Miten todistaa syyttömyys
Miten todistaa syyttömyys
Eräs henkilö syyttää minua jostain henkilötietorikoksesta tms. On tehnyt rikosilmoituksen ja poliisi on kuulustellut minua. En tiedä edes ko.ihmisen henkilönhenkilötunnusta, mutta poliisi väittää että heidän ei tarvitse todistaa minua syyllisesi vaan minun täytyy todistaa itseni syyttömäksi. Miten voin todistaa, etten tiedä jonkun henkilön henkilötunnusta, joka ko. rikoksessa kai on välttämätön? Mielestäni poliisi on valehdellut minulle, lisäksi sanallinen uhkailu ja vihjailu oli aika kovaa. Olen tehnyt poliisista valituksen ja saanut tiedon, että asiaa käsitellään poliisilakimiehen toimesta. Voiko siinä olla mitään perää, eli voiko ko. poliisi saada edes jonkinlaisen näpäytyksen? Olen ollut väkivaltaisessa parisuhteessa ja pelkään älyttömästi väkivaltaa, huutamista ja uhkailua. Nyt olen menettänyt yöuneni ko. asian takia. Poliisi ei myöskään antanut tilaisuutta allekirjoittaa esitutkintapöytäkirjaa vaan huusi naama punaisena ja pisti paperin pois. Ilmeisesti kuitenkaan sillä, että asiakirjaa ei ole allekirjoitettu, ei ole mitään merkitystä? Elämme käsittääkseni poliisivaltiossa kun poliisi saa väkivaltaisella käytöksellä pelotella itseään yli kaksi kertaa vanhempaa naista tosta vaan? Neuvokaa hyvät ihmiset mitä voin tehdä? Olen lainkuuliainen kansalainen, en ole eläissäni edes sakkoja saanut ja nyt epäillään rikoksesta vain koska joku ihminen, jonka olen tuntenut yli 20 v sitten, syyttää minua rikoksesta, jota en ole tehnyt. Mitä voin oikeasti tehdä ettei puhdasta mainettani liata?
Re: Miten todistaa syyttömyys
Ihan sama mitä on sanottu, oikeudessa todistustaakka on syyttäjällä, ei vastaajalla. Sinun ei siis tarvitse todistaa itseäsi syyttömäksi.
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin
Josif Stalin
Re: Miten todistaa syyttömyys
Kerrot, että olet tuntenut ko. henkilön yli 20 v. sitten. Syyttääkö hän siis sinua yli 20 vuotta vanhasta henkilötietorikoksesta vai että olisit rikoksen nyt tehnyt? Ilmeisesti kyseessä on uudempi tapaus, koska poliisi ylipäätään on ryhtynyt asiaa tutkimaan, muutoinhan koko juttu olisi vanhentunut.Leather kirjoitti:Olen lainkuuliainen kansalainen, en ole eläissäni edes sakkoja saanut ja nyt epäillään rikoksesta vain koska joku ihminen, jonka olen tuntenut yli 20 v sitten, syyttää minua rikoksesta, jota en ole tehnyt. Mitä voin oikeasti tehdä ettei puhdasta mainettani liata?
Pelkkä poliisin kuulustelu (tai huutaminen naama punaisena!) ei sinua vielä leivättömän pöydän ääreen vie. Syyttäjän pitää arvioida, onko koko tapaus edes syytteen nostamisen arvoinen.
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla, minkälaisesta henkilötietorikoksesta sinua syytetään. Millä tavalla olisit hyötynyt rikoksesta?
Kyllä asia on kuten Bias edellä kirjoittaa. Todistakoot asian!