Juha Turunen - perijättären kidnappaus

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak
Viestit: 1137
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 12:37 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Ja tässä kirjoittaa Iltalehti aiheesta


Lehti:
Velkakierre ajoi kidnappaukseen
Torstai 23.7.2009 klo 10.37 (päivitetty klo 11.09)


KATUVAINEN Juha Turunen kertoo Seiskalle katuvansa tekojaan ja olevansa huolissaan perheensä pärjäämisestä. Omaa tulevaisuuttaan hän ei jaksa miettiä. - Olen menettänyt täysin kasvoni, perheeni, ystäväni ja harrastukseni. (SDP)

- Olin aivan burn outissa ja minulla oli muistivaikeuksia ja kaikkea. Jostain sitten tuli tuo helvetin ajatus kidnappauksesta, miljonäärin tyttären Minna Nurmisen kidnapannut Juha Turunen muistelee kohtalokasta päätöstä Seiskalle.

Turunen kertoo pitkässä haastattelussa, että kidnappaukseen johtaneet tapahtumat alkoivat jo kolme vuotta sitten.

- Minut määrättiin vuonna 2006 edunvalvojaksi eräälle henkilölle. Olin silloin jo hiukan rahapulassa, joten lainasin häneltä luvatta rahaa. Myin maistraatin luvalla hänen omakotitalonsa ja lainasin 138 000 euroa.

Myös Turusen yritystoimet ja sijoitustoiminta sujuivat huonosti.

- Vaikka yritin ja yritin, tilanne meni kerta kaikkiaan siihen, että velkaannuin koko ajan lisää. Minun oli samaan aikaan pidettävä yllä menestyvän juristin ulkokuvaa, Turunen selostaa Seiskalle.

Ei tuntenut Nurmista

Lopullisesti Turusen kuppi meni nurin viime vuonna.

- Tajusin, etten voi enää venyttää aikaa esimerkiksi sen luvattoman 138 000 lainan osalta, vaan jään siitä kiinni joka tapauksessa. Tämä koko homma oli jonkinlainen hätähuuto.

Minna Nurmisen hän kertoo valinneensa kohteeksi melko sattumanvaraisesti.

- Olen joskus Hannasta (Minna Nurmisen äiti) lukenut. Sain tietää, että Minna on hänen tyttärensä ja hän vaikutti sopivalta kohteelta.

Turunen kertoo haastattelussa seikkaperäisesti myös päivästä, jolloin hän postikuriiriksi tekeytyneenä asteli Nurmisen kotiin sisälle ja pakotti hänet lattialle.

- Kerroin, että kyse oli vain rahasta ja että olen aivan epätoivoisessa tilanteessa. Minä joko kuolen tai teen tämän, minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa.

- Jo siinä vaiheessa, kun sidoin hänen kätensä ja jalkansa, tajusin, mitä kamaluuksia olen tehnyt. En kuitenkaan voinut enää perääntyä. Olin kuin painajaisunessa, josta en kyennyt heräämään.

Valmis itsemurhaan

Turunen kertoo Seiskalle, että hän oli valmistautunut kiinnijäämiseen. Koko kidnappauksen ajan hän kantoi mukanaan ysimillistä pistoolia, jolla hän oli valmis ampumaan itsensä kiinnijäämisen hetkellä heti.

- Sillä ei ollut tarkoitus vahingoittaa ketään muuta kuin itseäni, Turunen väittää.

Poliisin mukaan Minna Nurmisen henki oli vaarassa koko kidnappausepisodin ajan.

Hetken aikaa Turusella oli hyppysissään hurja summa rahaa. Hän kertoo, ettei hänellä ollut varsinaisesti suunnitelmia, mitä rahalla tehdä.

- En ollut ikinä ajatellut, että pääsisin niin pitkälle. Ajattelin, että jään kiinni ja pääsen elämästäni.

Kidnappausdraaman päätös oli Turuselle osittainen helpotus.

- Heräsin lopulta siihen, että poliisi osoitti minua pistoolilla. Tiesin, että tämä on nyt ohitse, Turunen kuvailee tuntemuksiaan Seiskalle.

IL
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
crux1234
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 10:02 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja crux1234 »

Ei hyvää päivää mitä sympatiapisteiden keräämistä taas kiinnijääneeltä kriminaalilta. Eihän tuo mikään suuri uutinen ole että nyt pelataan mediapeliä, mutta jossakin määrin etovaa kuitenkin.

Ja asettakin kantoi mukanaan ihan vain henkilökohtaista käyttöä varten...
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja joey »

crux1234 kirjoitti:Ei hyvää päivää mitä sympatiapisteiden keräämistä taas kiinnijääneeltä kriminaalilta. Eihän tuo mikään suuri uutinen ole että nyt pelataan mediapeliä, mutta jossakin määrin etovaa kuitenkin.

Ja asettakin kantoi mukanaan ihan vain henkilökohtaista käyttöä varten...
Samaa mieltä sanasta sanaan. Toivon todella, ettei Turunen onnistu sympatiapisteitä tällä keräämään.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6671
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

HerloCCi Solmunen kirjoitti:- Minut määrättiin vuonna 2006 edunvalvojaksi eräälle henkilölle. Olin silloin jo hiukan rahapulassa, joten lainasin häneltä luvatta rahaa. Myin maistraatin luvalla hänen omakotitalonsa ja lainasin 138 000 euroa.
Helsingin Sanomien mukaan tämä rahahuijausjuttu puidaan samassa oikeudenkäynnissä, jossa puidaan Minna Nurmisen kidnappausta.

Mitäköhän muita kolttosia tämän Turusen tililtä löytyy jos oikein ruvetaan penkomaan? Tulee mieleen kirkkovaltuutettu Jussi Haapalan hämäräpuuhien paljastuminen 1980-luvulla. Haapalalla ja Turusella oli molemmilla hyvä imago, mutta todellisuus oli kaikkea muuta.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja Loka »

Juristina mies tietää mikä ero on sanoa salissa että ase oli itseä, ei vahingoittamistarkoitusta varten.

Samoin nämä burn outit ja päässä naksahtamiset, kas kun ei vaadi mt-tutkimusta. Kyllä asianajaja tietää kuinka toimia parhaiten omien etujensa suojissa ja pienintä mahdollista tuomiota hakien.

Yh, olisi edes myöntänyt reilusti tekonsa niin halveksunta ei olisi näin suurta. Oikea ämmä.
Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Turusen haastatteluvideo: http://www.seiska.fi/seiskatv/_a98428/
"Yöperho on koteloitunut"
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6671
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Laskelmoiva tyyppi vai aidosti katuva? Aitoa itkua vai krokotiilin kyyneleitä?

Tätä kaappausta ei taatusti tehty hetken mielijohteesta. Aikaa on ollut miettiä ja suunnitella, aikaa on myös ollut luopua suunnitelmista. Kärsikööt nyt sitten seuraukset.
rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Aizerbaidzan kirjoitti:Laskelmoiva tyyppi vai aidosti katuva? Aitoa itkua vai krokotiilin kyyneleitä?

Tätä kaappausta ei taatusti tehty hetken mielijohteesta. Aikaa on ollut miettiä ja suunnitella, aikaa on myös ollut luopua suunnitelmista. Kärsikööt nyt sitten seuraukset.
Niinpä. Ja tässä ketjussa joku mainitsi senkin, että Turunen oli opiskeluaikoinaan kertoillut ruokatunnilla, miten tehdään täydellinen rikos...
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Copy
Nikke Knakkertton
Viestit: 181
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 11:38 am

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja Copy »

Kai sitä kaduttaa kun on oikeudenkäynti tulossa ja elämä pilattu, lähes lopullisesti. Elekielen perusteella ainakin puhuu rehellisemmin kuin moni poliitikko :) Toisaalta voi kysyä miksi tunnusti teon heti mutta raha jemmojaan pimitti poliiseilta, vaikka ei ollut suunnitellut mitä rahoillaan tekisi.
crux1234
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 10:02 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja crux1234 »

Copy kirjoitti:Toisaalta voi kysyä miksi tunnusti teon heti mutta raha jemmojaan pimitti poliiseilta, vaikka ei ollut suunnitellut mitä rahoillaan tekisi.
Yksin pidätystilanne taisi olla sen laatuinen ettei kiistämiselle juuri jäänyt sijaa. Ja kyllähän hän olisi valtion hoteissa varmasti keksinyt muutaman käyttötarkoituksen noille rahoille jos olisi saanut ne kunnolla kätkettyä.

Ja omastakin mielestäni nuo kyyneleet johtuvat todennäköisemmin itsesäälistä sekä vapauden&perheen&sosiaalisen statuksen&varallisuuden menetyksen tuomasta ketutuksesta kuin omantunnon tuskista.
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Kidnappaustilanne täällä Suomessa harvinainen tapahtuma, mutta veikkaanpa uhrin kohtelun olleen lähes "luksusta" verrattuna ulkomailla tapahtuneisiin tilanteisiin. Tapahtuma varmasti hetken aikaa traumaattinen, mutta lupaukset siitä heti alussa, että uhri jää henkiin, sai ruokaa, kuivakäymälä oli kopissa ja kohtelu muutenkin inhimillistä ahdasta paikkaa lukuunottamatta. Patjakin siellä oli. Ei tuo Turunen nyt miltään täysin sydämettömältä ihmiseltä kuulosta. Oli ajautunut rahaongelmiin ja keksinyt tällaisen tempaisun. Ketään ei kuollut tai loukkaantunut fyysisesti.
Paavo Arhinmäki on äijä!
crux1234
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 10:02 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja crux1234 »

loneliness kirjoitti:Kidnappaustilanne täällä Suomessa harvinainen tapahtuma, mutta veikkaanpa uhrin kohtelun olleen lähes "luksusta" verrattuna ulkomailla tapahtuneisiin tilanteisiin. Tapahtuma varmasti hetken aikaa traumaattinen, mutta lupaukset siitä heti alussa, että uhri jää henkiin, sai ruokaa, kuivakäymälä oli kopissa ja kohtelu muutenkin inhimillistä ahdasta paikkaa lukuunottamatta. Patjakin siellä oli. Ei tuo Turunen nyt miltään täysin sydämettömältä ihmiseltä kuulosta. Oli ajautunut rahaongelmiin ja keksinyt tällaisen tempaisun. Ketään ei kuollut tai loukkaantunut fyysisesti.
Ihan varmasti uhria olisi voitu kohdella tässä tapauksessa huonomminkin, mutta harvassa ovat ne henkilöön kohdistuvat rikokset joissa näin ei voi sanoa. Ja vaikka tuo koppi olikin varustettu patjalla sekä kuivakäymälällä niin sekä uhri että hänen perheensä joutuivat käymään läpi aikamoisen helvetin tuon kahden viikon aikana - mitä en siis pitäisi kovinkaan inhimillisenä.

Mitä taas tulee tuohon lupaukseen uhrin henkiin jättämisestä, niin jos uhri on ollut alkuunkaan tolkuissaan tapahtuman aikana hän on varmasti tajunnut että ihan riippumatta kaappaajan suunnitelmista näin kannattaa sanoa -> ei siis paljon lohduta. Muussa tapauksessahan kaapattu voisi yrittää jotakin epätoivoista.
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja Waja »

Videolta näkee miten Turusta vituttaa kun jäi kiinni tekosestaan.Videolla kertoo tietysti kaiken itselleen hyödyllisellä(puolustelevalla)tavalla.
Jos hän ei olisi jäänyt teostaan kiinni,ei hänen tarvitsisi moisessa itsesäälin kourissa pyöriskellä.
Vitutus siis ei mielestäni johdu katumuksesta,vaan kiinnijäämisestä.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak
Viestit: 1137
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 12:37 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Waja kirjoitti: Jos hän ei olisi jäänyt teostaan kiinni,ei hänen tarvitsisi moisessa itsesäälin kourissa pyöriskellä.
Vitutus siis ei mielestäni johdu katumuksesta,vaan kiinnijäämisestä.
Nojaa.. Joillakin katumusta ei tule vaikka jäisikin kiinni.

Minulle jäi kyllä käsitys tavallisesta ihmisestä. Elämä ajanut ahtaalle eikä ole ollut rohkeutta tai "naamaa" hakea apua. Alkanut suunnitella jotain ulospääsyä.
Nyt herännyt todellisuuteen, mitä on tullut tehtyä.
Ja se, että analysoi teonkin aikana olleita ajatuksia, että ei ole ymmärtänyt itsekään kuinka on tällasta tekemässä kertoo mielestäni siitä, että jonkinlainen "musta hetki tai ajanjakso" elämässä saanut tekemään jotain ihan ihmeellistä.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja joey »

Kertokaa minulle, kuka lähtee toteuttamaan rikosta jonka ei usko onnistuvan, ja josta voi kiinnijäädessään saada vuosikymmenen linnatuomion.

Turunen puhuu 100-prosenttisesti paskaa, sanon minä.
Waja kirjoitti:Videolta näkee miten Turusta vituttaa kun jäi kiinni tekosestaan.Videolla kertoo tietysti kaiken itselleen hyödyllisellä(puolustelevalla)tavalla.
Jos hän ei olisi jäänyt teostaan kiinni,ei hänen tarvitsisi moisessa itsesäälin kourissa pyöriskellä.
Vitutus siis ei mielestäni johdu katumuksesta,vaan kiinnijäämisestä.
Ihan samaa mieltä. Turunen meni urpoudessaan jättämään suunnittelun vähän puolitiehen ja luottamaan liikaa omaan erinomaisuuteensa ja katuu vain sitä, että suunnitelma ei onnistunut.

Ja tuosta Seiskan videosta vielä sen verran, että siitä minusta huomaa, että Turunen ilmiselvästi valehtelee.
Vastaa Viestiin