Telttamysteeri?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Ei tästä sen ihmeemmin näe, mutta laitetaan.
papillon
Perry Mason

matkaaja kirjoitti:
Oulunmies kirjoitti:olen juu, siis se selvännäkijä näes. Eikös se ollut Ranskasta?
Puhuiko selvänäkijä siis punaisesta urheilu-autosta. Missä olisi sellainen teksti että voisi katsoa?
Tämän olen Croissetista joskus jostain tallentanut, alkuperäistä lehteä en yrityksistä huolimatta ole saanut kynsiini. Vielä.

Mutta eiköhän tämä paikkansa pidä, elehteen siis verrattuna, joltain palstalta tämä on napattu:

apu 17/1964

Tanssipaikka, Kallio, erehdysAluksi Gerard Croiset selitti lyhyesti, mitä hän oli tapauksesta nähnyt.
Sitten hän näytti Helsingin rautatieaseman suuntaan ja kysyi:-

Onko tuolla tanssipaikka, jota ympäröi kuisti. Näen leveän kadun, puita, aidan ja taloja.Sitten Croiset piirsi näkemänsä (Piirros 2).

Tämä paikka näytteli keskeistä osaa tapahtumissa; murhaan syyllistyneet olivat siellä usein ja siellä Gerard Croiset näki myös tapaukset hyvin tuntevan n. 54-vuotiaan, pienehkön, harmaahiuksisen miehen.

Tämä mies on ilmeisesti liikemies, suhteellisen leveäharteinen, vilkkaasti elehtivä ja hieman hyppelehtien kulkeva.

Yksi murhaajista

Murhaan syylliseksi Croiset näki nyt n. 24-vuotiaan, n. 176 cm pitkän nuorukaisen, jonka hiukset ovat kastanjanruskeat. Nuorukainen omisti silloin - kohta neljä vuotta sitten - punaisen, mahdollisesti vuoden 1954 mallia olevan urheiluauton, jonka perässä oli kolarin jälkiä; kömpelösti punaisella maalilla peitettyjä.

Gerard Croiset näytti Kallion suuntaan, piirsi rakennuksia ja sanoi murhaajan liikkuneen paljon siellä. Myöhemmin paikka saatettiin todeta Kallion kirkon välittömäksi ympäristöksi. Croiset totesi Kallion seurakunnan omistaman talon juuri siksi, missä murhaaja oli usein ollut, mahdollisesti hän oli kuulunut johonkin talossa toimivista kerhoista.
Varsin usein Croisetin sormi pysähtyi kartalla myös Pakilan tienoille ja hän haki korkeaa, lähellä rautatieylikäytävää olevaa rakennusta.

Murhat aiheutuivat kahden nuorisoryhmän äärimmilleen kiristyneestä kilpailusta.Surmansa saaneet olivat aivan sivullisia.

Murhapaikalla

Vierailimme murhapaikalla. Matkalla sinne voimistuivat Croisetin kuvat murhaajasta. Käännyttäessä Bodom-järvelle johtavalle tielle näki Croiset, että murhaaja oli usein liikkunut siellä.
Hän näki murhaajan virvoitusjuomia kuljettavassa autossa
autossa, joka oli mahdollisesti kangaskattoinen.Auton ikkuna aukesi saranoilla. Kysymyksessä saattoi olla myös esimerkiksi nosturi tai katettu traktori.

- Tuolla oli murhaajien auto piilossa pensaikossa. He kävivät täällä illalla jo n. klo 22.00 ja palasivat myöhemmin.

Matkaan osallistui mahdollisesti kolme henkilöä, joista yksi - ilmeisesti nainen - jäi autoon.

Teon suorittajat marssivat peräkkäin polkua murhapaikalle, ensimmäisenä nuorukainen, jota Croiset piti pääsyyllisenä. Nuorukaisella oli yllään nahkajakku, joka oli selästä noussut niin, että paita näkyi.

Hänellä oli leveä vyö, kädet olivat moottoriöljyssä. Kädessään hänellä oli kumivasara.

Paloja peliin

Rikosten selvittäminen on palapeliä. Sopivatko nämä Gerard Croisetin palat peliin, löytyykö niiden ansiosta mahdollisesti paloja, jotka ratkaisevat arvoituksen.
Gerard Croiset teki vierailunsa aikana väsymättä työtä, monia piirroksia näkemästään.
Hän korosti, että hänen osuutensa oli nähdä, muiden yhdistää ja vetää johtopäätöksiä. Kaiken aikaa hän pelkäsi kuitenkin, että mielikuvitus sotkisi tosiasioita.

Monia asioita Croiset näki väärin - ellei sitten ollut kysymys mielikuvituksen sekoittamista kuvista - mutta monessa hän osui hämmästyttävän tarkasti oikeaan.Gerard Croisetin vierailu oli lyhyt - liian lyhyt, hän sanoi, mutta jos lukijoiden avulla voimme täydentää kokoamaamme kuvaa, voi Gerard Croiset auttaa edelleen.
Gerard Croiset sanoi, että hän oli syvästi murheellinen, kun kolmen viattoman nuoren ihmisen murhaaja saa kulkea vapaana. Bodom-järven tapaus järkytti häntä suuresti; siitä hän oli kiinnostuneempi kuin Sirkka-Liisa Waljuksen murhasta.
matkaaja
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

papillon kirjoitti:
matkaaja kirjoitti:
Oulunmies kirjoitti:olen juu, siis se selvännäkijä näes. Eikös se ollut Ranskasta?
Puhuiko selvänäkijä siis punaisesta urheilu-autosta. Missä olisi sellainen teksti että voisi katsoa?
Tämän olen Croissetista joskus jostain tallentanut, alkuperäistä lehteä en yrityksistä huolimatta ole saanut kynsiini. Vielä.

Mutta eiköhän tämä paikkansa pidä, elehteen siis verrattuna, joltain palstalta tämä on napattu:

apu 17/1964

Tanssipaikka, Kallio, erehdysAluksi Gerard Croiset selitti lyhyesti, mitä hän oli tapauksesta nähnyt.
Sitten hän näytti Helsingin rautatieaseman suuntaan ja kysyi:-

Onko tuolla tanssipaikka, jota ympäröi kuisti. Näen leveän kadun, puita, aidan ja taloja.Sitten Croiset piirsi näkemänsä (Piirros 2).

Tämä paikka näytteli keskeistä osaa tapahtumissa; murhaan syyllistyneet olivat siellä usein ja siellä Gerard Croiset näki myös tapaukset hyvin tuntevan n. 54-vuotiaan, pienehkön, harmaahiuksisen miehen.

Tämä mies on ilmeisesti liikemies, suhteellisen leveäharteinen, vilkkaasti elehtivä ja hieman hyppelehtien kulkeva.

Yksi murhaajista

Murhaan syylliseksi Croiset näki nyt n. 24-vuotiaan, n. 176 cm pitkän nuorukaisen, jonka hiukset ovat kastanjanruskeat. Nuorukainen omisti silloin - kohta neljä vuotta sitten - punaisen, mahdollisesti vuoden 1954 mallia olevan urheiluauton, jonka perässä oli kolarin jälkiä; kömpelösti punaisella maalilla peitettyjä.

Gerard Croiset näytti Kallion suuntaan, piirsi rakennuksia ja sanoi murhaajan liikkuneen paljon siellä. Myöhemmin paikka saatettiin todeta Kallion kirkon välittömäksi ympäristöksi. Croiset totesi Kallion seurakunnan omistaman talon juuri siksi, missä murhaaja oli usein ollut, mahdollisesti hän oli kuulunut johonkin talossa toimivista kerhoista.
Varsin usein Croisetin sormi pysähtyi kartalla myös Pakilan tienoille ja hän haki korkeaa, lähellä rautatieylikäytävää olevaa rakennusta.

Murhat aiheutuivat kahden nuorisoryhmän äärimmilleen kiristyneestä kilpailusta.Surmansa saaneet olivat aivan sivullisia.

Murhapaikalla

Vierailimme murhapaikalla. Matkalla sinne voimistuivat Croisetin kuvat murhaajasta. Käännyttäessä Bodom-järvelle johtavalle tielle näki Croiset, että murhaaja oli usein liikkunut siellä.
Hän näki murhaajan virvoitusjuomia kuljettavassa autossa
autossa, joka oli mahdollisesti kangaskattoinen.Auton ikkuna aukesi saranoilla. Kysymyksessä saattoi olla myös esimerkiksi nosturi tai katettu traktori.

- Tuolla oli murhaajien auto piilossa pensaikossa. He kävivät täällä illalla jo n. klo 22.00 ja palasivat myöhemmin.

Matkaan osallistui mahdollisesti kolme henkilöä, joista yksi - ilmeisesti nainen - jäi autoon.

Teon suorittajat marssivat peräkkäin polkua murhapaikalle, ensimmäisenä nuorukainen, jota Croiset piti pääsyyllisenä. Nuorukaisella oli yllään nahkajakku, joka oli selästä noussut niin, että paita näkyi.

Hänellä oli leveä vyö, kädet olivat moottoriöljyssä. Kädessään hänellä oli kumivasara.

Paloja peliin

Rikosten selvittäminen on palapeliä. Sopivatko nämä Gerard Croisetin palat peliin, löytyykö niiden ansiosta mahdollisesti paloja, jotka ratkaisevat arvoituksen.
Gerard Croiset teki vierailunsa aikana väsymättä työtä, monia piirroksia näkemästään.
Hän korosti, että hänen osuutensa oli nähdä, muiden yhdistää ja vetää johtopäätöksiä. Kaiken aikaa hän pelkäsi kuitenkin, että mielikuvitus sotkisi tosiasioita.

Monia asioita Croiset näki väärin - ellei sitten ollut kysymys mielikuvituksen sekoittamista kuvista - mutta monessa hän osui hämmästyttävän tarkasti oikeaan.Gerard Croisetin vierailu oli lyhyt - liian lyhyt, hän sanoi, mutta jos lukijoiden avulla voimme täydentää kokoamaamme kuvaa, voi Gerard Croiset auttaa edelleen.
Gerard Croiset sanoi, että hän oli syvästi murheellinen, kun kolmen viattoman nuoren ihmisen murhaaja saa kulkea vapaana. Bodom-järven tapaus järkytti häntä suuresti; siitä hän oli kiinnostuneempi kuin Sirkka-Liisa Waljuksen murhasta.
No melkoista tekstiä on. Ensiksi tulee tuosta mieleen, että tanssipaikka voisi olla se siinä aseman vieressä oleva legendaarinen paikka (mikä se nyt olikaan). Kallion alueesta ei tule mitään nyt mieleen, mutta ehkä myöhemin. Äärimilleen kiristyneet suhteet voisivat olla kilpailu; 'kuka uskaltaa eniten'.

Ehkä olisi uuden selvänäön paikka? Siis sellaisen, joka on virallisesti selvänäkijä, meedio? On vaan niin, että saadakseen tietoja, täytysi jonkun omaisen sitä kysyä, tai NG:n. Tai poliisin, tai ehkä myös jos vaan haluaisi tämän asian selvittää.

Uhrit olivat siis näkijän mielestä sivullisia. Se selittää paljon, mutta sitten pitäisi myös selvittää, miksi sieltä ei löydy sitä vierasta DNA:ta? Se on problema. Minulla on siitä eräs teoria mutta se on uskaliasta tänne laittaa.
papillon
Perry Mason

matkaaja kirjoitti:

Minulla on siitä eräs teoria mutta se on uskaliasta tänne laittaa.
Rohkeasti vaan, voin vakuuttaa, että ei ainakaan konkariosasto vähästä hätkähdä. :lol:
matkaaja
Christopher Lorenzo

papillon kirjoitti:
matkaaja kirjoitti:

Minulla on siitä eräs teoria mutta se on uskaliasta tänne laittaa.
Rohkeasti vaan, voin vakuuttaa, että ei ainakaan konkariosasto vähästä hätkähdä. :lol:
Niin, täytyy kai uskaltaa. No, minäkin olen kyllä jonkin-asteinen näkijä, ja kerron jotain mitä olen nähnyt.

Aloin kiinnostumaan täsät Bodom-mysteeristä jostain syystä, ja silloin alkoivat näyt tulla. Näin, että teltalla oli hyvin vaalea, melko pienikokoinen mies, tukka erittäin taaksepäin kammattu, ja hän poistui teltalta yläruumis paljaana. Ei siis ollut enää vaatteita hällä. Näin myös että NG:tä raahattiin metsästä telttaa kohti. Kysymyksessä oli siis toinen henkilö joka raahasi. Näin mm. moottoirpyörät, ja siinä useita nuoria miehiä sen ympärillä. Muutakin olen nyt nähnyt, ja yhtenä tekovälineenä oli ehkä sellainen pitkävartinen, jota sanotaan petkeleeksi.

Kun olen näkijä, olen myös meedio, ja olen saanut viestejä 'tytöiltä, että tekijä on Tuulikin sukulainen. Ehkä myös kaksi sukulaista.

Tässä tätä aluksi.
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Tanssipaikaksi tai ravintolaksi on veikattu ravintola Kaisaniemeä.

Pakilan rakennukseksi Oulunkylän nuorisoseuran taloa, myöhemmin pop ja jazzopisto mahdollisesti. :shock:

Edit:
Groissetin mukaan siis surmansa saaneet täysin sivullisia,
eloonjäänyt Gustafsson oli tragedian jälkeen tappelussa kaisaniemen jengiläisten kanssa, muistaakseni, sivustaseuraajana, varoen päävammaansa. :o
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

papillon kirjoitti:
:D No????????
matkaaja
Christopher Lorenzo

Pähkäilin tuota Groissetin kuvaamaa pientä vanhempaa miestä. Hän saattaa olla myös mukana ollut, sillä hänestä tuli selvää kuvaa. Erittäin harvahiuksinen, leveät hartiat, mutta hänhän on nyt jo kuollut, eli eipä hänestä ole apua tähän tutkimukseen enää.

Groissetilla arvelen olleen kyllä melkoisesti mielikuvitusta mukana, niinkuin hän sen kertookin. Mutta ei välttämättä kovin paljoa (lisätty)

Mutta ehkä jatketaan 'tavallisesti' eteenpäin? Olen yrittänyt lukea kuulusteluja, mutta mitä enemmän niitä luen, sitä enemmän 'menee solmuun'. Ja pitäisi saada niitä konkreettisia todisteita,kuten että se dna-analyysi otettaisiin siitä III-sivusta. Eipä me kukaan foorumilla voida sitä tehdä kuitenkaan.
Viimeksi muokannut matkaaja, Ma Tammi 12, 2009 2:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kaikella kunnioituksella matkaaja, mutta höh..!
matkaaja
Christopher Lorenzo

Hessu52 kirjoitti:Kaikella kunnioituksella matkaaja, mutta höh..!
Höh vaan itsellesi Hessu52! :lol:
_____
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja _____ »

matkaaja kirjoitti:Niin, täytyy kai uskaltaa. No, minäkin olen kyllä jonkin-asteinen näkijä, ja kerron jotain mitä olen nähnyt.

Aloin kiinnostumaan täsät Bodom-mysteeristä jostain syystä, ja silloin alkoivat näyt tulla. Näin, että teltalla oli hyvin vaalea, melko pienikokoinen mies, tukka erittäin taaksepäin kammattu, ja hän poistui teltalta yläruumis paljaana. Ei siis ollut enää vaatteita hällä. Näin myös että NG:tä raahattiin metsästä telttaa kohti. Kysymyksessä oli siis toinen henkilö joka raahasi. Näin mm. moottoirpyörät, ja siinä useita nuoria miehiä sen ympärillä. Muutakin olen nyt nähnyt, ja yhtenä tekovälineenä oli ehkä sellainen pitkävartinen, jota sanotaan petkeleeksi.

Kun olen näkijä, olen myös meedio, ja olen saanut viestejä 'tytöiltä, että tekijä on Tuulikin sukulainen. Ehkä myös kaksi sukulaista.

Tässä tätä aluksi.
Koska muutoin ihan tervepäiseltä tyypiltä vaikutat, niin pitää ihan uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta kysäistä, että millaisia esitietoja Bodomin tapahtumista sulla oli ennenkuin tuollaisen "vision" sait mieleesi? Siis ihan epäilemättä tai uskomatta sen kummemmin, kun tuossa kuitenkin toistuu tapauksesta jo ennalta tuttuja elementtejä. Taaksepäin kammatusta tukasta raahaukseen jne.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Okei, ratkaistaan Bodom sitten selvännäkijän vihjeillä. Aluksi Croisset kertoo poikien harrastuksista, pesäpallo Kaisanimessä, Kalliossa vaikka valokuvauskerho ja Pakilassa musiikki. Yhteyshenkilöksi oli mainittu harteikas viisikymppinen liikemies, eli kioskimies, kioskibisneksen vetäjä. (mahdollisesti mukana nuorten pesäpallotoiminnassa?)

Surmaaja oli kioskimiehelle tuttu: hän muunmuassa oli toimittanut kioskiin virvoitusjuomia.

Illan tapahtumat jo saatujen tietojen valossa. Ensimmäinen käynti on ajo moottoripyörällä niemeen(punainen urheiluauto on tässä yksinkertaisesti punainen Jawa). Yön pimeydessä keskellä polkua olevaa telttaa ei havaittu ajoissa, vaan moottoripyörä törmäsi teltan päätyyn(kumivasara). Seuraukset olivat todella pahat, kahdelle henkilölle, vain Tuulikki selviää lähes ilman seurauksia.

Vahingon tehneet pojat ovat paniikissa toinen heistä lähtee hakemaan apua tutulta kioskimieheltä, karauttaa pihaan noin 02.30 jolloin kioskimiehen vaimokin herää. Kioskimies lähtee pojan mukaan niemeen.

Tilanne niemessä on painajaismainen. Irmeli, jonka kasvot ovat murskaantuneet, on tullut tajuihinsa, liikehtii voimakkaasti ja valittaa kipujaan. Seppokin tajuissaan, ei pääse ylös, valittaa. Tuulikki on shokissa. Nils on täysin voimissaan, vain poski ja leuka rikki. Toinen vahingon aiheuttajista vakuuttaa, että apua on tulossa. Nils hermostuu, yrittää nousta, jolloin hän saa kovan iskun ohimolleen teltan aukon kautta, joka on syntynyt moottoripyörän törmäyksestä.

Kioskimies tulee paikalle ja tekee nopean tilannearvion. Tästä ei selvitä muuten kuin vaientamalla kaikki ja peittämällä jäljet. Toinen nuori mies päättää vaientaa liikkuvan Irmelin. Paniiikissa useita iskuja niskan alueelle, kunnes kioskimies tulee astalonsa kanssa. Seppo saa puukosta useita iskuja, ihan yhtä holtittomasti, eikä kuole välittömästi. Kioskimies hoitelee Tuulikin ja lyö kerran vielä Nisseä. Tulee kuoleman hiljaista.

Jäljet peitetään teltan narut katkotaan ja telttaan revitään lisää aukkoja. Telttaa tökitään puukolla reikiä, Irmelin housut vedetään alas, tavaroita otetaan mukaan jne.

Keis klouset.
matkaaja
Christopher Lorenzo

^^No kiitos tuosta arviosta; itsekin olen ajatellut että tervepäinenhän tässä kuitenkin. :wink:

Siis minulla ei ollut minkäänlaisia tietoja, en ole aiemmin lukenut kuulusteluja, enkä muutoinkaan ole asiaa kovin paljoa seurannut. Silloin 2004-2005 aivan samalla tavalla seurasin lehdistön kautta tuota NG:n tutkintaa, mutta enpä erityisemmin silloinkaan. En tehnyt asiasta edes 'omaa kantaa'. Ja nuo näyt tulivat ennen kuin luin edes tuota hypnoosi-kertomusta ja kuvausta.

Kyllä, tukka oli taaksepäin, eikä sitä ollut edes kovin paljoa. Mies hyppäsi nopeasti pois, ja lähti melko lujaa kulkemaan siitä.

Raahausnäky oli aivan selkeä. Joku veti NG:tä hartioista teltalle päin. Mutta en osaa sanoa minkänäköinen oli tuo raahaaja. Se oli ehkä tuo Groisetin kuvailema mies.

Minä olen ns. selvänäkö-koulutuksessa, siis kehityn tässä pikku hiljaa kaiken aikaa enemmän ja enemmän, ja mm. tämä Bodom-asia on tullut minulle oppimista varten. (Samoin Madeleinen-asia). Olen muutoin aivan tavis, ollut aivan tavallisessa työelämässäkin mukana aivan virkamiehenäkin (olen nais-ihminen kyllä), mutta nyt ovat asiat toisin. Uskon että tulevaisuuden näkijät ovat enemmänkin juuri tällaisia kaltaisiani; ollaan aivan tavallisia ihmisiä tavallisine asioineen. Näkeminen ei pitäis olla mitenkään mystistä. Jotkut vaan kykenevät enemmän tällaiseen. Ja näkeminen on yksilöllistä.

Mutta Bodom-asiahan ei ole vielä ratkennut, eli katsotaampa tätäkin eteenpäin.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

[quote="matkaaja
Minä olen ns. selvänäkö-koulutuksessa, siis kehityn tässä pikku hiljaa kaiken aikaa enemmän ja enemmän, ja mm. tämä Bodom-asia on tullut minulle oppimista varten. [/quote]

Miten tuota taitoa voi opiskella? Vai onko kyse taidon "löytämisestä"? Olen ollut vielä toistaiseksi sillä kannalla, etten usko varsinaiseen aistien ulkopuoliseen selvännäköisyyteen, mutta siihen kyllä, että joillakin on erityinen herkkyys haivata ja yhdistää asioita. Siis ihan "normaali" kyky, joka on vain parempi joillakin. Vaati lisäksi herkyyttä huomata tälläinen kyky, siksi se voi jäädä huomaatta.

Mites se on, onko viinan juonnista haittaa selvänäköisyydelle, vai olisko siitä peräti vähän hyötyä?
matkaaja
Christopher Lorenzo

Konstan kuvailema voisi aivan hyvin olla totta, sillä eikö niissä pyörissä oltu nähty niitä verijälkiä? Mistä ne ovat tuleet pyöriin? Tuon miehen tunnistaisin nyt kuvasta, koska siitä tui viime yönä aivan selvä kuva. Hän oli siinä näiden nuorten kanssa. Eli se on se kioskimies. Mutta miksi puukotukset, ja ylipäänsä teot?
Vastaa Viestiin