Petri Salosen surma Tampereen Tesomalla 2014
-
KylmäJälki
- Alibin satunnaislukija
Re: Poliisi tutkii henkirikosta Tampereella Tesomalla
Hyvinkin laajalti länsi Tampereella asiaa on puitu ja itse uskon, että jokainen siellä asuva joka ei mene pikkukakkosen jälkeen nukkumaan on tietoinen tapahtumasta. Tosin asian puinti vähenee mitä pidemmälle aika etenee.
Kyllä ihmiset tähän selvyyden haluaa, mutta minkäs tekee jos ei mitään tiedä. Turvattomuutta myös on ollut havaittavissa etenkin niiden keskuudessa jotka yksin yleensä ulkoilevat.
Tekijä näytti kyllä tutulta alkuunsa, vaan ensiuutiset siitä että uhri olisi asunut vain vuoden tesomalla, muutti ja hämmensi ajatuksia aika lailla. Siinä meinaan saa olla aika virtuoosi, että pystyy vuodessa itsensä paikallisten toimesta tapattamaan. Turpiinsa kyllä saa herkästi, mutta että raakasti tapetaan niin Se ei ole herkässä. No tosiaan olihan tämä uhri sittenkin asunut aikaisemmin länsi Tampereella, joten mahdollisuus paikalliseen tekijään kasvoi omissa ajatuksissa. Myös mahdollisuus muualta tulleeseen tekijään on mielestäni erittäin mahdollinen, juurikin sen takia, että poliisi ei ole vielä saanut tekijää kiinni. Tesoma ympäristöineen ei ole niin paatunutta seutua kuin luullaan ja ns alamaailman piirit on pienet ja varmasti jo poliisin läpikäymät.
Tieto siitä että uhri oli asunut ennenkin tesoman seutuvilla, sai minut vahvasti ajattelemaan myös uhrin kotimatkaa olkkoselta uudestaan. Nyt Tesomajärven rannan kautta jäähallille ja sieltä käräjätörmään tuntuu mahdollisemmalta. Tässä ajatusmallissa tekijä/tekijät ovat tulleet jäähallin/kärätörmän risteyksessä käräjätörmän puolelta vastaan, jolloin uhrilla olisi ollut jotakuin 30m etumatkaa. Silloin ainut järkevä pakosuunta olisi ollut Liikekeskuksen suunta josta uhri löytyi sen n.150m päästä jäähallin risteyksestä. Tässä ajatusmallissa uhri on tuntenut tekijän ja tiennyt tien yli tämän nähtyään että pakoon on mentävä. Tämä siis minun ajatuksiani.
Kyllä ihmiset tähän selvyyden haluaa, mutta minkäs tekee jos ei mitään tiedä. Turvattomuutta myös on ollut havaittavissa etenkin niiden keskuudessa jotka yksin yleensä ulkoilevat.
Tekijä näytti kyllä tutulta alkuunsa, vaan ensiuutiset siitä että uhri olisi asunut vain vuoden tesomalla, muutti ja hämmensi ajatuksia aika lailla. Siinä meinaan saa olla aika virtuoosi, että pystyy vuodessa itsensä paikallisten toimesta tapattamaan. Turpiinsa kyllä saa herkästi, mutta että raakasti tapetaan niin Se ei ole herkässä. No tosiaan olihan tämä uhri sittenkin asunut aikaisemmin länsi Tampereella, joten mahdollisuus paikalliseen tekijään kasvoi omissa ajatuksissa. Myös mahdollisuus muualta tulleeseen tekijään on mielestäni erittäin mahdollinen, juurikin sen takia, että poliisi ei ole vielä saanut tekijää kiinni. Tesoma ympäristöineen ei ole niin paatunutta seutua kuin luullaan ja ns alamaailman piirit on pienet ja varmasti jo poliisin läpikäymät.
Tieto siitä että uhri oli asunut ennenkin tesoman seutuvilla, sai minut vahvasti ajattelemaan myös uhrin kotimatkaa olkkoselta uudestaan. Nyt Tesomajärven rannan kautta jäähallille ja sieltä käräjätörmään tuntuu mahdollisemmalta. Tässä ajatusmallissa tekijä/tekijät ovat tulleet jäähallin/kärätörmän risteyksessä käräjätörmän puolelta vastaan, jolloin uhrilla olisi ollut jotakuin 30m etumatkaa. Silloin ainut järkevä pakosuunta olisi ollut Liikekeskuksen suunta josta uhri löytyi sen n.150m päästä jäähallin risteyksestä. Tässä ajatusmallissa uhri on tuntenut tekijän ja tiennyt tien yli tämän nähtyään että pakoon on mentävä. Tämä siis minun ajatuksiani.
[quote="KylmäJälki]
Tieto siitä että uhri oli asunut ennenkin tesoman seutuvilla, sai minut vahvasti ajattelemaan myös uhrin kotimatkaa olkkoselta uudestaan. Nyt Tesomajärven rannan kautta jäähallille ja sieltä käräjätörmään tuntuu mahdollisemmalta. Tässä ajatusmallissa tekijä/tekijät ovat tulleet jäähallin/kärätörmän risteyksessä käräjätörmän puolelta vastaan, jolloin uhrilla olisi ollut jotakuin 30m etumatkaa. Silloin ainut järkevä pakosuunta olisi ollut Liikekeskuksen suunta josta uhri löytyi sen n.150m päästä jäähallin risteyksestä. Tässä ajatusmallissa uhri on tuntenut tekijän ja tiennyt tien yli tämän nähtyään että pakoon on mentävä. Tämä siis minun ajatuksiani.[/quote]
Tuo on ihan mahdollinen tapahtumien kulku, jota itse en aluksi osannut ajatellakaan. Itse olisin kävellyt Olkkosesta Käräjätörmään kirkon ja liikekeskuksen kautta, mutta myös tuo Tesomajärven reitti on mahdollinen ja tuo KylmäJäljen kuvaama tapahtumasarja on tällöin ihan realistinen.
Tieto siitä että uhri oli asunut ennenkin tesoman seutuvilla, sai minut vahvasti ajattelemaan myös uhrin kotimatkaa olkkoselta uudestaan. Nyt Tesomajärven rannan kautta jäähallille ja sieltä käräjätörmään tuntuu mahdollisemmalta. Tässä ajatusmallissa tekijä/tekijät ovat tulleet jäähallin/kärätörmän risteyksessä käräjätörmän puolelta vastaan, jolloin uhrilla olisi ollut jotakuin 30m etumatkaa. Silloin ainut järkevä pakosuunta olisi ollut Liikekeskuksen suunta josta uhri löytyi sen n.150m päästä jäähallin risteyksestä. Tässä ajatusmallissa uhri on tuntenut tekijän ja tiennyt tien yli tämän nähtyään että pakoon on mentävä. Tämä siis minun ajatuksiani.[/quote]
Tuo on ihan mahdollinen tapahtumien kulku, jota itse en aluksi osannut ajatellakaan. Itse olisin kävellyt Olkkosesta Käräjätörmään kirkon ja liikekeskuksen kautta, mutta myös tuo Tesomajärven reitti on mahdollinen ja tuo KylmäJäljen kuvaama tapahtumasarja on tällöin ihan realistinen.
-
mobiililaiteukkeli
- Neuvoja-Jack
Kyllä täällä melko hiljaista on iltasella, ja mitä olen ihmisten kanssa puhunut niin jonkinasteista pelkoa on havaittavissa. Tekijästäkin on heitetty yhden ihmisen verran arvausta, joskin epäilen kyllä suuresti tämän kyseisen henkilön olevan millään tavalla syypää - harva mielenterveysongelmainen nyt ketään murhaa. Ja en tiedä tätä epäiltyä nimeltä enkä edes näöltä, kuulemani jutun perusteella kyseessä on vain viinapiruja ja muita henkimaailman olentoja näkevä hurupää.
Silmääni on pistänyt tuolla illalla ulkoillessani että Tohloppijärven rannassa olevan matonpesupaikan/tenniskentän ohi menevän tien perällä olevalla parkkipaikalla seisoo parkissa iltaisin auto, jolla on ajovalot päällä mutta auto on sisältä pimeä. Eli kyseessä siis se tienpätkä, jolla ei näytä olevan edes nimeä kun hain kuvan kartasta - Myllypuronkadun suunnalta tultaessa heti Pikku Tohlopin jälkeen oikealla siis. En usko että kovin monella ihan tavan tallaajalla on syytä siellä istua parkissa siihen aikaan mitä itse olen havainnoinut, parkki sijaitsee lähes keskellä metsää, nuoriso yms. viettävät aikaansa jossain ihan toisaalla. Mieleeni tuli että siellä hoidetaan hämäräbisneksiä (illasta toiseen??) tai kytätään ulkoilijoita...
Silmääni on pistänyt tuolla illalla ulkoillessani että Tohloppijärven rannassa olevan matonpesupaikan/tenniskentän ohi menevän tien perällä olevalla parkkipaikalla seisoo parkissa iltaisin auto, jolla on ajovalot päällä mutta auto on sisältä pimeä. Eli kyseessä siis se tienpätkä, jolla ei näytä olevan edes nimeä kun hain kuvan kartasta - Myllypuronkadun suunnalta tultaessa heti Pikku Tohlopin jälkeen oikealla siis. En usko että kovin monella ihan tavan tallaajalla on syytä siellä istua parkissa siihen aikaan mitä itse olen havainnoinut, parkki sijaitsee lähes keskellä metsää, nuoriso yms. viettävät aikaansa jossain ihan toisaalla. Mieleeni tuli että siellä hoidetaan hämäräbisneksiä (illasta toiseen??) tai kytätään ulkoilijoita...
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
-
Kurkkumaa
- Hetty Wainthropp
Jos uhri olis lähtenyt Olkkoselta kotiinpäin "takakautta", olis voinut myös sieltä hiljaa tossutellessa yllättää jonkun pahanteosta esim. jäähalilla? Tuntuisi hassulta, että jos olisi olemassa joku surmaamiseen asti valmis vihamies, asiasta ei ponnahtelisi jo enemmän juoruja. Jos baareissa olisi nähty tai kuultu yhtään mitään "merkittävää", olisi kai sillä niin moni äkkiä tietoinen että jotain puheita lähtis väkisinkin liikkeelle? Baarikansan keskuudessa kielenkannat kuitenkin on hieman höllemmässä, kuin perushämäläisillä kauppajonoissa?
Musta alkaa entistä vahvemmin tuntua mahdolliselta, että kohtasi hyökkääjän aivan sattumalta. Samalla logiikalla en haluaisi uskoa, että teon takana on kovin suuri joukko. Kun ei ole puheita sen enempää syntynyt.
Ehkäpä, mobiililaiteukkeli siellä istuu iltaisin ne Tampesterin polliisit havaintoja kirjaamassa. Kun niillä on kerran ajovalot, niin että näkevät ohikulkijat. Olisihan sekin jo jotakin
Musta alkaa entistä vahvemmin tuntua mahdolliselta, että kohtasi hyökkääjän aivan sattumalta. Samalla logiikalla en haluaisi uskoa, että teon takana on kovin suuri joukko. Kun ei ole puheita sen enempää syntynyt.
Ehkäpä, mobiililaiteukkeli siellä istuu iltaisin ne Tampesterin polliisit havaintoja kirjaamassa. Kun niillä on kerran ajovalot, niin että näkevät ohikulkijat. Olisihan sekin jo jotakin
EDIT: Kirjoitusvirheet, jotka huomasin vasta tekstin lähettämisen jälkeen. Esikatselusta huolimatta.
Tarkoittanet sitä Pikku Tohlopin jälkeen oikealle erkanevaa pikkutietä, joka johtaa Tohlopin uimarannalle ? Jos ymmärsin aiemmin ketjun kirjoittelusta oikein, niin juuri siellä päin poliisi etsi koirien kanssa jotain. Olisiko siellä joku tarkkailu päällä ? Aikoinaan lenkkeilin Tohloppijärveä ympäri useinkin, enkä ainakaan silloin sillä tiellä mitään erityistä actionia havainnut. Tosin siitä on jo melkein kymmenen vuotta aikaakin kulunut.mobiililaiteukkeli kirjoitti: Silmääni on pistänyt tuolla illalla ulkoillessani että Tohloppijärven rannassa olevan matonpesupaikan/tenniskentän ohi menevän tien perällä olevalla parkkipaikalla seisoo parkissa iltaisin auto, jolla on ajovalot päällä mutta auto on sisältä pimeä. Eli kyseessä siis se tienpätkä, jolla ei näytä olevan edes nimeä kun hain kuvan kartasta - Myllypuronkadun suunnalta tultaessa heti Pikku Tohlopin jälkeen oikealla siis. En usko että kovin monella ihan tavan tallaajalla on syytä siellä istua parkissa siihen aikaan mitä itse olen havainnoinut, parkki sijaitsee lähes keskellä metsää, nuoriso yms. viettävät aikaansa jossain ihan toisaalla. Mieleeni tuli että siellä hoidetaan hämäräbisneksiä (illasta toiseen??) tai kytätään ulkoilijoita...
-
mobiililaiteukkeli
- Neuvoja-Jack
Juuri se. En kyllä usko että on poliisi, jos olisi niin suuri epäilys että siellä jotain voisi sattua, uskon (ja toivon) että poliisi olisi ihan virallisessa tiedotteessa kehottanut ihmisiä välttämään ilta-aikaan kulkemista, eikä vain laittanut partiota päivystämään. Eikä se auto todellakaan ole poliisiauto eikä näytä siviilipoliisiautoltakaan. Ja en usko että juuri siinä kohtaa edes kannattaisi istua odottamassa mitään erikoista tapahtuvaksi, rauhallinen ja hiljainen paikka (otollinen kyllä väijyä tavallisia ihmisiä...) En nyt viitsi alkaa poliisille tästä "vasikoimaan" koska eihän se rikollista ole siellä olla parkissa, eikä nyt varmaan liity edes Tesoman murhaan. Näinä aikoina sitä vain laittaa merkille kaiken vähänkin poikkeavan tai oudon...japittaja kirjoitti:Tarkoittanet sitä Pikku Tohlopin jälkeen oikealle erkanevaa pikkutietä, joka johtaa Tohlopin uimarannalle ? Jos ymmärsin aiemmin ketjun kirjoittelusta oikein, niin juuri siellä päin poliisi etsi koirien kanssa jotain. Olisiko siellä joku tarkkailu päällä ? Aikoinaan lenkkeilin Tohloppijärveä ympäri useinkin, enkä ainakaan silloin sillä tiellä mitään erityistä actionia havainnut. Tosin siitä on jo melkein kymmenen vuotta aikaakin kulunut.
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
-
KylmäJälki
- Alibin satunnaislukija
Juuri tuota reittiä itsekkin olisin kulkenut, korkeintaan olisin oikonut kerrostalojen pihojen poikki sinne liikekeskuksen taakse tämän kohtalokkaan kevyenliikenteen väylän päähän. Itse en missään nimessä olisi vesitornin kautta mennyt en edes kesällä. On se sen verran kiipeämisen takana että ei käy mielessäkään. Tuo tesomajärven rannan kautta jäähallille ja sieltä käräjätörmään on ylivoimaisesti lyhin ja nopein reitti kulkea ja hyvinkin voisin ajatella kulkevani sitä myöden.japittaja kirjoitti: Itse olisin kävellyt Olkkosesta Käräjätörmään kirkon ja liikekeskuksen kautta.
Yksi syy miksi olen tätä vaihtoehtoa alkanut miettimään on se että uhri lähti ostamaan tupakkaa. Jos uhri olisi tupakki ostoksille mennyt liikekeskuksen kautta hän olisi saanu tupakkinsa jo r-kioskilta tai valintatalosta. Mutta kun olikin mennyt siwaan, niin jäähälli tessujärvi reitin kautta siwa olisi Eka paikka mistä tupakkaa saa. Eli olisi tuota reittiä käyttänyt jo mennessä.
Tohlopin uimarantojen parkkipaikat on nuorison suosimia pusipusipaikkoja ja paikkoja minne mennä parkkiin kun tyhjänpäivänen pilluralli pitkin kyliä hetkellisesti lakkaa kiinnostamasta..
-
annaanna
Nyt on Aamulehti uutisen äärellä.
Aamulehti
Poliisin mukaan Tampereen Tesoman murhassa käytetystä veitsestä on löytynyt henkirikoksen uhrin lisäksi kahden henkilön dna.
Aiheesta lisää hetken kuluttua.
On siis mahdollista ylipäänsä saada joskus tämä rikos selvitettyä!
Kun on löytynyt tuo yhteys uhrin ja teräaseen kanssa.
Kylläpä siinä dna-määrittelyssä kesti.
Aamulehti
Poliisin mukaan Tampereen Tesoman murhassa käytetystä veitsestä on löytynyt henkirikoksen uhrin lisäksi kahden henkilön dna.
Aiheesta lisää hetken kuluttua.
On siis mahdollista ylipäänsä saada joskus tämä rikos selvitettyä!
Kun on löytynyt tuo yhteys uhrin ja teräaseen kanssa.
Kylläpä siinä dna-määrittelyssä kesti.
-
mobiililaiteukkeli
- Neuvoja-Jack
"Poliisi on jatkanut sekä teknistä että taktista tutkintaa 29.12.2014 Tampereen Tesomalla paljastuneen henkirikoksen johdosta. Aiemmin on julkaistu kuva teräaseesta ja sen tupesta. Tutkimuksissa on selvinnyt, että esineistä löytyy ainakin kahden muun henkilön vertailtavissa olevat dna-näytteet. Tämä antaa viitteitä siitä, että jotkin muutkin henkilöt kuin epäilty ovat käsitelleet esineitä.
Poliisi pyytää niitä henkilöitä ilmoittautumaan, jotka tietävät käsitelleensä mainittuja esineitä. Samalla pyydetään yleisöltä edelleen vihjeitä tekovälineestä, alueella liikkuneista nuorisojoukoista ja muista henkilöistä sekä uhrin liikkeistä. Vihjeistä voi ilmoittaa sähköpostilla rikosvihjeet.pirkanmaa(at) poliisi.fi tai soittamalla vihjepuhelimeen 0503137391."
https://www.poliisi.fi/poliisi/sisa-suo ... endocument
Hieno juttu, kyllä tämä ratkeaa vielä.
Poliisi pyytää niitä henkilöitä ilmoittautumaan, jotka tietävät käsitelleensä mainittuja esineitä. Samalla pyydetään yleisöltä edelleen vihjeitä tekovälineestä, alueella liikkuneista nuorisojoukoista ja muista henkilöistä sekä uhrin liikkeistä. Vihjeistä voi ilmoittaa sähköpostilla rikosvihjeet.pirkanmaa(at) poliisi.fi tai soittamalla vihjepuhelimeen 0503137391."
https://www.poliisi.fi/poliisi/sisa-suo ... endocument
Hieno juttu, kyllä tämä ratkeaa vielä.
Ihan normaaliajalta kuulostaa, ei mitenkään pitkä aika määrityksille. Eikä nyt ole kyse Tampereen poliiseista, monesti tällaiset määritykset tehdään jopa ulkomailla. Kaiken maailman CSI:t antavat täysin väärän kuvan laboratoriotyöskentelystä.annaanna kirjoitti: Kylläpä siinä dna-määrittelyssä kesti.
-
KylmäJälki
- Alibin satunnaislukija
Eli siis puukosta on löytynyt ainakin uhrin dna ja kaksi muuta vertailukelpoista dna.ta. Se nyt ei vielä tarkoita että kumpikaan näistä kahdesta dna näytteestä kuuluisi tekijälle, mutta varmasti lähemmäksi tekijää jompikumpi tai molemmat vie. En ole mikään dna asiantuntija ja kiinnostaisikin tietää asiaa tietäviltä, mitä puukosta löytynyttä on pitänyt löytyä että vertailukelpoinen näyte on saatu erilleen? Jotenkin tuntuu että pelkkä kädessä pitäminen ei riitä. Olisiko puukolla tuikittu ihmisiä ennenkin? Kauanko esimerkiksi sylki tai veripisara säilyy sellaisena että luotettava tulos saadaan?
Eikös ne Bodomin tapauksessa tutkineet niitä puolivuosisataa vanhoja näytteitä? Että ei tässä nyt peliä ole menetetty pari vuotta vanhassa puukossa. Vanhin löydetty DNA lienee lähes 1000000 vuotta vanha. DNA alkaa pikkuhiljaa hajoamaan, kun välisidokset katkeavat. Senkään jälkeen peli ei ole vielä menetetty, vaan näytteestä voi saada jotai irti.KylmäJälki kirjoitti:Eli siis puukosta on löytynyt ainakin uhrin dna ja kaksi muuta vertailukelpoista dna.ta. Se nyt ei vielä tarkoita että kumpikaan näistä kahdesta dna näytteestä kuuluisi tekijälle, mutta varmasti lähemmäksi tekijää jompikumpi tai molemmat vie. En ole mikään dna asiantuntija ja kiinnostaisikin tietää asiaa tietäviltä, mitä puukosta löytynyttä on pitänyt löytyä että vertailukelpoinen näyte on saatu erilleen? Jotenkin tuntuu että pelkkä kädessä pitäminen ei riitä. Olisiko puukolla tuikittu ihmisiä ennenkin? Kauanko esimerkiksi sylki tai veripisara säilyy sellaisena että luotettava tulos saadaan?
Luulisin, että tupesta ja sen sisäisistä osista on saatu parhaat näytteet, sillä tupen sisäosaanhan kertyy kaikki mitä terässä on.
japittaja:
Eikös siellä ole talviuimarien pulahtamispaikka ja pukukoppi? Valaistus saatta olla heikko ja maa jäinen.Tarkoittanet sitä Pikku Tohlopin jälkeen oikealle erkanevaa pikkutietä, joka johtaa Tohlopin uimarannalle ?
Puukko oli 2-3 vuotta vanha eli on kulkenut monen käden kautta. Pahimmillaan DNA-jäljet voivat olla ihan sivullistenkin. Toivottavasti tekijä on pitänyt veistä paljain käsin, vaikka olikin kiree pakkanen. Tai ainakin kämpillä näpelöinyt veistä oikein kunnolla, kiillotellu vaikka syljellä. Ihon pinnalta irtoaa koko ajan soluja, joista voidaa eristää DNA. Hiuksista löytyy myös hiustupen siihen puskemaa DNA:ta (vaikka hius onkin vaan elotonta keratiinia). Sylkeen ja tupakantumppiin tarttuu mukaan suun limakalvoista irtoavia soluja.
Ainakin DNA-löydöillä päästään puukon historiassa eteenpäin, kenen hallussa se onkaan ollut. Ja DNA- jälki pysyy: puukkoa käsitellyt narahtaa vuosienkin päästä jossain muussa yhteydessä, vaikka nyt ei ilmoittautuisikaan.
Ainakin DNA-löydöillä päästään puukon historiassa eteenpäin, kenen hallussa se onkaan ollut. Ja DNA- jälki pysyy: puukkoa käsitellyt narahtaa vuosienkin päästä jossain muussa yhteydessä, vaikka nyt ei ilmoittautuisikaan.
Juu ei ihan samanlailla mee kun tv ohjelmissa nää dna-hommat, ei ihan niin että kaveri kattoo parissa minuutissa esineestä dna:n jonka jälkeen laitetaan tietokoneelle hedelmäpeli pyöriin joka kertoo kenen se on.
Tuosta parkista olevasta autosta, viitsitkö laittaa vaikka yv jos on vähän tarkempia tuntomerkkejä?
Tuosta parkista olevasta autosta, viitsitkö laittaa vaikka yv jos on vähän tarkempia tuntomerkkejä?