Käyttämässäni "Turumurren" litteroinnissa askeläänet oli ymmärtääkseni merkitty alkavaksi kohdasta 01:55. Jos Auer on about tuolloin lähtenyt takkahuoneesta ja siihen lisätään 5 sekuntia, ollaan kohdassa 02:00.titti12 kirjoitti:luxetveritas kirjoitti:Seuraavassa Auerin alibia ja sen puuttumista on havainnollistettu värein käyttämällä otetta häke-tallenteen litteroinnista (litteroinnin lienee alkujaan laatinut Turumurre):
(http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?p=465719#p465719)
...
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: Agh (valittaa)
1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
Tuntematon: (Aja).
2:26 Häke: Joo haloo.
2:27 Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia)
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
2:32 Uhrin puheääntä ei enää kuulu
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus)
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?
2:44 Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt, mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on koko ajan tulossa.
...
värien selitys
vihreä = Auer puhelimessa tai sen lähellä (on alibi)
kullankeltainen = mahdolliseen siirtymiseen puhelimen ja surmapaikan välillä kuluva aika (on alibi)
punainen = Auer saattaa olla surmapaikalla takkahuoneessa (ei alibia)
edit: loppuosan täydennykset
Kiitos luxetveritas havainnollisesta esityksestä. Muutama kysymys: Miksi aika 2.00-2.05 on oranssilla, eikö se pitäisi olla punainen? Onko 1.55 juoksuaskeleet puhelinta lähestyvät? Jospa ne kestävät 3 sek, sitten takaisin 3sek, eli 1.55-2.01 ja joku muu avaa oven? Ja eikö jo ajassa 2.12 ole mahdollista olla takkahuoneessa, jos 2.08 on oltu puhelimen kohdalla?
Omassa mielestäni tarkemmassa litteroinnissa askeläänet alkavat itse asiassa pari sekuntia myöhemmin 01:57 (oliko kyse eri tallenteistä?). Ne ovat puhelinta lähetyvät selvät juoksuaskeleet. Siinä on etääntyviäkin askelia about kohdassa 02:00.
Oletettavasti Auer juoksi oman kertomansa mukaisesti tuulikaappiin ja ulko-ovelle. Tätä on mielestäni kuitenkin vaikea ehdottomalla varmuudella todentaa häke-tallenteelta. Tuskin voidaan sulkea pois sitäkään mahdollisuutta, että hän olisi mennyt esim. lasten huoneen oven eteen ja hiippaillut siitä takaisin takkahuoneeseen. Tämä on kuitenkin silkkaa olettamusta. Tulkintaa luultavasti vaikuttaa se, miten kukakin kuulee kohdan 02:03 "...uole!" ja miten sen ymmärtää.
Kun Auer kohdassa 02:08 epäilemättä on häke-tallenteen perusteella puhelimen lähellä, hän on noin 5 sekuntia tätä ennen saattanut olla takkahuoneessa eli noin kohdassa 2:03. Ja toisaalta myös noin kohdassa 02:13 hän on taas saattanut olla takkahuoneessa. Olettamuksia yhtä kaikki.
Pointtini oli asettaa kyseenalaiseksi väite, jonka mukaan häke-tallenne todistaisi Auerilla olevan alibi ja osoittaisi, ettei hän ole voinut puhelun aikana lyödä kuolettavia astalon iskuja. En kuitenkaan tällä väitä, että hän olisi näin tehnyt. Auerin syyllisyyden todistaminen on aivan eri asia.