Tietysti minä kautta rantain tosin, tässä pyrin osoittamaan, että Mariacka tosiaan on esittänyt virheellisiä tietoja, kuten tuossa edellä ilmenee. Hän oli lukenut jonkin lehtinaisen kirjoittaman tulkinnan professori Kallion väitöskirjasta, ja esitti siitä lähinnä omia näkemyksiään.
Virhe oli nimenomaan siinä, että kuinka monta prosenttia väestöstä voidaan hypnotisoida.
Yleisimmin sen sanotaan olevan välillä 70-100%. Taitaa tavallisin luku olla noin 90%. Tuo Australialainen tohtori arvioi sen olevan noin 85%. Professori Kallio on esittänyt toteamuksen, että
kaikkia ihmisiä voidaan hypnotisoida. Tuossa tutkimuksessaan Kallio oli todennut, että 2-5% väestöstä voidaan hypnotisoida sellaiselle tasolle, että hypnotisoitu voi nähdä vaikka olemattoman pupujussin, jos annetaan sellainen suggestio. Tuo voi hänen tutkimuksessaan hyvinkin pitää paikkansa. Siinä jää sanomatta, että hypnoosin syvyystasoja on lukuisia. Tuollainen taso, jossa voi nähdä olemattomia pupujusseja on jo hyvin syvä taso. Näköharhoja voidaan suggeroida vasta tasolla 5 (Aron's Scale).
Tuossa edellä olevasta näkee, että Mariacka on tarjonnut ovelasti sellaista tekstiä tuohon, että siitä syntyy käsitys (osalla lukijoista), että ihmisistä vain 2-5% voidaan yleensä hypnotisoida. Todellisuudessa oikea luku on noin 90%, ja vaihtelee lähteen mukaan enimmäksee välillä 70-100%. Tuo 2-5% on ilmiselvästi väärä ja johtaa harhaan. Näin suoraan sanottuna.
En kyllä ymmärrä miksi pasi kannattaa tällaista harhaan johtamista. En tiedä mitä mieltä hän on tuosta hypnotisoitavuudesta. Siksi toivonkin tähän äänestystä. Mahdollisimman moni ilmoittaisi oman vaihtoehtonsa tuohonkin Mariackan muotoilemaan kyselyyn, jossa on siis asiavirheitä, eli paikkansa pitämättömiä tietoja. Oletan kyllä, että esim. pasi sen huomaa! Eihän tuollainen puppu mene läpi. No, joidenkin osalta menee, virheistä huolimatta. Äänestetään silti! Jokohan asia selvisi?
Tuon australialaisen yliopiston tohtorin mukaan (Amanda Barnier) niin syvälle tasolle, jossa voidaan suggeroida näköharhoja, voidaan hypnotisoida noin 10-15%. Huomataan sen poikkeavan Kallion väitöskirjan prosenteista melkoisesti, nehän olivat 2-5%. Ja tosiaan tuon tohtorin mukaan hypnotisoitavissa on noin 85% väestöstä. Hypnoosin syvyystasoja on todella useita ja kullekin tasolle ovat mahdollisia tietyt suggestiot. Juuri näillä suggestioilla voidaan testata se taso, jolla koehenkilö on. Ne ovat samalla mittareita. Näköharhoja voidaan suggeroida vasta 5. tasosta eteenpäin. Tasoja on tosin vain 6. Tasot 5-6 ovat syvähypnoosin tasoja, ja siellä voi tosiaan nähdä vaikka olemattoman elefantin, jos hypnotisoija niin suggeroi. Mutta ne ovat jo tosi syviä tasoja. Kyllä minä olen koettanut pysyä asialinjalla, ja olen kyllä huomannut useita virheitä, joita joku toinen kirjoittaja tekee, mutta en suinkaan aina ole heti niitä osoittamassa. Ei se niin yksipuolista ole. Kuten huomataan lokaa kyllä heitetään päälle surutta, ja nimitellään miten milloinkin, ja sitten syytellään vain minua. Kyllä minäkin voisin kuvata monisanaisesti joitakin kirjoittajia ja heidän ominaisuuksiaan, mutta jätän sen useimmin tekemättä.