Mika Muranen - Kotka 17.4. - 20.4.1994

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

^Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oletko Inka tietoisesti hakeutunut näitten veijarien seuraan vai sattumalta ajautunut?
fitness
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja fitness »

En minäkään Murasen henkisestä kunnosta tiedä, mutta sen luulen tietäväni, ettei tuollaisen teon tekijällä kaikki palikat ole ihan kohdillaan. Ja jotenkin mulla, tällasella vähän jo elämänkokemusta omaavalla, alkoi joku varoituskello piipata, kun näitä inkan viestejä luin. Käkän kertomat ikävän yleisiä tosijuttuja.

Olepa inka varovainen ja pidä järki päässäsi, kaikella ystävyydellä :D .
Siru
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Siru »

En todellakaan tiedä, mutta kuvittelisin lukevani näin rivien välistä, että inka03 tuntee näitä rikollisia työnsä kautta.

Korjatkoon kyseinen ihminen, jos olen väärässä.
inka03
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja inka03 »

Hei rakkaat ihmiset :P
Kiitos huolenpidosta...heh.
Multa kysyttiin tunnenko ja vastasin että tunnen hyvin. Ihmeellistä ja vieläkin naurattaa että te teitte juuri päätelmiä pelkän tunnen hyvin vastauksen perusteella.
Mun ei tarvi varoa ketään, eikä varsinkaan Mikaa :lol:
Olen elämässäni selvinnyt ja koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu ja kelle. Tiedoksi, että olen ihan naimisissa itse enkä heilastele näiden ihmisten kanssa, enkä jaa alapäätänikään,niinkun eräs täällä epäili...heh ja huh.

Tiedän ja tunnen ja en ole edes väittänyt etteikö hän voisi tehdä jatkossa virheitä elämässään, mutta nuo Kotkan tapahtumat on käsitelty ja se myllerrys yleensä.

Koitin kertoa jo aiemmin,että kyllä murhamiehetkin tietävät leiman otsassaan ja on näitäkin jotka katuvat tekojaan ja mikään, ei mikään tuo takasin niitä ihmishenkiä. Ikävä kyllä!

Minä vaan näillä palstoilla puhun vain ja ainoastaan heistä, jotka todella tunnen. En lähtisi arvailemaan näin arkoja asioita.
Juu aurinkoa kaikille :D
fitness
Sabrina Duncan

No, emo täällä heräsi :lol: . En kiellä, etteikö pahankin rikoksen tekijästä vielä ole ihmiseksi, mutta apuja he varmasti tarvitsevat. En usko, että kukaan pystyy itsekseen tuollaisia tekosiaan käsittelemään niin, että kykenee näiden tosiasioiden kanssa elämään tasapainoista elämää.

Minunkin tuttavapiirissäni on pari "murhamiestä", toinen kerkesi olla vapaana vain hetken, vaikka kaikki näytti niin hyvältä ja valoisalta tulevaisuuden suhteen :? .
Arthur Nebe
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Arthur Nebe »

Voin olla pessimisti, mutta uskon vakaasti ettei kenestäkään murhamiehestä ole enää teon tehtyään yhteiskuntakelpoisiksi sanan varsinaisessa merkityksessä. Pätee myös suurimpaan osaan tappotuomion saaneista - joskaan ei tietysti aivan kaikkiin, onhan tapauksia monenlaisia.

Mielestäni Muranen tulisi vapauduttuaan sulkea ns. erityissäilöön. Tällaiselle laitokselle olisi enemmän kuin tarvetta! Jälleen tänään sai lukea iltapäivälehdistä, miten Kemissä pelätään viisinkertaista (vai oliko tekoja enemmänkin?) raiskaajaa ja tappajaa, joka on jälleen hetkellisesti vapautunut. Oli vapautunut muutaman kerran aiemminkin ja aina uusinut tekonsa lähes välittömästi. Olisi erittäin tärkeää kyetä tekemään tällaiset henkilöt lopullisesti vaarattomiksi.

Pysyväiseristys ei siis olisi tuomioistuimen määräämä rangaistus eikä terveydenhuollon piiriin kuuluvaa tahdonvastaista hoitoa vaan turvasäilö, jossa henkilöitä pidettäisiin toistaiseksi -periaatteella. Toisin sanoen, kunnes heidän vaarattomuudestaan tavalla tai toisella voidaan mennä takuuseen. Yhteiskunnan on kyettävä puolustamaan itseään sitä uhkaavia kriminaaleja vastaan.

Kannatan muutenkin rikostorjunnan muuttamista entistä enemmän voimakkaan tekijäprevention suuntaan. Se on useissa tutkimuksissa havaittu ylivoimaisesti tehokkaimmaksi - joskaan ei humaaneimmaksi (siis tässä tuomiojalaisen 60-luvun kriminaalipoliittisen uudistuksen hengessä) - keinoksi torjua vakavaa rikollisuutta. Käytännössä tällä tarkoitetaan potentiaalisen tekijäaineksen jatkuvaa esiin seulomista ja toimenpiteiden kohdistamista heihin. Potentiaalisilla tekijöillä tarkoitan riittävää entisyyttä tai muita konkreettisia osoittimia, en "ikävää persoonaa" tai "mahdollista uutta Pekka-Ericiä".

Ehkä joku ymmärsi pointtini ja ajattelee samoin?
siivetön
Alokas

Viesti Kirjoittaja siivetön »

Ymmärsin pointtisi,mutta en tunne viitettäsi.Siis Tuomioja osuutta.
inka03
Harjunpää

Vapautuvat vangit nimenomaan tarvitsevat tukea jotta voivat yhteiskuntaan palata. Ja kyllä heistä iso osa jää rikoksettomalle tielle, oikealla avulla.
Oli asia mikä tahansa, kuten minullakin tuo tupakanpolton lopetus 19 vuoden jälkeen, niin paras tuki on entinen tupakoitsija, joka tietää mistä puhuu!!
Arthur Nebe
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Arthur Nebe »

Olen eri mieltä ja ihan tietopohjalta. En epäile etteikö sinullakin olisi asiasta tietoa, mutta painotan että mielestäni kriminaalipolitiikka on puhtaasti järjen eikä tunteiden politiikkaa. Ainakin sen tulisi olla!

Suosittelen tutustumaan oikeuspsykiatrian alan kirjallisuuteen. On suorastaan masentavaa todeta miten käsittämättömän usein väkivaltarikolliset uusivat tekojaan.

On tiettyjä rikostyyppejä joihin syyllistyviä perustellusti pidetään yhteiskunnallisesti vaarallisempina kuin muita: tällaisia rikoksia ovat kaikki vakavammat väkivaltarikokset, seksuaalirikokset ja eräät yleisvaaralliset rikokset. On selviö ettei tällaisista rikoksista taustaa omaavaa henkiöä voida verrata esimerkiksi talousrikolliseen tai autovarkaaseen - toki nämäkin voivat omata antisosiaalisia piirteitä ja varsinkin sarjarikollisina osoittautua suureksi painolastiksi yhteiskunnalle mutta vain edellä luettelemiani rikostyyppejä kohtaan tunnetaan suoranaista kauhua ja syvää inhoa.

Yhteiskuntamme on tällä hetkellä hyvin aseeton sellaista henkilöä vastaan joka tieten tahtoen päättää rikkoa sen normeja. Toiselta hengen riistänyt vapautuu yleensä alle 10 vuodessa ja kaikissa tapauksissa alle 20 vuodessa. Joitakin äärimmäisiä poikkeuksia on olemassa, mutta hyvin laajan otannan nojalla voidaan todeta tämän olevan käytäntö. Suomessa siis ihmishengen hinta voidaan laskea keskimäärin 10-12 vuoden istumisena.

Suomalaisen rikostorjunnan peruslähtökohta on repressiivinen: toimitaan vasta kun jotain konkreettista on tapahtunut ja jokainen tapahtuma on lähtökohtaisesti uniikki ja kertaluonteinen. Poliisitoiminnassa ja oikeudenkäytössä ei siis yleensä arvioida henkilöitä tekojaan toistavina, vaan toistuvasti yksittäistekoihin sortuvina. Tätä ajattelumallia tulisi muuttaa radikaalisti.

Tulisi siirtyä voimakkaasti preventoivaan malliin jossa kerran vakavaan väkivaltarikokseen syyllistyvän odotetaan toistavan tekonsa ennen pitkää vapauduttuaan: vapautumisen jälkeiset seuranta- ja varotoimet tulee siis mitoittaa tämän mukaan. Se vastaisi kansan oikeustajua jota tunnutaan näissä asioissa halveksittavan aivan liikaa.
inka03
Harjunpää

Elämä käy vaikeaksi kun miettii näin, koska lakia et voi muuttaa. Silloin on järkevämpää yrittää ihmisiä, toinen toistaan siis, kuin se että sotii toisiaan vastaan!

Mulla on aina riittänyt halua auttaa toisia ihmisiä. Pedofiilit ovat ainuita joiden edessä olen voimaton ja en pysty toimimaan,koska halveksin heitä!!!

Mutta Juu, kyllä minullakin on tietoa. En voi / aio sitä tähän kirjoitella,mutta Sinun väitteesi ei nyt perustu mihinkään. Vai onko sulla joitain tilastoja joihin pohjaat nuo ajatuksesi?
Onko sulla myös tietoa miten nämä tilastot saadaan aikaan?
Mulla on :D

Toki sulla on oikeus omaan mielipiteeseesi.
Itse olen niin kauan tätä hommaa tehny että tiedän myöskin jotain!!! Heh, hyvää päivän jatkoa.
fitness
Sabrina Duncan

Toki vapautuvat vangit tarvitsevat tukea yhteiskuntaan palatakseen, mutta siitä ei juurikaan apua ole, jos vankeusaikana ei ole "hoitoa" saanut. Kukaan täysissä järjissään oleva ei vie toiselta henkeä, ei tapa, ei murhaa eikä raiskaa. Jos näin on päässyt käymään, tosiasia on silloin se, että jotain sairautta siellä mielessä on. Ja sitä täytyy hoitaa ja lääkitä, kuten muitakin hoitoa vaativia sairauksia. Pelkkä tuki vapauteen astuessa on aika ohut lanka.
inka03
Harjunpää

tottakai tarvitsee. Ja vuosien terapiat ja hoidot. Se on selvää.
Huru
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Huru »

inka03 kirjoitti:Onko se sun henkeä uhkaavaa jos Mika vapautuu? Ihan omalla nimellään vapautuu :)
Kysymys on yksi typerimmistä, mitä mulle on tällä saitilla esitetty. Tämähän ei ollut pointti, mutta en siitä viitsi alkaa jänkkäämään. Hämmästyttää jälleen kerran kumman ponteva puolustus :roll: Murasen kaltaisen tapauksen yhteydessä, ei muuten taida olla ensimmäinen kerta...Muhun ei myöskään kovin suurta vaikutusta tee "Tunnen sen-ja-sen HYVIN" , mihinkäs tilastoon tuo hyvintunteminen perustuu??
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

inka03 kirjoitti:tottakai tarvitsee. Ja vuosien terapiat ja hoidot. Se on selvää.
Tämä nimimerkki inka03 tuntee Murasen ja Timo Timosen(os.Tuhkanen) ja monet muut murhaajat? Kirjoitustensa perusteella ei ole maisteri. Mistä on kyse?
apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

rapier kirjoitti:
inka03 kirjoitti:tottakai tarvitsee. Ja vuosien terapiat ja hoidot. Se on selvää.
Tämä nimimerkki inka03 tuntee Murasen ja Timo Timosen(os.Tuhkanen) ja monet muut murhaajat? Kirjoitustensa perusteella ei ole maisteri. Mistä on kyse?
Uskonto sekottaa monen nupin.
Vastaa Viestiin