Vantaan vankilan matkasellimurha tammikuussa 2022 - elinkautistuomiot kahdelle

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5112
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Calamity Jane kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 10:46 am Tämä on kyllä niin hirveä tapaus, että pahaa tekee.
Älä muuta sano.
Miten ei vartijat huomanneet , vaikka toiset yrittivät viittilöidä heille?? Silloin kun vartija toi vessapaperia? Tätä on vaikea ymmärtää.
Minun oikeustajuni ei toteudu, ellei näitä vartijoita, jotka ovat mahdollistaneet kidutuksen, raiskauksen ja murhan tapahtumisen suljetussa tilassa joka on on ollut heidän vastuullaan, tuomita samoista rikoksista kuin itse rikoksen tekijätkin. Katsotaan, joudunko pettymään. Lainsäädäntö kuitenkin mahdollistaa tämän.
Selvää on näitten tekijöitten kohdalla, että mielisairaita ovat!! Heistä kuullaan vielä muutakin.
Toivottavasti ovat vapaalla hyvin pitkän ajan päästä, ja kun vapautuvat, siitä myös tiedotetaan.
Mitä nämä ovat tuomitsemaan seksirikollisen , kun itse ovat noin väkivaltaisia nyt murhaajia!!
Olisikohan nämä itse joutuneet kokemaan lapsena seksuaalista hyväksikäyttöä, mutta eipä sekään oikeuta tuollaiseen.
Starbalia
Poliisikoira Rex
Viestit: 270
Liittynyt: La Helmi 27, 2016 3:37 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Starbalia »

Vartijoiden (+risen) aivan turha puhua kyllä paskaa tästä uhrin sijoittelusta. Uhrin laitto samaan matkaselliin saattaa olla puhdas vahinko, mutta se että sinne siirretään 19-vuotiaan ulkomaalaisen henkirikoksen tehneen pyynnöstä vanhempi murha mies 10,5 tuomiota kärsivänä - on jo silkkaa avunantoa törkeään murhaan. Mikäli on vielä näin, että Muye sekä Pynnönen ovat entuudestaan jo tuttuja keskenään.
Tässä on ollut jo vähintään kaksi mahdollisuutta tarkistaa matkasellissä olevien taustat.
Tämän lisäksi vartijoiden yli kaksi vuorokautta kestänyt "tietämättömyys" soittaa kyllä hälytyskelloja.
Eikä siinä vielä - vaan siellä ollaan esim. aamupalojen ja muiden vessapaperien noudon yhteydessä seisty oven edessä peittämässä näkyvyyttä selliin, mikä on jo aivan vitun väärin. Normaalisti vartija tekee näillä käynneillä nimenomaan kokonaiskuvan kartoituksen yleisestä järjestyksestä.
Tämä on kuin ostoskanavalta; Eikä siinäkään vielä kaikki! Matkasellissä vessaharjaa ja muuta. Kylläkyllä... tietämättömiä ovat herrojen tiet.

Onkin mielenkiintoista tietää tuleeko tässä syytteitä lisää muille vangeille tai vankilan työntekijöille.
Scum
Armas Tammelin
Viestit: 80
Liittynyt: To Huhti 29, 2021 3:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Scum »

Hermione kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 10:57 amOlisikohan nämä itse joutuneet kokemaan lapsena seksuaalista hyväksikäyttöä, mutta eipä sekään oikeuta tuollaiseen.
Yleensä tällaiset madot on kokeneet vaikka ja millaista ja sen suojaan aina yrittävät paeta. Oikeasti kyse on ollut vain kahden sadistisen runkkarin ajanvietosta ja hauskanpidosta. Kumpikaan ei ota vastuuta koska minkäänlaista selkärankaa ei ole. Esim. tämä Pyynösen pillitys kuinka hän yritti tappaa tuttunsa "ku olin vetäny vitusti kamaa". Tuon kortin pelaaminen pitäisi langettaa automaattisesti elinkautisen.
Nesb0
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Syys 15, 2020 2:08 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Nesb0 »

Entäs tekijän uhrit? Voimia heille hirvittävään tuskaan.

Ihan kuin tämä kaveri olisi nyt saanut täydellisen synninpäästön, kun teko ei ollut 5-vuotiaan puskaraiskaus vaan "lievempi", ja tekijän elämä loppui alkuunsa ja hirvittävällä tavalla. Osan kommenttien perusteella ei ollut raiskaus ollenkaan; tarkkana siellä kun saalistatte ja kuvittelette, että pieni sormeilu kysymättä ja pyytämättä on ihan ok no biggie, saatatte joutua vastuuseen teoistanne ja ihan häkki heilahtaa. :D
Atsosta ja tästä tyypistä ei kuitenkaan voi puhua samana päivänä, se olisi Atson häpäisyä. Tuo kehitysvammatieto tosiaan muuttaa asetelmaa, eikä tosiaan voi pedofiiliksi leimata tällä tiedolla, vaikka aiemmassa viestissä niin vihjasin ja otan sen kommentin takaisin. On syytä kysyä, missä olivatkaan ne kaikki jeesustelijat, kun tätä tyyppiä tai vastaava olisi pitänyt auttaa ihan konkreettisesti omassa elämässä, että ei raiskaile eikä joudu vankilaan?
Mactar kirjoitti: To Touko 12, 2022 9:54 pm Mitä enemmän tästä tulee tietoa, sitä kamalammaksi tämä menee. Voi poikaparkaa, voi tässä vaiheessa todeta :| Lievä kehityshäiriö selittää paljon, niin vankilaan johtaneista syistä kuin siitä miksi alistui kohtaloonsa. Varmasti pelkäsi koko ajan kuollakseen ja toisaalta ajatteli, että jos alistuu niin ei kuole. Helvetin surullista on. Hänen kommenttinsa kyselyyn mistä syystä istuu myös kuulostaa jonkun toisen neuvolta, että sano sen olevan sun henkilökohtainen asia mistä et halua puhua. Jälkiviisaana olisi ollut parempi sepittää valkoisia valheita. Koskela tästä tulee vahvasti mieleen.

Voimia omaisille hirvittävään tuskaan.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5112
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Scum kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 11:18 am
Hermione kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 10:57 amOlisikohan nämä itse joutuneet kokemaan lapsena seksuaalista hyväksikäyttöä, mutta eipä sekään oikeuta tuollaiseen.
Yleensä tällaiset madot on kokeneet vaikka ja millaista ja sen suojaan aina yrittävät paeta. Oikeasti kyse on ollut vain kahden sadistisen runkkarin ajanvietosta ja hauskanpidosta. Kumpikaan ei ota vastuuta koska minkäänlaista selkärankaa ei ole. Esim. tämä Pyynösen pillitys kuinka hän yritti tappaa tuttunsa "ku olin vetäny vitusti kamaa". Tuon kortin pelaaminen pitäisi langettaa automaattisesti elinkautisen.
Onneksi tuo vastuunpakoilu ja säälipisteiden keruu ei auta yhtään, kun tuomiota annostellaan näille.

Luulen että tapaus herättää lisää pohdintaa mm. seksuaalirikoksen tuomion mittaamisesta. Luulen, että tällä hetkellä ne oikeuslaitoksen valtaakäytttävät, jotka mittasivat uhrille 2,5 v ehdotonta ja tuomitsivat lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä (mikä ON pedarin leima otsaan), voivat pahoin elleivät ole täydellisiä psykopaatteja. Siis on hyvä, että serituomioita on kovennettu jolloin ne ovat paremmin linjassa yleisen oikeustajun kanssa. Mutta tuossa, että mikä on lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä, niin siinä on selkeä raja 16 ikävuoden kohdalla (hyvä) ja seuraamuksien osalta selkeä raja 18 ikävuoden kohdalla (kyseenalaista silloin kun tekijän henkinen kypsyys on ikätasoistaan alemmalla).

Vankilat on ihan oikeasti täynnä sellaisia tapauksia joiden kuuluukin olla siellä. Mutta mitä on kerrottu uhrin taustoista, niin kyllä itse koen, että ehdoton vapausrangaistus on vähän liikaa, ellei samalla ole kyetty huolehtimaan tämän turvallisuudesta, terapiasta ja kuntoutuksesta ja kouluttautumisesta. Taloudelliset korvausseuraamukset olivat kovat joka tapauksessa, ja se on asia mikä laittaa elämänsä alussa olevan tuta päivittäin, mitä tuli tehtyä, etenkin jos on pyrkimys normaaliin elämään kuten tällä uhrilla oli tulevaisuudensuunnitelmia - jopa ihan realistisiakin.
TheFirstFate1
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2021 11:25 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja TheFirstFate1 »

Itsehän olen ollut 5vuotias kun jouduin seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Tekijä oli tuolloin 16vuotias, mutta en minä silti hänellekään toivoisi vankilamurhatun kohtaloa.
Ehkä olen vain moraalisesti monen muun kommentaattorin yläpuolella näissä asioissa.
Meillä on oikeuslaitos ja tuomioistuin joka antaa tuomion ja sitten siitä kärsitään rangaistus - väkivaltaisen kidutusmurhan hekumoijat voivat lähteä vaikka Afganistaniin missä tuollainen toiminta on ihan normaalia ja hyväksyttävää arkipäivää ja asettua sinne fantasioimaan lisää.
Mikäs pahan tappais...?
petteri poloinen
Martin Riggs
Viestit: 620
Liittynyt: La Elo 22, 2020 2:44 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja petteri poloinen »

Nesb0 kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 11:24 am Entäs tekijän uhrit? Voimia heille hirvittävään tuskaan.

Ihan kuin tämä kaveri olisi nyt saanut täydellisen synninpäästön, kun teko ei ollut 5-vuotiaan puskaraiskaus vaan "lievempi", ja tekijän elämä loppui alkuunsa ja hirvittävällä tavalla. Osan kommenttien perusteella ei ollut raiskaus ollenkaan; tarkkana siellä kun saalistatte ja kuvittelette, että pieni sormeilu kysymättä ja pyytämättä on ihan ok no biggie, saatatte joutua vastuuseen teoistanne ja ihan häkki heilahtaa. :D
Atsosta ja tästä tyypistä ei kuitenkaan voi puhua samana päivänä, se olisi Atson häpäisyä. Tuo kehitysvammatieto tosiaan muuttaa asetelmaa, eikä tosiaan voi pedofiiliksi leimata tällä tiedolla, vaikka aiemmassa viestissä niin vihjasin ja otan sen kommentin takaisin. On syytä kysyä, missä olivatkaan ne kaikki jeesustelijat, kun tätä tyyppiä tai vastaava olisi pitänyt auttaa ihan konkreettisesti omassa elämässä, että ei raiskaile eikä joudu vankilaan?
Mactar kirjoitti: To Touko 12, 2022 9:54 pm Mitä enemmän tästä tulee tietoa, sitä kamalammaksi tämä menee. Voi poikaparkaa, voi tässä vaiheessa todeta :| Lievä kehityshäiriö selittää paljon, niin vankilaan johtaneista syistä kuin siitä miksi alistui kohtaloonsa. Varmasti pelkäsi koko ajan kuollakseen ja toisaalta ajatteli, että jos alistuu niin ei kuole. Helvetin surullista on. Hänen kommenttinsa kyselyyn mistä syystä istuu myös kuulostaa jonkun toisen neuvolta, että sano sen olevan sun henkilökohtainen asia mistä et halua puhua. Jälkiviisaana olisi ollut parempi sepittää valkoisia valheita. Koskela tästä tulee vahvasti mieleen.

Voimia omaisille hirvittävään tuskaan.
15-16 vuotias ei ole välttämättä kehitysvammainen, voi olla ihan normaaliälyinen tai älykäs aikuisen tasolla, mutta ei vielä ymmärrä kaikkia käsitteitä aikuisen tasolla ja voi sortua harkitsemattomiin tekoihin.

Jotkut fyysiesti 15-16-vuotiaathan ovat hyvin järkeviä,hymypoikapatsaita satelee ja pitävät puheita koulun päättäjäisissä, ehkä kotona opetettu hyvä käytös, kyse ei ole siitä että heillä olisi aivot paljon vanhemmat, vaan samat 15-16 vuotiaan aivot ja kehitystaso kuin muillakin, mutta käyttäytyminen toisia kohtaan on hyvä.

Huumeiden käyttäjillä väitetysti aivojen kehitys viivästyy tai jää pois kun tulee pössyteltyä nuoruus.

20-vuotias oli kai tyypiltään tyttöjen mieleen ja se koitui hänen kohtalokseen. Jos olisi ollut epäsuosittu niin luultavasti ei olisi puskaraiskannut ketään, vaan ollut yksin, (tai mistä sen tietää), mutta nyt tyttöjä pyöri ympärillä ja ei osannut heidän kanssaan täysin käyttäytyä ja joutui oikeudellisiin seuraamuksiin ja tuli murhatuksi siirtosellissä.

Tuossakin jutussa voi päihteet olla kaiken pahan alku, ainakin mainitaan kotibileitä.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5112
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

En ole missään tapauksessa puolustelemassa raiskaajaa tai kyseenalaistamassa uhreja. Pointtini on se, että raiskauksesta tuomitun olisi pitänyt saada mahdollisuus kärsiä rangaistuksensa loppuun terveenä ja hengissä. Jos tätä ei pystytä järjestelmän toimesta takaamaan (oikeuslaitos -> rikosseuraamuslaitos), niin kyllä tässä voisi olla eettisen keskustelun paikka, mikä vankilajärjestelmälle tulisi tehdä jos niissä sallitaan vallitsevan viidakon tai tässä tapauksessa savannin lait, eikä kyetä takaamaan niiden turvallisuutta, joilla on alentunut kyky puolustaa itseään.
loaded
Nikke Knakkertton
Viestit: 158
Liittynyt: To Syys 30, 2021 12:21 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja loaded »

Sellikaveri kertoi todistajana, että hän ja joku muukin sellikaveri oli kovasti yrittänyt näyttää vartijoille viittoilemalla, että kaikki ei ole ok, mutta vartijat ei huomanneet. Miksikähän :roll:
Edelleenkin ihmettelen, miksi sellikaverit ei soittaneet kenelläkään, kidutus kun kesti pari päivää ja kai puhelimeen matkavangeillakin lienee pääsy?
Avatar
Jukka50
Sabrina Duncan
Viestit: 369
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 6:46 pm
Viesti:

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Jukka50 »

Vantaan vankilamurhasta syytetty Perttu Pyynönen kirjoitti poliisille katkeran kirjeen

Syytetty ei kertonut ensin esitutkinnassa mitään, mutta hermostui selvästi, kun hänelle selvisi, mitä muut vangit olivat kertoneet.

Vantaan vankilamurhasta syytetty kirjoitti poliisille esitutkinnassa kirjeen.
Hän kiisti syyllistyneensä henkirikokseen, mutta myönsi pahoinpidelleensä uhria.
Kirjeen perusteella mies oli vihainen toiselle murhasta syytetylle siitä, mitä tämä oli puhunut esitutkinnassa.
Vantaan vankilamurhasta syytetty Perttu Pyynönen kirjoitti esitutkinnassa katkeransävyisen kirjeen, jossa vakuutti olevansa syytön murhaan. Samassa hän kuitenkin kertoi, millaista väkivaltaa oli uhriin kohdistanut.

Pyynönen ei vastannut esitutkinnassa aluksi mihinkään kysymyksiin, mutta myöhemmissä kuulusteluissa hänelle selvisi, että toinen murhasta syytetty, Abshir Muye, ja muut vangit olivat puhuneet kuulusteluissa Pyynösen osuudesta tekoon.

Kirjeessä hän haukkui useaan otteeseen kovin sanoin muita vankeja, jotka olivat puhuneet poliisille esitutkinnassa ja nimitti näitä muun muassa rotiksi.

Mä teen nyt harvinaisen selväksi. Mä en ois puhunut mitään, jos muut ois ollu hiljaa.

Eikö teillä ole mitään konkreettista tai kunnollista näyttöä? Eikö teidän pitäis saada jotain semmosta, koska mä olen syytön tähän henkirikokseen?

Nyt vittu riitti, tää paska saa loppua! Tässä on mun vapaus ja iso osa elämää kyseessä, eikä tosiaan ole ollut mikään pikkuasia muutenkaan.

Pyynönen kertoi kirjeessä, että hänet oli pyydetty matkaselliin. Hän kertoi menneensä, koska ”yhdellä henkilöllä” oli yhteisiä tuttuja hänen kanssaan.

No mä näin heti punasta, kun kuulin tämän, niin hakkasin sitä ja potkin sitä ja hapetin, eli myönnän kohdistaneeni väkivaltaa tähän uhriin. Myönnän kyllä kohdistaneeni väkivaltaa häneen useasti, ja välillä pidin hänestä myös kiinni, kun häneen kohdistettiin väkivaltaa.

Poliisi on salannut esitutkinnasta sen, mikä asia Pyynösen sai näkemään punaista, mutta oikeudessa kerrotun perusteella Pyynöselle oli kerrottu, että uhri olisi tuomittu 8-vuotiaaseen lapseen kohdistuneesta seksuaalirikoksesta. Todellisuudessa uhri oli kyllä tuomittu seksuaalirikoksista, mutta teot kohdistuivat 14- ja 15-vuotiaisiin tyttöihin.

Pyynönen kertoi kirjeessä myös muun muassa pitäneensä uhria kiinni silloin, kun tämän päälle kaadettiin kiehuvaa vettä ja tumpanneensa tähän tupakkaa. Hän kuitenkin kiisti jyrkästi syyllistyneensä henkirikokseen ja väitti olleensa nukkumassa sillä aikaa, kun uhri tapettiin. Kirjeessä Pyynönen epäili, että muut olivat sopineet lavastavansa hänet syylliseksi murhaan. Hän kertoi kuulleensa, kun muut olivat kuiskineet sellin vessassa.

Mä oon menettänyt uskon ihmisiin täysin. Oon niin vitun vihanen itselleni, että menin samaan selliin ja sekaannuin tällaseen, hän kirjoitti kirjeen lopussa.


Riehui käräjillä
Vantaan vankilamurhan käsittely Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa sai tiistaina dramaattisen alun, kun istunnon alussa Pyynönen nousi ylös ja yritti ilmeisesti käydä jonkun kimppuun. Vartijat ja poliisit ottivat miehen välittömästi kiinni ja painoivat seinää vasten. Myöhemmin paljastui, että Pyynösellä oli kädessään teräaseelta näyttävä muovinen rassi, jonka hän oli saanut tuotua käräjille.

Poliisi on kertonut epäilevänsä, että hyökkäyksen kohde oli toinen murhasta syytetyistä, Abshir Muye. Esitutkinnan perusteella Pyynönen on ollut toiselle syytetylle katkera siitä, mitä tämä on kertonut poliisille.

Noin 20-vuotias uhri löytyi kuolleena torstaiaamuna 27. tammikuuta Vantaan vankilan matkasellistä. Matkasellissä oli kahden murhasta syytetyn ja uhrin lisäksi myös kolme muuta vankia, joita on kuultu esitutkinnassa todistajina.

Murhasyytteen mukaan uhria nöyryytettiin, ja häneen kohdistettiin laaja-alaista väkivaltaa. Kumpaakin syytettyä syytetään myös uhrin törkeistä raiskauksista.

Uhria oli muun muassa lyöty, kuristettu ja potkittu. Uhria myös syytteen mukaan sotkettiin ruualla ja hänet pakotettiin siivoamaan ruuat omalla paidallaan ja nuolemaan lattiaa.

Syytetyt olivat syytteen mukaan myös virtsanneet asianomistajan juomapulloon ja pakottaneet hänet juomaan virtsaa ja pesuainetta.

Syytteen mukaan uhrin vartalolle ja sukupuolielimiin myös kaadettiin kiehuvaa vettä ja kieleen tumpattiin palavia savukkeita. Lopulta uhrin päähän laitettiin muovipussi, ja hänet kuristettiin.

Muye myöntää teon tappona, kun taas Pyynönen myöntää syyllistyneensä vain törkeään pahoinpitelyyn. Molemmat syytetyt kiistävät syytteet törkeistä raiskauksista.

Iltalehti on julkaissut syytettyjen nimet jo syyteaiheessa heidän aiemmasta väkivaltarikostaustastaan johtuen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb79 ... cd2281ba6d

Siellä on nyt aikaa miettiä ja olla vihainen, kun EK paukkuu. On nämä kyllä tavan tolloja. Eivät ota asioista selvää, vaan huhu/kuulopuheiden perusteella nuorelta mieheltä henki otetaan pois ja sitten ollaan niin vihaisia itselleen ja muille, kun totuus selviää. Vielä raiskauksestakin syytteet. Mitä helvettiä.
Viimeksi muokannut Jukka50, Pe Touko 13, 2022 12:38 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lause "tapan aikaa" on ironista, koska oikeasti aika tappaa sinua.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5112
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

loaded kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 12:30 pm Sellikaveri kertoi todistajana, että hän ja joku muukin sellikaveri oli kovasti yrittänyt näyttää vartijoille viittoilemalla, että kaikki ei ole ok, mutta vartijat ei huomanneet. Miksikähän :roll:
Edelleenkin ihmettelen, miksi sellikaverit ei soittaneet kenelläkään, kidutus kun kesti pari päivää ja kai puhelimeen matkavangeillakin lienee pääsy?
Siellä on ilmeisesti vallinnut sellainen pelon ilmapiiri, ja Muye saanut näiltä sellikavereilta luulot pois minkäänlaisen avun saamisesta jo siinä vaiheessa kun hänen pyyntöön saada Pyynönen mukaan bileisiin oli suostuttu. Se oli aika vahva signaali jo itsessään. En enää tässä vaiheessa pysty moittimaan sellikavereita mistään. Heillä on ollut sellainen mielikuva, että vartijalle kieliminen olisi ainoastaan aiheuttanut saman kohtalon heille itselleen. Muyehan uhkaili yhdelle että tulisi vahingoittamaan tämän lapsia. Epärealistista joo, mutta shokkitilassa tuollainenkin uhkaus voi lannistaa.
loaded
Nikke Knakkertton
Viestit: 158
Liittynyt: To Syys 30, 2021 12:21 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja loaded »

Hermione kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 12:35 pm Siellä on ilmeisesti vallinnut sellainen pelon ilmapiiri, ja Muye saanut näiltä sellikavereilta luulot pois minkäänlaisen avun saamisesta jo siinä vaiheessa kun hänen pyyntöön saada Pyynönen mukaan bileisiin oli suostuttu. Se oli aika vahva signaali jo itsessään. En enää tässä vaiheessa pysty moittimaan sellikavereita mistään. Heillä on ollut sellainen mielikuva, että vartijalle kieliminen olisi ainoastaan aiheuttanut saman kohtalon heille itselleen. Muyehan uhkaili yhdelle että tulisi vahingoittamaan tämän lapsia. Epärealistista joo, mutta shokkitilassa tuollainenkin uhkaus voi lannistaa.
En syytä vaan yritän vain ymmärtää. Ei mene järkeen mitenkään.

Jukka50n kopsaamassa lehtijutussa oli aika erikoinen toteamus Pyynöseltä:

"Mä oon menettänyt uskon ihmisiin täysin. Oon niin vitun vihanen itselleni, että menin samaan selliin ja sekaannuin tällaseen, hän kirjoitti kirjeen lopussa."
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5112
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

loaded kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 12:42 pm

En syytä vaan yritän vain ymmärtää. Ei mene järkeen mitenkään.

Jukka50n kopsaamassa lehtijutussa oli aika erikoinen toteamus Pyynöseltä:

"Mä oon menettänyt uskon ihmisiin täysin. Oon niin vitun vihanen itselleni, että menin samaan selliin ja sekaannuin tällaseen, hän kirjoitti kirjeen lopussa."
Juu, ei se välttämättä järkeen käy, ellei ole omaa kokemusta shokkitilanteesta jossa muiden toiminta tilanteeseen nähden absurdia - kyllä siinä voi lamaantua ja lannistua. Ja tämä case sisältää kaksi vuorokautta dadaistista dystopiaa jossa monen henkilön toiminta on ketjuttanut tapahtumat siihen lopputulokseen mitä nyt oikeudessa puidaan. Osa on suorittanut väkivaltaa, osa lannistunut seuraamaan sivusta, osa sulkenut silmät ja korvat tapahtumilta.

Ja tosiaan hyvin monikulttuurinen sellikokoonpano. Näillä ei välttämättä ole sellaista luontaista luottamusta viranomaistoimintaan kuin meillä suomalaisilla on - ja vartijoiden toiminta ei varmaankaan ole ollut omiaan herättämään luottamusta muutenkaan.

Vantaan vankilan vartijoiden toiminta kyllä muistuttaa kolmea apinaa.

Kuva

Tapahtumaketjua miettiessäni, en oikeastaan ihmettele miksi uhri ei ole pyytänyt apua tai tehnyt sen niin laimeasti että se on ollut helppo sivuuttaa. Muyen ja vartijan yhteistoiminta on antanut signaalin, että uhri on täysin omillaan.


MItä tulee Pyynöseltä lainattuun kommenttiin luottamuksen menetyksestä ihmisiin, olisi ehkä syytä katsoa peiliin. Hän on itse menettänyt ihmisyytensä. Kieliihän siitä jo se hänen aikaisempi tuomionsa, että on syyllistynyt murhan yritykseen naiseen liittyvän asian vuoksi. Ja nyt tuli ukotettua raiskaamaan, kiduttamaan ja murhaamaan. Jospa hänessä itsessään olisi vähän vikaa.
TheFirstFate1
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2021 11:25 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja TheFirstFate1 »

Niin että 3 muuta vankia eivät muka edes yhteisvoimin voineet tehdä mitään langanlaihalle lakupellelle...? Sallinet että nauran xD siis yhteisvoimin eivät olisi saaneet väkivaltaa loppumaan ja voineet lopettaa hommaa...
Kyllä nuo kolme muutakin olivat sitä mieltä että väkivalta ja kidutus oli oikeutettua kun oli tekeillä...
Mikäs pahan tappais...?
aivoriihi
Axel Foley
Viestit: 2262
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:16 am

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Hermione kirjoitti: Ti Touko 03, 2022 10:14 am Tämä alla oleva pohdiskelu varmaan tullaan ymmärtämään väärin, mutta silläkin uhalla....

Tämä uhri oli siis tuomittu 18 vuotiaana tehdyistä alaikäisten raiskauksista. Onkohan tämä todella tekohetkellä ymmärtänyt tekojensa seuraukset uhreille? vaikka ikäeroa on ollut 3-4 vuotta, voi tekijä olla ollut henkiseltä ehitykseltään ikäistään alemmalla tasolla - tekojen haitallisuutta ja moitittavuutta yhtään vähättelemättä, ja rangaistus oli ihan kohdilleen mitoitettu.

Ennen vankeusrangaistukseen joutumistaan on ottanut pataan, ja siinäkin on voinut olla raiskaushistoria motiivina. Ja sitten matkasellissä on joutunut todella brutaalin, pitkäkestoisen ja kuolemaan johtaneen väkivallan kohteeksi.

Onko tämä ollut jotenkin niin alistunut ja lannistunut, ettei ole pystynyt ilmaisemaan hätäänsä kenellekään sellin ulkopuoliselle? Vai onko käynyt niin, että vartijat ovat ehkä havainneet jotain, mutta ummistaneet silmänsä? Onko uhrilla ollut jotain nepsyominaisuuksia, jotka ovat vaikeuttaneet tämän kommunikointia?

Yhteiskunnalle tämän uhrin kuolema ei tainnut olla suuri menetys, mutta omaisille tuska on taatusti valtava, eikä tietoisuus uhrin pitkäkestoisesta kärsimyksesta ja häpäisystä yhtään vähennä surua.

Vielä tuohon yhteismatkaselliin sijoittelusta väkivaltarikollisten sekaan, niin vankilassa on tehty vakava virhe ja laiminlyönti, kun seksuaalirikollinen joka oli jo joutunut itse väkivallan kohteeksi ja oli menossa asianomistajana pahoinpitelyoikeudekäyntiin, laitettiin yhteisselliin. Pitäisi olla itsesäänselvää, että sellainen vanki on syytä majoittaa omiin oloihinsa.
Erinomainen kommentti/analyysi. Ja uhri OLI henkiseltaan kehitykselta ikaistaan alemmalla tasolla. :cry:
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Vastaa Viestiin