Käyttäjien profilointi

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

voi... ei siellä mistä minä tulen. luultavasti et edes osaisi valita niistä kaikista.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Lizzie B.
Martin Riggs
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 12:41 am

Viesti Kirjoittaja Lizzie B. »

Kiitos tarkennuksesta :wink:
I´m the weirdo in your bedroom
and I can see you in the dark
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

eipä kestä.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Yökiitäjä
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 7:22 am
Paikkakunta: Kallio

Viesti Kirjoittaja Yökiitäjä »

Kalessin kirjoitti:helppo homma, nehän on faktoja, jotka olen tänne itse jakanut, mutta kerropa minulle, kuinka monta minunlaista 25-vuotiasta sairaanhoitajaa jolla on kaksi moppikoiraa löytyy lahdesta? ja vielä naimissa kaikenlisäksi?
Tässä se koko profiloinnin pointti onkin, että ihmisen voi jäljittää jonkin selkeästi tunnistettavan harrasteen tai mielenkiinnon perusteella. Käsitteet ikä, kotipaikka ja ammatti eivät kovinpaljon viitteitä anna, varsinkin jos on vähintään keskisuuri kaupunki kyseessä ja suht tavanomainen ammatti.

Toinen, ihan olennainen pointti on se miten paljon käyttää samaa tai samantyylistä nickiä eri foorumeilla.

Jos kertoo koiraharrastuksestaan välttäen henk.koht. asioiden kertomista, mutta kertoo vastaavasti toisella nikillä toisenlaisia yksityisyyteen liittyviä asioita, on profilointi melkoisesti paljon hankalampaa.
Ed
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:52 pm

Viesti Kirjoittaja Ed »

Kalessin (ja muutama muu) löytyisi liiankin helposti, mutta en aio rikkoa forumin sääntöjä levittämällä koko profiilia tähän.
Tein pieniä koeotantoja aktiivisimmista käyttäjistä, tietysti puhtaasti tieteellisessä mielessä, pari taulukko- ja tietokantatyökalua apunani.
Tulos on enemmän kuin paljastava, törmäsin asioihin, joita en edes olisi halunnut tietää.

Mielestäni on lapsellista loukkaantua kokeneempien, älykkäämpien tai vainoharhaisempien ystävällisistä neuvoista vain sillä perusteella, että ikää itsellä on jo 25.
Aloitukseni tarkoitus oli kehottaa varovaisuuteen, ettemme joudu jonain päivänä lukemaan murha.infosta murhainfo-murhista.
Osa vastaajista ymmärsi asian, osa ei.

Ja jos nyt ei ihan henkirikoksiin asti mennä kauhukuvissa, tietojen avulla voi tehdä ihmisen elämän todella hankalaksi monilla muilla tavoin.
Syyksi voi riittää vaikka väärä sana nettikeskustelussa, kuten Wretchin linkki osoitti.

Kyllä se pahin aukko tietoturvassa näyttää yllättävän monilla olevan oma suu.
Is it not fine to dance and sing
while the bells of death do ring?
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

Ed kirjoitti:Kalessin (ja muutama muu) löytyisi liiankin helposti, mutta en aio rikkoa forumin sääntöjä levittämällä koko profiilia tähän.
Tein pieniä koeotantoja aktiivisimmista käyttäjistä, tietysti puhtaasti tieteellisessä mielessä, pari taulukko- ja tietokantatyökalua apunani.
Tulos on enemmän kuin paljastava, törmäsin asioihin, joita en edes olisi halunnut tietää.

Mielestäni on lapsellista loukkaantua kokeneempien, älykkäämpien tai vainoharhaisempien ystävällisistä neuvoista vain sillä perusteella, että ikää itsellä on jo 25.
kyse ei ole loukkaantumisesta eikä siitä, ettenkö itse tiedostaisi sitä mitä täällä kerron ja mitä en. Otan joka kerta tietoisen riskin, kun aukaisen tietokoneen samaan tapaan kuin töissä aukaisen suuni. Se joka minut haluaa löytää, joutuu kuitenkin punnitsemaan joka kerta ovatko antamani faktat totta ja olenko oikeasti sellainen mitä olen antanut ymmärtää. Vainoharhaisuus on hyvä piirre.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Veikkaisin että minusta ainakin löytyisi helposti muutakin tietoa jne. jos jaksaisi kaivaa, mutta en nyt ymmärrä miten se minua haittaisi. Ketä ny kiinnostaa jonkun savolaisjuntin huuhaa-osio tilitykset niin paljon että pitäisi olla huolestunut turvallisuudestaan :D
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 7:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

En ymmärrä miksi tästä on tällainen haloo pitänyt nostaa? Kai sitä nyt aikuinen ihminen saa netissä itsestään kertoa, jokainen varmasti ymmärtää riskit.
Itse olen sanonut, että tervetuloa kylään, osoitteen saa kysymällä, ja jos pahojaan tulee tekemään niin antaa tulla vaan, tehdään hänestä sitten varoittava esimerkki :roll:
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

^Joo, nimenomaan. Eri asia_jos_tilittäisi täällä jotain todella henkilökohtaisia asioita, esim. semmoisia tietoja rikollisista joita ei ole lehdissä ollut.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17124
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Ed kirjoittaa asiaa. Itse poistin postaamani jutut ”yhteytesi rikollisjärjestöihin” - osiosta koska siellä oli mainittu liikaa tietoja, joista joku saattaa ”hyötyä”. Samoin tein myös joidenkin muiden juttujen kohdalla. Osan teksteistä yritän palauttaa tänään.

Pahoillani aiheuttamastani häiriöstä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

Sadie_Manson kirjoitti:En ymmärrä miksi tästä on tällainen haloo pitänyt nostaa? Kai sitä nyt aikuinen ihminen saa netissä itsestään kertoa, jokainen varmasti ymmärtää riskit.
Itse olen sanonut, että tervetuloa kylään, osoitteen saa kysymällä, ja jos pahojaan tulee tekemään niin antaa tulla vaan, tehdään hänestä sitten varoittava esimerkki :roll:
samoin, en jaksa ymmärtää tätä touhua. Jokainen päättää itse mitä kirjoittaa ja miksi kirjoittaa, se ei kuulu muille eikä sitä tarvitse perustella kenellekään.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Spete
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 12:05 pm

Viesti Kirjoittaja Spete »

Tämä on kieltämätä mielenkiintoinen aihe. :)
Itse henkilökohtaisesti esiinnyn useammalla foorumilla samalla nikillä (+omannimisellä mailiosolla), mutta tänne liittyessäni muutin hieman nikkiä ja päätin samalla olla kertomatta itsestäni sen enempää.
En sitten tiedä onko vainoharhaista, mutta kun on pari mukulaa niin pitää jo niitten takia hieman varautua mahdollisten uhkien takia. :?
Kuitenkin suurin osa foorumin kirjoittajista on hemmetin hienoja tyyppejä ja hauska lukea juttuja, mutta jos joku siellä kuitenkin tutkii jossakin muussa tarkoituksessa. :roll:
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

^niin, mutta sama riski on aina, kun kirjoittelet jollakin foorumilla, joten musta murha.infon kohdalla kärpäsestä on tehty härkänen. en usko, että jossain esim. helistimen foorumilla kukaan muistaa varoitella sarjamurhaajaraiskaajista, kun kyse on vauvoista ja vanhemmuudesta, vaikka todellisuus on, että niitä häiriintyneitä voi olla siellä ihan yhtälailla kuin täälläkin.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

No heh, saatais nyt eka niitä sarjamurhaajia tänne Suomeen.. :lol: 8)

Sinänsä ihan oikeita varoituksia kyllä. Kannattaa pitää tolkku ja järki kirjoituksissa.
Spete
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 12:05 pm

Viesti Kirjoittaja Spete »

Se on kyllä totta, mutta itse ammattiani hoidan useammallakin foorumilla niin jo luotettavuudenkin takia on "pakko" ilmoittaa maili omalla nimellä. :oops:
Kieltämättä niistäkin löytyy mielenkiintoisia yhteydenottoja keskusteluihin asti eli nämä muutamat "varttihullut" on jo tulleet tutuiksi. :lol:

Mutta kuitenkin täälläkin saattaa olla ns "wannabe" fani jollekkin henkirikoksesta epäilylle/tuomitulle niin jo sen takia kannattaa olla hieman varovainen.
Ja en muuten tarkoita ketään kirjoittajaa, mutta koska tietää mitä henkilöitä lukee näitä juttujamme. :wink:
Vastaa Viestiin