Kadonnut Ismo Kumpulainen (ent. Immonen), 32 v. Riihimäki 2/2000

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
J1L5
Harjunpää

Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä

Viesti Kirjoittaja J1L5 »

Oon protestoinut paljon havaintoja. Olen kuitenkin kauan jo olen tajunnut seuraavan asian. Tänään kaupassa kiinnitin huomiota ihmisiin. Tunnistin kaikki, jotka on ollut esim. ala-asteella samalla luokalla, mutta 1. lk jälkeen muuttanut pois. Kerhokaverit ja isosiskojen luokkakaverit tunnistan varmasti, kaukaakin. Serkkujen kesälomakavereista tunnistan suuren osan vieläkin, vuodelta 1994. Pysyn silti kannassa, että hyvin tunteva kaveri ei jätä menemättä juttuihin, vain sillä perusteella, että "sunhan pitäisi olla kadonnut".

Myös Lapuan tapauksessa "R" väitettiin nähneen vähän joka paikassa. Seinäjoella keikalla, Lapualla pikaruokalassa.. Vääriä havaitoja kaikki tyynni.

Havainnon tekijöiden pitäisi ilmoittatua, vaikka tänne 8) . Myös kahvilan myyjä, sekä ne tyyppit, joita luultiin Ismoksi. Varsinkin se kahvila tyyppi olisi helppoo kuuluttaa, jos/kun se oli joku toinen.
Sirene_Holmes
Alokas

Viesti Kirjoittaja Sirene_Holmes »

Voisitteko pohtia kanssani muutamia seikkoja: Jos on pokkaa pistää kaveri kylmäksi, eikö ole myös pokkaa harhauttaa poliisia ja kertoa havaintoja kadonneesta miehestä? Tai pyytää jotakuta tekemään palveluksen...
Voiko oikeasti olla mitenkään mahdollista, että Ismo löytyisi enää hengissä, edes Suomen rajojen ulkopuolelta?

Onko kukaan tiedustellut poliisilta Ismon tapauksen esitutkintapöytäkirjoja? Saako aikaisempia asiakirjojakaan tällä hetkellä, vai onko tutkinta käynnissä niin, että mitään asiakirjoja ei tällä hetkellä saa?
Hurjimus
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Tutkimuksen alkaessa poliisilla oli myös epäilyä henkirikoksesta näiden velkojen vuoksi.
Voisi olettaa, että silminnäkijöiden taustoja siksi on selvitetty, mutta kaikki mahdollista 🤔
Tapaus on avoin, eikä siitä saa tutkinta asiapapereita..
Detsi
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Detsi »

Hurjimus kirjoitti: Pe Marras 22, 2024 11:14 am Tutkimuksen alkaessa poliisilla oli myös epäilyä henkirikoksesta näiden velkojen vuoksi.
Voisi olettaa, että silminnäkijöiden taustoja siksi on selvitetty, mutta kaikki mahdollista 🤔
Tapaus on avoin, eikä siitä saa tutkinta asiapapereita..
Esitutkinnan loputtua tutkinnan aikana kertyneestä aineistosta kootaan vasta esitutkintapöytäkirja.
J1L5
Harjunpää

Jos olisi omasta tahdosta kadonnut, mutta haluaisi mennä Nesteralliin. Olisi kyllä helppo tehdä joku huppu+huivi+aurinkolasinaamio, jolla ei tunnisteta. Monethan käyttää "ralliperuukkeja", ja tyyliin joulupukin asua, koska lähdetään revittelemään. Olisi sulautunut porukkaan naamioituneena, aiheuttamatta mitään kummastusta.

Jos piileksii omasta tahdosta, mutta lähtee Nesteralliin ihan "raakana", niin sitten on vähän suunnitelma jäänyt kesken. Jos ei sitten halua paljastua.
Sirene_Holmes
Alokas

Viesti Kirjoittaja Sirene_Holmes »

Ja toisaalta toivoisin, että olisi halunnut tavata lapsiaankin. Olisiko ralli ollut heitä tärkeämpää? Mikäli on tavannut lapsiaan ulkopuolisilta salassa, vaimon on pitänyt olla juonessa mukana. Olisiko kahden pienen lapsen äitinä sellaiseen kyennyt/halunnut/jaksanut tällaista säätämistä.
Maksoiko muuten Kela elarit, ellei isältä niitä saanut? Tuo elatusmaksu 669 markkaa per lapsi ei ole tainnut olla kovin kummoinen summa? (olen liian nuori, ajankuva ei hahmotu aikuisen silmin)

Mikään ei minun mielestäni tue ajatusta, että olisi "kadonnut" ja Riihimäen kokoisessa lämpäreessä onnettomuudessa menehtyneen ruumis olisi varmaankin löytynyt, varsinkin kun vettä ei ole lähistöllä.

Olen jäänyt tähän jumiin ja varmaan päivittäin miettinyt nyt viime viikkoina Ismon kohtaloa.
Läheisille olisi varmasti tärkeää, että selviäisi vihdoinkin, mitä on tapahtunut.
J1L5
Harjunpää

Meikäläisen älykkyys kasvaa kokoajan (tai tyhmyys) :lol: Ismo nähtiin kahvilassa, rekonstruktion mukaan joi kahvia. Onko hän kahvi-ihminen? Jos ihminen on kahviton 18 vuotiaaksi, ei hän aloita enään juomaan koskaan. Ei ole olemassa satunnais- tai juhlakahvittelijoita (vrt. bilepolttajat). Oliko Ismo ehdottomasti sellainen, että ei kahvia ennen nukkumaan menoa. Läheisillä on varmasti tiedossa, jos on. Mä oon 15 vuotta kuullut sivusta kun läheiset hokee aina kylässä "ei kahvia illalla, otan vettä". Tiedän suvustani jokaisen, joka juo teetä, kuka kuumaa vettä, kahvia, kaakaota. Ja mitä aikarajoitukset.

Palatakseni, että naamioituneena ralliin meno olisi ollut helppoa, jos haluaa pysyä kadoksissa. Viiking-lakki päähän. Yli-suuret kekerosbergit aurinkolaseiksi. Violetti rokkiperuukki päähän. Tyhjä kaljakoppa rekvisiitaksi. Ei olisi poikennut yleisöstä. Tai sitten maltillisempi naamio.
Samson
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Samson »

Eiköhän Ismon murhanneella porukalla ole alkanut vaan perseitä kuumottamaan, kun henkirikosepäilyjä on alkanut ilmenemään hetki katoamisen jälkeen. Veloista alettu kyselemään jne. On ollut pakko keksiä jotain, ja heitetty tuo Jyväskylän suurajot rapala sitten tavalla tai toisella vesille. Joku porukan Suomi rallissa ollut tuttu kenties maksettu kertomaan tuollainen poliisille. Tai tuossa on toki riskinsä, mutta olisiko joku Ismon kohtalon tienneistä uskaltanut tehdä tuon. Ehkä, kun alkoi jalkojen alla polttamaan. Suostuihan Jemukkakin kasvoillaan haastatteluun. Kylmän viileää toimintaa, joka siirtää suurimman osan ihmisistä ajatukset pois epäilyistä heittäytyjiä kohtaan.
Tovi
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Tovi »

J1L5 kirjoitti: Pe Marras 22, 2024 5:36 pm Jos ihminen on kahviton 18 vuotiaaksi, ei hän aloita enään juomaan koskaan. Ei ole olemassa satunnais- tai juhlakahvittelijoita (vrt. bilepolttajat).
No kyllä kuule voi aloittaa ja on juhlakahvittelijoita, vaikka päässäsi olisitkin muuta päättänyt.
J1L5 kirjoitti: Pe Marras 22, 2024 5:36 pm Oliko Ismo ehdottomasti sellainen, että ei kahvia ennen nukkumaan menoa. Läheisillä on varmasti tiedossa, jos on.
Nyt kyllä kiinnostaisi tietää, että mitä haet tällä kahvisekoilullasi?
Mr.Skylight
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Mr.Skylight »

Minä myös sitä 'mielipuolta" että kyllä kahvia voi juoda vain ns satunnaisesti eli esim juhlissa, kyläillessä jne.

Ja tupakointi onnistuu joillakin esim vain alkoholin kanssa satunnaisesti.

Ja kyllä myös kahvinjuonnin siinä kuin tupakoinninkin voi aloittaa vasta 18 vuotiaana.

Itse aloin polttaa 18 vuotiaana ja lopetin 5 vuotta myöhemmin.

Kahvia juon kyllä päivittäin, voisin halutessani lopettaa senkin addktion kokonaan tai juoda kahvia vain kun sitä tarjotaan joillain kinkereillä.
J1L5
Harjunpää

Tovi kirjoitti: Pe Marras 22, 2024 10:00 pm
J1L5 kirjoitti: Pe Marras 22, 2024 5:36 pm

J1L5 kirjoitti: Pe Marras 22, 2024 5:36 pm
Nyt kyllä kiinnostaisi tietää, että mitä haet tällä kahvisekoilullasi?
Sitä, että Ismo ei ole ollut kahvilassa. Vaan joku toinen. Erilaisilla oljenkorsilla voisi koittaa sulkea pois, että Ismo olisi ollut siellä.
Hattu
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Hattu »

Yllä mainittu idea on mielestäni ihan hyvä. Kartoittaa henkilön arkisia pikkutapoja ja miettiä sopivatko ne havaintokuvioon. Mutta teoria tupakoinnista tai kahvinjuonnista ontuu. Minä aloitin tupakoinnin täysi-ikäisenä ja kahvin juonnin satunnaisesti varsin varttuneena. Hyi minä, en sovi standardiin :D
J1L5
Harjunpää

Hattu kirjoitti: La Marras 23, 2024 2:30 am Yllä mainittu idea on mielestäni ihan hyvä. Kartoittaa henkilön arkisia pikkutapoja ja miettiä sopivatko ne havaintokuvioon. Mutta teoria tupakoinnista tai kahvinjuonnista ontuu. Minä aloitin tupakoinnin täysi-ikäisenä ja kahvin juonnin satunnaisesti varsin varttuneena. Hyi minä, en sovi standardiin :D
Huh, kiitos! Mietin, että oon vissiin vähän tyhmä, mutta sun kommentti pelasti. 8)

Yritin miettiä vielä omalle kohdalle. Oon pikkukersasta lähtien kuunnellut 15 vuotta, eräiden sukulaisten valitusta, "mulle ei kahvia klo18 jälkeen". Jos tuollainen tyyppi katoaisi, ja joku kertoisi havainnon, että on nähty Parkanon Shellillä iltakahvilla 23:00. Havainto olisi aivan varmasti väärä.
Tovi
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Tovi »

J1L5 kirjoitti: La Marras 23, 2024 2:55 amHuh, kiitos! Mietin, että oon vissiin vähän tyhmä, mutta sun kommentti pelasti. 8)
Et varmasti ole tyhmä, näemmä osaat skannata laajemmin asioita, mutta tuo tapasi hakata asiat kiveen sattuu ainakin omaan silmään 😃
Kuten alla;
J1L5 kirjoitti: La Marras 23, 2024 2:55 am Yritin miettiä vielä omalle kohdalle. Oon pikkukersasta lähtien kuunnellut 15 vuotta, eräiden sukulaisten valitusta, "mulle ei kahvia klo18 jälkeen". Jos tuollainen tyyppi katoaisi, ja joku kertoisi havainnon, että on nähty Parkanon Shellillä iltakahvilla 23:00. Havainto olisi aivan varmasti väärä.
Vanhaan hyvään aikaan kahvi oli kahvia ja siinä oli kofeiinia. Se piristää ja saattaa haitata nukkumista, kyllä minäkin muistan että varsinkin vanhempi väki vouhotti tota, "ei kahvia illalla, menee unet".
Mutta itse kyllä tuli usein käytyä iltakahvilla kahvilla tapaamassa kavereita lähialueiden huoltsikoilla. Empä tainnut edes juuri kahvia juoda ennen kuin täysikäistyttyäni itsenäistyin.

Jos oikein muistan, ja nyt on täydet mahdollisuudet että en, Ismon kahvilahavaintokin oli joltain rallireissulta?Rallipaketit myydään kilpailukeskuksen lisäksi lähialueiden huoltamoilla. Samaten rallin aikanen ravinnon hankinta tapahtuu usein näillä asemilla jossei ole eväitä. Minusta tämä olisi aivan luontevaa että Ismo löytyy kahvilta huoltoasemalta.
Harry Ambrose
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Harry Ambrose »

J1L5 kirjoitti: Pe Marras 22, 2024 5:36 pm Meikäläisen älykkyys kasvaa kokoajan (tai tyhmyys) :lol: Ismo nähtiin kahvilassa, rekonstruktion mukaan joi kahvia. Onko hän kahvi-ihminen? Jos ihminen on kahviton 18 vuotiaaksi, ei hän aloita enään juomaan koskaan. Ei ole olemassa satunnais- tai juhlakahvittelijoita (vrt. bilepolttajat). Oliko Ismo ehdottomasti sellainen, että ei kahvia ennen nukkumaan menoa. Läheisillä on varmasti tiedossa, jos on. Mä oon 15 vuotta kuullut sivusta kun läheiset hokee aina kylässä "ei kahvia illalla, otan vettä". Tiedän suvustani jokaisen, joka juo teetä, kuka kuumaa vettä, kahvia, kaakaota. Ja mitä aikarajoitukset.
Paikka jonka nimi on kahvila tarjoilee muutakin kuin kahvia. Eikö olekin suuri yllätys? Minäkin innokkaana kahvinjuojana olen erehtynyt juomaan joskus kahvilassa vaikkapa virvoitusjuoman.

Ismon tapaus ei selviä pohtimalla käyttikö hän kahvia.
Harry

"Täytyy muistaa kenen pojasta on kyse."
Vastaa Viestiin