Re: Ulkomaalainen raiskaajana
Lähetetty: Ma Kesä 13, 2022 7:56 pm
Suomen johtava rikosaiheinen portaali
https://murha.info/rikosfoorumi/
IL 28.9.1991Yöjalkaan lähteneet maalaistytöt olivat juopuneita ja kuulusteluissa kertoivat lähteneensä somaleiksi luulemiensa miesten kyytiin "koska nämä olivat ihanan näköisiä". Lisäksi miehet olivat luvanneet tytöille yöpaikan.
Enemmän täällä: YLETuomittujen terapeutti
Seksuaaliterapeutti Tiina Alakärppä kohtaa työssään ulkomaalaistaustaisia seksuaalirikollisia. Jerome istuu vankilassa toistamiseen. Hän on käynyt terapiassa läpi seksuaalirikoksiaan.
Kun ihmiset kysyvät Tiina Alakärpältä, mitä hän tekee työkseen, hän miettii toisinaan hetken, kertoako totuuden vai ainoastaan osan siitä.
Ihmisten reaktiot hänen työhönsä kun vaihtelevat.
Joidenkin mielestä se on turhaa. Toisten mielestä tärkeää.
– Aika monet ovat kommentoineet siihen tapaan, että tämä kohderyhmä pitäisi viedä saunan taakse eikä heitä tulisi auttaa, Alakärppä sanoo.
Alakärppä on seksuaaliterapeutti ja projektipäällikkö hankkeessa, jossa tarjotaan seksuaaliterapiaa ja -kasvatusta ulkomaalaistaustaisille seksuaalirikollisille. Hän kohtaa työssään esimerkiksi raiskauksesta tuomittuja ihmisiä.
Hankkeen tavoitteena on seksuaalirikosten ehkäisy. Mukana on kuusi vankilaa eri puolilta Suomea.
Nyt Alakärppä istuu Keravan vankilan toimistohuoneen harmaalla sohvalla.
Hän päätyi tänne töihin, sillä noin kaksi vuotta sitten Keravan vankilassa havaittiin, että ulkomaalaistaustaisten seksuaalirikosvankien määrä alkoi kasvaa.
Tilastoista on uutisoitu paljon: ulkomaalaistaustaiset ovat seksuaalirikoksissa yliedustettuina. Esimerkiksi viime vuonna julkaistun, seksuaalirikoksia koskevan tutkimuksen mukaan vuosina 2011–2020 raiskauksesta epäillyistä 27 prosenttia oli ulkomailla syntyneitä. Osuus on ollut kasvussa.
Keravan vankilan apulaisjohtaja Markku Kuikka sanoo, että vankilassa on saattanut olla yhtä aikaa 10–20 ulkomaalaistaustaista seksuaalirikosvankia. Yhteensä paikkoja on 130.
Jo pitkään Suomen vankiloissa on ollut tarjolla kuntoutusohjelmia seksuaalirikollisille. Keravan vankilan työntekijät kuitenkin sanoivat, että heidän keinonsa eivät tuntuneet riittäviltä ulkomaalaistaustaisten vankien kanssa, kertoo Kuikka.
– Oli kieliongelmia ja kulttuurista vaikeutta. Siellä oli paljon vipuja, joita piti osata kääntää arjen työskentelyssä. Tarvittiin lisää apua, hän sanoo.
Avuksi löytyi Silta-Valmennusyhdistyksen käynnistämä ulkomaalaistaustaisille seksuaalirikollisille tarkoitettu Road-hanke, jolle oikeusministeriö on myöntänyt rahoitusta. Rahoituspäätöksen taustalla oli hallitusohjelman tavoite vähentää uusintarikollisuutta ja vahvistaa kuntoutusta.
Tällä haavaa hankkeeseen osallistuu 60 seksuaalirikoksesta tuomittua tai tutkintavankia.
Heille tarjotaan elämäntilanteesta riippuen seksuaaliterapiaa, seksuaalikasvatusta sekä apua asunnon, työn tai vaikka velkaneuvonnan löytämiseksi. Osa käy läpi vankiloissa käytössä olevan seksuaalirikollisten kuntoutusohjelman. Työntekijöitä hankkeessa on kolme.
Alakärppä sanoo, että ulkomaalaistaustaisten kanssa työskentely pitää usein aloittaa takamatkalta valtaväestön seksuaalirikollisiin verrattuna. Monesti tarvitaan tulkkia, eikä rankkojen asioiden tulkkaaminen ole välttämättä helppoa.
Käytännössä kaikki Alakärpän asiakkaina olevat miehet ovat syyllistyneet raiskaukseen. Koska hän ei ole viranomainen, hän saa tietää taustoista vain sen, mitä ihminen tai tämän luvalla asianajaja tai joku muu kertoo. Virallinen rikosnimike voi siten olla jokin muu kuin raiskaus.
Osa miehistä on jo vapautunut vankilasta ehdonalaiseen tai suorittaa yhdyskuntapalvelua.
Alakärppä sanoo tietävänsä hyvin, että suuri osa ihmisistä ei haluaisi olla hänen asiakkaidensa kanssa missään tekemisissä. Vankien hierarkiassakin he ovat usein pohjasakkaa.
Hän muistuttaa, että jokaisen seksuaalirikoksen takana on vähintään yksi uhri ja että seksuaalirikokset ovat usein syvän traumatisoivia.
Siksi yhteiskunnassa pitäisi hänestä miettiä, miten näitä rikoksia voitaisiin paremmin ehkäistä. Sitä varten pitää kuitenkin ensin tietää, mitä ilmiöiden taustalla on. Seksuaalirikollisuuden ehkäisyä käsittelevässä krimonologisessa tutkimuksessakin painotetaan toiminnan taustojen tuntemisen tärkeyttä.
Alakärppä sanoo, että hankkeen yksi tavoite on ymmärtää ulkomaalaistaustaisten seksuaalirikollisuuden piirteitä.
– Jos meillä on tällaiset tilastot, on tärkeä paneutua siihen, miksi näin on. Meidän työmme tavoite on suojella lapsia ja naisia, miksei kaikkia muitakin.
Seksuaalirikokset ovat vaikea ja poliittisesti tulenarka aihe, saati sitten ulkomaalaistaustaisten seksuaalirikokset.
Aiheesta puhuminen koetaan helposti myös leimaavaksi. Alakärppä on saanut kuulla alan tutkijoiltakin, että hänen ei pitäisi puhua ulkomaalaistaustaisten seksuaalirikoksista vaan tulisi käyttää muita sanoja.
– Mutta kun parempia sanoja tälle asialle ja meidän kohderyhmälle ei oikein ole.
Hankkeessa ulkomaalaistaustaiseksi määritellään ihminen, joka on syntynyt ulkomailla tai jonka vanhemmista vähintään toinen on syntynyt ulkomailla. Käytännössä Alakärpän ja kollegoiden asiakkaiksi ohjataan ihmisiä, joiden kanssa työskentely vaatii erityistä tukea kieli- ja kulttuurierojen vuoksi.
Riippuu rikostilastoista, tarkastellaanko niissä ulkomailla syntyneitä, ulkomaan kansalaisia vai ulkomaalaistaustaisia ihmisiä.
Toisen polven maahanmuuttajat, siis Suomessa syntyneet ulkomaalaistaustaiset, ovat harvoin epäiltyjen joukossa. Se voi tutkijoiden mukaan tosin johtua osittain siitä, että suuri osa tähän ryhmään kuuluvista ihmisistä on vielä lapsia. Vasta myöhemmin tiedetään, poikkeaako heidän riskinsä tehdä seksuaalirikoksia valtaväestöön kuuluvista.
Alakärpän asiakkaina on miehiä ympäri maailmaa, Euroopasta, Lähi-idästä, Aasiasta ja Afrikasta. Erityisesti painottuu Lähi-itä.
Nuorten tuomittujen joukossa on 18–29-vuotiaita, joista monet ovat tulleet Suomeen yksin vuoden 2015 aikaan. Silloin Eurooppaan saapui paljon siirtolaisia Lähi-idästä.
Näillä vankilaan joutuneilla nuorilla huomaa Alakärpän mukaan rikollisen elämäntavan ihailua; elämyshakuisuutta, bileitä, huumeita ja halua rikastua nopeasti.
– Heillä korostuu sellainen elän hetkessä -mentaliteetti, eikä hyvässä mielessä. He tietävät elävänsä riskialtista elämää.
Hetkessä elämistä vahvistaa, että moni tietää, että karkotus voi tulla milloin vaan.
Vanhemmilla rikollisilla taas näkyy halu saada elämä kuntoon. Mitä iäkkäämpi tekijä, sitä tiukemmassa istuu Alakärpän mukaan kunnia-ajattelu, käsitys miehen ja suvun kunniasta, jota nainen ei saa teoillaan loukata. Heidän uhrinsa ovat myös useammin puolisoita tai entisiä puolisoita.
...
Jerome on syntynyt Afrikassa ja muuttanut Suomeen pienenä. Hän on vajaa kolmekymppinen. Jerome ei ole hänen oikea nimensä. Hänen oikea nimensä on Ylen tiedossa, mutta aiheen arkaluontoisuuden vuoksi sitä ei julkaista tässä.
Jerome istuu Keravalla tuomiota väkivaltarikoksista ja huumausainerikoksesta.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun hän on vankilassa. Alle kymmenen vuotta sitten hänet tuomittiin lapsen törkeästä seksuaalisesta hyväksikäytöstä sekä törkeästä raiskauksesta. Molemmat uhrit olivat alaikäisiä, toinen vain 12-vuotias.
Kun hänet tuomittiin aikoinaan seksuaalirikoksista, hän joutui Riihimäen suljettuun vankilaan. Siellä tarjottiin kuntoutusta seksuaalirikosvangeille, mutta se ei kiinnostanut häntä.
– Silloin mua ei huvittanut puhua näistä, olin katkera oikeudelle.
Hän sanoo, että seksuaalirikostuomiota seurasi “vahva häpeä”.
Viimeisen puolen vuoden ajan hän on käynyt Road-hankkeen kautta terapiassa läpi elämäänsä ja tuomioitaan. Keskustelut ovat koskeneet omien elämänvaiheiden lisäksi esimerkiksi sitä, mikä on johtanut hänen tuomioonsa tai mitä seksuaalirikoksen uhriksi joutuminen voi ihmiselle tarkoittaa.
Jerome arvioi, että ulkomaalaistaustaiset ovat seksuaalirikoksissa yliedustettuina ainakin erilaisten kulttuuristen syiden vuoksi.
– Mutta ei voi sanoa, että kaikilla on samat syyt, kun kaikki ovat eri maista. Joidenkin maissa lapsiavioliitot ovat sallittuja, on erilaiset suojaikärajat. Jotkut ovat tulleet maista, joissa naiset pukeutuvat peittävästi, ja täällä näkevät että pukeutuvat näkyvästi. Kaikki tuollaiset vaikuttavat paljon.
Hänen omalla kohdallaan tällaisia syitä ei kuitenkaan ollut, Jerome sanoo.
...
Toista seksuaalirikostaan hän ei edelleenkään pidä rikoksena. Hän myöntää ainoastaan “suostutelleensa ja ylipuhuneensa” uhria. Oikeuden asiakirjat tapauksesta ovat salattuja, joten tapahtumien kulkua ei voi varmistaa. Muista tuomioista käy ilmi, että hän on myös käyttänyt suoraa väkivaltaa alaikäiseen uhriin.
Seksuaalirikoksissa on asiantuntijoiden mukaan tavallista, että tekijä kiistää koko rikoksen. Se, että rikos myönnetään edes osittain, on Alakärpän mukaan jo myönteinen merkki.
– Me tietysti lähdemme siitä, että henkilö on saanut tuomion ja asiat on prosessissa selvitetty perusteellisesti.
Kuten Jeromen tapauksessa, Alakärpän mukaan hänen asiakkaitaan yhdistää usein kaoottinen elämä. Heillä ei ole välttämättä asuntoa tai toimeentuloa. Taustalla on monesti muitakin rikoksia, impulsiivisuutta, huumeita ja väkivaltaa.
Puolen vuoden terapia on lyhyt aika, jos takana on 30 vuotta risaista elämää, Alakärppä sanoo.
Iso osa hänen vastaanotolleen päätyvistä miehistä on luku- ja kirjoitustaidottomia, siitä huolimatta, että he ehkä ovatkin käyneet synnyinmaassaan koulua. Vain pari on käynyt lukion tai ammattikoulun.
Monet ovat tulleet Suomeen epärealististen odotusten perässä. He ovat ehkä kuulleet hyvästä koulutuksesta, ajatelleet pääsevänsä hyväpalkkaisiin töihin ja auttavansa perhettä lähtömaassaan. Todellisuus on sitten toinen.
Samaan aikaa Suomi näyttäytyy rajattomana paikkana, Alakärppä kuvailee. Useat tuomitut ovat lähtöisin suljetuista yhteisöistä ja hyvin konservatiivisista yhteiskunnista, joissa miesten ja naisten kanssakäyminen on vähäistä. Kokemus vastakkaisesta sukupolvesta saattaa perustua pornoon.
– Monet ovat sanoneet ajatelleensa, että tämähän on paratiisi, on päihteitä ja bileitä, tytöt ja naiset vähissä vaatteissa. He eivät ole nähneet sellaista kotimaassaan.
...
Alakärppä puhuu ajatusvääristymistä, joita asiakkailla saattaa olla. Monet niistä ovat tavallisia seksuaalirikollisille taustasta riippumatta.
Rikos kiistetään ja sitä vähätellään. Uhri ei huutanut, ei juossut pakoon, ei riuhtonut, ei mennyt heti ilmoittamaan poliisille. Uhri halusi seksiä.
Toisinaan miehet sanovat, että heidän kotimaassaan näin ei tapahtuisi, pitäisi olla silminnäkijä tai fyysistä väkivaltaa. Jotkut ovat ihmetelleet, miten dna-jälki muka voi todistaa jotain.
– Ylipäätään seksuaalirikoksiin syyllistyneiden joukossa on hyvin yleistä, että he kieltävät teon häpeän ja syyllisyyden vuoksi, mutta meillä on asiakkaita, joista oikeasti tulee olo, että he eivät ymmärrä tehneensä vääriin, Alakärppä sanoo.
Rikoksesta ei yleensä kuitenkaan aleta puhua vastaanotolla välittömästi. Usein ihmisen elämää käydään läpi lapsuudesta alkaen.
Alakärppä saattaa kysyä, mikä on ensimmäinen asia, jonka ihminen muistaa elämästään, millaisia aikuisia hänen lapsuudessaan oli ja millaisia hetkiä hän ylipäätään menneisyydestään muistaa.
– Pyrimme kuitenkin kaikessa toiminnassa pääsemään seksuaalirikoksen taustalle. Siinä mielessä työtä ohjaa se, että asiakas ymmärtäisi, mitä on tapahtunut ja mikä siihen on johtanut.
Se tarkoittaa keskusteluja suostumuksesta, rajoista, seksuaalioikeuksista ja esimerkiksi siitä, miten ottaa vastaan torjutuksi tuleminen.
– Käydään läpi vaikka tilanteita, että jos olet kotona ja sanot vaimolle, että haluat seksiä ja toinen ei halua, miten reagoit. Mitä vaihtoehtoja on, pystyisitkö puhumaan ja käydä läpi sitä avoimemmin. Eiväthän ihmiset ole tottuneet puhumaan tällaisista parisuhteissakaan.
Yksi asia, joka seksuaaliterapeutin on yllättänyt, on se, miten paljon hänen asiakkaidensa uhreina on ollut lastensuojelulaitoksissa asuvia nuoria.
– Paljon on sellaista, että meidän kohderyhmään kuuluva kohtaa kadulla olevan 15-vuotiaan, aletaan seurustella. Nuori tyttö on ikään kuin kiitollisuudenvelassa ja taloudellisesti riippuvainen miehestä, Alakärppä sanoo.
Usein mies on tavannut tytön ensi kertaa sosiaalisen median kautta, kuten Snapchatissa.
Alakärppä käy asiakkaidensa kanssa läpi esimerkiksi sitä, kuka on lapsi ja mitä on lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, millainen rikos se on.
– Monella ei ole ymmärrystä siitä, että vaikka nuori näyttäisi fyysisesti vanhemmalta niin henkiseltä kehitykseltään, hän on silti nuori, Alakärppä sanoo.
...
Ennen nykyistä työtään Alakärppä työskenteli maahanmuuttajien seksuaaliterveyden parissa. Vankilatyöstä hänellä ei ollut entuudestaan kokemusta. Hän on koulutukseltaan myös teologian maisteri.
Hän on opiskellut yliopistossa islamin tutkimusta ja vähän arabian kieltä. Parhaillaan hän tekee uskontotieteen väitöskirjaa, joka käsittelee muun muassa islamin roolia terapiatyössä seksuaalirikoksista tuomittujen muslimivankien kanssa.
Uskonnon tunteminen auttaa huomioimaan sen roolin asiakkaiden elämässä, Alakärppä sanoo. Joillekin uskonnon merkitys on iso, jopa todella vahva. Se voi tuoda vangille lohtua, mutta myös syyllisyyden tunteita.
– Jos puhumme vaikka siitä, miksi olet vankilassa, asiakas saattaa sanoa, että se on jumalan rangaistus kun en ole ollut tarpeeksi uskonnollinen. Tai jos puhutaan väkivaltaisuudesta, niin ihminen saattaa sanoa, että pyhät miehet ovat olleet väkivaltaisia, joten se on ok.
Monet hänen asiakkaansa ovat kotoisin Lähi-idän valtioista, joissa islam on pääuskonto. Vaikka he eivät välttämättä ole itse uskonnollisia tai vakaumukseltaan muslimeja, uskonto näkyy silti ajatuksissa ja arvostuksissa.
– Ihminen saattaa tietää, että tämä on syntiä, miksi silti tein näin, jumala on minut hylännyt. Tai ajatuksena siitä, että haluan paratiisiin, mutta en ole varma, antaako jumala tätä anteeksi, koko loppuelämä on syyllisyyttä.
Mutta onko tällaisesta seksuaalirikollisen kuntoutusohjelmasta hyötyä? Tai seksuaalivalistuksesta? Auttavatko ne ehkäisemään rikoksia?
Alakärpän ja kollegoiden vetämästä hankkeen vaikutuksista ei ole teossa tutkimusta, eikä vastaavaa tutkimusta ole Suomessa muutenkaan tehty ulkomaalaistaustaisista.
Seksuaalirikosten uusimista ja kuntoutumisohjelmia on maailmalla kyllä tutkittu paljonkin. Tutkimusten perusteella ohjelmia läpikäyneillä on jonkin verran matalampi riski syyllistyä seksuaalirikokseen uudelleen, jos hoito räätälöidään ihmisen tilanteeseen.
Toisin kuin ehkä saattaisi ajatella, seksuaalirikosten uusiminen on tutkimusten perusteella vähäistä moniin muihin rikoksiin verrattuna.
Olisi mahdotonta sanoa, että seksuaalivalistus tai terapia olisi estänyt jonkun teon, Alakärppä sanoo. Hän on opetellut hyväksymään ajatuksen, että ei voi pysäyttää ketään tekemästä rikosta.
Mutta apu voi hänen mielestään antaa välineitä elämään ilman rikoksia.
– Mehän emme voi kontrolloida tai estää ketään uusimasta tekoaan, kun he vapautuvat. Ihminen tekee itse sen päätöksen ja teon. Mutta ajattelen, että tämä kohderyhmä saa meiltä apua, jota se ei saa mistään muualta.
Jerome vapautuu vankilasta ensi vuoden keväällä.
Hän sanoo, että haluaisi käydä koulun loppuun ja alkaa tehdä taas musiikkia. Seksuaalirikosten jälkeen tieto rikoksista levisi ja musiikin teko jäi. Hän on miettinyt nimenvaihtoa.
Vankilaelämä kyllästyttää Jeromea. Hän sanoo olevansa nyt motivoituneempi muuttamaan asioita kuin ollessaan edellisen kerran vankilassa. Hän haluaisi päästä eroon päihteistä. Siihen vaikuttaa sekin, että hän on nyt vanhempi kuin istuessaan tuomiota edellisen kerran.
– Tää vankilaelämä on aika paljon tällaista elämän tuhlaamista. Joku päivä ihminen on 40–50-vuotias, eikä ole ollut töissä pahemmin, ei ole saavuttanut mitään.
Jerome sanoo pitävänsä seksuaalirikollisten kuntoutustyötä ”hyvänä juttuna”.
– Ehkä joku ei ymmärrä mitä tekee tai hänellä on jotain vialla, asiat menevät huonosti. Keskustelu voi muuttaa asioita. Mutta se lähtee ehkä itsestä. Jos ihminen ei ole halukas, on vaikea muuttaa mitään.
...
Mutta mitenkään helppoa elämänmuutos ei ole. Juuri nyt Jerome on sijoitettu vankilassa erilliselle osastolle, jossa liikkumista on rajoitettu. Edellisen viikonlopun lomat menivät ”pieleen”. Hän jäi kiinni huumeseuloissa.
Vuodenvaihteessa hanke, johon Jeromekin on osallistunut, päättyy ainakin toistaiseksi.
Rahoitus – yhteensä 400 000 euroa – on ollut kaksivuotinen. Jatkosta on tosin jo käyty keskusteluja.
Keravan vankilan apulaisjohtaja Kuikka toivoo, että ohjelmasta saataisiin pysyvä osa vankeinhoitoa. Hänen mielestään se on ollut ”pirskatin hyvä juttu”, jonka ei pitäisi olla vain järjestöjen hankkeen varassa.
– En usko, että tämä ryhmä katoaa vankeinhoidon parista. Päin vastoin tulkintani mukaan tässä on jonkinlainen nouseva trendi, hän sanoo.
Trendillä hän viittaa siihen, että vankilaan tulee jonkin verran aiempaa nuorempia tekijöitä, jotka ihailevat rikollista toimintaa. He ovat 20–25 -vuotiaita, osaavat suomea ja ovat ehkä syntyneetkin täällä, mutta monien juuret ovat muualla.
– Pitää instattaa ties missä somekanavissa, esitellä itseään, uhota ja pullistella. Heillä on huumausainerikollisuutta, helpon rahan ja nopean rikastumisen viehätystä. Usein näihin tuntuu liittyvän myös seksuaalirikollisuutta.
Alakärpän mielestä hoitoa pitäisi olla tarjolla tekijöille jo ennen kuin he joutuvat vankilaan, aivan kuten sitä tarjotaan perheväkivallan tekijöille. Ja vastaanottokeskuksissa pitäisi antaa seksuaalivalistusta paljon nykyistä enemmän, konkreettisten esimerkkien kautta.
Kuntouttaminen, valistus ja seksuaaliterapia vaativat resursseja, siis rahaa. Joku saattaa kysyä, miksi ulkomaalaisia seksuaalirikollisia ei vain karkoteta. Lain mukaan ulkomaalainen voidaan karkottaa, jos hän tuomitaan vähintään vuodeksi vankeuteen tai hän tekee rikoksia toistuvasti. Miksi kannattaa panostaa kuntouttamiseen?
Alakärppä sanoo, että monilla hänen asiakkaistaan on edessä karkotus Suomesta, mutta osa on Suomen kansalaisia tai syntynytkin täällä. Useilla on käynnissä valitusprosessi. Osa hakee oleskelulupaa esimerkiksi perheen perusteella.
– Kun he astuvat portista ulos, he kävelevät vapaina. Työni on yrittää vaikuttaa siihen, että uhreja ei tulisi enempää.
Aihetta käsitellään myös maanantaina klo 16 ilmestyvässä Ylen Uutispodcastissa.
Sellaiseen elämäntapaa ei taida liittyä rehellinen työnteko - no just se, mitä vartten heisdtä puhutaan eläkkeittemme maksajina ja että busist eikä taksit kulkisi eikä sairaat parantuisi jos heitä ei olisi Suomessa.Näillä vankilaan joutuneilla nuorilla huomaa Alakärpän mukaan rikollisen elämäntavan ihailua; elämyshakuisuutta, bileitä, huumeita ja halua rikastua nopeasti.
Silti islamilla ei koskaan ole tekemistä minkään kanssa - etenkään raiskausten...Monet hänen asiakkaansa ovat kotoisin Lähi-idän valtioista, joissa islam on pääuskonto. Vaikka he eivät välttämättä ole itse uskonnollisia tai vakaumukseltaan muslimeja, uskonto näkyy silti ajatuksissa ja arvostuksissa.
Silti heistä odotetaan eläkkeittemme maksajia, pisatulosten nostajia ja että "Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina"Iso osa hänen vastaanotolleen päätyvistä miehistä on luku- ja kirjoitustaidottomia, siitä huolimatta, että he ehkä ovatkin käyneet synnyinmaassaan koulua. Vain pari on käynyt lukion tai ammattikoulun.
Tätä(kään) ongelmaa ei olisi jos ei oltaisi niin sinisilmäisiä ja kontallaan saapujien edessä. Mutta koska piti suvaita ja ottaa vastaan, niin näin kävi. Kuka tälläistä halusi?Päin vastoin tulkintani mukaan tässä on jonkinlainen nouseva trendi, hän sanoo.
Trendillä hän viittaa siihen, että vankilaan tulee jonkin verran aiempaa nuorempia tekijöitä, jotka ihailevat rikollista toimintaa. He ovat 20–25 -vuotiaita, osaavat suomea ja ovat ehkä syntyneetkin täällä, mutta monien juuret ovat muualla.
– Pitää instattaa ties missä somekanavissa, esitellä itseään, uhota ja pullistella. Heillä on huumausainerikollisuutta, helpon rahan ja nopean rikastumisen viehätystä. Usein näihin tuntuu liittyvän myös seksuaalirikollisuutta.
Aikaisemmin oikeudessa on käsitelyt naisen omaa käytöstä myös tapauksen ulkopuolella joka on merkittävä asia, mutta josta ei saisi nykyjään enää puhua. Nainen voi todellakin omalla flirtailevalla käytöksellään provoida mamumiehiä toimimaan, kun kulttuuriset erot ovat niin suuret. Kyllä näille naisille on varoitettu asiasta, mutta ei se mene perille. Valtaosa mamuraiskauksista on niitä, jossa ollaan tietoisesti mamun seurassa omassa tai mamun asunnossa ja päädytään uhriksi. Toinen asia on naisten liberaalisuvakkius, joka saa heidät äänestämään lähiöt ja kaupungit täyteen raiskareita ja lopulta yöelämä muuttuu naisille vaaralliseksi. Näin on tapahtunut kaikissa suurisssa Eurooppalaisissa kaupungeissa.dazu kirjoitti: ↑Su Loka 02, 2022 12:18 amIida Ketola on myös hyvin kertonut tapahtumasta, eli hän oli ollut menossa taksiin ystävänsä kanssa, mutta ystävä oli viime hetkellä jäänyt pois taksista. Ketolan mukaan taksikuski oli käytännössä heti matkan alettua alkanut koskettelemaan ja ajamaan kovalla vauhdilla. Teidän mielestä Ketola on "suvakkihuora", joka antoi omasta halustaan persettä tälle raiskaajalle.KokenutMies kirjoitti: ↑Pe Heinä 09, 2021 8:54 amIida Ketola on kertonut julkisuudessa harrastavansa miehensä kanssa seksiä muidenkin ihmisten kanssa. Lienee sellaisesta kyse tässä tapauksesta, tai ainakin jonkin sortin halusta lähteä pidemmälle asiasta komean mamumiehen kanssa. Purivatko uhrit taksimamua, löivätkö, raapivatko?
Turha pistää tätä pelkästään naisten syyksi. Samalla lailla esim. kokoomusta äänestävät miehet antavat äänellänsä tuen monikulttuurisen yhteiskunnan kasvulle.KokenutMies kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 12:54 pm Toinen asia on naisten liberaalisuvakkius, joka saa heidät äänestämään lähiöt ja kaupungit täyteen raiskareita ja lopulta yöelämä muuttuu naisille vaaralliseksi. Näin on tapahtunut kaikissa suurisssa Eurooppalaisissa kaupungeissa.
Näitä raiskauksia on kyllä tapahtunut jo pitemmän aikaa ennen minun liittymistä Minfoon. MV-lehteä pyöritti joku ryssä ja aina ihmettelin että miksi sitä kannattavat heiluttavat Suomen lippua kun joku ryssälippu olisi paljon osuvampi.dazu kirjoitti: ↑To Loka 20, 2022 9:58 am Tästä voisi kai sanoa, että ilman Confusiusta ja MV-lehteä tätä ei olisi tapahtunut. Maahanmuuttajavastaiset ovat nyt vajaat 10 vuotta hakanneet häiriintyneellä raivolla eteenpäin väitettä, että "VAIN MAMU RAISKAA", niin ei ihme, että tässäkään tapauksessa ei naisella ollut itsesuojeluvaistoa. Kyseessä on vähän samanlainen juttu, kuin sarjaraiskaajien itsensä pyörittämä ja feministien ja kokoomuslaisten keskuudessa suurta suosiota nauttiva käsitys siitä, että "PILLUA SAAVA MIES EI RAISKAA, NE INCELIT NIITÄ VAARALLISIA ON".
Myöskin tämä Donbassilainen profilointi siitä, että kuristaminen raiskauksen aikana liittyisi Islamiin, on suorastaan rikollista. Kuristaminen raiskauksen yhteydessä tarkoittaa FBI:n mukaan jopa 70% todennäköisyyttä sille, että tekijä tulee tulevaisuudessa tekemään seksuaalimurhan.
Ylävitoset eivät myöskään liity mihinkään islamilaiseen kulttuuriin. Exäni suomalaisugrilaiset raiskaajat ovat noin 10 vuotta kerskailleet raiskauksella somessa ja näiden ympärillä on samalla pyörinyt kiinteästi lauma faninaisia, joiden mielestä kaikki paha liittyy "inceleihin" ja "psykopaattisella tavalla mustasukkaisiin miehiin".
Seksuaalirikos on seksuaalirikos ja politiikka ja narsistiset fantasiat on sitten erikseen.
Niin ja sitten, kun niitä korvauksia ei makseta, niin tämä kuristaja kokee suorastaan velvollisuudekseen tappaa Mariangelin kuristamalla, anaaliraiskata ruumiin ja asetella sen moottoritien keskinurmelle poseerausasentoon.
Mitkä ihmeen Confusiukset. En ole koskaan sanonut ettei valkoiset voi tehdä rikoksia ja kannatan rikosten ehkäisyn kannalta rankempia tuomioita. En ole missään vaiheessa myös kiistänyt näiden apinoiden raiskauskeissejä. Kunhan vittuilin kun olet puolustamassa Islamin virheitä netissä whataboutismillasi ja jatkuvasti jankkaat jostain eksästäsi. Ehkä yksi kommentti mistä olen persujen kanssa samaa mieltä on Halla-ahon kommentti laivasta johon ei kannata porata lisää reikiä jos siinä on jo valmiiksi niitä. Pakotat tätä paskaa "valkoiset ei voi raiskata" agendaasi vaikka kukaan ei ole tälläistä täällä väittänyt samalla kun jauhat eksästäsi. Siksi kuvittelin sen olevan joku tyypillinen vassari mt psykoosi huomiohuoraus keissi.dazu kirjoitti: ↑To Loka 20, 2022 5:50 pmExäni tuskin valehteli raiskauksesta, koska tapasin tämän heti raiskauksen jälkeen ja havaintojeni perusteella on todennäköistä, että jotain tällaista oli tapahtunut. Tekijä alkoi myös kerskailemaan raiskauksella keskustelupalstalla ja hän uhkaili siskoani, joka oli tuolloin teini-ikäinen. Myöhemmin samat tekijät ovat raiskanneet useamman muun naisen ja kerskailleet teoilla keskustelufoorumilla. Tällä hetkellä näyttäisi, että uhreja on ainakin viisi.Confusius kirjoitti: ↑To Loka 20, 2022 3:04 pmKannattaa toi skitsofrenia käydä diagnosoimassa sillä kukaan ei ole käynyt yllä olevaa keskustelua. Itse kannatan kantaväestön raiskaajille taustasta riippumatta ankarampaa tuomioo ja ulkomaalaisille karkoitusta mutta myös näyttö pitää olla olemassa koska naisen väite raiskauksesta voi joskus johtua katumuksesta, vittumaisuudesta tai yksinkertaisesti mielenterveys ongelmista. Sairaat ja nisti ämmät on yleensä villeimpiä sängyssä mutta niitä valintoja joutuu katumaan muissa elämän tilanteissa aika usein. En ole edes maahanmuuttovastainen vaan vastustan hiekkaneeke*eiden maahanmuuttoa ja muslimeita. Tänne on mun puolesta tervetullut jos omaa kristilliset arvot on valkoihoinen, aasialainen taikka latino. Juutalaiset, Muslimit ja Arabit voivat pysyä hiekkamaissaan uskontoineen.
Kommunisteille ja sosialisteille on tärkeää saada neuvostoliitto kulttuureista lisää vähämielisiä alamaisia heikentämään itsenäisten maiden toimivuutta mutta aika kaukaa haettua että muslimivastaiset kantaväestöön kuuluvat eivät haluaisi muslimeita koska haluavat itse raiskata oman maan kansalaisia. Vittu äijällä on sakeet psykoosit päällä. Mees nyt niiden anaaliraiskauksien kanssa johonki terapeutille. Veikkaan että eksäs valehteli raiskauksesta ettei joutus kattomaan teikän kiukkusia psykooseja kun petti sua joidenki pintaliitäjien kanssa.
Ja mulle on ihan samantekevää mitä jossain ryssien separatisti profilointi nettisivuilla selitetään. Ne on kaikki hiekkaneeke*eitä, slaaveja ja jutkuja jotka Ukrainassa ja Venäjällä asuu. Hyvä vaan että raiskaavat ja tappavat toisensa Eurooppalaisia häiritsemästä.
Tämä raiskaajahan itseasiassa taisi olla koko suomalaisen internetin ensimmäinen "ähkäkähkähkäh, ännänännänännänää, enpä uskokaan" -koulukunnan edustaja. Hän raiskasi yhden lapsena raiskatun naisen ja veti somessa, että ei usko naisen tulleen raiskatuksi lapsena, niin hänen piti raiskata se oikeasti, että nainen tietää, mitä se on.
Toinen "ähkäkähkähkäh, ännänännänännänää, enpä uskokaan" -koulukunnan edustaja oli eräs kokoomuslainen propakaattori, joka teki Confusiukset ja lähti tämän raiskaajan kanssa kahville ja ystävystyi hänen kanssaan. Tämän miehen mielestä kyseinen raiskaaja on vain uhri ja todellisuudessa kovan luokan panomies.
Joskus 2014-2015-aikoihin alkoi asiaan puuttumaan jotain maahanmuuttovastaisia, joiden mukaan valkoiset ei voi raiskata ja, että näin väittävä on valehteleva suvakki.
Ero raiskaustyypeissä on huomattava, jos vertaa suomalaisia vs. mamuja muslimi/afrikka/kehitysmaa lähtöisin. On pieni joukko miehiä, jotka ovat psyykkisesti sairaita ja raiskaavat siitä syystä. Nämä ovat kaikista raiskaajista pieni prosentti. Kantaväestön miesten tekemistä raiskaukstia valtaosa on tehty humalassa ja uhrina on nainen, joka tunnetaan, useimmiten oma puoliso tai ex-puoliso tai hetken tapailun tuttu. Alkoholi alentaa tunnetusti kykyä vastustaa impulssikontrollia ja tilanteet johtavat kovassa humalassa jonkin sortin seksuaaliseen tekoon, jossa voi olla väkivaltaa enemmän tai vähemmän ja seksuaalisia tekoja. Näistä miehistä aniharva tekisi tekoa selvinpäin tai ei uusi sitä. Poikkeuksena miehet, joilla on paho päihderiippuvuus. Nyt sitten mamuraiskarit. Nämä ovat tekonsa ainaka pääosin selvinpäin. He muodostavat lähes kaikki tapaukset, joissa nainen on tavattu vain minuutteja ennen tekoa, eli puskaraiskaus-tyypin tekijät ovat länsimaissa lähes aina muslimi/afrikka/kehitysmaa ja he tekevät tekonsa selvinpäin. Toinen puolikas teoista on niitä, joissa naiseen olla tutustuttu ja kutsutaan kylään tai nainen menee mamumiehen luokse ja mamumies pitää tätä seksiin suostumisena. Näissäkin tapauksissa päihteiden osuus raiskaajan kohdalla on harvinainen. Usein oikeudessa nämä eivät ymmärrä raiskanneensa ja sanot syyksi, että nainen oli suostuvainen tekoon. Suomiraiskari usein yön pikkutunneilla tapahtuneen raiskauksen jälkeen ei muista tekoa humalan tilan vuoksi tai kuvitteli seksin olevan oikeutettua.
Lässyn vitun lässyn.Kun suomalainen lapsi kasvaa nuoreksi ja aikuiseksi, hänen kehitykseensä ja käsityksiinsä seksuaalisuudesta voidaan vaikuttaa jo neuvolaiästä. Suomen pakolaisavun vertaistoiminnan suunnittelija Ala Saeed huomauttaa, että tällaista taustaa ei voi olettaa olevan pakolaisilla.
Vaikka raiskaus on rikos kaikkialla, Saeed sanoo, että hänen kotimaassaan Irakissa naiset eivät voi luottaa siihen, että heillä olisi oikeus seksuaaliseen itsemääräämiseen.
– Suomessa ensimmäinen askel kotouttamisessa pitäisi olla, että maahanmuuttajalle kerrotaan seksuaalisuudesta, Saeed sanoo.