Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

konsta kirjoitti:
Käsittääkseni sen kirjasi juuri hammaslääkäri 11.06.1960. Tuolloin hammaslääkärin erikoisalaan kuului kasvo- ja leukakirurgia, eikä kallon vammat olleet vierasta aluetta heille. Nilsillä havaittu liqvorivuoto nenästä oli myös hammaslääkärin kirjaama. Nilsin hammaslääkärin tehtävänä oli korjata katkenneet leukaluut.
Tein katsauksen kirjallisuuteen, sekä netin kautta etsin tietoa.
Vielä kahdeksankymmentäluvulla lääkärit vastustivat hammaslääkärien vastaanottoja sairaalan tiloissa.
Ja kirurgia oli ihan erillään hammaslääketieteestä 1960.
plastiikkakirurgeja oli muutama, jotka korjailivat leukoja yms.
Mistä se hammaslääkäri -tieto on peräisin?
Se ei varmaankaan pidä paikkaansa, ehkä oli joku muu lääkäri??
Eräs hammaslääketieteen professori, Heikki Tala, kertoo että lääkintöhallituksessakaan ei vielä kahdeksankymmentäluvulla haluttu ajatella hammaslääkäreitä "lääkärin arvoisina" omalla alallaan.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Loka kirjoitti:
Jep, mutta että päällekkäin sekä psykogeeninen että elimellinen muistikatko?
Lauerma piti hyvin epätodennäköisenä sitä, että Gustafssonilla olisi ollut molemmat muistikatkokset, etenkin kun elimellinen katkos on ollut poikkeuksellisen pitkä...
Niin - joku toinen voisi todeta - että - lääketieteellinen mahdottomuus.

Mutta tässä BJ3S - käräjäoikeuden mielestä on kaikki mahdollista - ja ainakin se, että murhaaja hiippailee edelleen vapaalla jalalla.

Kuka murhaaja sitten lieneekin.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Kerrataan, että kaikki pääsevät mukaan näiden outouksien ihmettelyyn:

Öhman: Tuntuisi todennäköisimmältä, että potilaalla olisi jotain muistisaarekkeita kyseiseltä ajalta. Ottaen huomioon ettei potilaalla ollut aivoselkäydinnesteessä verta 2 päivää tapahtumien jälkeen, tämä kyseenalaistaa sen että potilaalla olisi aivoruhjetasoinen vamma. Kokemuksen mukaan on epätodennäköistä että tämän asteinen vamma aiheuttaisi näin pitkän totaalin muistiaukon.

Hirvensalo: Kokonaisuutena NWG:n vammoja ei voida pitää erityisen vaikeina eikä näyttöä merkittävästä aivoruhjeesta ole olemassa. (tätä ennen pitkä saman tyylinen selostus kuin Öhmanillakin)

Servo: Viitaten Gustafssonille tutkimuksen tehneen röntgenlääkärin lausuntoon todistaja totaa lausunnon olleen huolellinen ja hoitokirjoista ilmenevän että mahdollista aivovauriota on monella tapaa etsitty, mutta mitään viitteitä sellaisesta ei olla havaittu.

Koskinen: Aivojen tietokonetomografiassa ja magneettikuvauksessa aivojen rakenteet ovat ikää vastaavat, jälkiä vammoista ei ole, lievää pikkuaivoatrofiaa on.

Lauerma: Gustafssonin kertomusten valossa hänellä olisi ollut alunperin täydellinen muistinmenetys tapahtumista, mutta hypnoosissa hän olisi kyennyt palauttamaan muistinsa aina siihen saakka kun häntä lyötiin päähän. Tässä kertomuksessa on se ristiriitaisuus, että päähän kohdistuvasta iskusta johtuvaan usean vuorokauden mittaiseen tajunnan tason laskuun liittyisi elimellisperäinen muistinmenetys joka ei lainkaan ulosttuisi aivovammaa edeltäneisiin vaiheisiin kuten yleensä tapahtuu. Vaikka oletettaisiin että elimellisperäiseen muistinmenetykseen johtanut isku olisi tullut vasta ensimmäisen lyönnin jälkeen, vaikuttaa epätodennäköiseltä että uhri kykenisi luotettavasti muistamaan hyökkääjän kasvonpiirteiden ja vaatetuksen yksityiskohtia hyvinkin tarkoin kuukauden kuluttua, poikkeukselliseen järkytykseen liittyneen psykogeenisen muistinmenetyksen väistyttyä hypnoosissa. Oletetun elimellisperäisen muistinmenetyksen alku olisi myös poikkeuksellisen tarkkarajainen.

Tässä tietenkin VAIN OSA lausunnoista, kokonaisuuden jokainen voi käydä lukemassa itse. Kyllä mm. nämä vaan pistävät miettimään oliko Espoon KäÖ:n päätös sittenkään oikea. :shock:
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Täällä on annettu ymmärtää, että Hirvensalon mielestä mitään aivovammaa ei ollut. Se ei pidä tarkasti ottaen paikkaansa. Sillä ...

Kannattaa tarkoin huomioida, mitä Töölön sairaalan ylilääkäri, LKT, ortopedian ja traumatologian dosentti, Eero Hirvensalo on 30.6.2003 antamassaan lausunnossa todennut. Hän mm. pitää täysin mahdollisena, jopa todennäköisenä, että potilaalla on ollut kallonsisäinen aivovamma, mutta oireet eivät viittaa kovin merkittävään aivoruhjeeseen - mutta sitä lievempään aivoruhjeeseen on täydet mahdollisuudet. Hän ei suinkaan sulje sitä pois. Tässä sanatarkkaa lainausta hänen lausunnostaan:

"Potilaan merkittävimmät vammat ovat sairauskertomusmerkintöjen perusteella aivotärähdys tai lievä aivoruhje, vasemman alaleukaluun ja yläleukaluun sekä poskiluun murtumat vasemmalla sekä ruhjehaavat vasemmassa poskessa, leuassa ja päänalueella ohimon seudussa. Merkittävää aivovammaa vastaan puhuu normaali selkäydinnestetutkimus, jossa ei todettu verta sekä negatiiviseksi jäänyt pneumoenkefalogrammilöydös. Kyseisen röntgentutkimuksen tarkkuus ei vastaa nykyisiä kuvantamistuloksia, mutta sillä on mahdollista havaita turvotuksen aiheuttama siirtymä aivokammioissa. Nils Gustafssonin PEG tutkimuksessa siirtymiä ei todettu, mikä viittaa vähäiseen kallonsisäiseen vammaan. Potilaan nopea toipuminen tajuttomuudesta ja toipuminen käveleväksi eivät myöskään viittaa kovin merkittävään aivoruhjeeseen. .... "

Erona Tenovuohon on vain, että Hirvensalon mielestä mahdollinen aivoruhje on ollut lievempi, kuin mitä Tenovuo olettaa. Kumpikin pitää jonkin tasoista aivoruhjetta mahdollisena, jopa todennäköisenä.
Viimeksi muokannut Sariola, To Joulu 20, 2007 12:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Loka
Alibin Kestotilaaja

konsta kirjoitti: Käsittääkseni sen kirjasi juuri hammaslääkäri 11.06.1960. Tuolloin hammaslääkärin erikoisalaan kuului kasvo- ja leukakirurgia, eikä kallon vammat olleet vierasta aluetta heille. Nilsillä havaittu liqvorivuoto nenästä oli myös hammaslääkärin kirjaama. Nilsin hammaslääkärin tehtävänä oli korjata katkenneet leukaluut.
Ok. Voit olla oikeassa, en uskalla sanoa tähän mitään.

Korjataan kuitenkin taas tuo likvorvuoto, joka voi olla vaikka nenän eritettä. :D Tuota vuotoa ei olla siis tutkittu eikä sen koostumuksesta ole mitään tietoa. :D
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Aivoruhje on siis ehkä ollut. Mutta mitä se kertoo Gustafssonista, hänen toimintakyvystään, muistinmenetyksestään...
Kenenkään asiantuntijan lausunto ei liene kiistaton, koska ikinä ei varmastikaan löydy asiantuntijoita, jotka olisivat 100% saman mielisiä.

Se, että käräjäoikeudella meni pissit housuun sen suhteen ,että juttu oli liian vaikea pala ratkaistavaksi 40-vuoden jälkeen, on lähellä omaa mielipidettäni.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Loka
Alibin Kestotilaaja

Sariola kirjoitti: Erona Tenovuohon on vain, että Hirvensalon mielestä mahdollinen aivoruhje on ollut lievempi, kuin mitä Tenovuo olettaa. Kumpikin pitää aivoruhjetta mahdollisena, jopa todennäköisenä.
Mutta Sariola, kai ymmärrät sen, että mitä lievempi vamma, sitä lievemmät oireet? (noin niinkuin yleensä ottaen :D) Nythän täällä kerrotaan totena mm. sitä, että Gusse on ollut toimintakyvytön ja tajuton, kussut alleen jne. Mitään noistakaan ei olla testattu millään tavoin, eivätkä ne siten ole mitään faktoja. Jos tässä lähdetään sille linjalle, että kaikki mikä paperissa lukee, on totta, voidaan uskoa myös Gussen kootut vol 18.

Gusse ja tasapainoaisti:
"Jos mä katson sivulle, niin silloin mentiin"

Gusse ja vammat:
"Sitt oli täs silmäkulmassa ja sitt on tässä, ja sitt oli päässä ja sitt oli niskassa näitä puukonpistoja...olikse 10 reikää, puukoiskua päässä..plus se yhdestoista.. se iso ventti, mikä oli 5 senttiä näin ja 5 senttiä näin.."

Gusse ja tajuttomuus:
"No miten mä olen voinut olla sitten, sitä mä ihmettelen"

Gusse ja kuulustelu:
"Valmiina kuin partiopoika!"

Gusse ja muisti:
"Sitämäenmuista" , "ei tuu vaikka kuinka koputtais.."

Gusse ja taksireissu:
"Puukkoa alkoi tulla niin pirusti, kitalaki irtosi ja leuka meni poikki"
Sariola
Horatio Caine

Onhan selvästi ilmennyt, että NG:llä oli vääriä käsityksiä omista vammoistaan. Siitä häntä ei voi tuomita. Täällä on myös kirjoittajia, jotka uskovat, että muistiaukko on samaa kuin tajuttomuus. Sairaalaan iltapäivällä tuotaessa NG:llä oli ensiavun antaneen lääkärin arvion mukaan alentunut tajunnantaso, ei tajuttomuus. Ei hän enää sairaalassa ole ollut tajuton. Muistiaukkoa hänellä kyllä on voinut olla.

Käräjäoikeus oli kuitenkin sitä mieltä, että aikaisemmin NG on ollut tajuton, ja että hän on vammojen saamisestaan lähtien ollut kykenemätön viemään kenkiä piiloihinsa tai kuljettamaan piiloihin kadonneita tavaroita. Tämä vaikuttaa hyvältä arviolta, ja saattaa hyvinkin osua aivan oikeaan.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:
Kannattaa tarkoin huomioida, mitä Töölön sairaalan ylilääkäri, LKT, ortopedian ja traumatologian dosentti, Eero Hirvensalo on 30.6.2003 antamassaan lausunnossa todennut. Hän mm. pitää täysin mahdollisena, jopa todennäköisenä, että potilaalla on ollut kallonsisäinen aivovamma, mutta oireet eivät viittaa kovin merkittävään aivoruhjeeseen - mutta sitä lievempään aivoruhjeeseen on täydet mahdollisuudet. Hän ei suinkaan sulje sitä pois. Tässä sanatarkkaa lainausta hänen lausunnostaan:

...."Potilaan merkittävimmät vammat ovat sairauskertomusmerkintöjen perusteella aivotärähdys tai lievä aivoruhje, ..."

Erona Tenovuohon on vain, että Hirvensalon mielestä mahdollinen aivoruhje on ollut lievempi, kuin mitä Tenovuo olettaa. Kumpikin pitää jonkin tasoista aivoruhjetta mahdollisena, jopa todennäköisenä.

^^ Taas Sariola liikkuu termiviidakossa jossa on hyvä huomioida, että "jonkin tasoinen aivoruhje" tai lievä aivoruhje on juuri se aivotärähdys ( Commotio cerebri ). Ja asiantuntijalääkäreiden mukaan se todellakin on täysin mahdollinen ja jopa todennäköinen - > potilaalla jolla on tuonkaltaiset vammat kuin Gustafssonilla oli.

Niin - noista Gustafssonin omista kertomuksista vammoistaan - häntä ei todellakaan voi tuomita - vaikkakin ne hieman ihmetystä herättikin.

Kuinka hän pontevasti ja millmetrin tarkasti kuvaili omia vammojaan -> kohtuuttomasti liioitellen.

Myös tajuttomuudesta hän kertoi kummallisesti - " että oliks se nyt torstai kun heräsin .. ".

Kun Gustafssonille kerrottiin, hieman ihmettelevään sävyyn, että potilastietojen mukaan hän oli kävellyt jo muutaman päivän kuluttua - johon NG totesi välittömästi ettei kävellyt yksin vaan tuettuna.

Miten ihmeessä hän senkin muisti nyt niin tarkasti ? Olisi luullut, että tuohonkin olisi vastannut, että - " sitä mä en muista ".

Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti: ..........

^^ Taas Sariola liikkuu termiviidakossa jossa on hyvä huomioida, että "jonkin tasoinen aivoruhje" tai lievä aivoruhje on juuri se aivotärähdys ( Commotio cerebri ). Ja asiantuntijalääkäreiden mukaan se todellakin on täysin mahdollinen ja jopa todennäköinen - > potilaalla jolla on tuonkaltaiset vammat kuin Gustafssonilla oli. ............
Tuo awan mielipide ei pidä paikkaansa. Olen sen verran lukenut alan kirjoituksia, että näin voin todeta. Lisäksi tuosta voi päätellä, että tuon kirjoittaja ei suinkaan ole tämän alan asiantuntija niinkuin hän antaa ymmärtää. Edelleen voidaan päätellä, että henkilö ei ole ajattelussaan kovin looginen eikä edes aivan rehellinen. Siis lievä aivoruhje ei ole sama kuin aivotärähdys. Hirvensalon edeltäjä, siis se lääkäri, joka on 1960-luvulla hoitanut potilasta, on merkinnyt diagnoosiksi potilaan korttiin "aivoruhje". Hirvensalo ei sulje pois omassa lausunnossaan aivoruhjeen mahdollisuutta. Tämä on totuus.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^^Aivotärähdys = lievä aivoruhje = aivotärähdys :shock:

Sariola
Horatio Caine

ÖHMANIN KANTA. " ....... Öhman on perustanut kannanottonsa asiassa pitkälti aivoselkäydinnesteen verettömyyteen. Ns. Brillen hematooma kuvaa luotettavasti kyllä kallonpohjan murtumaa. On mahdollista, että Gustafssonilla on ollut aivovamma ja että Gustafsson on ollut vammat saatuaan tajuton ja liikuntakyvytön, mutta sellainen aivovamma, josta Gustafssonille olisi aiheutunut 3-5 vuorokauden pituinen muistiaukko ei ole ollut todennäköinen. Kysymykseen kuinka pitkä muistiaukko olisi voinut olla, Öhman ei ole ottanut kantaa. ........ "

Siis Öhman on ollut Espoon käräjäoikeudessa sitä mieltä, että on täysin mahdollista, että Gustafssonilla on ollut aivovamma. Tämä on fakta.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^^Aivan totta.

AIVOTÄRÄHDYS - Määritelmä :

Lievä aivovamma, patofysiologinen häiriö ilman aivokudosvauriota.

( lähde - Neurokirurgia, lääketieteellistä materiaalia -> Niemelä, Kangasniemi, Jääskeläinen, Hernesniemi)

Öhman muuten tuossa toteaa osuvasti -

"....mutta sellainen aivovamma, josta Gustafssonille olisi aiheutunut 3-5 vuorokauden pituinen muistiaukko ei ole ollut todennäköinen..."

Sariola
Horatio Caine

Seuraavassa on erään asiantuntevan tahon määrittelyt aivovammojen vaikeusasteista. Tekstistä käy hyvin ilmi, että NG:n tapauksessa ei liene kyse tuosta "hyvin lievästä vammasta" jota myös aivotärähdykseksi nimitetään. Selvästi kysymyksessä on vakavamman tasoinen aivovamma. Tenovuo taisi olettaa aivovamman keskivaikeaksi tässä tapauksessa. Asiantuntijat ovat erimielisiä tässä tapauksessa aivovamman vaikeusasteesta, mutta esim. Hirvensalo ja Öhman pitävät aivovamman olemassaoloa hyvin mahdollisena.

AIVOVAMMAN VAIKEUSASTEET
=========================

HYVIN LIEVÄSTÄ VAMMASTA puhutaan silloin, kun vammaan ei ole liittynyt tajunnan menetystä ja vamman aiheuttama muistikatko on kestänyt alle kymmenen minuuttia. Tällaiseen vammaan ei myöskään saa liittyä viiveellä tapahtuvaa tajunnan laskua tai poikkeavia löydöksiä aivojen kuvauksissa. Vamma ei myöskään ole saanut vaatia oireiston voimakkuuden takia seurantaa sairaalassa. Suuri osa tällaisen vamman saaneista ei koskaan edes hakeudu lääkärille. Tällaista vammaa voidaan nimittää myös aivotärähdykseksi, jonka määritelmään kuuluu, että toipuminen on täydellistä, sillä tämän asteisissa vammoissa pysyvien seurauksien riski on äärimmäisen pieni.

LIEVÄ AIVOVAMMA on jo astetta vakavampi tila, johon voi liittyä tajunnan menetyskin. Puolen tunnin kuluttua vammasta tajunta saa kuitenkin olla enintään vähän alentunut (potilas voi olla hieman unelias tai sekava) ja muistiaukko ei saa kestää yli vuorokautta. Aivokuvausten löydösten tulee tässäkin olla normaaleita, ja vamma ei saa olla edellyttänyt neurokirurgisia toimenpiteitä. Suurin osa lievän vamman saaneista toipuu ennalleen, yleensä muutamassa päivässä tai viikossa. Arviolta noin 15 %:lle jää kuitenkin pitkäaikaisia tai pysyviä oireita. Näiden todennäköisyys on tietysti suurin lievän vamman vakavimmissa muodoissa, eli niissä joissa tajunta on vielä puolen tunnin kuluttua hieman alentunut tai muistiaukko kestää useita tunteja.

KESKIVAIKEASSA AIVOVAMMASSA potilas on puolen tunnin kuluttua vammasta tajunnaltaan usein selvästi alentunut, mutta ei tajuton, tai hänen muistiaukkonsa kestää yli vuorokauden, mutta kuitenkin alle viikon. Vammaa pidetään vähintään keskivaikeana aina myös silloin, jos aivojen kuvauksissa on vamman aiheuttamia kallonsisäisiä muutoksia. Suurelle osalle keskivaikean vamman saaneista jää pysyviä oireita, mutta myös täysin oireettomaksi toipuminen on hyvinkin mahdollista.

VAIKEASSA AIVOVAMMASSA potilas on puolen tunnin kuluttua vammasta edelleen tajuton, tai hänen muistiaukkonsa kestää yli viikon. Samoin vammaa pidetään vaikeana, jos se on edellyttänyt neurokirurgista leikkausta. Vaikeasta vammasta jää lähes aina pysyviä oireita, mutta oireettomaksi toipuminenkin on joskus mahdollista. Jos potilas on yli viikon tajuttomana tai hänen muistiaukkonsa kestää yli kuukauden, vammaa pidetään erittäin vaikeana. Tämän asteisesta vammasta oireettomaksi ei käytännössä toivu kukaan, ja pieni osa saattaa jäädä pysyvästi tajuttomaksi.
_____
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja _____ »

_____ kirjoitti:Jos kuvitellaan tilanne...
Loka kirjoitti:Ensinnäkin, Gusseahan ei pistelty neuloilla eikä tajuttomuutta mitenkään testattu.
Tämä ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys sua kohtaan Loka-armaani, vaan otin tuon vain esimerkiksi hessulogiikan leviämisestä. Esitin siis kuvitelman mahdollisesti tapahtuneesta asiasta, jonka kumosit naisellisen näpäkästi lausahduksella, jonka oletat oleva faktaa, eikö totta? Onko se faktaa? Vai onko kyseessä hessumainen lähestyminen tilanteeseen: ”ei ole mitään mainintaa missään, joten sitä ei tapahtunut?” En paljon tiedä, mutta sen kuitenkin että tajutonta potilasta hoidetaan eri lailla kuin tajuissaan olevaa, joten minä olettaisin että asiasta jotenkin yritettäisiin päästä selville. Kun joku kuitenkin haluaa nussia pilkkua, niin tarkennetaan hoitamisen tarkoittavan vaikka kohtelemista tuossa lauseessa, niin ei tarvi tarttua siihen. No, asia on sinänsä tapaukseen kuulumaton koska mitään Nissen tajuttomuutta ei ole edes ollut vaan kyseessä alentunut tajunnantaso, mikä on tietenkin eri asia. Tuollainen yksittäiseen sanaan tarttuminen oli aika typerää sinulta, hyihyi! Olet siis omaksunut muutakin palstan keskustelutyylistä jättäen omat aivosi taka-alalle, mihin olen kai ehkä vähän pettynyt, koska tänne tullessasi hehkuit tuoreutta myös sisäisesti. Eeh… totaaa… en siis kohta rakasta sua enää, jos et palaudu omaksi itseksesi. Ehkä.
Loka kirjoitti:Nythän täällä kerrotaan totena mm. sitä, että Gusse on ollut toimintakyvytön ja tajuton, kussut alleen jne. Mitään noistakaan ei olla testattu millään tavoin, eivätkä ne siten ole mitään faktoja.
Niin, onko Gusse kussut alleen sairaalassa ollessaan? Eikö syyttäjän puolesta olisi ollut varsin hyödyllistä saada esiin aikalaishoitajilta se tieto, että ”normaalisti kai se kusella kävi ja tupakilla?” Aivan, miksi ei saatu? Sehän olisi luonut heti erilaisen näkemyksen ”uhrista”. Allekusemisen on tuonut julkisuuteen käsittääkseni Gusse itse, eikä sitä ole kumottu mitenkään missään muilla perusteilla kuin ”no vittu ei ollut kussut” tai ”mitä sitten vaikka olisikin kussut”, mikä taas todistaa jotain ihan muuta. No, tämänkin aiheen saa kiertämään kehää taas viikoiksi, joten ei viitsi alkaa naputtelemaan asiasta enempää, koska mitään uutta tähän tuskin on kenelläkään annettavaa ja on ainoastaan näkemyseroja joista ei sen valmiimpaa saa aikaan.

Ylipäänsä nämä kaikki keskustelut pyörivät tällähetkellä yksittäisten sanojen ja termien ympärillä siinä määrin, etten ihmettele miten täältä kohta viimeisetkin viisaat kaikkoaa. Faktojen ja ”faktojen” määrittelyt tehdään nussimalla pilkkua, eikä sisäistäen mitä tieteellisessä keskustelussa on oleellista väitteen esittäjän ja vastaanottajan kannalta. Ihan vitun raskasta luettavaa kun juuri kukaan aktiiveista saati moderaattoreista ei viitsi puuttua tyhjänpäiväisyyksiin. Mikäli arvioin tämän kirjoituksen vaikutuksia palstan antiin, niin todennäköisesti kohta joku angstinen raivopääteini naama punoittaen ja savu korvista nousten haluaa päästä sanomaan, kuinka vääristelyä tulee ihan yhtä paljon tai enemmänkin Gustafssonin puolustajien puolesta, minä en itsekään ole kovin tasokas kirjoittaja ja että olen vielä muutenkin ylimielinen kusipää, niin voin lohdutukseksi tälle kertoa jo näin etukäteen, että ”kyllä, näin on ja se on valitettavaa”. Helpotan siis myös heidän hommaa, koska pakkohan tämäkin asia olisi saada käännettyä ihmisten väliseksi kinaksi asioiden sijaan.
Loka kirjoitti:Jos tässä lähdetään sille linjalle, että kaikki mikä paperissa lukee, on totta, voidaan uskoa myös Gussen kootut vol 18.
Näpsäytän vielä loppukevennykseksi, että kuka ja missä on päättänyt mitkä Gussen tarinoista tulee ottaa todesta ja mille niistä pitää naureskella niiden epätäsmällisyyksien vuoksi? Eikö olisi helpompi että naureskelisi kerralla kaikille sen jutuille, kuin että pitäisi osaa niistä edes paikkaansapitävinä? Jahas, lähtiskö kahville… joo.
Lukittu