Mies surmasi terveydenhoitajan ja itsensä - Lappeenranta 29.11.2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Charity
Armas Tammelin

Re: Mies ja nainen löytyivät kuolleena, Lappeenranta 29.11.2012

Viesti Kirjoittaja Charity »

Vesibongi videollakin ja sitä rataa.. En tiedä kyseisestä hemmosta henk. koht. mitään, mutta siellä videoilla näkyi muutamia yläasteajoilta tuttuja kasvoja ja tiedän, että ne kaverit ei pelkkää keskaria lipittele..
observer
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja observer »

Siis kyllähän tästä väitetystä "epäillystä" internetin perusteella sekakäyttäjän profiili välittyy, mutta en lähtisi silti suoraan sillä hakemaan selitystä tai perustelua tapahtuneelle. Siitä voi vaan päätellä, että kaikki ei ollut ehkä niin hyvin, kuin naapurista katsottuna näytti..
Charity
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Charity »

Joo, siinä oot oikeassa kyllä, ettei voi mennä vakuuttamaan syyn löytyvän tuosta. Mutta arvelisin näitten tietojen valossa.
Zultor_Horrens
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Zultor_Horrens »

Toni Rommikola erusti nuorisoa turmelevia rappio aatteita. Lienneekö ollut muutakain kuin kukkaa käytössä...

http://www.youtube.com/watch?v=LAxnGqW7Zxs

sinun pää Pirun.. Pirun pää kalan.. laaman pää minun..

Zulthorin koura tarttuu kirveeseen, naama vääntyy irveeseen...
Ja hän sanoi näin: "Kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun".
NeitiEtsivä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja NeitiEtsivä »

Siis mistä te niitä kuvia kaivatte? Google ei ainakaan mulle antanut kuin pari jotain kaljapullokuvaa. Toki minä en tiedä tyypin oikeaa nimeä niin jos sillä tulee enemmän kuvia ja ehkä se fb-profiilikin.
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Oikeastikko kannabista käyttämällä voi saada psykoosin? Vai onkohan jotain urbaanialegendaa. Itse en ole kyseistä ainetta koskaan kokeillut, enkä muutenkaan mitään buranaa vahvempaa. Mutta todella vaikea pelkän uskoa pelkän kannabiksen aiheuttavan tällaista. Kyllä taustalla täytyy olla jotakin ihan muutakin.
Insane Poetry
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Insane Poetry »

Näinhän nuo jotkut väittävät, mutta kannabis kuten alkoholikin on noissa tapauksissa vaan se laukaiseva tekijä eli siellä päässä on jotain muutakin ongelmaa taustalla.

Itse olen poltellut paljon viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, mutta psykoosista ei ole tietoakaan. En myöskään ole yhteiskunnan ulkopuolella tai muuta sellaista. Enemmän sekaisin pääsee ihan helposti viinan avulla.
Fall of Babylon
murjaani
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Se, että huumeet altistavat psykoosille erityisesti jos käyttäjä on nuori on yhtä uusi ja mullistava tieto kuin se, että heteroseksissä ilman kumia voi laittaa alulle uuden elämän.

Henkirikosten ja päihteiden välinen yhteys on karkealla tasolla selvä. Siis ne, ketkä tupakoivat, ryyppäävät, pössyttelevät ja piikittävät ovat yliedustettuina sekä uhreina että tekijöinä. Itselläni ei kyllä ole sattunut silmiin tarkkoja, päihdelajikohtaisia tilastoja. Koetin jotain kaivaa, mutta maksutta en omalta koneelta päässyt tilastoihin. Täytyy kokeilla yliopiston koneella, pari lupaavaa voisi aueta sieltä käsin.

Muutama yleinen kommentti löytyi, ei välttämättä ainakaan pelkkiin henkirikoksiin liittyviä. Korostan, että minulla ei ole tietoa onko Lappeenrannan tekijä käyttänyt amfetamiinia tai kannabista.

"Huumepsykooseista yleisimpiä ovat amfetamiinipsykoosit, joihin liittyy usein paranoidisuutta ja myös väkivaltaisuutta." (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=seh00066)

”Me tunnemme edelleen aika vähän niitä asioita, jotka saavat psykoosin puhkeamaan juuri tietyllä hetkellä ja tietyllä henkilöllä." (http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... ainen-uhri)

"Amfetamiinin ja psykoosin yhteys on ollut jo pitkään tunnettu ja syykin tiedossa.

- Amfetamiini vaikuttaa keskushermostossa juuri niihin samoihin välittäjäaineisiin, joiden toiminta muuttuu myös psykoosissa, Lehtinen kertoo.

Amfetamiinin lisäksi vantaalaisäidin veressä on myös kannabista. Kannabiksen ja psykoosin yhteys ei ole viivasuora, mutta se on olemassa; päinvastoin kuin pitkään on luultu.

- Kannabis on osoittautumassa vaarallisemmaksi kuin alunperin ajateltiin. Se on aine, johon ei käytön yhteydessä välittömästi liity psykoottisuutta. Nykytutkimus kuitenkin osoittaa, että kannabis lisää psykoosin riskiä.

Aina ei ole helppo sanoa, onko psykoosi psyykkisen sairauden vai huumeiden aiheuttamaa. Ihmiset joilla on mielenterveysongelmia, käyttävät muita enemmän päihteitä ja päihteet taas puolestaan aiheuttavat mielenterveysongelmia. Tämä vyyhti on niin kiinteä, että lääkärit ja tutkijatkaan eivät tiedä, kumpi on muna, kumpi kana. Esimerkiksi kannabiksen aiheuttama psykoosi muistuttaa paljon skitsofreniaan liittyvää psykoosia. Amfetamiinipsykoosille on tyypillistä, että se raukeaa parissa päivässä." (http://yle.fi/vintti/yle.fi/poliisitv/r ... i_huumepsy)

Piispa valottaa huumeiden ja kuolemien välistä yhteyttä aika monelta kantilta, mutta nimenomaan tapauksissa joissa kuolleella on ollut huumetta elimistössä. Tämä tutkimus voisi siis vastat lappeenrantalaisen itsemurhaan, ei niinkään selittäne sitä hoitajan surmaamista: http://www.stakes.fi/yp/2011/2/piispa.pdf
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Iltalehdessä lukee, ettei mies ollut päihtynyt, ei alkoholia eikä huumeita. Uhri ja tekijä olivat myös vieraita toisilleen. Kävi nimittäin pienen hetken jo mielessä että jos kuitenkin tuntevat toisensa jostakin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012113 ... 6_uu.shtml
murjaani
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Elli: siinä versiossa, jonka minä luin, kerrottiin päihdeasian varmistuvan ruumiinavauksessa. Onko näitä tietoja jo tullut?
Turvis
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Turvis »

Se, että tällä hetkellä ei huumeiden käytöstä ole viitteitä perustuvat jonkinlaiseen pikatestiin ja varmaan avovaimon kertomukseen. Esim. piri ei välttämättä enää näy näissä pikaseuloissa pari päivää käytön jälkeen, mutta olotilat voi olla juurikin sekopäisimmät juuri niissä laskuissa.

Samoin epäilen, että avovaimo, jos tietää miehensä jotain käyttäneen, ei varmaankaan kerro siitä ensimmäisissä kuulusteiluissa poliisille, onhan hän jo varmaan tottunut salailemaan sitä. Jos siis tietää.

Ylläoleva on pelkkää spekulaatiota, enhän minä tiedä. Mutta yhtä vähän tietää iltalehti ja varmistus tulee sitten ruumiinavauksessa, johon kotva menee.
Kaizer Sose
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Kaizer Sose »

Tuolla vähän naamakirjaa selaillessani olen pannut merkille että eivät hänen tuttunsakaan tiedä mistä syystä
kaverilla on pää flibannut.
Tuokaa minulle Alfredo Carcian pää ja hillosipuleita niin ette näe enää koskaan nälkää.
Kaizer Sose
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Kaizer Sose »

Motiivihan tässä nyt olisi mielenkiintoisinta tietää ja poliisi todnäk sen jo tietää koska varmasti avovaimoa kuulustellut. Eri asia koska julkaisevat syyn ja jos julkaisevat laisin.
Tuokaa minulle Alfredo Carcian pää ja hillosipuleita niin ette näe enää koskaan nälkää.
rahima
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja rahima »

Katsoin googlettamalla tietoja tästä "Rommikolasta". Ei taida olla oikea sukunimi. Tuli vaikutelma, että niissä piireissä on huumeita käytetty.

On jo nykyajan tautiluokituksessa mainittu nämä huumepsykoosit ja huumeiden käyttö on laukaiseva tekijä esim. schizophrenian puhkeamiselle. Nämä on jo tiedettyjä faktoja. Näitä alan ammattilaiset näkevät lähes viikoittain omassa työssään.

Alunperin henkilö, joka alkaa käyttämään huumeita, ei ole ihan "normaali". Taustalla on useinmiten persoonallisuushäiriö tai psykoosin ennakoivia oireita, joita sitten on alettu huumeilla hoitamaan. Kun realitettitestaus on puutteellinen, niin hoitokeinot ovat väärään osuneita.

Huumeita käyttävät useimmiten ilmoittavat, että aineita ei ole käytetty. Useimmiten sanonta kuuluu: "Joskus olen kokeillut, mutta en viime vuosina." Eikä ne testitulokset ole heti tiedossa.Eikä negatiivinen tulos tarkoita paljoakaan. Jos on huumeiden käyttäjä niin siinä vaiheessa, kun ainetta ei ole vähään aikaan saanu,t niin vitutus on pahimmillaan. Kun terkkari vielä antaa ohjeistuksiaan, kun lapsi on mahdollisesti huutanut, niin pinna on lopullisesti katkennut.
Köster
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Köster »

murjaani kirjoitti:Elli: siinä versiossa, jonka minä luin, kerrottiin päihdeasian varmistuvan ruumiinavauksessa. Onko näitä tietoja jo tullut?
Käypä googlettamalla tolla Rommikolalla, niin ei tarvitse mitään päihdetuloksia odotella.
Oletko muuten itse koskaan ottanut mitään? Ihan sama vaikka nyt olisi nolla, niin jätkällä on sellainen päihdehistoria, että pistänyt astalot heilumaan ihan vaikka kaman tai juomien puutteessa. Jos olisi ollut kamoissa tai normioloissaan (kännissä?), olisi varmaan vaan silitellyt hoitsun päätä ja hymyillyt.
“Luoti kummankin kohtaa, ja paikalle jää vain kaiken turhuus ilmaan väreilemään, vain kaiken turhuus tuon voi ymmärtää” – eput -
Vastaa Viestiin