Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Lihava
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Lihava »

Mariacka kirjoitti:
VoDKa kirjoitti: Puolen vuoden aikana voi tulla vastoinkäymisiä aika rutkastikin ja pikkuhiljaa ne kaikki alkavat tuntumaan ylivoimaisilta. Jos ja kun lääke ei ole vielä siihenkään mennessä vaikuttanut, saattaa herkästi tulla ajatus siitä, että turhia ovat, en ala näistä maksamaan.
Jotenkin tuntuu, ettei Auvisen tapauksessa pelkällä mahdollisella mielialalääkkeellä olisi ollutkaan parasta vastetta, sen verran paranoidiselta ajatuskulku ainakin tuossa Iltalehden videossa vaikutti.
Ja valitettavasti lääkkeillä ei pystytä parantamaan persoonallisuushäiriöitä.
Whatever it was, I'm sure it was better than my plan to get out of this by pretending to be mad. I mean, who would have noticed another madman round here?
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Lihava kirjoitti:
jamppa kirjoitti:
Jackie Jones kirjoitti:
Ja itseäni kyllä hiukan ärsyttää tämä tapa jolla oletetaan että yhtäkkiä koko Suomen pitäisi olla kamalan ahdistunut asian vuoksi ja itkeä jossain nurkassa tapahtunutta. Toki kyse on ikävästä asiata, vaati yhdeksän ihmisen hengen. En vähättele omaisten tuskaa mitenkään. Mutta en myöskään laita kynttilää palamaan ikkunalaudalle, sillä mielestäni silloin minun tulisi laittaa kynttilä palamaan myös aina silloin kun lähi-idässä kuolee viattomia siviilejä autopommeihin. Minulle nämä uhrit ovat yhtä merkityksellisiä tai merkityksettömiä, kaikki he ovat kasvottomia, nimettömiä ihmisiä joista en loppujen lopuksi tiedä mitään.

Tietynlaista tekopyhyyttä ja jeesustelua siis on ilmassa. Eikä tämän tapauksen pitäisi oikeasti olla niin järkyttävä kuin se tuntuu ihmisille olevan. Ei kai kukaan ole niin naiivi ettei uskonut tällaisen tapahtuvan Suomessa, hyvinvointi-pahoinvoinnin ja itsemurhien luvatussa maassa? Itselleni oli lähinnä yllätys kuinka suuressa skaalassa tämä tapahtui, yhdeksän uhria on aika suuri määrä kansainvälisestikkin.
Täysin samoilla linjoilla Jackie Jonesin kanssa asiasta. Olen pakostakin joutunut keskustelemaan asiasta ystäväpiirissäni ja tuonut julki oman mielipiteeni asiasta. Olen saanut kuulla olevani kylmä ja tunteeton, samoilta ihmisiltä joille kerron melkeinpä päivittäin sivistysvaltioiden tekemistä täsmäiskuista joissa kuolee huomattavasti enemmän sivullisia jotka myös ovat jonkun äitejä, isejä, sisaruksia ja lapsia ne asiat eivät hetkauta heitä ollenkaan eikä edes kiinnosta. Sitten kun meillä täällä pimeässä pohjoisessa jollain leikkaa kiinni niin silloin ollaan sitten niin surullisia ja sun muuta jeesustelua.
Tuliko mieleen, että perussuomalaisella on huomattavasti suurempi mahdollisuus joutua päästään viallisen yli-ihmisen ampumaksi kuin kuolla pommi-iskussa joka tapahtuu Lähi-idässä? Siksi kai se aiheuttaa sitä "jeesustelua" ja huolta normikansalaiselle, koska tapahtumat tulevat niin lähelle, ts. voit itse joutua uhriksi. Ehkä kannattaa antaa ihmisten surra ja käsitellä asiaa omalla tavallaan ilman, että tullaan selittämään ettei saa surra koska maailmassa tapahtuu paljon muutakin pahaa.

On myös enemmän sääntö kuin poikkeus, että kun vastaavaa tapahtuu, ennemmin tai myöhemmin joku ilmoittaa, että hän ei ainakaan sytytä mitään kynttilöitä tai sure tapahtumaa, koska (________________) (valitse aihe.)
Eli sen takia "jeesustelu" on jees kun tapahtuu omalla hiekkalaatikolla? Eikös käsittääkseni tapauksen yksi motiivesta juurikin ollut se että ihmiset katsovat vain omaan napaansa? Ai niin mutta tekijähän oli viallinen yli-ihminen päästänsä vialla jo synytymästään(periytyy suvusta) asti niin sellaisen motiiveja ei tarvitse edes noteerata "jeesustellaan" vaan kuika sekasin se oli. Ajoin viestissäni takaa ihmisten kyynisyyttä asioihin jotka ovat toisten takapihoilla ja sitten kauhistellaan kun omissa soi. Sitä se nykypäivän meno ikävä kyllä on ja siihen on vain totuttava ei voi mitään.
Viimeksi muokannut jamppa, La Marras 10, 2007 6:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Rezah
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Jaksaa aina ihmetyttää kun puhuu masennuksesta ja hoitoon hakeutumisesta se, kuinka aina joku vetää "et ole itse kokenut" -kortin.
Mistä sinä, täällä netissä voit tietää kuinka masentunut olen ja mitä lääkitystä käytän, tai miten olen hakeutunut hoitoon? Tai jättänyt hakeutumatta? Tai sitä, sytytänkö kynttilän itsemurhapommitusten uhreille.

Vastuu on myös perheellä ja ystävillä. Kyllä Auvinen oli hoitoon hakeutunut ja hoitoa saanutkin, joten ne "ei pysty hakeutumaan hoitoon kun on niin sairas" eivät ole relevanttaja. Eri asia on sitten kuinka hoitoa seurattiin, toimiko se ja mikä on perheen osuus.
There are no crimes behind enemy lines
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Lihava kirjoitti:
Mariacka kirjoitti:
VoDKa kirjoitti: Puolen vuoden aikana voi tulla vastoinkäymisiä aika rutkastikin ja pikkuhiljaa ne kaikki alkavat tuntumaan ylivoimaisilta. Jos ja kun lääke ei ole vielä siihenkään mennessä vaikuttanut, saattaa herkästi tulla ajatus siitä, että turhia ovat, en ala näistä maksamaan.
Jotenkin tuntuu, ettei Auvisen tapauksessa pelkällä mahdollisella mielialalääkkeellä olisi ollutkaan parasta vastetta, sen verran paranoidiselta ajatuskulku ainakin tuossa Iltalehden videossa vaikutti.
Ja valitettavasti lääkkeillä ei pystytä parantamaan persoonallisuushäiriöitä.
Missä on todettu tekijällä olevan persoonallisuus häiriö? Mieliala lääkkeiden syöminen ei ole diagnoosi mielenhäiriöstä. Ajattele nyt P-E:n vanhempien kannalta mitä kirjoittelet. Ai niin mutta sehän olikin periytyvää niin ei tarvitse välittää.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Anaalikonna
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Anaalikonna »

jamppa kirjoitti:Eli sen takia "jeesustelu" on jees kun tapahtuu omalla hiekkalaatikolla? Eikös käsittääkseni tapauksen yksi motiivesta juurikin ollut se että ihmiset katsovat vain omaan napaansa? Ai niin mutta tekijähän oli viallinen yli-ihminen päästänsä vialla jo synytymästään(periytyy suvusta) asti niin sellaisen motiiveja ei tarvitse edes noteerata "jeesustellaan" vaan kuika sekasin se oli. Ajoin viestissäni takaa ihmisten kyynisyyttä asioihin jotka ovat toisten takapihoilla ja sitten kauhistellaan kun omissa soi. Sitä se nykypäivän meno ikävä kyllä on ja siihen on vain totuttava ei voi mitään.
Kyllä todellista jeesustelua on se, että asetetaan kaikki maailman murhat ja terrori-iskut tasaveroisiksi Suomessa tapahtuvien vastaavien kanssa!
Tuskin Pekka Palestiinalaistakaan kiinnostaa hevonpeetä jos jossain koulussa, Suomen Tuusulassa on joku vähän ammuskellut - sen sijaan kun pommi taas paukkuu lähiseudulla, voi se "kynttilä syttyä" hänenkin ikkunassaan.

Miksi väheksytään kansallista yhteisöä ja maantieteellistä läheisyyttä? Itse ainakin koen tuntemattoman Kontulalaisen olevan itselleni läheisempi kuin tuntematon Afganistanilainen, jos jompi kumpi näistä ammutaan, koskettaa se ensimmäinen ehdottomasti enemmän ja on hipokraattia väittää muuta...
Musta Nuoli
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Musta Nuoli »

Jackie Jones kirjoitti:Juts just. "Preheelläs on pätäkkää, pää kiinni". Ihan oikeasti luulet ettei "hyvän perheen" (=omakotitalo, vanhemmat töissä, peheauto) lapsella voi olla yhtä paha olla kuin "huonon perheen" lapsella? Mistä tiedät ettei Auvisen perheessä ole päihteidein väärinkäyttöä tai väkivaltaa? Koska he ovat nimellisesti "hyvä perhe"??? Eikä tällainen hyvän perheen leima voi koitua kohtalokkaaksi ongelmalliselle ihmiselle kun kaltaisesi ovat sitä mieltä ettei kenelläkään keski-tai yläluokkaan kuuluvalla voi ola todellisia ongelmia?? Mielenterevydenhäiriöt, koulukiusaaminen, syrjäytyminen, ne eivät katso onko perheelläsi omakotitalo vai ei. Ihmisen henkilökohatainen tuska voi olla valtava vaikka muu perhe voisikin mainiosti. Perheen pahoinvointi vaikuttaa lapseen, mutta perheen pahoinvoimattomuus ei tarkoita, etteikö lapsi voisi itse voida pahoin. Ja kyllä Suomessa "yh-äidin köyhä lapsi, joka kokisi esim. perheväkivaltaa ja näkisi päihteiden väärinkäyttöä koko ajan" otetaan melko nopeasti huostaan. Mutta entäs kun "hyvän perheen" lapsi voi pahoin, silloin kaltaisesi aloittavat väheksymisen,
voi olla ettei kukaan perheessä silloin edes uskalla hakea apua kun pelätään että "hyvän perheen" kulissi särkyy.

Itse olen "hyvän huonon perheen" lapsi, meillä ei ollu varaa omakotitaloon tai etelänmatkoihin mutta eipä kukaan täällä väkivaltaa tai päihteidein väärinkäyttöä harjoittanut. Olen nähnyt narkkariperheitä joissa on pahoinvointia ja kaikki tietävät sen ja koko paikkakunnan tuntemia ihanneperheitä joiden kulissi yhtäkkiä romahtaa alas kun paljastuukin että perhe voi pahoin.

Pseudoälykäs? Mielestäni sinä et ole sinä asemassa että voit päättää kuka on älykäs ja kuka ei. Et edes tunne tekijää kuin muutaman nettiviestin perusteella.
Miksi luulit minun laittaneen "hyvän perheen lapsen" lainausmerkkeihin? Huvikseniko? Termi oli lainausmerkeissä pitkälti siksi, että sen avulla kyseenalaistin termin merkityksen siinä mielessä, missä sitä yleensä käytetään (ja jonka pitkälti juuri itse kuvailit). Joka tapauksessa ei ollut mitään indikaattoria, että Auvinen olisi ollut esim. rankasti koulukiusattu, kuten Rauman tapauksessa '89, jossa kiusaajansa (ja vain kiusaajansa) ampunutta 14-vuotiasta tappajaa kohtaan voi tuntea ymmärrystä, jopa myötätuntoa, vaikkei tekoja hyväksyisikään.

Mitä Auvisen älyyn tulee, en tunne tekijää vain nettiviestien perusteella, tunnen tekijän myös hänen tekojensa perusteella. Se antaa minulle aseman muodostaa mielipiteeni hänen älykkyydestään ja suurista suunnitelmistaan.

Ja jos asiaa ajatellaan täysin kylmäverisesti, niin amatöörimäistähän Auvisen touhu oli, ja osoitus vajavaisesta suunnittelukyvystä. Onneksi näin, sillä vähänkin suunnittelukykyisempi ja laaja-alaisemmin ajatteleva massamurhaaja olisi saanut paljon pahempaa jälkeä aikaan. Jos olisin itse aseella varustettu ja yli-ihmisfantasioissa elävä (mitä en ole, ei ole eikä tule asetta eikä minulla ole jumalkompleksia), niin luultavasti saisin kymmenessä minuutissa kehitettyä paremman toimintasuunnitelman. Ei summittaiseen räiskimiseen vaadita mitään suurta salaliittoa, nietzscheläistä filosofiaa tai yhtään mitään muutakaan.

Mutta, kuten sanottua, on hienoa, että Auvinen osoittautui tyhmemmäksi kuin luulikaan. Se saattoi säästää monen ihmisen hengen.
"Let each note I now play
be a black arrow of death
sent straight to the hearts
of all those who play false metal"
Sara
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Sara »

On kyllä taas hurjaa, jos pitää syyllisyyttä alkaa tuntea siitäkin, että tapahtunut järkyttää ja saa mielen surulliseksi :roll:

Ei nykyään kyllä enää mitään masennuslääkkeitä puolta vuotta syödä, jos ne eivät ala auttaa ja pahentavat vain oloa koko tuon ajan. Esim. tuo Cipralex auttaa parhaassa tapauksessa jo viikon syönnin jälkeen, viimeistään muutaman, ja sen ajan jälkeen sivuvaikutukset (eli myös se olon mahdollinen tilapäinen huonontuminen) häipyvät.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Sara kirjoitti: Ei nykyään kyllä enää mitään masennuslääkkeitä puolta vuotta syödä, jos ne eivät ala auttaa ja pahentavat vain oloa koko tuon ajan. Esim. tuo Cipralex auttaa parhaassa tapauksessa jo viikon syönnin jälkeen, viimeistään muutaman, ja sen ajan jälkeen sivuvaikutukset (eli myös se olon mahdollinen tilapäinen huonontuminen) häipyvät.
Ainakin täällä päin lääkärit (ei omaa kokemusta) tuntuu olevan sitä mieltä, että joo, syö vain, jatka kuuria, kyllä se siitä. Vaikka kuinka sanoisi että heei, nyt on mennyt useampi kk jo.

Nämä kuitenkin vain tk:n lääkäreitä, joista puhun, ehkä he tietävät tosiaan tarkemmin miten paise puhkaistaan ja miten kurkkukivun saa pois. Ja ymmärrettäväähän se on, etteivät he ole tähän aiheeseen niin perehtyneet kuin moniin muihin, kun ei se tavallaan ole "heidän juttunsa".

Mutta se vain, että jos lääkäriin uskoo kuukaudesta toiseen, niin helposti voi vetää sen puolikin vuotta ilman vaikutuksia (tai pahimmillaan saa vain ne sivuoireet).

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Musta Nuoli
Frank Drebin

VoDKa kirjoitti:
Rezah kirjoitti:
Musta Nuoli kirjoitti: En halua vähätellä teidän omia kokemuksianne ja tuntemuksianne, mutta mielestäni tuollainen Auvisen tuntojen myötäeläminen, hänen "heikkoutensa" ymmärtäminen ja "hämmennyksen" psykologisointi on suoraan sanottuna ns. täyttä bullshittiä...
Ja sen haluaisin vielä sanoa, että minne on kadonnut muiden mielipiteiden kunnioitus? Saatan olla väärässä, tekin saatatte olla väärässä, mutta mielestäni kenenkään mielipiteitä ei tarvitse lähteä nimittelemään, vaikka ne kuinka eroaisivat omista. Varsinkaan täällä foorumilla, missä ihmisillä on (käsittääkseni) oikeus esittää tälläisissä jutuissa omat näkökulmansa asiaan.
Toisten mielipiteiden kunnioitus piilee jo lauseessa "en halua vähätellä teidän omia kokemuksianne ja tuntemuksianne". Myönnettäköön, että muotoilin sitä seuranneen lauseen kenties hieman kärkkäästi - tämä on tietysti yleinen nettikeskusteluiden ongelma, eli oikeita eleitä, ilmeitä ja äänenpainoja ei voi täysipainoisesti esittää tekstin avulla, saatika ties minkä hymiörykmenttien avulla. Mutta kuten itse sanoit, ihmisillä - myös minulla - on oikeus esittää omat näkökulmansa asiaan.

Mitä "mielipiteiden nimittelyyn" tulee, niin sehän on juuri kaikkien debattien lähtökohta. Vanha fraasi "asiat riitelevät, eivät ihmiset" pitää edelleen paikkansa. Minulla ei ole henkilökohtaisesti ketään tälle foorumille kirjoittavaa vastaan, enkä suuntaa kärkkäimpiäkään mielipiteitäni suoraan kirjoittajia tai heidän persooniaan vastaan. Sen sijaan pidätän itselläni oikeuden kommentoida omalla mielipiteelläni heidän mielipiteitään ja esittää perustelluiksi katsomia vastakommentteja. Näin toimii kaikki argumentaatio, niin politiikassa kuin murha.infossakin.

Niin toimivat muut, niin toimin minä - ja niin jo toimit myös sinä, kun kyseenalaistit oikeuteni käyttää Auvisen älykkyydestä termiä "pseudoäly". Jos sinä löydät Auvis-videoista osoituksen suuresta ahdistuksesta ja uhriksi itsensä kokevan teinipojan hätähuudosta, niin minä puolestani voin yhtä suurella oikeudella löytää Auvisen teoista osoituksen psykopatian oireista, suurista luuloista ja kieroon kasvaneesta, mutta korkeintaan hieman keskinkertaista suuremmasta älyllisestä kapasiteetista.

Mutta ei enempää tästä asiasta, ettei mene turhaan offtopiciksi.

Saisikin tulla tapauksesta enemmän faktoja märehdittäväksi, nyt alkaa keskustelu käydä muutenkin jo ns. tyhjäkäynnillä, kun salaliittoteoriat, psykoanalyysit puolesta ja vastaan sekä muu aineisto lisääntyy.
Sara
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Sara »

VoDKa kirjoitti:Nämä kuitenkin vain tk:n lääkäreitä, joista puhun, ehkä he tietävät tosiaan tarkemmin miten paise puhkaistaan ja miten kurkkukivun saa pois. Ja ymmärrettäväähän se on, etteivät he ole tähän aiheeseen niin perehtyneet kuin moniin muihin, kun ei se tavallaan ole "heidän juttunsa".

Mutta se vain, että jos lääkäriin uskoo kuukaudesta toiseen, niin helposti voi vetää sen puolikin vuotta ilman vaikutuksia (tai pahimmillaan saa vain ne sivuoireet).
Joo, paras pohja lähteä lääkkeitä syömään tulee kuitenkin siitä, että niitä kaivataan terapian tueksi. Miettisin pitkään ja hartaasti, ennen kuin lähtisin syömään niinkin isoa juttua kuin mielialalääkitystä pelkästään tk:n lääkärin ohjeistamana. Ikävää, että jotkut joutuvat niin tekemään.
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Anaalikonna kirjoitti:
jamppa kirjoitti:Eli sen takia "jeesustelu" on jees kun tapahtuu omalla hiekkalaatikolla? Eikös käsittääkseni tapauksen yksi motiivesta juurikin ollut se että ihmiset katsovat vain omaan napaansa? Ai niin mutta tekijähän oli viallinen yli-ihminen päästänsä vialla jo synytymästään(periytyy suvusta) asti niin sellaisen motiiveja ei tarvitse edes noteerata "jeesustellaan" vaan kuika sekasin se oli. Ajoin viestissäni takaa ihmisten kyynisyyttä asioihin jotka ovat toisten takapihoilla ja sitten kauhistellaan kun omissa soi. Sitä se nykypäivän meno ikävä kyllä on ja siihen on vain totuttava ei voi mitään.
Kyllä todellista jeesustelua on se, että asetetaan kaikki maailman murhat ja terrori-iskut tasaveroisiksi Suomessa tapahtuvien vastaavien kanssa!
Tuskin Pekka Palestiinalaistakaan kiinnostaa hevonpeetä jos jossain koulussa, Suomen Tuusulassa on joku vähän ammuskellut - sen sijaan kun pommi taas paukkuu lähiseudulla, voi se "kynttilä syttyä" hänenkin ikkunassaan.

Miksi väheksytään kansallista yhteisöä ja maantieteellistä läheisyyttä? Itse ainakin koen tuntemattoman Kontulalaisen olevan itselleni läheisempi kuin tuntematon Afganistanilainen, jos jompi kumpi näistä ammutaan, koskettaa se ensimmäinen ehdottomasti enemmän ja on hipokraattia väittää muuta...
Ensimmäisestä lausettasi voisi sanoa rasistiseksi. Ikävä kyllä minä laitan kaikenmailman tapahtumat samalle viivalle, voi tietenkin johtua siitä että olen ollut monessa muussakin maassa kuin Suomi. Toki asia kosketti minua jotenkin mutta yleisellä ajattelun tasolla mitä suurin osa harjoittaa ajattelin että sou ei koske mua. Ei kenenkään tarvitse mitään syylisyyttä tuntea siitä etä sytyttelee kynttilöitä, voisi kyllä miettiä että joka päivä se pekka-Palestiinalainen lähtee himasta ja venaa millon tulee täsmä isku ja pistää pari korttelia nurin. Mailma nyt vaan on tälläinen että asioita sattuu ja tapahtuu ne pitää vaan hyväksyä faktoina ja elää niitten kanssa.
Anaalikonna
Scooby-Doo

jamppa kirjoitti:Ensimmäisestä lausettasi voisi sanoa rasistiseksi. Ikävä kyllä minä laitan kaikenmailman tapahtumat samalle viivalle, voi tietenkin johtua siitä että olen ollut monessa muussakin maassa kuin Suomi. Toki asia kosketti minua jotenkin mutta yleisellä ajattelun tasolla mitä suurin osa harjoittaa ajattelin että sou ei koske mua. Ei kenenkään tarvitse mitään syylisyyttä tuntea siitä etä sytyttelee kynttilöitä, voisi kyllä miettiä että joka päivä se pekka-Palestiinalainen lähtee himasta ja venaa millon tulee täsmä isku ja pistää pari korttelia nurin. Mailma nyt vaan on tälläinen että asioita sattuu ja tapahtuu ne pitää vaan hyväksyä faktoina ja elää niitten kanssa.
Taisit ymmärtää aika lailla väärin. Korostin nimen omaan maantieteellisen läheisyyden ja yhteisöllisyyden merkitystä empatian tunteissa. Jos asuisin vaikka siellä Palestiinassa, välittäisin siellä asuvista kanssaihmisistä enemmän kuin suomalaisista. En missää vaiheessa edes väittänyt, että Suomi ja suomalaiset olisivat jotenkin erityisarvossa, miten edes tulkitsit niin?

Minun korviini kuulostaa kyllä todella kylmältä tuo "sou ei koske mua". En sanoisi noin edes Marsissa tapahtuneista murhenäytelmistä.
Musta Nuoli
Frank Drebin

jamppa kirjoitti:
Jackie Jones kirjoitti:
Ja itseäni kyllä hiukan ärsyttää tämä tapa jolla oletetaan että yhtäkkiä koko Suomen pitäisi olla kamalan ahdistunut asian vuoksi ja itkeä jossain nurkassa tapahtunutta. Toki kyse on ikävästä asiata, vaati yhdeksän ihmisen hengen. En vähättele omaisten tuskaa mitenkään. Mutta en myöskään laita kynttilää palamaan ikkunalaudalle, sillä mielestäni silloin minun tulisi laittaa kynttilä palamaan myös aina silloin kun lähi-idässä kuolee viattomia siviilejä autopommeihin. Minulle nämä uhrit ovat yhtä merkityksellisiä tai merkityksettömiä, kaikki he ovat kasvottomia, nimettömiä ihmisiä joista en loppujen lopuksi tiedä mitään.

Tietynlaista tekopyhyyttä ja jeesustelua siis on ilmassa. Eikä tämän tapauksen pitäisi oikeasti olla niin järkyttävä kuin se tuntuu ihmisille olevan. Ei kai kukaan ole niin naiivi ettei uskonut tällaisen tapahtuvan Suomessa, hyvinvointi-pahoinvoinnin ja itsemurhien luvatussa maassa? Itselleni oli lähinnä yllätys kuinka suuressa skaalassa tämä tapahtui, yhdeksän uhria on aika suuri määrä kansainvälisestikkin.
Täysin samoilla linjoilla Jackie Jonesin kanssa asiasta. Olen pakostakin joutunut keskustelemaan asiasta ystäväpiirissäni ja tuonut julki oman mielipiteeni asiasta. Olen saanut kuulla olevani kylmä ja tunteeton, samoilta ihmisiltä joille kerron melkeinpä päivittäin sivistysvaltioiden tekemistä täsmäiskuista joissa kuolee huomattavasti enemmän sivullisia jotka myös ovat jonkun äitejä, isejä, sisaruksia ja lapsia ne asiat eivät hetkauta heitä ollenkaan eikä edes kiinnosta. Sitten kun meillä täällä pimeässä pohjoisessa jollain leikkaa kiinni niin silloin ollaan sitten niin surullisia ja sun muuta jeesustelua.
Minäkin olen kokenut samaa, eli yleinen hysteria ja massasuremiseen "pakottava" vimma on vallannut maan. Itse olen varmaan sitten paha ihminen, koska koen tämän jopa ärsyttäväksi.
EDIT: Koen siis median luoman "pakkosuremisen" ärsyttäväksi, en ihmisten omaehtoista, aitoa surun tunnetta. Tätä en halua vähätellä, vaan sitä, että iltapäivälehdet yms. tekevät hysteriaotsikkoja ja mässäilevät surulla, paisuttaen sitä levikkinsä nostamiseksi.

Normaali ihminen voi kuitata olankohautuksella uutisen "maassa X kuoli tuhat ihmistä katastrofissa" ja joutua sitten hysterian valtaan, jos Suomessa tapahtuu jotain. Asia on totta kai eri asianomaisilla, uhrien omaisilla ja läheisillä - mutta en minä tuntenut heistä ketään, kuten en tunne ulkomaisten katastrofien uhreistakaan. Myötätuntoni toki omaisille ja läheisille, mutta en minä kyyneliä vuodata, en lankea tunnepohjaisiin vaatimuksiin ("aseet heti pois Suomesta" -tyyliin) enkä tarvitse koko maan kattavia kriisiapuja, kiitos vain tarjouksesta, Punainen Risti. En sytyttänyt edes kynttilää, sillä eilisessä lätkämatsissa pidetty hiljainen hetki jo mielestäni riitti.
EDIT: Se hiljainen hetki oli kuitenkin ihan paikallaan, sen verran on aina hyvä uhreja muistaa.

Maan parhaimpiin kolumnisteihin kuuluva Aarno Laitinen kirjoitti asiasta tänään osuvasti: http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200 ... 0_ko.shtml
"Jokelan koulutragedian jälkeen on helppo ennustaa, että ensi viikolla eduskunnan kahvilassa kerätään taas nimiä aloitteisiin, joilla vaaditaan aseenkantoluvan ikärajan nostamista, metallinpaljastimia kouluihin, lisää koulupsykologeja, turvamiehiä jne. jne.

Kriisipsykologit ovat viime päivät levittäneet hysteriaa, markkinoineet ammattikuntaansa ja vaatineet valtiolta avointa piikkiä avun tuputtamiseksi ihmisille, jotka eivät sitä kaipaa.

Murheellisten tapahtumien hysterisoiminen saa aikaan kiihkon, jonka tunnekuohussa eduskunta aiheuttaa vahinkoa enemmän kuin poistaa sitä. "
Viimeksi muokannut Musta Nuoli, La Marras 10, 2007 7:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Musta Nuoli
Frank Drebin

Tiina kirjoitti:
lost kirjoitti: Niin ja mitä olen galleriasta katsellut niin sinne on perustettu myös jonkin näköinen muistoyhteisö Pekalle ihan hänen kavereidensa toimesta.
"Kaikki kunnia Jokelan kouluampujalle"-sivuston oli ylläpito poistanut asiattomana ja siitä moni oli kärmeissään. :?
Mutta onhan siellä jotkut typyt jopa ^^omannu kuviaan Pekka-Ericille^^.
Kyllä olis nyt Pekalle muutakin kuin nettipiparia tarjolla, jos olisi hengissä.... :roll:
Ei olisi Pekalle kyllä mielestäni edelleenkään tarjolla juuri muuta kuin nettipiparia, ellei sitten joku fanipoika tarjoaisi herralleen ns. suklaapuolta. Nettikuvan lempi ei juuri roihua, ja nettityttöystävistäkään ei ole vuoteenlämmittäjäksi.

Ja satunnaisista typyistä huolimatta minusta suurin osa Auvista fanittavista nilkeistä on ollut miespuolisia nettiolmeja, vai olenko pahasti väärässä? Voin olla, sillä saihan poliisimurhaaja Steen Christensenkin suomalaisnaisilta kuumia kirjeitä ja lopulta sitä pipariakin, suomalaisvaimon tarjoamana. Kaipa tämä on joku käsittämätön evoluution ja vaistojen sanelema juttu, joka joillain naisilla tuntuu menevän päälle: tappaja on "todistanut vahvuutensa kukistamalla auktoriteetin ja on siis sukusoluiltaan vahvin ja paras isäkandidaatti, jolla on kyky pitää naaras turvassa vaikka väkivalloin."
Anaalikonna
Scooby-Doo

Musta Nuoli kirjoitti: Maan parhaimpiin kolumnisteihin kuuluva Aarno Laitinen kirjoitti asiasta tänään osuvasti: http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200 ... 0_ko.shtml
"Naisistuva eduskunta ei näytä olevan tästä asiasta ollenkaan pahoillaan, sillä monille naiskansanedustajille ulko-, turvallisuus- ja talouspolitiikka ylittävät ymmärryksen. He ymmärtävät vain sisäpalveluohjesääntöjä."

Voi hyvää päivää! Kuuluko hän tosiaan "maan parhaimpiin"? Kenties ennemmin asenteellisimpiin?
Vastaa Viestiin