Linkin takaa käy ilmi, että 10 laudaturin kirjoittaja on nimeltään K. Kujanpää.Rebdomine kirjoitti:Herätetäänpä tämä ketju henkiin. 10 laudaturin kirjoittaja on tietojen mukaan Koivuniemeläinen.
http://yle.fi/uutiset/kalle_kirjoitti_k ... ta/7999435
Kustannusosakeyhtiö Koivuniemihän toimii edelleen. Googlen mukaan firman palveluksessa on tyskennellyt ainakin Timo Kujanpää palvelupäällikkönä ja Tuomo Kujanpää tuotepäällikkönä.kiinnostunut68 kirjoitti:Kustannusosakeyhtiö Koivuniemen sivuilta yhteystiedoista löytyi kaksi Kujanpää nimistä henkilöä. Olisiko sitten niistä toisen poika?
Hesarin juttua tänne kopioidessani silmiini osui kuitenkin jotain vielä kiinnostavampaa. Alla on omia pohdintojani sekä niiden välissä sitaatteja ylemmäs kopioimastani Hesarin jutusta. Tähtimerkinnät tekstin lomassa tarkoittavat sitä, että poistanut tekstiä välistä.
Mitenkäs tämä Koivuniemen lahkohomma nyt menikään?
Alun perin teekkari Tapani Koivuniemi harrasti uskonnollisia rukousryhmiään Espoon Otaniemessä eli käytännössä Teknillisen Korkeakoulun alueella. Oppilaitosrakennusten lisäksi alueella sijaitsee kristillisiä opiskelijoita toimintaansa kutsuva Otaniemen kappeli ja opintoasuntoja, joissa Koivuniemikin asui. Tapani Koivuniemi oli lähipiirinsä kanssa mukana uskonnosta kiinnostuneiden teekkareiden Ristin Killan toiminnassa, mutta Hesarin mukaan Koivuniemi kannattajineen poistui niistä kuvioista vuonna 1987.
Uuden kokoontumispaikan koivuniemeläiset löysivät noin viiden kilometrin päästä Olarin seurakunnan Niittykummun kappelista. Ehkä tilojen – tai mahdollisesti jopa Olarin seurakunnan menovinkkien – vuoksi koivuniemeläisten tilaisuuksiin tuli tässä vaiheessa myös uusia ihmisiä.”Joitakin satoja” voi olla liioittelua, mutta jotain teekkarikylässä oli muhimassa. Ristin kilta jakautui pian ”koivuniemeläisiin” ja muihin, joista koivuniemeläiset erosivat vuonna 1987. Syyksi ilmoitettiin ”voimakkaat näkemyserot”. Yksi niistä koski naisten asemaa.
Ennen Olarin seurakunnasta tullutta häätöä diplomi-insinööri Tapani Koivuniemi oli siis saanut pitää kokouksiaan espoolaisen evankelis-luterilaisen seurakunnan tiloissa kolmisen vuotta – todennäköisesti ilmaiseksi. Uuden kokoontumispaikka löytyi ihan läheltä ja se oli Espoon kaupungin omistama Haukilahden monitoimitalo. Maksoikohan lahko Haukilahden tilojen käytöstä jotain vai sattuiko esimerkiksi olemaan kavereita kaupungin hommissa tila-asioista vastuullisina?Vuoden 1989 aikana Olarin seurakunta rupesi saamaan hämmentyneitä yhteenottoja. * * * Olarin seurakunta piti kriisipalaverin. * * * Tammikuussa 1990 Olarin seurakunta päätti, ettei Maanantaipiiri enää saa kokoontua kirkon tiloissa. Tapani Koivuniemi siirsi kokoukset Haukilahden monitoimitaloon.
Menossa oli Maitobaarin kokous Espoon Matinkappelissa. * * * Maanantaipiirin rinnalle oli alettu luoda uutta toimintaa vuonna 1994.
Siis mitääääh?!? Uskonopillisten erimielisyyksien vuoksi vuonna 1990 Olarin seurakunnan tiloista häädön saaneet koivuniemeläiset käynnistivät uutta toimintaa Olarin seurakunnan Matinkappelissa vuonna 1994
Siis jälleen espoolainen evankelis-luterilainen Olarin seurakunta päästi nämä hihhulit oman seurakuntansa tiloihin (todennäköisesti ilmaiseksi) houkuttelemaan joukkoonsa uutta porukkaa. Ei voi kuin ihmetellä!!! Ja kuinkas siinä sitten kävikään…Maitobaarin tarkoitus oli kasvattaa uusia jäseniä Koivuniemen seurakuntaan. Toisin kuin Maanantaipiiri, se oli avoin tilaisuus, joka järjestettiin joka toinen lauantai. Kävijät olivat parikymppisiä, mutta mukana oli lukioikäisiäkin. Ilta kesti neljä viisi tuntia. Maitobaarin johtoon Koivuniemi nosti kaksi diplomi-insinööriä. Molemmat kuuluivat ykkösrinkiin. Koivuniemi itse pysytteli taustalla, mutta hänestä puhuttiin ”profeettana” ja ”suurena Jumalan miehenä”.
Uteliaisuushan tässä heräsi, että mikä mies on tämä Antti Kujanpää ja onko hänellä sukulaisuussuhdetta koivuniemen lahkon Kujanpäihin. Väestörekisterikeskuksen tietokannasta käy ilmi, että Suomessa on tällä hetkellä 1837 Kujanpäätä. Sukunimi ei siis ole harvinainen, mutta ei se hirvittävän yleinenkään ole.Kolmen vuoden kuluttua Olarin seurakunta oli saanut tarpeekseen myös Maitobaarista. Baari sai häädön Matinkappelista, ja nyt asia nousi jo julkisuuteen.
”Vaikeinta hyväksyä oli heidän harjoittamansa ongelmallinen amatöörisielunhoito. Meidän sielunhoitoomme on tullut useita sen kohteeksi joutuneita”, seurakunnan vt. kirkkoherra Antti Kujanpää kommentoi asiaa Kirkko & kaupunki -lehdessä marraskuussa 1997 julkaistussa aukeaman jutussa.
Minulle ei merkitse mitään tuo viimeisessä sitaatissa oleva pätkä, jossa tämä vt. kirkkoherra Kujanpää kritisoi Olarin seurakunnan tiloista toistamiseen häädettyä lahkoa. Se voi olla ihan tyhjänpäiväistä sanahelinää, jolla on ollut vain tarkoitus selittää tilanne seurakuntalehdessä ja lopettaa asian ympärillä vellovat puheet. Koivuniemi apulaisineenhan on voinut kääntää asiat oman lahkonsa sisällä esimerkiksi siihen sävyyn, että "ne epäuskoiset seurakuntalaiset eivät kestä uskossaan näin vahvojen veljien ja sisarten läsnäoloa. Lampaitaan harhaanjohtavat leipäpapit pelkäävät seurakuntalaisten eroavan protestimielessä kirkosta, jolloin he menettäisivät veronmaksajia ja mahdollisesti leipätyönsäkin." Tilanteestahan seurasi koivuniemeläisten ns. pakotettu eroaminen evankelis-luterilaisesta kirkosta, mikä saattoi olla Tapani Koivuniemelle helpotuskin, koska sen jälkeen kirkolla ei enää ollut mitään sanomista lahkon touhuihin, vaan hän sai huseerata ihan mitä ikinä tahtoi. Suomeksi sanottuna pidän siis ainakin mahdollisena, että vt. kirkkoherra Antti Kujanpää on pahimmillaan jopa voinut olla juonessa mukana ja avustanut koivuniemeläisiä ensinnäkin saamaan vuosien ajaksi ilmaisen kokoontumistilan itselleen ja toisekseen myös uusia jäseniä varsin originelliin lahkoonsa. Tämä on toki varsin villi veikkaus, mutta niin paljon olen vastaavia juttuja penkonut, ettei tämä edes olisi ainutlaatuinen eikä muihin samantyyppisiin vedätyksiin verrattuna kovin kummoinenkaan juttu.
Yritin googlata Olarin seurakunnan historiaa erityisesti papiston ja kirkkoherrojen osalta, mutta en löytänyt haluamiani tietoja ainakaan vielä. Julkista tietoahan ne kuitenkin ovat, joten ne on kyllä saatavilla, jos joku minfolainen jaksaa ne hankkia tai kun Team Sillin porukka ehtii ne käsiinsä kaivaa. Lähinnä kiinnostaa, millä ajalla Antti Kujanpää on toiminut Olarin seurakunnassa kirkkoherran tai vt. kirkkoherran roolissa. Lisäksi kiinnostaa, onko hän toiminut muissa tehtävissä Olarin seurakunnassa ja jos on, niin millä ajanjaksolla.