Suomalaisten nuorten tietämys historiasta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

älä viitsi erotella noita lauseita omista yhteyksistään...mussuttamisen voit lopettaa itse ja sitten kun sulla on jotain järkevää sanottavaa niin kerro sitten. tämä olkoon viimeinen kommenttini tässä ketjussa ja marsalkka saa tästä lähtien täyden ignoorauksen tältä taholta...kiitos.
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Kannattaakin luikkia pois kuin narri, jos ei pysty väitteitään perustelemaan.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Kysehän ei ole siitä, etteikö uskottava lähde kelpaisi faktaksi väitteiden tueksi. MOT on vain osoittanut vähän... noh, arveluttavaa journalistista menettelyä. Ja vähintäänkin arveluttavia näkemyksiä.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Jokaisen peruskoulunsa päättäneen kuuluisi tietää Suomen historia viimeisen sadan vuoden takaa, se kuuluu opetusohjelmaan. Se, ettei sitä tunne, kertoo kiinnostuksen puutteesta jolloin Elastinen ja roikkuvat housut menevät etusijalle. Valintojahan nuo. Poliittinen historia tuskin kiinnostaa ketään alle kaksikymppistä. Paitsi Lecteriä on kiinnostanut jo 5 -vuotiaana, kun liittyi demareihin ja kantoi Väinö Tanner -banderollia kotikylänsä raitilla muiden lasten potkiessa palloa kentällä. :lol:
Tirskis
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Mielestäni Suomessa aivan liikkaa puhutaan historiasta, ja vatvotaan sodasta lopputomiin. Lähes jokainen vanha suomalainen elokuva kertoo sodasta, jokainen historia-ohjema, aina. Pitää katsoa, mitä on nyt, eikä aina muistella menneet. Mua enemmään kiinnostaa, minkänläinen oli Suomessa elämä esim. 60-80 luvulla, kuinka elivät tavalliset ihmiset, opiskelijat..
Niin, ja tietysti kiinnostaa oikeuslääketieteelliset tutkimukset Suomessa siine aikana- siitä ei puhuta olenkaan, aina vain talvisota, talvisota.
En minä tiedä Suomen historiasta paljon, vaikka olen kouluja käynnyt, mutta Suomessa vasta yliopisto, lukiossa olin Tshekinmaassa- siellä ei puhuta sodasta paljon mitään, täällä aina.
Mistä se voi johtua? Kun olisi joskus Suomen tv:ssa joku dokumentti niiden päälliköiden ruuminavauksista- se olisi kiinnostavaa, ei koko ajan sota ja politiikkaa.
Vaikka en ole enää hyvin nuori, silti mua ei polittinen historia kiinnosta, siksi ymmärrän hyvin, että nuoret eivät olleet kiinnostuneet.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Loka kirjoitti:Poliittinen historia tuskin kiinnostaa ketään alle kaksikymppistä. Paitsi Lecteriä on kiinnostanut jo 5 -vuotiaana, kun liittyi demareihin ja kantoi Väinö Tanner -banderollia kotikylänsä raitilla muiden lasten potkiessa palloa kentällä. :lol:
Koen tuon yksilöidyn väitteen kunnianloukkauksena... :shock: Asianajajani ottaa Teihin yhteyttä kunhan lääkärini saa selvitettyä ensihoidon kulut ja masennuslääkkeiden kustannukset. Sydämestä ottaa yhä. Tuon väitteen johdosta olen myös tyystin menettänyt hilpeyteni.

Ehdotan Lokalle Bannonian reissua profiloinnista.

Siinä kyltissäni muutes luki, jotta Jenkit pois Amerikasta ja Intia intiaaneille.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Tirskis kirjoitti:Mielestäni Suomessa aivan liikkaa puhutaan historiasta, ja vatvotaan sodasta lopputomiin. Lähes jokainen vanha suomalainen elokuva kertoo sodasta, jokainen historia-ohjema, aina. Pitää katsoa, mitä on nyt, eikä aina muistella menneet. Mua enemmään kiinnostaa, minkänläinen oli Suomessa elämä esim. 60-80 luvulla, kuinka elivät tavalliset ihmiset, opiskelijat..
Kai ymmärrät, ettei mitään aikakautta voi erottaa historiastaan? 60-80-lukujen elämäntyyli ja tavat juontavat historiasta, muun muassa sodista. Ellet ymmärrä sitä, mitä sodat ovat aikanaan merkinneet suomalaisille ja mitä ne merkitsevät nyt, jää sinulta suuri osa suomalaisuudesta kokonaan pimentoon.

Jokainen suomalainen elokuva ei kyllä kerro sodasta, en tajua mistä sellaista olet keksinyt. Jos olet sattunut itsenäisyyspäivänä television eteen, se on eri asia.
Tirskis kirjoitti: Niin, ja tietysti kiinnostaa oikeuslääketieteelliset tutkimukset Suomessa siine aikana- siitä ei puhuta olenkaan, aina vain talvisota, talvisota.
Kummallinen kannanotto. Minä voin sanoa, että minua kiinnostavat koirat ja sitten ihmetellä, kuinka kummassa koirien elämästä 60-80-luvuilla ei puhuta ollenkaan. Vastaus taitaa olla ilmiselvä - se ei kiinnosta kovin montaa muuta, eikä sillä ole juuri merkitystäkään.

Erityisen kyseenalaista on se, että ulkomaalaisena, siis täysin ulkopuolisena arvostelet sitä, kuinka suomalaiset kokevat sodan. Jos sinulla ei ole minkäännäköistä veri- tai kokemussidettä Suomen sotiin, on ihan ymmärrettävää etteivät ne sinua kiinnosta. Ei minuakaan kiinnosta esimerkiksi Ranskan sotahistoria. Mutta en minä kuitenkaan mene kyseenalaistamaan ranskalaisten kiinnostusta omaan historiaansa. Se, että suomalaisia nuoria ei kiinnosta opiskella omaa historiaansa, johtuu aivan samasta syystä kuin se ettei se sinua kiinnosta; heillä ei ole siihen enää mitään kosketusta.

Minä jaksan katsoa vaikka loputtomiin elokuvia ja dokumentteja Suomen sodista siksi, että niissä on taistellut henkilöitä, joille olen sukua suoraan alenevassa polvessa. Minusta kiinnostukseni on ihan ymmärrettävää, eikä kerro mistään kansallisesta pakkomielteestä. Kyllä sinuakin kiinnostaisi, jos sukulaisesi olisivat olleet osallisia.

Se, miten Tsekeissä suhtaudutaan heidän omiin sotiinsa, ei tietenkään ole suoraan rinnastettavissa mihinkään muuhun maahan. Jokainen maa on sotinut omat sotansa, jotka ovat olleet ainutlaatuiset olosuhteisiin nähden.

Suomeen hyökättiin Neuvostoliiton toimesta ja Suomi pystyi puolustamaan itseään siten, että itsenäisyys säilyi. Mielestäni tuo on edelleen uskomaton suoritus, kun seuraa nyt esimerkiksi sitä, kuinka pienet naapurivaltiot taistelevat omasta itsemääräämisoikeudestaan nykyisen Venäjän kanssa - lähes poikkeuksetta turhaan.

Mutta missään tilanteessa en ulkomaalaisen asemassa lähtisi vähättelemään toisen kansan kokemuksia. Se on typerää ja hyvin ajattelematonta.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Anteeksi, olette oikeassa. Mua enemmään kiinnostaa sota-aikaa keski Euroopassa, -Tshekinmaassa, Saksaassa, Puolassa.. Mutta ymmärrän, että suomalaisille on tärkeä tää sotahistoriaa, itsenäysyys. Minäkin olin jonkun verran siitä lukenut, mutta totta on että talvisota ei sanonut mulle paljon mitään, olin jopa arvostellut presidentti Rytin päätöstä tehdä sopimusta Hitlerin kanssa. Näin ei pitänyt tehdä, koska silloin oli jo tiedossa, minkänläisiin massamurhiin oli natsi Saksa syylistynyt, mitä tekivät koko keski Euroopassa, ja että oli väärä tehdä siittä. Mutta oli, mitä oli.
Kyllä, mä kunnioitan veteraanit, Lottat....mutta vaan ihmettelen, että niin moni vanha elokuva Suomessa käsittelee sodan, tai vuoden 1918- että ne ovat niin isänmaalliset.
Vain eilen kun tämä kirjoitin, oli tv:ssä taas joku vanha elokuva Mannerheimistä. Mutta nuorten pitäisi tietää, milloin Suomi oli itsenäystynyt- se on totta!
Itse asun Pohjois Suomessa, ja joskus ihmettelen tää suomalaisten "ryssä-fobiaa"". Jokaisen valkoihoisen maahanmuuttajan ensiksi luulevat "ryssäksi", mua luulevat ruotsalaisesksi- murten takia- he erottelevat ihmisiä syntyperän takia ja helposti tuomitsevat. Se on väärä. Tärkeä on, minkänläinen on ihminen, ei mistä maasta on tullut. Monelle suomalaiselle on edelleen tärkeä- vain mistä on tullut, ja jo pienet lapset tiedävät mikä on "ryssä"- sodan jälkeen on kuitenkin jo yli 60 vuotta, että olisi parasta unohtaa sen vanhan vihan, ja olla avarakatseisempi, kun esim. norjalaiset tai islantilaiset. Islantilaiset kohtelevat kaikki samalla tavalla, eikä ole tärkeä, mistä maasta on tullut.
Tuo suomalaisten pitkä viha venäjäläistä, ruotsalaista kohtaan on historiasta, ja juuri niistä sotaelokuvista, missä aina kuulee "ryssistä".
Eli noin, ja anteeksi, en halua loukkata ketään..
Vastaa Viestiin