Knobster kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 11:04 pm
Minä ajattelen niin että rasismia ja fasismia pitää vastustaa ja näitä edustavia saa vihata ihan vapaasti ja miten haluaa. Ja haukkuvat vielä täällä suvakiksi.... Natsit hautaan saatana. Näitä on turha "ymmärtää" tai heidän kanssaan keskustella. Et sinä koulukiusaajallekkaan kykene puhumaan järkeviä jos olet se uhri. Ja näiden paskakasojen jäljiltä on useita uhreja, ihan nettirasismi vaikuttaa jo ajatteluun.
En ole sanonut, etteikö rasismia ja fasismia pitäisi vastustaa. Enkä kiistä sitä, etteikö nää aiheuttaisi oikeaa vahinkoakin. Vihatakin saa ketä tahansa niin paljon kuin haluaa.
Ajattelen itse vain, että sen vihan käsittely ennen keskusteluun osallistumista on tärkeää, ei sitä vihaa kannata vuodattaa valtoimenaan keskusteluihin. Siis varsinkaan, mikäli haluaa saada asioita edistettyä. Viha harvoin tekee keskusteluista rakentavampaa.
Toki se, jos tavoitteena on vaan purkaa omaa vihaa, on oma asiansa. Mutta tosiaan: jos tavoitteena on vaikuttaa ihmisiin tai edistää jotain asiaa, jatkuva vihamielisyys johtaa usein lähinnä siihen, että kaikki menee vain puolustuskannalle eikä itse aihe juuri etene.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell