Hoitsu vaihtoi saattohoidossa olevan lapsen morfiinin veteen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Tackleberry
Adrian Monk

Re: Hoitsu vaihtoi saattohoidossa olevan lapsen morfiinin ve

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

Tuo teksti on tässä tapauksessa irrelevantti. Siinä puhutaan työnantajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.
MohammedMohammed
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja MohammedMohammed »

Tackleberry kirjoitti:Ei se ole välttämättä mikään lääkäri, jonka vastuulla tuon ilmoituksen tekeminen on ollut.
On se. Lääkäri on hoitajaa ylempi toimihenkilö ja lääkärillä on ilmoitusvelvollisuus Valviralle, jos käy ilmi, että hoitajat varastavat huumeiksi luokiteltuja lääkkeitä työpaikaltaan, ovat huumausaineidenkäyttäjiä ja varkaita. Se nimenomaan on lääkärin velvollisuus, etteivät tällaiset hoitajat jatka työssään.
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg
Tackleberry
Adrian Monk

MohammedMohammed kirjoitti:
Tackleberry kirjoitti:Ei se ole välttämättä mikään lääkäri, jonka vastuulla tuon ilmoituksen tekeminen on ollut.
On se. Lääkäri on hoitajaa ylempi toimihenkilö ja lääkärillä on ilmoitusvelvollisuus Valviralle, jos käy ilmi, että hoitajat varastavat huumeiksi luokiteltuja lääkkeitä työpaikaltaan, ovat huumausaineidenkäyttäjiä ja varkaita. Se nimenomaan on lääkärin velvollisuus, etteivät tällaiset hoitajat jatka työssään.
Jos niin sanot. :roll:
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Puhut vastuusta. Valista meitä, ah neito Suuri;
Tackleberry kirjoitti:Tuo teksti on tässä tapauksessa irrelevantti. Siinä puhutaan työnantajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.
Vittu mikä viisastelija. Varsinainen Pihtaaja(itse kirja oli hyvå).
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

MohammedMohammed kirjoitti:
Missä laissa ja pykälässä tämä velvollisuus on säädetty?

Olen kyllä sitä mieltä, että sellainen pitäisi olla, mutta onko sitä?
WinstonSmith
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja WinstonSmith »

http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/h ... llisuuksia

Valviran sivuilta löytyy pitkä liuta lääkärin ilmoitusvelvollisuuksia, mutta äkkiseltään en ainakaan löytänyt ohjeistusta, että miten toimitaan, jos sairaanhoitaja päättää laittaa potilaan rojut ränniin. No, jos ei oma moraalitaju ilmoittele itsestään, niin ainahan sitä voi palauttaa mieleen vaikkapa lääkärinvalan ja miettiä, että miten tämä hoitajan toiminta vähentää potilaan kärsimystä / edistää terveyttä.
Lily O.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Lily O. »

Yleensä asiasta tekee ilmoituksen Valviraan työantaja, ja se ei ole osaston lääkäri.

Yleensä joku toinen hoitaja alkaa epäilemään väärinkäytöstä joko lääkehävikin tai käytöksen perusteella.
Tilannetta seurataan ja asiasta tehdään ilmoitus esimiehelle. Ja esimerkiksi lääkäri ei ole minun esimies, vaikka titteli onkin kovempi.

Minun esimieheni ei ole edes osaston sairanhoitaja, vaan lähin esimieheni on palveluvastaava, joka vie asian eteenpäin.
Tackleberry
Adrian Monk

Lily O. kirjoitti:Yleensä asiasta tekee ilmoituksen Valviraan työantaja, ja se ei ole osaston lääkäri.

Yleensä joku toinen hoitaja alkaa epäilemään väärinkäytöstä joko lääkehävikin tai käytöksen perusteella.
Tilannetta seurataan ja asiasta tehdään ilmoitus esimiehelle. Ja esimerkiksi lääkäri ei ole minun esimies, vaikka titteli onkin kovempi.

Minun esimieheni ei ole edes osaston sairanhoitaja, vaan lähin esimieheni on palveluvastaava, joka vie asian eteenpäin.
Nimenomaan. Ei ne peruslääkärit siellä kulje miettimässä hoitajien työsuhteita. Puhdasta hallintohenkilökuntaakin alalla on aika paljon.
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher

Ja nimenomaan tämä on se selvitettävä asia. Kenen tehtäviin ilmoittaminen olisi kuulunut, miksi sitä ei ole tehty ja onko asiassa tapahtunut rikos.

Ja jatkoselvityksenä tietysti se, miten tulevaisuudessa varmistetaan, että näin ei käy uudestaan.
Tackleberry
Adrian Monk

Tuomion Pasuuna kirjoitti:Ja nimenomaan tämä on se selvitettävä asia. Kenen tehtäviin ilmoittaminen olisi kuulunut, miksi sitä ei ole tehty ja onko asiassa tapahtunut rikos.

Ja jatkoselvityksenä tietysti se, miten tulevaisuudessa varmistetaan, että näin ei käy uudestaan.
Jos veikata pitäisi, niin sanoisin että käräjäoikeuden olisi pitänyt asiasta ilmoittaa samalla kun tuomion antoi. Mutta joku muu voi selvittää tarkemmin, jos jaksaa.
Paikalla
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Ilmoitusvelvollisuutta ei ole, mutta ilmoitusoikeus potilaan hoitoa vaarantavasta toiminnasta on jokaisella terveydenhuollon ammattilaisella. Niin käsittämättömältä kuin asia kuulostaakin, sitä ilmoitusvelvollisuutta ei ole edes oikeudella.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher

Tässä olisi varmaan lakimuutoksen paikka. Maalaisjärjellä kuvittelisi, että totta kai tuollaisesta olisi velvollisuus ilmoittaa.
Tackleberry
Adrian Monk

No Googletin nyt itse kuitenkin ja niinhän se oli kuin arvelinkin.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ei voinut puuttua yöhoitajan työskentelyyn hoitajan ollessa epäiltynä raiskauksesta, sillä Valvira sai tiedon tapauksesta vasta käräjäoikeuden antaman tuomion jälkeen.

Henrikssonin mukaan työnantajilla ei ole laissa säädettyä ilmoitusvelvollisuutta Valviralle. Ainoastaan tuomioistuimilla on ilmoitusvelvollisuus Valviralle rangaistuksista, jotka on langetettu ammattitoiminnassa tapahtuneista rikoksista.

Sen sijaan työnantajilla on ilmoitusoikeus, jota he voivat käyttää mikäli katsovat tarpeellisiksi.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016110622576103_uu.shtml
Paikalla
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Eipä tunnu oikeudetkaan ilmoittavan aina noista tuomioista, enkä kyllä löytänyt mitään pykälääkään jonka perusteella oikeuden pitäisi ilmoittaa. Valtion virkamiestä tai kunnallista viranhaltijaa koskevista tuomioista tuomioistuimen on kyllä ilmoitettava työnantajalle, mutta kovin usein tuokin jää lievemmissä tuomioissa tekemättä.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Dope Boy
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

AutumnForever kirjoitti:Hyi helvetti!

Minä olen hoitaja, jolta otettu luvat pois. Sen takia kun olin opiaattiriippuvainen ja hain apua ongelmaan. Lääkäri teki ilmoituksen Valviralle. Töissä en ollut käynyt vuoteen ja siellä ei ollut siis ongelmia ollutkaan. Miksi tuo kyseinen hoitaja on saanut jatkaa? Vaikka jäänyt kiinni aiemmin ja ongelmia ollut lääkkeiden kanssa? Minä ymmärrän että itellä otettiin luvat pois ja se oli oikein. Jos olisin ollut töissä, olisin ollut riski. Että kyllä niitä lupia otetaan pois. Miksi ei tässä?
Oletko nyt kun olet saanut itsesi kuntoon palannut hoitsualalle? Vai voiko korvaushoidossa oleva päästä edes? Olisi mukava tietää mikä käytäntö nykyisin hoitoalalla on asian suhteen...
"If you aim for a king, you better not miss"
Vastaa Viestiin