Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Kotipoliisi
Martin Beck

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Heh, kärpäsistä tuli mieleen ajatuksenjuoksu kun "eläydyin" kolmoismurhaajan aamutunnelmiin. Lainaan siis alle omaa viestiäni viime vuoden lopulta - näin se on hyvinkin kuules Sariola voinut olla!

"[...]Nisse todellakin makasi kädet ristissä rinnan päällä marttyyrimaisesti odottamassa poliisia ja vankilan oven heilahtamista. Pirunviinapullon rikkouduttua ja siitä aiheutunut pintaviilto poskeen ei vienytkään henkeä ja ajatuksissa jyskytti jo varma elinkautinen. Helkkari, kun mopo noin karkasi käsistä kesken riemukkaan telttailusession. - Tässä makaan ja menen suoraan arkkuasentoon niin viekää sitten mihin viette!

Lämmin kesäaamu ja kärpäset pörisivät teltan ympärillä, yksi raatokärpänen tutkailee viinanhuuruista hengitystä telta reunalla, Nisse raottaa varovasti toista silmäänsä ja höristää korviaan – mitä ne puhuu?- Känniläisten tappelu vai? Tästä ei nyt selvitä! Ja nyt lähtivät soittamaan apua, joku puhuu ryöstömurhasta ja neljästä uhrista. Pienen pieni toivo herää. Jos sittenkin tästä vielä selviäisi, ei vaan muistaisi paljoa mitään. Hyvä minä!

Hyvä minä hyvä mutta tää mun asento – kädet ristissä niin kuin vainajalla arkussa ja käpy selän alla. Pakko kääntyä kyljelleen kun selkää pistelee ja kuinka kauan tässä yleensäkin pitää maata kun toi poliisiukko raapustaa muistikirjaansa? Äkkiä nyt sairaalaan ja spaddua huuleen ennen kuin liikaa alkaa mättää nää retkitapahtumat - pilalle mennyt nahkarotsi sun muut jutut."

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tuo on oikein hyvin kirjoitettu Kotipoliisi!

Muistan kirjoituksesi vieläkin tosi hyvin.

Vielä noista lentävistä ötököistä, niin kyllä paarmat kärpäsistä erottaa hyvinkin ja tuo Sariolan kertoma "juovasiipipaarma", jolla on deltamaisest siivet, niin voisi hyvinkin olla ns. "hevospaarma" , jonka purema on hyvinkin kivulias, mutta ei kuolettava.

Se paarma haukkaa ihmisestä reilun lihapalan ja lentää lähipuun oksalle syömään, saman tekee muuten lapinmäkäräkin.

Pieni on ötökkä, mutta saakelin perso raaan ja hyvin riippuneen lihan perään, olen sen aikoinaan Tenojoella kokenut, haaroista rikkinäisillä farkuilla kalastamassa ollessani!

Muuten kerron salaisuuden, minullakin on kivääri, mutta ainoastaan "hirvikärpäskivääri" jota ei saa sotkea hirvikivääriin, joka on tappava ase.

No onhan "hirvikärpäskiväärikin" tappava, muttei ihmiselle, vaan juuri sille otukselle, jolle se on tarkoitettukin!
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Viesti johon vastaan, oli näppärästi joku kirjoittanut yllätystodistajat-osioon vaikka ne ei nyt liity tähän mitenkään.
Sitähän ei varmaan kukaan kiistä että Gustafssonilla oli terä-aseen aiheuttamia vammoja? Tämä on mielestäni selvää, mutta se on epätodennäköistä että Gustafsson itse olisi itseään puukottanut. Jos lähden edelleen teoriasta että Gustafsson on tekijä, niin hänen on täytynyt alkujaan tapella puukkojen kanssa Sepon kanssa.
Olisiko käynyt niin että Seppo olisi vammautunut pahasti tuossa tappelussa ja Gustafsson olisi tajunnut saavansa todennäköisesti syytteen ja tuomion Sepon törkeästä pahoinpitelystä, jopa kuolemasta ja tappanut koko porukan omaa nahkaa suojellakseen.. voisiko olla mahdoton tämä ajatuksenkulkuni?
Gustafssonin vointihan on voinut pikkuhiljaa alkaa heikentyä vammojen jälkeen eli näin lavastus olisi ollut mahdollinen.
Tämä nyt yksi mahdollisuus muiden joukossa ja perustuu luonnollisesti omiin ajatuksiini.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

kukkuu kirjoitti:
Sariola kirjoitti: Niitten tarkka tunnistaminen lajilleen vaatii asiantuntemusta.
Sehän tässä hymyilyttää. Avattaristasi päätellen olet jonkin sortin luontoharrastaja ja sitten yleistät kaikki lepakkoa pienemmät kärpäsiksi.
Olen valokuvannut moniakin tuollaisia lentäviä ötököitä. Tämäkin lentää, vaikka tässä lenninsiivet ovat piilossa.

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Voisitko matlockb hieman tarkentaa tuota väittämääsi, että Gustafssonnilla olkisi ollut puukonhaavoja jossain kropassaan, kun minulla niistä, eikä varmaan monella muulakaan ole yhtään mitään tietoa.

Sehän on selvää, ettei päästä löytynyt yhtäkään todistettava puukonhaavaa.

Vartalosta ei löytynyt yhtään ainoaa puukonhaavaa!

Käsistä ei löytynyt yhtään sellaista puukonhaavaa, jota voisi pitää joknun toisen henkilön aiheuttamana!

Niin, missäköhän ne kertomasi puukonhaavat ovat olleet, kun ne minulta ovat menneet täysin ohi lukevien silmien ja kuulevien korvien?
MAGNUM
Susikoski

Viesti Kirjoittaja MAGNUM »

Uusi täällä vihdoin pääsis sisää. pillkku ja pisteitä en hyvin käytä. Minulla todettu vähintään vaikea asteinen aivovamma eikä sitä tuntemattomat juuri koskaa edes huomaa. Että näinkin voi olla. Tuosta tupakka asiasta.Viimeksikin kun olin leikkauksessa niin heti kun heräämöstä pääsi niin kiireellä nortille.Meinasi kyllä pyörtyä. mutta kyllä mulla aina kun vähänkin tolkkuihinsa tullut niin äkkiä nortille.Ja vammoista että pari vuotta mennyt eikä tiedä mikä oikeita muistoja ja mitkä valemuistoja. tullut väliin puhuttua mitä sattuu. Niin en ihmettele jos yli 40 vuoden jälkeen puhuu mitä sattuu.. toivottavasti pystyn antamaan jotain tälle foorumille,,, tiedän että pystyn. Ennen vielä helpommin päässyt nortille kun ehkä jopa sisällä saanut polttaa.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Joo, voin tarkentaa sen verran mitä osaan ja luulen tietäväni, että olen tähän asti ollut siinä käsityksessä että NG:n haava, jonka kerrotaan olleen niin syvä että hampaat olivat lähes näkyvissä, olen käsittänyt että se olisi terä-aseella aiheutettu.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
MAGNUM
Susikoski

Sitä en tajua että jos yllä olevat luut on hyvä asentoisia niin alaleuan luut on silloin automaattisesti ei hyvä asentoisia :shock:
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ NGn poskihaavaa, ei ollut aiheutettu millään terävällä eikä raskaalla esineellä. Käräjäoikeudessa leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontio arveli, "että Gustafsson olisi saanut avohaavan poskeensa poikki menneestä hampaasta, kun poski ja hampaat ovat pamahtaneet tappelussa yhteen".
Sariola
Horatio Caine

MAGNUM kirjoitti:Sitä en tajua että jos yllä olevat luut on hyvä asentoisia niin alaleuan luut on silloin automaattisesti ei hyvä asentoisia :shock:
Kyllä se selviää, kun ajattelee asiaa tarkemmin. Ei ne automaattisesti ole, mutta tässä tapauksessa se selviää asiayhteydestä. Sekä Hirvensalo, että Kontio ovat jättäneet lausunnossaan oikeudelle lisäämättä "hyväasentoisuus - määritelmää" alaleuan murtumille. Varmaan aivan tarkoituksella, ei suinkaan sattumalta. Aivan ilmeisesti sellainen määrittely ei kuulu alaleuan murtumiin. Nämä ovat sivistyneitä ja pitkälle lukeneita miehiä, heille ei tuollainen "unohtaminen" ole tässä yhteydessä mahdollinen. He antavat lausuntoa oikeudelle, eivät he suoraan halua valehdella. Alaleukaluita on korjattu oikeille paikoilleen Yliopiston hammasklinikalla 11.6.1960 alkaen eteenpäin. Hammasklinikkakäyntejä on jatkunut noin 3 kuukautta. Alaleuan luut on tuettu oikeaan asentoonsa siellä.
MAGNUM
Susikoski

Näinhän se VOI olla,,! ja siitäkin että ei aivovamman saanut heti nesteytystä tarvitse,,,kyllä mullakin sen verta järki pelaa että näillä tiedoilla kaikki teltassa olleet ovat uhreja, TUNTUU TODENNÄKÖISELTÄ!
Sariola
Horatio Caine

Misri kirjoitti:^ NGn poskihaavaa, ei ollut aiheutettu millään terävällä eikä raskaalla esineellä. Käräjäoikeudessa leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontio arveli, "että Gustafsson olisi saanut avohaavan poskeensa poikki menneestä hampaasta, kun poski ja hampaat ovat pamahtaneet tappelussa yhteen".
En ole kyllä nähnyt koskaan, että lyötäessä nyrkillä toista poskelle, siihen tulisi reikä, josta hampaat näkyvät. Olen kyllä nähnyt tapauksen, että poski on iskeytynyt oksantynkään (kovapintainen esine) ja poskeen on tullut haava, josta hampaat näkyvät. Tällä perusteella arvelen, että poskeen on isketty kovapintaisella esineellä, mutta tämä isku ei ole ollut niin voimakas kuin alaleukaan ja korvan taakse osuneet iskut, joiden myös arvelen olevan suoritetun kovapintaisella esineellä. Olen nähnyt paljon, kun toista on hakattu nyrkillä poskelle, mutta koskaan ei ole tullut reikää poskeen, turvotusta kyllä ja mustat silmät. Kyllä tuo Kontion lausunto voi pitää paikkansa, mutta isku ei ole nyrkillä isketty, vaan jollakin kovapintaisella esineellä.
Misri
Jessica Fletcher

^Niin Sariola, kuitenkin alaleuan murtuman aiheuttama siirymä oli vain vaivaiset 5mm, Sekin siirtymä johtuu ilm. poskilihasten vastakkaisesta vetovaikutuksesta. Eli on aivan selvää, ettei näistä NGn ulkoisista vammoista saa tekemälläkään, niin vaikeita, että ne olisivat vieneet toimintakyvyn. Pistän tähän alle lainauksen, mitä mieltä toimintakyvystä on arvostettu , leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontio.

"On hyvin harvinaista, että tällainen (pahoinpitely kasvojen alueelle) aiheuttaisi toimintakyvyttömyyttä, hän kuvaili. Kontion mielestä tappelu voi jatkua, vaikka tekijällä olisi leuka poikki". Eli pidot senku paranoo :P
Sariola
Horatio Caine

Misri kirjoitti:^Niin Sariola, kuitenkin alaleuan murtuman aiheuttama siirymä oli vain vaivaiset 5mm, Sekin siirtymä johtuu ilm. poskilihasten vastakkaisesta vetovaikutuksesta. Eli on aivan selvää, ettei näistä NGn ulkoisista vammoista saa tekemälläkään, niin vaikeita, että ne olisivat vieneet toimintakyvyn. Pistän tähän alle lainauksen, mitä mieltä toimintakyvystä on arvostettu , leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontio.

"On hyvin harvinaista, että tällainen (pahoinpitely kasvojen alueelle) aiheuttaisi toimintakyvyttömyyttä, hän kuvaili. Kontion mielestä tappelu voi jatkua, vaikka tekijällä olisi leuka poikki". Eli pidot senku paranoo :P
Mutta jos on sen lisäksi saanut "aivotärähdyksen tai lievän aivoruhjeen" , jollaisen mahdollisuuden Hirvensalo on myöntänyt. Öhman on taas sanonut oikeudessa, että "on mahdollista, että Gustafsson on ollut tajuton iskut saatuaan ja hänellä on ollut muistiaukko".

Leukakirurgi Kontio kyllä tietää leukaluiden vammoista, mutta ei ole kovin pätevä arvioimaan aivovamman mahdollisuutta. Myös Hirvensalo on todennut, että "merkittävän aivovamman mahdollisuutta ei voida missään nimessä sulkea pois".

Käräjäoikeus on myös harkinnut asiaa, ja on päätynyt lähinnä Tenovuon kannalle.
Misri
Jessica Fletcher

Sariola kirjoitti:
Misri kirjoitti:^ NGn poskihaavaa, ei ollut aiheutettu millään terävällä eikä raskaalla esineellä. Käräjäoikeudessa leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontio arveli, "että Gustafsson olisi saanut avohaavan poskeensa poikki menneestä hampaasta, kun poski ja hampaat ovat pamahtaneet tappelussa yhteen".
En ole kyllä nähnyt koskaan, että lyötäessä nyrkillä toista poskelle, siihen tulisi reikä, josta hampaat näkyvät. Olen kyllä nähnyt tapauksen, että poski on iskeytynyt oksantynkään (kovapintainen esine) ja poskeen on tullut haava, josta hampaat näkyvät. Tällä perusteella arvelen, että poskeen on isketty kovapintaisella esineellä, mutta tämä isku ei ole ollut niin voimakas kuin alaleukaan ja korvan taakse osuneet iskut, joiden myös arvelen olevan suoritetun kovapintaisella esineellä. Olen nähnyt paljon, kun toista on hakattu nyrkillä poskelle, mutta koskaan ei ole tullut reikää poskeen, turvotusta kyllä ja mustat silmät. Kyllä tuo Kontion lausunto voi pitää paikkansa, mutta isku ei ole nyrkillä isketty, vaan jollakin kovapintaisella esineellä.
Et varmaan niin. Koska sinä et ole alan asiantuntija, kuten Kontio on. Tämänkaltaisten asioiden arviominen, ei toimi lapsellisilla esimerkeillä. Vaan siihen tarvitaan lääketieeteelinen alan koulutus, ja työn tuoma kokemus. Kyllä Kontio on tehnyt posken avohaavasta pätevän arvion. Ei se poski niin paksu ole, etteikö sitä iskun seurauksena katkennut, hammas pysty puhkaisemaan. Ei siihen todellakaan tarvita puukkoja eikä puntareita,
Lukittu