Mustalaiset

Sana on vapaa, jos uskaltaa...
Puhelinkortti
Jack Bauer
Viestit: 985
Liittynyt: Ma Helmi 15, 2010 3:09 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Puhelinkortti »

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: La Kesä 10, 2023 8:37 pm Onhan romanitkin kuitenkin ihmisiä, joilla on samat tunteet kuin meillä muillakin ihmisillä, joten please, ottakaa huomioon.
Itse olen huomannut että jos Romaneja lähestyy ystävällisesti, niin heiltä saa poikkeuksetta hyvin ystävällisen vastaanoton. Vastaanotto on tietysti toisenlainen jos itse käyttäytyy huonosti. Monella myös pelko ohjaa käyttäytymistä ja asennoitumista.
Skanderbeg
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: To Joulu 19, 2019 4:00 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Skanderbeg »

Appivanhemmat vaativat verikostoa vävypojan teoista – Isä ampui poikaansa Turussa

Keski-ikäinen mies ampui omaa aikuista poikaansa kahdesti pienoispistoolilla jalkoihin.

Aseena isällä oli luvaton Beretta-merkkinen pistooli.

Nuori mies istui rikoksen aikaan autossa. Tapaus sattui Turussa 23. huhtikuuta viime vuonna.

Satakunnasta kotoisin oleva isä sai syytteet törkeästä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta. Hän myönsi syytteet oikeiksi, mutta vetosi oikeuteen kertomalla tekonsa taustoista.

Poika olisi ehkä tapettu
Miehen mukaan hän oli vastoin omaa tahtoaan joutunut tilanteeseen, jossa joutui vahingoittamaan poikaansa. Hänen piti toimia siten kuin teki tai sitten appivanhempien suku olisi pakottanut hänen sukunsa alistumaan.

Syytetty kertoi oikeudelle, että romanikulttuurin mukaisesti isä on ensisijaisesti vastuussa lastensa (myös aikuisten) käyttäytymisestä. Jos isä ei sitä tee, niin toisesta suvusta tulee porukka, joka laittaa lapsen kuriin. Käytännössä tämä olisi voinut tarkoittaa sitä, että poika tapetaan.

– Tämä johtaa yleensä siihen, että täytyy kerätä omaa porukkaa, syytetty kertoi.

Uhkasi virtsata sukuhaudalle
Satakuntalaismiehen poika oli eronnut vaimostaan ja käyttänyt huumeita. Hän oli uhannut ryöstää lapset itselleen.

Teoillaan hän oli vihastuttanut appivanhemmat. Appivanhempien vihaa lisäsi se, että vävy oli uhannut käydä heidän sukuhaudallaan virtsaamassa.

Satakuntalaismiehen mukaan hän ei olisi missään tapauksessa halunnut joutua turvautumaan väkivaltaan. Hänellä ei ole rikostaustaa. Hän on pikemminkin toiminut sovittelijana romanien välisissä kiistoissa. Hän on ollut kunniallisessa ammatissa 20 vuotta.

Syytetty kertoi katuvansa tekoaan. Hän oli joutunut turvautumaan psykiatriseen apuun. Tuskaa lisää se, että hän menetti poikansa muutamaa kuukautta ampumisen jälkeen. Nuori mies kuoli kotiinsa kesällä 2022.

Vältti vankilan
Satakuntalaismiehen selitykset vakuuttivat Varsinais-Suomen käräjäoikeuden. Oikeus uskoi hänen toimineen pakkotilanteessa. Hän oli ampumisen jälkeen yrittänyt auttaa poikaansa kuljettamalla tämän sairaalaan.

Rikos on kuitenkin rikos. Normaalisti tämän kaltaisesta törkeästä pahoinpitelystä tulisi tuomita yli kahden vuoden ehdotonta vankeusrangaistus.

”Poikkeuksellisesti” tässä tapauksessa vastaaja voidaan kuitenkin tuomita kahden vuoden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Sen ohessa satakuntalaismiehen tulee suorittaa 120 tuntia yhdyskuntapalvelua.

Romani-isä vältti vankilan, sillä toukokuun lopulla istunnossa luettu tuomio on saanut nyt lainvoiman.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a7f5 ... 21b2b0e8fc

Tästä tapauksesta on myös oma ketju: viewtopic.php?f=20&t=38737
-NILS-
Islam torjuttiin ensimmäisen kerran vuonna 732 Poitiersin taistelussa Kaarle Martinin johdolla ja toisen kerran 1500 luvuilla pariin otteeseen
Wienin piiritys v. 1529 ja Lepanton taistelussa 1571.
Salainen_Tietolähde
Neuvoja-Jack
Viestit: 546
Liittynyt: To Tammi 30, 2020 1:52 pm
Paikkakunta: Salainen

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Salainen_Tietolähde »

Mikähän se kunniallinen ammatti tällä ampuja isällä on? Hevosmies kenties?
Gentle
Theo Kojak
Viestit: 1158
Liittynyt: To Maalis 12, 2020 3:19 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Gentle »

Eli oikeus tosiaan alensi tuomiota, koska kyseessä oli johonkin mustalaisperinteisiin perustuva toiminta :lol:
Kohta varmaa saa tuomioon alennusta, jos uhri on tehnyt vastoin liivijengien omaa koodistoaan. On tämä pelleilyä aina vaan.
artreini
Sofia Karppi
Viestit: 444
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 8:25 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja artreini »

Tuore uutuus kirja. Kirjassa on kertomusta Jussi Lehtisen isästä, Osmo eli Oppo Lehtisestä, jonka taustasta myös kerrotaan.
Isänsä tausta takia aihe linkitetty tähän ketjuun.

https://www.is.fi/matkat/art-2000009591842.html
Jussi Lehtinen on Suomen ainoa luksusluokan concierge, joka järjestää rikkaille laillisia palveluita rahasta. Herkkä vaisto on tulos rankasta lapsuudesta ammattirikollisen poikana: – Pystyn aavistamaan kahdessa sekunnissa, mitä tapaamani uusi ihminen haluaa.

Lapsena Jussi asui Tampereen lähiöissä. Monet sukulaisista olivat olleet kartanoissa töissä. Isoisoäiti oli Nokialla kartanossa Procopen suvun palvelija. Jussi Lehtisen isä oli Procopen kummipoika, mutta hän petti kartanon omistajat karmealla tavalla.

Vuosi 1973 ei unohdu. Silloin Jussi syntyi ja hänen isänsä Osmo ”Oppo” Lehtinen varasti kahden kaverinsa kanssa Procopen suvun kartanosta Akseli Gallen-Kallelan taulun. Tilauskeikalta mukaan tarttui 17 muuta taulua sekä 35 kiloa hopeaesineitä.
Myöhemmin isä pettyi, koska Jussista ei tullut rikollista. Isä oli alamaailmassa arvostettu, vuosia vankilassa istunut mies. Hän oli tappanut kaksi miestä.

https://issuu.com/kirja/docs/9789520448 ... rikoismies
Täältä kirjasta lisää.
Voimamies lahest
Harjunpää
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Touko 04, 2022 6:53 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Voimamies lahest »

POHJANMAAN poliisilaitos tutkii tapausta, jossa miestä ammuttiin talon pihamaalla Kurikassa Etelä-Pohjanmaalla.
Mies, jota ammuttiin, sai vakavia vammoja, ja hänet toimitettiin sairaalahoitoon.
Poliisi otti perjantaina kiinni yhteensä kolme ihmistä, joiden osuutta tapahtuneeseen poliisi selvittää. Esitutkinta jatkuu asianosaisten kuulusteluilla. Poliisi tekee myös teknistä tutkintaa.
Mäntyharjun ihmemies
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Puhelinkortti kirjoitti: Ti Kesä 13, 2023 11:05 am
Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: La Kesä 10, 2023 8:37 pm Onhan romanitkin kuitenkin ihmisiä, joilla on samat tunteet kuin meillä muillakin ihmisillä, joten please, ottakaa huomioon.
Itse olen huomannut että jos Romaneja lähestyy ystävällisesti, niin heiltä saa poikkeuksetta hyvin ystävällisen vastaanoton. Vastaanotto on tietysti toisenlainen jos itse käyttäytyy huonosti. Monella myös pelko ohjaa käyttäytymistä ja asennoitumista.
Ei vaan ole mitään järkevää syytä lähestyä manneja millään lailla. Sama kuin jos ulkona liikkuu karhu, niin ei sitä kannata lähestyä. Ei kannata olla typerä.
"Those who want respect, give respect."
Intiaani
Harjunpää
Viestit: 324
Liittynyt: To Kesä 01, 2023 11:35 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Intiaani »

Tänään sivusta kuultuna:

Nuori "köpi" puhuu kaiuttimessa puhelimeen. Vastapuolen jutuista voi päätellä, ett ollaan joko istumassa tai menossa kiven sisään.

"jaksat vaan vaatia, kyl hyö sut siirtää sitte *******. Vaadit vaan. Mie oon kiinni kevääseen mennessä. Ei tää voi näin jstkua. Hyväl tuuril ollaan sit samas paikas."

Mitä vittua oikeesti...
Puhelinkortti
Jack Bauer
Viestit: 985
Liittynyt: Ma Helmi 15, 2010 3:09 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Puhelinkortti »

jepulis82 kirjoitti: La Kesä 24, 2023 3:26 pm
Puhelinkortti kirjoitti: Ti Kesä 13, 2023 11:05 am
Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: La Kesä 10, 2023 8:37 pm Onhan romanitkin kuitenkin ihmisiä, joilla on samat tunteet kuin meillä muillakin ihmisillä, joten please, ottakaa huomioon.
Itse olen huomannut että jos Romaneja lähestyy ystävällisesti, niin heiltä saa poikkeuksetta hyvin ystävällisen vastaanoton. Vastaanotto on tietysti toisenlainen jos itse käyttäytyy huonosti. Monella myös pelko ohjaa käyttäytymistä ja asennoitumista.
Ei vaan ole mitään järkevää syytä lähestyä manneja millään lailla. Sama kuin jos ulkona liikkuu karhu, niin ei sitä kannata lähestyä. Ei kannata olla typerä.
Hyvin voi lähestyä kumpiakin. Koita joskus mennä sieltä peräkammaristasi raittiiseen ilmaan niin pelko hellittää.
Rockyfist
Frank Drebin
Viestit: 382
Liittynyt: To Kesä 08, 2023 2:13 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Rockyfist »

Voimamies lahest kirjoitti: La Kesä 24, 2023 2:10 pm POHJANMAAN poliisilaitos tutkii tapausta, jossa miestä ammuttiin talon pihamaalla Kurikassa Etelä-Pohjanmaalla.
Mies, jota ammuttiin, sai vakavia vammoja, ja hänet toimitettiin sairaalahoitoon.
Poliisi otti perjantaina kiinni yhteensä kolme ihmistä, joiden osuutta tapahtuneeseen poliisi selvittää. Esitutkinta jatkuu asianosaisten kuulusteluilla. Poliisi tekee myös teknistä tutkintaa.
Voimamies on laittanu uutiseen väärään ketjuun.
Ampuja ei ole mustalainen kuten ei ole uhrikaan.
Luulin, että se on kuollut, mutta se onkin aloittanut koteloitumisen.
Rockyfist
Frank Drebin
Viestit: 382
Liittynyt: To Kesä 08, 2023 2:13 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Rockyfist »

Voimamies lahest kirjoitti: La Kesä 24, 2023 2:10 pm POHJANMAAN poliisilaitos tutkii tapausta, jossa miestä ammuttiin talon pihamaalla Kurikassa Etelä-Pohjanmaalla.
Mies, jota ammuttiin, sai vakavia vammoja, ja hänet toimitettiin sairaalahoitoon.
Poliisi otti perjantaina kiinni yhteensä kolme ihmistä, joiden osuutta tapahtuneeseen poliisi selvittää. Esitutkinta jatkuu asianosaisten kuulusteluilla. Poliisi tekee myös teknistä tutkintaa.
Voimamies on laittanu uutiseen väärään ketjuun.
Ampuja ei ole mustalainen kuten ei ole uhrikaan.
Luulin, että se on kuollut, mutta se onkin aloittanut koteloitumisen.
Gentle
Theo Kojak
Viestit: 1158
Liittynyt: To Maalis 12, 2020 3:19 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Gentle »

jepulis82 kirjoitti: La Kesä 24, 2023 3:26 pm
Puhelinkortti kirjoitti: Ti Kesä 13, 2023 11:05 am
Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: La Kesä 10, 2023 8:37 pm Onhan romanitkin kuitenkin ihmisiä, joilla on samat tunteet kuin meillä muillakin ihmisillä, joten please, ottakaa huomioon.
Itse olen huomannut että jos Romaneja lähestyy ystävällisesti, niin heiltä saa poikkeuksetta hyvin ystävällisen vastaanoton. Vastaanotto on tietysti toisenlainen jos itse käyttäytyy huonosti. Monella myös pelko ohjaa käyttäytymistä ja asennoitumista.
Ei vaan ole mitään järkevää syytä lähestyä manneja millään lailla. Sama kuin jos ulkona liikkuu karhu, niin ei sitä kannata lähestyä. Ei kannata olla typerä.
Täysin samaa mieltä. Ei ole kyllä yhtään hyvää syytä tehdä tuttavuutta mustalaisten kanssa. Paljon hyviä syitä pysyä erossa koko sakista.
Avatar
Ifigeneia
Rico Tubbs
Viestit: 1226
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Puhelinkortti kirjoitti: Ma Kesä 26, 2023 4:02 pm
jepulis82 kirjoitti: La Kesä 24, 2023 3:26 pm
Puhelinkortti kirjoitti: Ti Kesä 13, 2023 11:05 am

Itse olen huomannut että jos Romaneja lähestyy ystävällisesti, niin heiltä saa poikkeuksetta hyvin ystävällisen vastaanoton. Vastaanotto on tietysti toisenlainen jos itse käyttäytyy huonosti. Monella myös pelko ohjaa käyttäytymistä ja asennoitumista.
Ei vaan ole mitään järkevää syytä lähestyä manneja millään lailla. Sama kuin jos ulkona liikkuu karhu, niin ei sitä kannata lähestyä. Ei kannata olla typerä.
Hyvin voi lähestyä kumpiakin. Koita joskus mennä sieltä peräkammaristasi raittiiseen ilmaan niin pelko hellittää.
Kun ei ole erikoisemmin hinkuja lähestyä kantasuomalaisiakaan, niin ihmetyttää että nimenomaan muita etnisiä ryhmiä pitäisi aina lähestyä. Minuakin usutettiin 2015 tai 2016 menemään vokkiin sellaisen 400 turvismiehen sekaan.

Entäs jos etniset porukat haluavat olla omiensa kesken? Kokevat lähestyjät idiootteina, joita pitääkin vähän "opettaa"?

Pyrkyreistä ja änkijöistä ei tykkää kukaan. Voisin hyvin kuvitella että "puhdasverisiltä" palaa päre kun jälkeläinen alkaa seurustella jonkin valkonaaman kanssa.
tottij
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: To Elo 20, 2020 5:43 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja tottij »

Onkos näillä mustalaisilla joku tapahtuma Tampereella kun manneja pyörii kaupungilla todella paljon enemmän kuin yleensä? Helvetin ahdistavaa.
Avatar
Ifigeneia
Rico Tubbs
Viestit: 1226
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Näin eilen sellaisen ihmeen että kaksi romaninaista kykeni matkustamaan bussilla etukäteen ostetuilla lipuilla ilman

- iänikuista huutoa
- kuskin kanssa riitelyä
- omituisia ja pitkiä selityksiä

Eivät möykänneet edes keskenään istumaan päästyään. Mistäs nyt tuulee?
Vastaa Viestiin