Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Matula
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Matula »

Ailar kirjoitti:Matula, jos sinä ehdotat 760-mallista Volvoa ja poliisit toisen sarjan Volvoa, eikö tämä sinunkin ehdotuksesi sodi tosiasioita vastaan? Jos siis kaikkea poliisien suusta ulos tulevaa pidetään tosiasiana, ehdotustasi voidaan pitää "turhana". Omasta mielestäni se tosin on kiinnostava, mutta se logiikka, se logiikka... samaa logiikkaa kun pitäisi soveltaa kaikkien kirjoittajien osalta, eikö niin?
Siinä vaiheessa, kun Raision Volvoa sijoittelin tapahtumiin, ei tietoa ollut (varastetun) auton tarkemmasta mallista. Nyt se tieto on ja ITSE kumosin väitteeni perustuen olemassaoleviin faktoihin. Kukaan muu ei tätä asiaa (varastetun Volvon mallia) kuitenkaan ennen tätä päivää tuonut esiin.
Caracalla
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Caracalla »

Itse uskon murhan olleen tilaustyötä. Oma ajatusrakennelmani on tällainen:

Tämä kuukausia jatkunut uhkailu on mielestäni tärkeä tekijä. Jostain yksittäisestä tapauksesta loukkaantunut ihminen ei varmasti aloittaisi uhkailusoppaa, vaan toimisi nopeasti. Ei tavallinen ihminen vaaranna itseään tekemällä uhkailusoittojen jälkeen murhan, sillä eihän hän voi tietää onko Lahti kertonut uhkailuista jollekin.

Uhkailujen täytyy olla siis sen laatuisia, ettei Lahti voi kertoa niiden sisällöstä tai uhkaajasta itsestään vaimolleen tai läheisilleen. Muutenhan Lahti olisi kertonut esim. satunnaisen hullun häirikkösoitoista poliisille. Voi tietysti olettaa, ettei Lahti osannut pelätä, mutta minä ainakin ilmoittaisin häirinnästä poliisille vaikken pelkäisikään.

Entä jos uhkailija onkin Lahti itse? Lahdella saattoi olla jotain salaista tietoa liiketuttavastaan tai jostain tärkeästä henkilöstä. Lahti ryhtyy raha tai asema mielessään kiristämään tiedoillaan eikä ymmärrä vaaraa. Tiedon pitää olla jotain todella uhkaavaa, että Lahti on lopulta pakko surmata. Tieto voi liittyä vaikka talousrikoksiin, pedofiliaan tms.

Lahden kiristysyritys epäonnistuu ja henkilö X palkkaa alan ammattilaisen hoitamaan Lahden pois päiviltä. Vaimoa ei tarvitse tappaa, koska hän ei tiedä mitään. Eihän Lahti kertoisi vaimolleen syyllistyneensä rikolliseen kiristykseen. Murhan suorittajalla ei ole mitään kontaktia Lahteen.

Puputin saisi kytkettyä asiaan siten, että hän oli lähde, jolta Lahti kuuli henkiö X käsittelevän tiedon. Puputti ei tiedä mitään Lahden suorittamasta kiristyksestä ja kohtaa täysin yllätettynä kohtalonsa.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Caracalla kirjoitti:Itse uskon murhan olleen tilaustyötä. Oma ajatusrakennelmani on tällainen:

Tämä kuukausia jatkunut uhkailu on mielestäni tärkeä tekijä. Jostain yksittäisestä tapauksesta loukkaantunut ihminen ei varmasti aloittaisi uhkailusoppaa, vaan toimisi nopeasti. Ei tavallinen ihminen vaaranna itseään tekemällä uhkailusoittojen jälkeen murhan, sillä eihän hän voi tietää onko Lahti kertonut uhkailuista jollekin.
Tosi hyvä pointti! Muutenkin ajatuksia herättävä kirjoitus. Just tällaisten puolestapuhuja minä olen. Toiset voi olla toista mieltä.

Matula, joskus on niin pirun vaikee tietää, minkä mahdollisuuden poliisit ovat poissulkeneet, kun ei asiasta kuulu pihaustakaan. Myös hyvin ristiriitaisia tietoja on liikkeellä mm. tapahtuman tarkasta ajasta.
H.P.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja H.P. »

^^ Nyt täytyy valitettavasti olla ilkeä, ja rytätä tuo teoria :D
Jo ihan siitä syystä, että murha tehtiin "henkilökohtaisella tavalla", ja ns. ammattitappaja ei jättäisi todistajia. Vaikkakaan tilaustyö olisi koskenut pelkästää hra Lahtea eikä rva Lahtea olisi ollut syytä teilata, olisi ammattimies tämän kuitenkin tehnyt siinä vaiheessa kun rva lähti apua hälyttämään.

(mulla onkin näköjään ollut pieni tauko kirjoittelussa - täytyy varmaan taas terästäytyä :D )
Nosce te ipsum!
Matula
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Matula »

Muistelisin, että H.P. :llä olisi ollut tietoa paikkakunnalla liikkuneista huhuista. Miten on tilanne tällä hetkellä, kun tutkinnanjohtaja on vaihtunut?
H.P.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Valitettavasti muistelet kyllä nyt väärin.
Tosin tämäkin on tainnut olla keskustelun aiheena tällä palstalla, kuinka vähän tästä tapauksesta ylipäätään liikkuu "virallisia" huhuja. Suorastaan ihmeen vähän.
Kukaan Lahden lähipiiristä, tuttavista, ystävistä, työkavereista taikka niistä paikkakuntalaisista ei ole tuonut julki minkäänlaisia huhuja näillä keskustelupalstoilla, saati lehtien sivuilla..

Jos täällä jollakin on joitain huhuja kerrottavana, antaa tulla vaan :D Minulla ei valitettavasti ole :(
Nosce te ipsum!
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Caracalla kirjoitti:Itse uskon murhan olleen tilaustyötä.

Totah, itselläni on koko keissin prosessointi vieläkin pahastoi kesken, mutta en voi vaan uskoa, että kukaan ihmisen hengiltä saattamisesta edes amatööritasolla perillä oleva onnistuisi ryssimään näin monta asiaa, mitä tämä pellehermanni on onnistunut ryssimään.

En siis pidä itseäni missään nimessä ammattilaisen veroisena, mutta olisin itse tehnyt monen asian, joka teon suorittajan vaikutuspiirissä on, täysin eri tavalla, takaoven lasin rikkomisesta alkaen.

Haluaisinkin että teon ammattimaisuutta tukevat seikat tulisivat nyt luetelluksi teon ammattimaisuutta tukevien henkilöiden toimesta.

Teossa on vain liian monta sattuman varaan jätettyä seikkaa, jotta tekijää voitaisiin pitää edes puoliammattilaisena. Täysin ammattimaisen tappajan olisi ollut helpohkoa hoitaa Lahti päiviltä myös niin, että tapahtumalla ei olisi lainkaan todistajia ja niin että surmatyöstä olisi jäänyt huomattavasti vähemmän tekniselle tutkinnalle materiaalia.

Tällä hetkellähän murhan selvittämättä jääminen on lähinnä sattumanvaraisten asioiden ja murhaajan selkeän Lahteen kytkeytymisen puuttumisen ansiota.

En kuitenkaan edelleenkään suostu arvuuttelemaan murhan tekijän henkilöllisyyttä tai motiiveja, ennenkuin olen saanut perehdyttyä kaikkeen löytämääni aineistoon. Avainasiana pitäisin ketään moittimatta seksuaalista poikkeavuutta. En myöskään ymmärrä, miksi seksuaalinen poikkeavuus koetaan jotenkin loukkaavana tai rikostutkinnassa väheksyttävänä asiana?
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Ailar kirjoitti:
Matula, joskus on niin pirun vaikee tietää, minkä mahdollisuuden poliisit ovat poissulkeneet, kun ei asiasta kuulu pihaustakaan. Myös hyvin ristiriitaisia tietoja on liikkeellä mm. tapahtuman tarkasta ajasta.
Olen minäkin ihmetellyt tuota aikakysymystä. Ekaksi kerrottiin esim. Lahden kotiintuloajaksi aamuyö, jotain puoli kaksi, mutta sitten äkkiä hän olikin kotona jo aikaisin ja ehti asettua yöpuulle.

Onko joku muu kuin vaimo varmistanut Lahden koiintuloajan?
Muista lähdekritiikki!
Anile
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Anile »

MotiivitOn kirjoitti: Avainasiana pitäisin ketään moittimatta seksuaalista poikkeavuutta. En myöskään ymmärrä, miksi seksuaalinen poikkeavuus koetaan jotenkin loukkaavana tai rikostutkinnassa väheksyttävänä asiana?

Kenen seksuaalisesta poikkeavuuudesta puhut?
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Caracalla kirjoitti:Itse uskon murhan olleen tilaustyötä.
Jos murha olisi ollut tilattu, niin luulisi löytyvän puukkoa järeämpää varustusta murhamiehellä. Jos kyseessä on minkään sortin ammattilainen, niin uskoisin murhaajan olleen liikkeellä järeämmällä aseistuksella kuin puukon kanssa.
MotiivitOn
Rico Tubbs

Anile kirjoitti:Kenen seksuaalisesta poikkeavuuudesta puhut?

En omastani, vaan murhaajan ja Lahden.
Anile
Martin Beck

Siis oliko Lahti seksuaalisesti poikkeava? Niinkuin millä tavalla ja mistä tiedät?
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Tuo seksuaalinen poikkeavuushan on vanha juoru, joka ilmeisesti juontaa juurensa Puputti-yhteyteen.

Lisäksi paikkakunnalla on kuulemma juoruttu, että uhrin "silmät oli puhkottu ja munat survottu" mikä kyllä viittaisi seksuaaliseen motiiviin, jos se on totta.
Every ship must sail a world.
Anile
Martin Beck

ABC kirjoitti:^ Tuo seksuaalinen poikkeavuushan on vanha juoru, joka ilmeisesti juontaa juurensa Puputti-yhteyteen.

Lisäksi paikkakunnalla on kuulemma juoruttu, että uhrin "silmät oli puhkottu ja munat survottu" mikä kyllä viittaisi seksuaaliseen motiiviin, jos se on totta.
Hetkinen...siis kaikki jotka tuntevat jonkun homon,ovat myös homoja?
Oikeasti, nyt saatte selittää tarkkaan.

silmät oli puhkottu ja munat survottu

Jos murhaaja on halunnut Lahden kärsivän, niin silloin on aika ymmärrettävää hänen keskittyvän kaikkein arimpiin ruumiinosiin.
Niihin ruumiinosiin minäkin keskittyisin jossain itsepuolustustilanteessa ,ilman mitään seksuaalista motiivia.
MotiivitOn
Rico Tubbs

Anile kirjoitti:
ABC kirjoitti:^ Tuo seksuaalinen poikkeavuushan on vanha juoru, joka ilmeisesti juontaa juurensa Puputti-yhteyteen.

Hetkinen...siis kaikki jotka tuntevat jonkun homon,ovat myös homoja?
Oikeasti, nyt saatte selittää tarkkaan.

silmät oli puhkottu ja munat survottu

Jos murhaaja on halunnut Lahden kärsivän, niin silloin on aika ymmärrettävää hänen keskittyvän kaikkein arimpiin ruumiinosiin.
Niihin ruumiinosiin minäkin keskittyisin jossain itsepuolustustilanteessa ,ilman mitään seksuaalista motiivia.

En lähde ollenkaan näin pieniin yksityiskohtiin vielä tässä vaiheessa. Sanon vain, että mikä selittää teon henkilökohtaisuuden ja sen että kenelläkään lähipiirissä ei ole tietoa henkilökohtaisista uhkauksista, edes vaimolla?

Ja mikä on se seikka millä suljetaan pois seksuaalisesti poikkeava suhde?

Se vaan selittää monta asiaa, mutta ei oikeastaan ole ristiriidassa minkään kanssa.
Lukittu