USA Connecticut; ammuskelu ala-asteella 2012

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8157
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Liekö surmansa saanut perheen äiti Nancy Lanza ollut kovakin ammunnanharrastaja kun käytetyt aseet ovat olleet ilmeisesti hänen nimissään hankittuja. Joka tapauksessa on taas perheen pojulla ollut liikaa arsenaalia saatavillaan tällaisen teon toteuttamiseen.

Toivottavasti täällä Suomessa ei näinkin pahaa jälkeä pääsisi syntymään missään vaiheessa...voisinpa olla varma.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
cyklon
Theo Kojak
Viestit: 1127
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 9:41 am

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja cyklon »

Adam Lanza, 20-vuotias mielenterveysongelmainen. Ei rikosrekisteriä, mutta tuttu poliisille. Näin kertoo CNN. Äiti löydettynä kotoaan, ammuttuna. Aseet äidin. Glock, sig sauer ja 223. puoliautomaattinen kivääri bushmaster, aseina. Äiti oli opettaja ja oli työskennellyt kyseisessä koulussa. Yksi luokkahuoneista, jossa ampuja tappoi lapsia, oli joskus ollut äidin luokkahuone.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

decoy kirjoitti:Redditistä varastettua:

Elokuvakriitikko Roger Ebert:

Let me tell you a story. The day after Columbine, I was interviewed for the Tom Brokaw news program. The reporter had been assigned a theory and was seeking sound bites to support it. "Wouldn't you say," she asked, "that killings like this are influenced by violent movies?" No, I said, I wouldn't say that. "But what about 'Basketball Diaries'?" she asked. "Doesn't that have a scene of a boy walking into a school with a machine gun?" The obscure 1995 Leonardo Di Caprio movie did indeed have a brief fantasy scene of that nature, I said, but the movie failed at the box office (it grossed only $2.5 million), and it's unlikely the Columbine killers saw it.

The reporter looked disappointed, so I offered her my theory. "Events like this," I said, "if they are influenced by anything, are influenced by news programs like your own. When an unbalanced kid walks into a school and starts shooting, it becomes a major media event. Cable news drops ordinary programming and goes around the clock with it. The story is assigned a logo and a theme song; these two kids were packaged as the Trench Coat Mafia. The message is clear to other disturbed kids around the country: If I shoot up my school, I can be famous. The TV will talk about nothing else but me. Experts will try to figure out what I was thinking. The kids and teachers at school will see they shouldn't have messed with me. I'll go out in a blaze of glory."

In short, I said, events like Columbine are influenced far less by violent movies than by CNN, the NBC Nightly News and all the other news media, who glorify the killers in the guise of "explaining" them. I commended the policy at the Sun-Times, where our editor said the paper would no longer feature school killings on Page 1. The reporter thanked me and turned off the camera. Of course the interview was never used. They found plenty of talking heads to condemn violent movies, and everybody was happy.
Tuo on niin totta. Haaskalinnut saalistaa.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

cyklon kirjoitti:Adam Lanza, 20-vuotias mielenterveysongelmainen. Ei rikosrekisteriä, mutta tuttu poliisille. Näin kertoo CNN. Äiti löydettynä kotoaan, ammuttuna. Aseet äidin. Glock, sig sauer ja 223. puoliautomaattinen kivääri bushmaster, aseina. Äiti oli opettaja ja oli työskennellyt kyseisessä koulussa. Yksi luokkahuoneista, jossa ampuja tappoi lapsia, oli joskus ollut äidin luokkahuone.
Taustalla on aina jotain muutakin kuin "15 minutes of fame"-ilmiö. Kouluampujien mielentilaa harvoin päästään tutkimaan koska he tuppaavat kuolemaan amok-juoksunsa päätteeksi.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Arlene
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 8:30 pm
Paikkakunta: Pentonville

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Arlene »

VoDKa kirjoitti:
Todella iso tapaus kyllä kaiken kaikkiaan ja ampumistilanteista suurin ja merkittävin nyt varmaan parin, kolmen viime vuoden ajalta?
Taitaa mennä kaikkien aikojen kakkostilalle tuhoisuudessaan Virginia Techin jälkeen. Tarkoitan nyt Yhdysvalloissa tapahtuneita ampumisia.
Ja presidentti vaan sanoo, että "pitää miettiä mitä teemme tulevaisuudessa tällaisten tapausten estämiseksi", mutta ei edes mainitse sanaa "aselaki".
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Arlene kirjoitti: Ja presidentti vaan sanoo, että "pitää miettiä mitä teemme tulevaisuudessa tällaisten tapausten estämiseksi", mutta ei edes mainitse sanaa "aselaki".
Jenkeissähän toimii Kansallinen Kivääriyhdistys NRA joka virallisesti on epäpoliittinen järjestö mutta joka on luettavissa oikeiston ääripuoleen. NRA haluaa ylläpitää "ikiaikaista" oikeutta kansalaisen aseen hallussapitoon. Toki asiassa on puolensa, jokunen mäkkiammuskelu on saatu loppumaan alkuunsa kun valveutunut kansalainen on vetänyt aseen esiin ja ampunut häirikön hengiltä.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Hans-Peter Haulikko
Hetty Wainthropp
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 3:03 am
Paikkakunta: Holjakoski

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Hans-Peter Haulikko »

siis hetkonen?!

eli olenko siis käsittänyt oikein, että koulussa ammuskellut poika on adam ja hän on myös kuollut, äitinsä on kuollut adamin toimesta ja adamin veli ryan on poliisilla kiinni?

eli tämä koko maailman mediassa etusivuilla paistatellut ja facebook kuvissa esiintynyt ryan ei ole millään tavalla mukana kuviossa? eli ampujan elossa oleva veli ryan ei ole kuvissa esiintynyt ja ampujaksi leimattu ryan, vaan sattumalta saman nimen ampujan veljen kanssa omaava mies?

jos näin on, niin voi vittu tuota mediaa taas kerran...jenkkilä kun on jenkkilä, niin kaikesta oikaisusta ja muusta huolimatta tuolla toisella, asiaan täysin kuulumattomalla ryanilla tulee olemaan vaikeaa.
"näin mä ajattelen, mä oon maalaispoika"
Arlene
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 8:30 pm
Paikkakunta: Pentonville

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Jack the Ripper kirjoitti: NRA haluaa ylläpitää "ikiaikaista" oikeutta kansalaisen aseen hallussapitoon.
Mielestäni on ääliömäistä vedota perustuslakiin vuodelta 1791! Eiköhän maailma ollut aikalailla erilainen kuin nykyään ja tutkimustietoa aseista on käytettävissä; mitä enemmän ja vapaammin aseita saa, niitä myös käytetään.
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Kylläpä se Obama vaan aselain mainitsi. Tiukennustoiveella.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Arlene kirjoitti:
Jack the Ripper kirjoitti: NRA haluaa ylläpitää "ikiaikaista" oikeutta kansalaisen aseen hallussapitoon.
Mielestäni on ääliömäistä vedota perustuslakiin vuodelta 1791! Eiköhän maailma ollut aikalailla erilainen kuin nykyään ja tutkimustietoa aseista on käytettävissä; mitä enemmän ja vapaammin aseita saa, niitä myös käytetään.
Joo on se ääliömäistä mutta USA toimii ääliöiden äänillä. Republikaani Mitt Romney sai lähes puolet kansan äänistä, NRA on käytännössä heidän tukijärjestö. Asekysymystä ei nostettu näkyvästi esiin vaalikampanjoinnissa, luulen että siinä noudatettiin jotain herrasmiessopimusta. Obama ehkä sai ratkaisevat äänet keskilännestä olemalla ottamatta asekysymystä esiin.

"In Texas we have an old saying: Dead or alive!"
Olihan tuossa George W. Bushin lauseessa munaa. Aseiden myynti pompsahti 500% syksyllä 2001 ja kukaan ei kysellyt mitään. Kansallisen turvallisuuden nimissä.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Willow
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: To Heinä 12, 2012 5:03 pm

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Willow »

Destiny kirjoitti:Ja tälläkin jo joku etsii käypää "syytä" ampua lapsia.Voin kertoa kukkahatuille,että sellaista ei ole!Ei ole pätevää,kätevää ja/tai ymmärrettävää syytä teurastaa viattomia lapsia tai ylipäänsä sattumanvaraisia ihmisiä.

Olen yrittänyt lukea,tutkia ja ymmärtää,mutten vaan tajua.Kertokaa,jos jollekin on avautunut,miksi?

Rationaalinen minä jäi nyt tunneminän jalkoihin. Syvän sisäänhengityksen paikka.
Joo Destiny on hyvä ja hengittää. Minä olen miettinyt syytä tähän, mutta kukkahattutäti-vertailut voi heittää mäkeen. Ja vastaus ainakin mun motiivi-pohdintoihin tuleekin jo sun omassa postauksessa seuraavana; mullakin taustalla on vain se, että olen yrittänyt ymmärtää. Ei tämä minullekaan ole avautunut, ja jos ja kun motiivit teon taustalta selviää, en siltikään ymmärrä tai hyväksy. Minulla, kuten varmasti liki kaikilla, on isoja vaikeuksia käsittää, miten kukaan voi millään perusteella toimia tällä tavalla. En voi kuvitella mitään syytä tällaiselle teurastukselle, ja olen samaa mieltä kanssasi - sellaista ei edes ole. Mutta olen kai sitten astetta typerämpi emäntä, jolla kukkahattu kiristää päätä, kun mietin niitä motiiveja tämän teon taustalla. Tai sittne olen vaan ihan tavallinen, enkä usko että ollenkaan ainoa. Luultavasti olet itse miettinyt samoja asioita.
Jack the Ripper kirjoitti:
cyklon kirjoitti:Adam Lanza, 20-vuotias mielenterveysongelmainen. Ei rikosrekisteriä, mutta tuttu poliisille. Näin kertoo CNN. Äiti löydettynä kotoaan, ammuttuna. Aseet äidin. Glock, sig sauer ja 223. puoliautomaattinen kivääri bushmaster, aseina. Äiti oli opettaja ja oli työskennellyt kyseisessä koulussa. Yksi luokkahuoneista, jossa ampuja tappoi lapsia, oli joskus ollut äidin luokkahuone.
Taustalla on aina jotain muutakin kuin "15 minutes of fame"-ilmiö. Kouluampujien mielentilaa harvoin päästään tutkimaan koska he tuppaavat kuolemaan amok-juoksunsa päätteeksi.
Niinpä. Ja eikö tämä ampuja myös kuollut? Joidenkin lähteiden mukaan itsemurhaan, joidenkin tietojen mukaan olisi kuollut poliisioperaation aikana. Mutta käsitin, että yhtälailla kuollut.

Äitillä aika hurja asekokoelma.. ainakin näin suomalaisen kotiäidin näkövinkkelistä nähtynä. Voihan toi olla amerikassa ihan tavanomaista.
cyklon
Theo Kojak
Viestit: 1127
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 9:41 am

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja cyklon »

Surmat tapahtuivat kahdessa luokkahuoneessa.
CNN-kanavan toimittaja Anderson Cooper haastatteli erästä koulussa työskentelevää opettajaa, jolta lipsahti seuraava tieto, toisessa luokkahuoneessa olleet uhrit olivat 6-7 vuotiaita ekaluokkalaisia.

Korjaus aikaisempaan postaukseeni, laitoin että kivääri, piti laittaa rynnäkkökivääri.
Eli yksi aseista oli bushmasterin 223. puoliautomaattinen rynnäkkökivääri.
Miksi hitossa jenkkilässä saa tavallinen ihminen, siviili, saa ostaa moisia aseita? Aseita jotka on tarkoitettu militarikäyttöön? Mitä lastentarhanopettaja (ampujan äiti) tekee moisella aseella?
Vain noin 40 prosentilta aseen ostajista tarkastetaan taustat. Siis noin tehdään niissä osavaltioissa, joissa se on pakollista. Osassa osavaltioissa voit ostaa pyssyn ja kuteja ilman mitään taustakartoitusta. Ei voi ymmärtää.
Ai niin, se perustuslaki ja founding fathers höpötys, josta pidetään kiinni kynsin hampain.

Tekijän veljeä ei ole pidätetty, häntä on kuultu, samoin hänen isäänsä. Tarkoituksena varmasti kartoittaa tekijän aivoituksia. Kuten jo aiemmin postasin, tekijällä oli mielenterveysongelmia. Tekijän perhe, äiti, oli joutunut aiemmin pyytämään poliisit kotiinsa rauhoittamaan poikaa. Tekijällä ei kuitenkaan ollut rikosrekisteriä, mutta hän oli poliisille ns tuttu.
Tekijän vanhemmat erosivat, hänen ollessaan lapsi.
Ampujan lapsuudenystävä Alex Israel kertoi Morgan Piersin ohjelmassa, tekijän olleen syrjäänvetäytyvä, yksinäinen (vain muutama kaveri), hiljainen, osittain sulkeutunut. Noin siis jo lapsuudessa.

Tekijä ampui itsensä. Poliisi kertoi, että he eivät ampuneet yhtään laukausta.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Fyysinen reaktio tuli ketjua luettuani: oksennus.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Arlene kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:
Todella iso tapaus kyllä kaiken kaikkiaan ja ampumistilanteista suurin ja merkittävin nyt varmaan parin, kolmen viime vuoden ajalta?
Taitaa mennä kaikkien aikojen kakkostilalle tuhoisuudessaan Virginia Techin jälkeen. Tarkoitan nyt Yhdysvalloissa tapahtuneita ampumisia.
Ja presidentti vaan sanoo, että "pitää miettiä mitä teemme tulevaisuudessa tällaisten tapausten estämiseksi", mutta ei edes mainitse sanaa "aselaki".
Itse asiassa Obama sanoi jo ennen kun piti puheen että tuon keskustelun (aselaki) aika ei ole nyt, nyt surraan ja osoitetaan tukea tragedian kokeneille perheille. Aselain tulevaisuudesta keskusteltiin CNN:llä aina hetkittäin, lähinnä ennustellen että uhrien nuori ikä on tässä se tekijä joka todella saa jotain aikaan. Siihen asti kun itse katsoin NRA ei halunnut kommentoida, halusivat ensin saada lisää tietoa (varmasti siitä mistä aseet, luvallisia vai ei jne).

Kun tekijä nyt onkin tuo nuorempi veli niin se selittää heti epäselvyydet ampujan iästä. Mistähän sitten alunperin lähti liikkeelle tuo "tieto" että Ryan olisi ampuja?
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Amerikkalaisella ala-asteella ammuskeltu

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Kuva
Adam Lanza.

Pikkuhiljaa kaikissa medioissa alkaa olemaan korjattu tuo Lanza-sekoilu. Ryan on muutettu Adamiksi ja lähes kaikki ovat samalla myös maininneet siitä. Katseet ovat kohdistuneet oikeaan tekijään, Adamiin ja hänestä on alettu kaivelemaan tietoa. Seurauksella, että myös trollit ovat innostuneet ja alkaneet perustamaan feikkitilejä mm. Twitteriin ja muualle. Yhtenä esimerkkinä mainitaan tämä: https://twitter.com/AdamLanza__

Englanninkieliseen Wikipediaan on myös ilmestynyt tapauksesta nyt jonkinlaista juttua, jossa on yritetty jo pääpiirteet kasata yhdeksi kokonaisuudeksi: http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Hook ... l_shooting

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Vastaa Viestiin