Kampaaja Seija Mörön murha 23.7.2008 Helsinki/Porvoo
Onkohan 53-vuotias nainen toiminut yksin vai onko joku tai jotkut osallisena surmaan.
Tosin uhri näyttäisi olevan melkoisen siro ja hoikka, joten ei ihan hirveästi tartte olla lihaksia kammetakseen toinen veteen, oli varsinainen surman tekotapa mikä hyvänsä.
Motiivi voi olla vaikka naisten keskinäinen kateus tai esmes kosto jostakin asiasta. Taikka taloudellinen tausta, velka, takaus tms.
Tosin uhri näyttäisi olevan melkoisen siro ja hoikka, joten ei ihan hirveästi tartte olla lihaksia kammetakseen toinen veteen, oli varsinainen surman tekotapa mikä hyvänsä.
Motiivi voi olla vaikka naisten keskinäinen kateus tai esmes kosto jostakin asiasta. Taikka taloudellinen tausta, velka, takaus tms.
Naistuttavaa esitetään vangittavaksi
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1565354Helsinkiläisen kampaamoyrittäjän Seija Mörön, 59, murha saa uuden käänteen.
Keskusrikospoliisi aikoo esittää tänään vangittavaksi murhasta epäiltynä Mörön tuttavan, 53-vuotiaan helsinkiläisen naisen.
Nainen on kuulusteluissa kiistänyt häneen kohdistetun epäilyn.
Keskusrikospoliisin rikoskomisario Ismo Kopran mukaan murhan motiivi on vielä auki.
Mörön ruumis löydettiin Porvoon Tolkkisista runsas viikko sitten lauantaina. Tarkasta ajasta ja paikasta ei olla vielä varmoja.
Kopran mukaan naiset ovat tunteneet toisensa muutaman vuoden ja ovat tavanneet aina silloin tällöin.
Epäilty on ollut yhteydessä kampaajaystäväänsä myös viikolla, jolloin Mörö surmattiin.
A man's got to do what a man's got to do.
-
Tiina
- Sherlock Holmes
anneli1 kirjoitti:Motiivi voi olla vaikka naisten keskinäinen kateus tai esmes kosto jostakin asiasta. Taikka taloudellinen tausta, velka, takaus tms.
Itsellekin tuli heti mieleen, että syynä voisi olla velka, kun kuulin että nainen epäiltynä.
Parturit kun ei yleensä ole sieltä köyhemmästä päästä, niin varmaan noita vippaajia voipi olla jonninverran ympärillä.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Mhh...
Minä epäilen, että rouvat olisivat tansseissa olleet.
Ruumis löytyi lauantaina 26.7. ja poliisi ilmoittaa naisen olleen kuolleena noin kaksi päivää.
Surma on siis tapahtunut oletettavasti torstaina 24.7., koska keskiviikkona 23.7. kampaajatar on vielä nähty elossa.
Tanssisaaressa Tolkkisissa ei ole ollut tuolloin tansseja tai mitään. Edelliset ollut 19.7. ja seuraavat 2.8.
Eli ruumis on todennäköisesti tuotu paikalle tai kampaaja on elossa tuotu paikalle surmaamis mielessä.
Koiran uskon päästetyn tahallaan vapaaksi. Usein tuollaisissa tapauksissa surmaaja tai apuri kuitenkin osoittaan uskomatonta ''omaatuntoa'' eikä halua jättää viatonta eläintä esim. yksin asuntoon kuolemaan janoon ja nälkään.
Luulen, että surman syynä on raha. Tavalla tai toisella.
Minä epäilen, että rouvat olisivat tansseissa olleet.
Ruumis löytyi lauantaina 26.7. ja poliisi ilmoittaa naisen olleen kuolleena noin kaksi päivää.
Surma on siis tapahtunut oletettavasti torstaina 24.7., koska keskiviikkona 23.7. kampaajatar on vielä nähty elossa.
Tanssisaaressa Tolkkisissa ei ole ollut tuolloin tansseja tai mitään. Edelliset ollut 19.7. ja seuraavat 2.8.
Eli ruumis on todennäköisesti tuotu paikalle tai kampaaja on elossa tuotu paikalle surmaamis mielessä.
Koiran uskon päästetyn tahallaan vapaaksi. Usein tuollaisissa tapauksissa surmaaja tai apuri kuitenkin osoittaan uskomatonta ''omaatuntoa'' eikä halua jättää viatonta eläintä esim. yksin asuntoon kuolemaan janoon ja nälkään.
Luulen, että surman syynä on raha. Tavalla tai toisella.
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
-
MissHolmes
- Ben Matlock
^ Sekin on mahdollista. Kyllä lepakkoja on tuonkin ikäisissä.
Mutta miksi sormuksessa lukee Tapio? (vai mikä Reiska se nyt oli?)
Voisiko kuitenkin kyse olla velasta? Kampaajatar on taanut tai lainannut ''Liisa-surmaajalle'' huomattavan summan rahaa. ''Liisa-surmaaja'' ei ole lupauksistaan huolimatta maksanut, mutta on velkansa 'lyhennykseksi' antanut mm. korujaan Kampaajattarelle.
Ehkä surmaajan jäljille päästiin puhelintietojen perusteella. Kampaajatar on useaan otteeseen soitellut velan perään ja surmailtana ''Liisa-surmaaja'' on soittanut hänelle. Miesystävänsä avustamana hoidellut Kampaajattaren pois perimästä ja päästänyt koirun yöhön.
Tuon ikäisenä ja murhainfoa seuraamattomana, ei ole tiennyt, että poliisilla on konstinsa päästä jäljille, vaikka kukaan ei näkisikään.
Mutta miksi sormuksessa lukee Tapio? (vai mikä Reiska se nyt oli?)
Voisiko kuitenkin kyse olla velasta? Kampaajatar on taanut tai lainannut ''Liisa-surmaajalle'' huomattavan summan rahaa. ''Liisa-surmaaja'' ei ole lupauksistaan huolimatta maksanut, mutta on velkansa 'lyhennykseksi' antanut mm. korujaan Kampaajattarelle.
Ehkä surmaajan jäljille päästiin puhelintietojen perusteella. Kampaajatar on useaan otteeseen soitellut velan perään ja surmailtana ''Liisa-surmaaja'' on soittanut hänelle. Miesystävänsä avustamana hoidellut Kampaajattaren pois perimästä ja päästänyt koirun yöhön.
Tuon ikäisenä ja murhainfoa seuraamattomana, ei ole tiennyt, että poliisilla on konstinsa päästä jäljille, vaikka kukaan ei näkisikään.
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
Jospa Tapio on Liisan poika?
No selviää varmaan piakkoin oliko syynä raha vaiko rakkaus. Jompi kumpi nyt varmaan kuitenkin.
Luulen, että epäiltyä ei ole päästy kunnolla kuulemaan koska on jossain shokissa edelleen koko tapauksesta eikä osaa kertoa mitään tapahtumista.
Varmaan kyllä muuten helpottunutkin kiinnijäämisestään. Ehkä.
No selviää varmaan piakkoin oliko syynä raha vaiko rakkaus. Jompi kumpi nyt varmaan kuitenkin.
Luulen, että epäiltyä ei ole päästy kunnolla kuulemaan koska on jossain shokissa edelleen koko tapauksesta eikä osaa kertoa mitään tapahtumista.
Varmaan kyllä muuten helpottunutkin kiinnijäämisestään. Ehkä.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Tuntuu silti hassulta, että tuon ikäiset naiset ''kissatappelisivat'' ihan noin vaan toisen hengiltä miehen takia.
Uskon vahvasti, että mukana on ollut joku mies joka itse surmatyön on suorittanut. Ehkäpä ''surmaaja-liisa'' on avustanut ruumiin siirrossa porvooseen ja liittynyt tapahtumiin ja siihen että näin kävi hyvinkin vahvasti.
Luulen myös, että tekijän jäljille on päästy puhelin tietojen perusteella.
Minulle on joskus reilu viisikymppinen sinkkunainen sanonut, että sen ikäisille ei ole tarjolla kuin pääsääntöisesti ''niitä reppania''.
Kyseessä on aina joko varattu mies, erossa katkeroitunut ja 'pimeytynyt', juoppo-työtön, tai peräkammarinpoika. Mutta ei kuulemma mittään kunnollista.
Tämänkin surman päätekijäksi epäilen jompaa kumpaa kahdesta viimeisestä.
Uskon vahvasti, että mukana on ollut joku mies joka itse surmatyön on suorittanut. Ehkäpä ''surmaaja-liisa'' on avustanut ruumiin siirrossa porvooseen ja liittynyt tapahtumiin ja siihen että näin kävi hyvinkin vahvasti.
Luulen myös, että tekijän jäljille on päästy puhelin tietojen perusteella.
Minulle on joskus reilu viisikymppinen sinkkunainen sanonut, että sen ikäisille ei ole tarjolla kuin pääsääntöisesti ''niitä reppania''.
Kyseessä on aina joko varattu mies, erossa katkeroitunut ja 'pimeytynyt', juoppo-työtön, tai peräkammarinpoika. Mutta ei kuulemma mittään kunnollista.
Tämänkin surman päätekijäksi epäilen jompaa kumpaa kahdesta viimeisestä.
-
Vieno neito
- Hetty Wainthropp
Eräs tuttavani sanoi nähneensä tämän uhrin jokin aika sitten Hakaniemen torilla painelemassa lujaa rollaattorin ja perhoskoiran kanssa. Kenties kunto tai tasapaino ei ollut enää ihan tanssikunnossa.MissHolmes kirjoitti: Minä epäilen, että rouvat olisivat tansseissa olleet.
...
Tanssisaaressa Tolkkisissa ei ole ollut tuolloin tansseja tai mitään. Edelliset ollut 19.7. ja seuraavat 2.8..
En muista koskaan parturiliikkeen ohi kulkiessani huomanneeni liikkeessä koiraa. Sen sijaan parturiliikkeen tuntumassa oli vielä noin pari vuotta sitten jonkinlainen ompelimo tms, jossa oli muistaakseni perhoskoira. Eilen parturiliikkeen ohi tarkoituksella kävellessä minusta vaikutti, ettei ompelimoliikettä enää olisi.Koiran uskon päästetyn tahallaan vapaaksi. Usein tuollaisissa tapauksissa surmaaja tai apuri kuitenkin osoittaan uskomatonta ''omaatuntoa'' eikä halua jättää viatonta eläintä esim. yksin asuntoon kuolemaan janoon ja nälkään.
En sitten tiedä liittyykö ompelimo asiaan mitenkään, mutta tuli mieleeni, että mitä jos parturin koiralla oli tuolloin tapana olla "päivähoidossa" läheisessä ompelimossa.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1565556Porvoon surman oikeudenkäynti suljetuin ovin
04.08.2008 14:12, päivitetty 04.08. 14:30
Keskusrikospoliisi esittää 53-vuotiasta naista vangittavaksi epäiltynä tuttavansa, kampaamoyrittäjän Seija Mörön, 59, murhasta.
Oikeudenkäynti käydään suljetuin ovin. Poliisi perustelee tätä sillä, että tekninen tutkinta ja laboratoriotutkimukset ovat vasta alkuvaiheessa.
Nainen on kuulusteluissa kiistänyt häneen kohdistetun epäilyn ja vastustaa tuomitsemista.
IS
A man's got to do what a man's got to do.
-
kummajuttu
- Susikoski
-
oolu
- Nikke Knatterton
Huh. Tsiigailin ton iltalehden kuvan ja siitä sekä tekstistä sai jo sellaisen käsityksen ettei ole niitä perus-naistappajatyyppejä, minkälainen kuva minulle on muodostunut.
Joko:
- reppanan näköinen joko pultsari tai mt-potilas (esim. Sanna Sillanpää yms.)
- mahdollisesti jo vankilatkin nähnyt amatsooni-tyyppinen ratkaisu (Virpi Butt)
- jollain tapaa hieman erikoisemman näköinen kaveri, joka jo pidempään elellyt arveluttavasti (Ylöjärven nais ja ne kaks muuta insuliinisurmaajaa)
Kiinnostaa kovasti motiivi tässä asiassa...
Joko:
- reppanan näköinen joko pultsari tai mt-potilas (esim. Sanna Sillanpää yms.)
- mahdollisesti jo vankilatkin nähnyt amatsooni-tyyppinen ratkaisu (Virpi Butt)
- jollain tapaa hieman erikoisemman näköinen kaveri, joka jo pidempään elellyt arveluttavasti (Ylöjärven nais ja ne kaks muuta insuliinisurmaajaa)
Kiinnostaa kovasti motiivi tässä asiassa...
Kuinka voi kädestä päätellä ettei näytä tyypilliseltä murhaajalta? Iltalehdessä sanottiin myös että teko on ollut erityisen raaka.. onkos missään kerrottu enempää? Miksi on niin vaikea uskoa että nainen on veriteon takana? Aina oletetaan että kyllä siihen on mieskin jollain tavalla osallisena. kyllä se vaan niin on että nainen on naiselle susi. Epäilenpä että motiivina on ollut perisuomalainen kateus; raha, mies, maine, asema..
“Some people never go crazy, what truly horrible lives they must live” -Charles Bukowski-
-
MissHolmes
- Ben Matlock
^ Niin. Lehdessä, ihan siinä paperiversiossa, on usein eri kuvat.
Eli ehkä tulkintaa ei ole tehty tuon nettilehden kuvan perusteella.
Minä olen tehnyt mysteeripäätelmäni ''vaistolla''.
Se, että koira on harhaillut Sörnäisissä jo torstaina, osoittaa minusta, että surmatyö tai sen aie on syntynyt jo tuolla kotinurkilla.
Todennäköisesti ruumis on vain siirretty porvooseen.
''Tuoreen'' ruumiin siirtely on kohtalaisen hankalaa, koska mielestäni kuolonkankeus ei iske heti. Naisen olisi yksin ollut vaikea raahata velttoa ruumista.
Lehti jutussa puhutaan kokoajan, että naista epäillään OSALLISEKSI surmaan. Siitä olen päätellyt, että joukkoon liittyisi kolmas henkilö. Ja jotenkin kuvioon mielestäni sopisi, että tuo kolmas on mieluumminkin mies.
Ja koska nyt pidätetty nainen on kieltänyt surmanneensa Kampaajattaren, epäilisin, että päätekijä todellakin olisi tuo kuvittelemani mies.
Eli ehkä tulkintaa ei ole tehty tuon nettilehden kuvan perusteella.
Minä olen tehnyt mysteeripäätelmäni ''vaistolla''.
Se, että koira on harhaillut Sörnäisissä jo torstaina, osoittaa minusta, että surmatyö tai sen aie on syntynyt jo tuolla kotinurkilla.
Todennäköisesti ruumis on vain siirretty porvooseen.
''Tuoreen'' ruumiin siirtely on kohtalaisen hankalaa, koska mielestäni kuolonkankeus ei iske heti. Naisen olisi yksin ollut vaikea raahata velttoa ruumista.
Lehti jutussa puhutaan kokoajan, että naista epäillään OSALLISEKSI surmaan. Siitä olen päätellyt, että joukkoon liittyisi kolmas henkilö. Ja jotenkin kuvioon mielestäni sopisi, että tuo kolmas on mieluumminkin mies.
Ja koska nyt pidätetty nainen on kieltänyt surmanneensa Kampaajattaren, epäilisin, että päätekijä todellakin olisi tuo kuvittelemani mies.