alkaa tutkia tapausta ja toimia.

ja sanotaan että nora on "kiltti tyttö"..Onko nykyajan käsitys kiltistä 14v tyttö joka ryyppää,lintsaa koulusta,polttaa tupakkaa.hengailee n20v jätkien kanssa,kysynpä vaan?!Eli tarkoitan sitä että miksi pitää kaunistella totuutta,totuus on se mikä on,eikä asia parane sillä että annetaan kuva sellaisesta mikä ei pidä paikaansa!

ja taas kerran kadonnut löytyi harmittavan läheltä maastosta..ja täällä kirjoitettiin faktana että pullon oli pöllinyt isäpuoleltaan ja siksi katoamisilmoitus tehtiin niin pian.Eli vanhemmat tiesivät tällaisen asian!olisiko se kannattanut heti kertoa yleisölle niin ei tarvitsisi olla mikään fakiiri arvatakseen että todennäköisesti on naukkailemassa sitä pulloa jossakin piilossa,eli todella nopea "piilopaikkojen" tutkinta ja tarkistus,kuten:oma koti,lähimpien kaverien kodit,koulu+lähimaastot.Jollei tämä etsintä olisi tuottanut tulosta niin vasta sitten tutkintaa siirrettäisiin ja levitettäisiin laajemmalle.

Sellaista ihan maalaisjärjen käyttöä pitäisi suorittaa enemmän.

Nopea ajatusleikki:kuulen että oma siskoni olisi kadonnut.heti aluksi soittaisin tietysti kaikki hänen kaverit läpi,kysyisin oliko siskoni heille puhunut mitään "erikoista",kuten nora kaverilleen että lähteekö tuosta viinasta henki..Jos,niin sen pohjalta pystyisi päättelemään että oliko siskolla murheita,itsetuhoisia ajatuksia kenties..En enempää nyt kirjoita mutta takuulla jokainen ymmärtää pointtini.

todella harmi juttu kuitenkin..
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

MissHolmes kirjoitti:Kyllä se kuitenkin on niin, että ne vanhemmat ei voi tietää koulukiusaajista- tai kiusatuista, jos viesti koulusta koteihin päin ei pelaa.

Tuon ikäinen lapsi ei välttämättä edes pakottamalla tai rukoilemalla puhu kotona.
Lapsi ei halua huolestuttaa vanhempia, koska silloin ne suuttuvat ja tulee sanktioita.

Minusta tässä Nora-tapauksessa on hyvä esimerkki: vanhemmat ei selvästi ole olleet tietoisia.
Sorry vaan, mutta sitä sinä et voi tietää, ellet itse ole jompi kumpi noista vanhemmista.

Vielä kerran: kasvatusvastuu kuuluu vanhemmille, ei koululle. Koulu voi ilmoitella ongelmista kun niitä ilmenee, mutta vanhempien on itse löydettävä ratkaisu tai sitten oltava löytämättä.

Yhä enemmän on muuten sellaisia vanhempia, joiden mielestä on vain hyvä jos oma kersa on koulukiusaaja: osaapahan käyttää kyynärpäitään. Mitä enemmän tällaisia vanhempia on, sitä vähemmän rehtoria ja opettajia kiinnostaa puuttua mihinkään. Se on vain työtä. Opettajien oma elämä on muualla, oman perheen kanssa.
Every ship must sail a world.
delila
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja delila »

tyyppi85 kirjoitti:ja tuohon lisäksi tieto että istunut luminhangessa niin ilman muuta olisi mielestäni perusteltua aloittaa välittömästi etsinnät lähialueen metsissä.En sano että noraa olisi ehditty pelastaa mutta ainakin löydetty aiemmin
Minusta taas tieto siitä, että istuu lumihangessa odottamassa kyytiä ajaa poliisin ennemmin tutkimaan, että kenen kyytiin on noussut.. Jos keskustassa sanoo odottavansa kyytiä, niin ehkä siitä ei ihan heti tajuta lähteä etsimään metsiä läpi.
karvakorvat
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja karvakorvat »

MissHolmes kirjoitti:
Cherry kirjoitti:^Toisaalta eipä olisi ensimmäinen kerta kun joku vanhojen kaunojen takia levittelee perättömiä juttuja..MTV3:n mukaan "nimettömänä pysttelevä nuorukainen" kertoi rehtorin tienneen pullosta - ja myöhemmässä uutisessa rehtori mainitsee kyseessä olevan koulun entinen oppilas. Eli itse ainakin suhtautuisin varauksella kyseiseen väitteeseen.

Tietenkin mahdollista on myös se, että rehtori on pullosta tiennyt, mutta ei ole osannut/halunnut asiaan puuttua. Tällöin lienee todennäköistä se, ettei halua myöntää asiasta tienneensä..

Mutta kuten täällä jo monesti on todettu, käytännön merkitystä lopputulokseen ei taida juurikaan olla sillä, mitä rehtori tiesi tai ei tiennyt.
Miten rehtori voi tietää, että kyseessä olisi entinen oppilas, jos asian kertonut on ''nimettömänä pysytellyt oppilas''???

:wink:

Koodi: Valitse kaikki

Nimetön (tosin tunnistettavissa) kertoo haastattelussa itse olleensa ko.koulun oppilas

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/arkistot/rikos/2009/02/795017
Zozor
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Zozor »

En tiedä oliko tämä jo täällä, mutta Noran kaverit puhuvat irc-galleriassa että tämä olisi ollut matkalla kotiinsa ja kaatunut metsään josta hänet löydettiin. "Nora, olen pahoillani että kaaduit, olit menossa kotiin ja kaaduit, miksi kaaduit just metsään, miten, miksi ja milloin just sinne?" ja mainintaa jostain jyrkänteestä...
Cassie
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Cassie »

^yritän olla loukkaamatta ketään, se ei ole tarkoitukseni todellakaan mutta minusta jotenkin tuntuu että tuolla yritetään siloitella ja pelastaa tytön mainetta.
"eihän meidän..."
Irc-galleriassa varmaan ollaan tietoisia että heidän kirjoituksiaan seuraa lehdistö ja moni muukin.

Eikä minun mielestäni asentokaan joka kuvissa näkyy viittaa siihen että olisi kaatunut saatika ainakaan kuollut siihen itse kaatumiseen, tietty on se mahdollisuus että on sammunut ja kaatunut mutta siinäkin pitäisi jotenkin kaiketi olla tajuissaan että kykenisi menemään tuollaiseen ns nukkuma asentoon.
Jes, se o Jeppiskamaa
manblue
Alokas

Viesti Kirjoittaja manblue »

ABC kirjoitti:
MissHolmes kirjoitti:Kyllä se kuitenkin on niin, että ne vanhemmat ei voi tietää koulukiusaajista- tai kiusatuista, jos viesti koulusta koteihin päin ei pelaa.

Lapsi ei halua huolestuttaa vanhempia, koska silloin ne suuttuvat ja tulee sanktioita.

Minusta tässä Nora-tapauksessa on hyvä esimerkki: vanhemmat ei selvästi ole olleet tietoisia.
Sorry vaan, mutta sitä sinä et voi tietää, ellet itse ole jompi kumpi noista vanhemmista.

Vielä kerran: kasvatusvastuu kuuluu vanhemmille, ei koululle. Koulu voi ilmoitella ongelmista kun niitä ilmenee, mutta vanhempien on itse löydettävä ratkaisu tai sitten oltava löytämättä.

Yhä enemmän on muuten sellaisia vanhempia, joiden mielestä on vain hyvä jos oma kersa on koulukiusaaja: osaapahan käyttää kyynärpäitään. Mitä enemmän tällaisia vanhempia on, sitä vähemmän rehtoria ja opettajia kiinnostaa puuttua mihinkään. Se on vain työtä. Opettajien oma elämä on muualla, oman perheen kanssa.

Nää koulukiusaajat on yleensä niitä, joiden vanhemmat on alkoholisoituneita lapsen hakkaajia tai jotain muita ongelmatapauksia. Ja ne on ollut aikoinaan samanlaisia kiusaajia, niin samanlaiseks ne lapsensakin "kasvattaa" välinpitämättömyydellään yms huonolla käytöksellä.

Väittäisin että suurin osa koulukiusaajista on näitä. Toinen osa kiusaajista on niitä, joita itse on joskus kiusattu ja nyt kostoksi kiusaa sitten itse toisia, "jotta pääsisi tasoihin" tjv. Loput on niitä, jotka yrittää nostaa statustansa luokkalaistensa/jengin silmissä kiusaamalla heikkoja yksilöitä, mutta näitä kiusaajia on toivottavasti vähän.

Niin kauan kuin Suomessa on niitä aikuisia, jotka ei välitä lapsestansa tai mistään muustakaan hyvästä, eli niitä jotka rakastaa sitä että on vittumainen ja että saa toisia kiusattua/sorrettua yms, niin kauan on koulukiusaajiakin (=heidän lapsensa). Niin kauan tää maailma on mätä paikka.

Jotta koulukiusaus saadaan pois, ensiksi täytyisi saada aikuisten mielet ja elämä kuntoon. Se vaikuttaisi sukupolven viiveellä. Mutta tää tapahtuu ei-ikinä. Sen takia myös kouluammuskeluita yms tekoja ei saada ikinä enää loppumaan, kiitos koulu-/työpaikka-/muiden kiusaajien.

Turha mitään opettajia on syyttää, niin ku monet tässä sanonut, ei ne opettajat siitä vinoon kasvaneesta alkoholiperheen kiusaajalapsesta mitään enkeliä kasvata.

Ainoa keino pysyä järjissään, on sulkea "paha maailma" pois, elää omassa pienessä kuplassaan ja pitää ympärillään vain "hyviä" ihmisiä. Onneksi mun omat ja mun elämänkumppanin perheet ja ystävät on näitä "hyviä ihmisiä", elän heidän kanssaan tyyneydessä ja kauneudessa ja leikin, että koko maailma on samanlainen.

-> Sulkeuden takaisin omaan kuplaani ja lopetan taas hetkeksi uutisten lukemisen.
sähköankerias
Alokas

Viesti Kirjoittaja sähköankerias »

Kyllä 14-vuotias ennenkin viinaan tutustunut ihminen ymmärtää mitä tapahtuu jos juo pullollisen kasikymppistä. Kyselyt kavereilta ovat tyypillistä päätöksen miettimistä ja rohkeuden hakua. Moni viestii jollain tavoin aikeestaan etukäteen, usein juuri noin että ihmiset ymmärtävät kysymyksen laadun vasta jälkikäteen.
Vastaa Viestiin