Estonia
Valvoja: Moderaattorit
Re: Estonia
Mitä tuohon Pihtin ja Veiden kaksosten pelastamiseen tulee, niin tämä on mielenkiintoinen:
https://heiwaco.com/epunkt141.htm
Montako henkilöä Y64 pelasti ja miksi virallisen totuuden mukaan vain yhden henkilön pelastanut sai mitalin? Tuossa siis pohditaan, että Piht olisi pelastettu ensin Ruotsiin, mutta sieltä sitten tuotu parin mutkan kautta Turkuun.
https://heiwaco.com/epunkt141.htm
Montako henkilöä Y64 pelasti ja miksi virallisen totuuden mukaan vain yhden henkilön pelastanut sai mitalin? Tuossa siis pohditaan, että Piht olisi pelastettu ensin Ruotsiin, mutta sieltä sitten tuotu parin mutkan kautta Turkuun.
Re: Estonia
Täytyy tunnustaa, että en ole koko ketjua lukenut. Jonkin verran häiritsee se, että monilla kirjoittajilla ei ole selvästi minkäänlaista kokemusta meriolosuhteista ja kuvitelmat joidenkin tiedustelupalvelujen kaikkivoivasta operoinnista ovat peräisin 007- elokuvista.MissMallard kirjoitti: ↑Ke Maalis 10, 2021 8:22 pmOletko seurannut ketjua pidempään tai lukenut taaksepäin? Vaikka tämä on salaliittoteorioiden alla niin täällä on aika paljon myös ylipäätään keskustelua Estoniasta. Täällä on jengi vähän jakaantunut siihen mihin uskoo ja on meitä/heitä jotka uskoo Estonian loppuraporttiin ja sitten niitä jotka eivät usko ja jotakin siltä väliltä. Kaikille on mielestäni tilaa tässä ketjussa.Brass kirjoitti: ↑Ke Maalis 10, 2021 7:28 pmHahmotuksessani ei ole vikaa, minulla voipi olla kokemusta meriolosuhteista ja erilaisista onnettomuustutkinnoista. Hiukan kieli poskella kirjoittelen, koska mielestäni koko Estonia-salaliitto on täyttä potaskaa. Jostain syystä täällä ei ole edes referoitu "johtavia Piht-teorioita", joissa Piht eliminoitiin automatkalla Helsinkiin 28.9.. Aikajanalla tämä onkin jo huomattavasti uskottavampi kuin salamurhaaminen heti ambulanssista noustessa, joka olisi vaatinut vähintään Aino Kkassisen apua. Täyttä potaskaa tietysti sekin. Piht on erittin suurella todennäköisyydellä Suomenlahden pohjassa.
Estonialla oli varmaan lastinaan jotain hämäräperäistä, mutta se ei liittynyt..........
.....
Itse uskon Estonian loppuraporttiin mutta yritin kääntää kytkimen sille moodille että katson tätä asiaa vähän toisin silmin kuten tuossa yllä yritin tehdä että josko tähän liittyisi jotakin ja mitä se jotakin voisi olla. Joskus on hyvä koittaa nähdä asioita myös toisten silmin. Ja tottahan se on että aikamoinen sekametelisoppa kaikenlaista on saatu liittymään tähän onnettomuuteen. Sitä ei voi kukaan kiistää.
Ehkä lopulta ajattelen että vaikka meri on kaunis hautapaikka niin ehkä näin jälkikäteen ajatellen ja jossitellen; Estonia olisi kannattanut aikanaan nostaa; maksoi mitä maksoi ja se kärsimys mitä se olisi tuonut tullessaan ihan laivan tutkimisesta lähtien niin olisi kannattanut nostaa alus, haudata uhrit maan multaan ja romuttaa koko alus kuten Costa Concordia aikoinaan romutettiin lopulta sitten. Tosin mikään helppo tehtävä se ei olisi kaikin puolin ollut ihan uhrien tunnistamisesta lähtien jne.
Odotan, kuten moni muukin kuitenkin suurella mielenkiinnolla josko nyt sitten pääsisivät tekemään uusia sukelluksia hylylle ja josko asioihin saataisiin vielä jonkinlaista selvitystä tai tarkennusta niihin kysymyksiin mitä tässä vuosien varrella on ilmennyt. Samalla sitten ehkä selviäisi että missä kunnossa hylky on ja sen mahdolliset ympäristövaikutukset jne.
ps. en tiedä mutta vastaus tuohon pimeän aluksen kysymykseen ja merestä henkilöiden noukkiminen voisi onnistua esim. sota-aluksilta ja sen henkilökunnalta tms. Mutta en ole todellakaan tässä asiantuntija. Varmaan sellaisilta henkilöiltä tai aluksilta jotka moista olisivat voineet harjoitella tms. Esim. kalastusaluksilla jossakin Beringinmerellä kyllä poimitaan kyytiin mereen pudonneita kalastajia mutta en tiedä onko ne alukset pimeänä, tuskinpa.
(pahoittelut että tuli editoitua tätä nyt moneen kertaan)
Itämeren aallokko on Estonian uppoamispaikalla usein ristiaallokkoa ja yleisesti meren pienuudesta ja alhaisesta suolapitoisuudesta johtuen aalokko on terävää ja suoraan sanoen v-mäistä. Olen harjoitellut veneestä (40 jalkainen purjevene) pudonneen henkilön pelastamista kovassa tuulessa ja se on valoisassakin haastavaa. Vaikka gps-paikka isketään navigaattoriin man-overboard toiminnalla, niin kohde katoaa helposti näkyvistä. Estonian turmayönä merkitsevä aallonkorkeus oli noin 4 metriä ja yksittäiset aallot luokkaa 8 metriä. Tähän lisänä 20 m/s tuuli ja pilkkopimeys asettaa omia haasteita. Kahden tietyn henkilön löytäminen ja poimiminen merestä nopeasti vaikuttaa uskomattomalta. Sen olisi myös pitänyt ennakolta varautua hyvin pelastusoperaatioon. Siis upotetaan 170 metrinen alus pirunmoisessa myräkässä, pomitaan kaksi sieltä hypännyttä henkilöä kyytiin ja poistutaan paikalta. Hieno suunnitelma! Alus olisi varmaan näkynyt tutkassa ja sen liikkeistä olisi jäänyt havaintoja.
Mielenkiinnolla odotan, että selvitellään lisää. Nuo viimeisessä dokumentissa esitettyjen rungon murtumien syy on varmasti helposti todettavissa. Järkevää olisi varmaan ollut aikoinaan nostaa koko alus, koska se ei edes ole kovin syvällä. Maksajaa sille operaatiolle ei ehkä silloin oikein löytynyt. Costa Concordian pelastustyö maksoi luokkaa miljardi euroa ja sen maksoi varustamo. Laiva oli 290 metrinen ja aika hankalasti karilla, joten Estonian pelastustyö olisi ollut halvempi.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
Re: Estonia
"Alueelta poistui tuntematon alus, jota ei tavoitettu."
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.
Re: Estonia
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2470
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
No tämä on spekulaatio-ketju ja ainakin osa on ihan maallikko "kotisohva-asiantuntijoita" joihin itsekin lukeudun. Toki lukenut sen mikä itseä kiinnostaa tämän onnettomuuden jne muun osalta. Eli jos täydellistä asiantuntijuutta kaipaat niin sitten on varmaan mentävä jonnekin alan palstalle . Eli ehkä tässä ketjussa ei keskitytä esim. teknisiin yksityiskohtiin tms; toki niitäkin on esitetty mutta enemmän sellaista pohdintaa pohjautuen olemassa oleviin materiaaleihin esim. netissä ja saatavilla oleviin kuvamateriaaleihin esim. Youtubessa keskustelu täällä pyörii pääsääntöisesti.Brass kirjoitti: ↑Pe Maalis 12, 2021 4:30 pmTäytyy tunnustaa, että en ole koko ketjua lukenut. Jonkin verran häiritsee se, että monilla kirjoittajilla ei ole selvästi minkäänlaista kokemusta meriolosuhteista ja kuvitelmat joidenkin tiedustelupalvelujen kaikkivoivasta operoinnista ovat peräisin 007- elokuvista.MissMallard kirjoitti: ↑Ke Maalis 10, 2021 8:22 pmOletko seurannut ketjua pidempään tai lukenut taaksepäin? Vaikka tämä on salaliittoteorioiden alla niin täällä on aika paljon myös ylipäätään keskustelua Estoniasta. Täällä on jengi vähän jakaantunut siihen mihin uskoo ja on meitä/heitä jotka uskoo Estonian loppuraporttiin ja sitten niitä jotka eivät usko ja jotakin siltä väliltä. Kaikille on mielestäni tilaa tässä ketjussa.Brass kirjoitti: ↑Ke Maalis 10, 2021 7:28 pm
Hahmotuksessani ei ole vikaa, minulla voipi olla kokemusta meriolosuhteista ja erilaisista onnettomuustutkinnoista. Hiukan kieli poskella kirjoittelen, koska mielestäni koko Estonia-salaliitto on täyttä potaskaa. Jostain syystä täällä ei ole edes referoitu "johtavia Piht-teorioita", joissa Piht eliminoitiin automatkalla Helsinkiin 28.9.. Aikajanalla tämä onkin jo huomattavasti uskottavampi kuin salamurhaaminen heti ambulanssista noustessa, joka olisi vaatinut vähintään Aino Kkassisen apua. Täyttä potaskaa tietysti sekin. Piht on erittin suurella todennäköisyydellä Suomenlahden pohjassa.
Estonialla oli varmaan lastinaan jotain hämäräperäistä, mutta se ei liittynyt..........
.....
Itse uskon Estonian loppuraporttiin mutta yritin kääntää kytkimen sille moodille että katson tätä asiaa vähän toisin silmin kuten tuossa yllä yritin tehdä että josko tähän liittyisi jotakin ja mitä se jotakin voisi olla. Joskus on hyvä koittaa nähdä asioita myös toisten silmin. Ja tottahan se on että aikamoinen sekametelisoppa kaikenlaista on saatu liittymään tähän onnettomuuteen. Sitä ei voi kukaan kiistää.
Ehkä lopulta ajattelen että vaikka meri on kaunis hautapaikka niin ehkä näin jälkikäteen ajatellen ja jossitellen; Estonia olisi kannattanut aikanaan nostaa; maksoi mitä maksoi ja se kärsimys mitä se olisi tuonut tullessaan ihan laivan tutkimisesta lähtien niin olisi kannattanut nostaa alus, haudata uhrit maan multaan ja romuttaa koko alus kuten Costa Concordia aikoinaan romutettiin lopulta sitten. Tosin mikään helppo tehtävä se ei olisi kaikin puolin ollut ihan uhrien tunnistamisesta lähtien jne.
Odotan, kuten moni muukin kuitenkin suurella mielenkiinnolla josko nyt sitten pääsisivät tekemään uusia sukelluksia hylylle ja josko asioihin saataisiin vielä jonkinlaista selvitystä tai tarkennusta niihin kysymyksiin mitä tässä vuosien varrella on ilmennyt. Samalla sitten ehkä selviäisi että missä kunnossa hylky on ja sen mahdolliset ympäristövaikutukset jne.
ps. en tiedä mutta vastaus tuohon pimeän aluksen kysymykseen ja merestä henkilöiden noukkiminen voisi onnistua esim. sota-aluksilta ja sen henkilökunnalta tms. Mutta en ole todellakaan tässä asiantuntija. Varmaan sellaisilta henkilöiltä tai aluksilta jotka moista olisivat voineet harjoitella tms. Esim. kalastusaluksilla jossakin Beringinmerellä kyllä poimitaan kyytiin mereen pudonneita kalastajia mutta en tiedä onko ne alukset pimeänä, tuskinpa.
(pahoittelut että tuli editoitua tätä nyt moneen kertaan)
Itämeren aallokko on Estonian uppoamispaikalla usein ristiaallokkoa ja yleisesti meren pienuudesta ja alhaisesta suolapitoisuudesta johtuen aalokko on terävää ja suoraan sanoen v-mäistä. Olen harjoitellut veneestä (40 jalkainen purjevene) pudonneen henkilön pelastamista kovassa tuulessa ja se on valoisassakin haastavaa. Vaikka gps-paikka isketään navigaattoriin man-overboard toiminnalla, niin kohde katoaa helposti näkyvistä. Estonian turmayönä merkitsevä aallonkorkeus oli noin 4 metriä ja yksittäiset aallot luokkaa 8 metriä. Tähän lisänä 20 m/s tuuli ja pilkkopimeys asettaa omia haasteita. Kahden tietyn henkilön löytäminen ja poimiminen merestä nopeasti vaikuttaa uskomattomalta. Sen olisi myös pitänyt ennakolta varautua hyvin pelastusoperaatioon. Siis upotetaan 170 metrinen alus pirunmoisessa myräkässä, pomitaan kaksi sieltä hypännyttä henkilöä kyytiin ja poistutaan paikalta. Hieno suunnitelma! Alus olisi varmaan näkynyt tutkassa ja sen liikkeistä olisi jäänyt havaintoja.
Mielenkiinnolla odotan, että selvitellään lisää. Nuo viimeisessä dokumentissa esitettyjen rungon murtumien syy on varmasti helposti todettavissa. Järkevää olisi varmaan ollut aikoinaan nostaa koko alus, koska se ei edes ole kovin syvällä. Maksajaa sille operaatiolle ei ehkä silloin oikein löytynyt. Costa Concordian pelastustyö maksoi luokkaa miljardi euroa ja sen maksoi varustamo. Laiva oli 290 metrinen ja aika hankalasti karilla, joten Estonian pelastustyö olisi ollut halvempi.
Ja olet oikeassa tuon aallokon suhteen että Itämeren aallokko on juuri tuollaista kuin kuvailet ja siksipä varmaan on vaikea kuvitella että kovin helposti ketään sieltä merestä olisi pelastettu mihinkään pimeään alukseen. Näkyy Suomen merivartioston Turva-aluksessa olevan sellainen matalahko perä että johonkin sellaiseen alukseen voisi ehkä olla helpompi nostaa mereen pudonneita esimerkiksi tai vastaavan tyylin alus. Toki luotsit esim. kipuaa tikkaita pitkin isompiinkin aluksiin navakallakin tuulella mutta he nousevat niihin pienemmistä aluksista eli eivät tietenkään suoraan merestä. Amorellan pelastustöissä pyöri kaikenlaisia aluksia siellä Amorellan ympärillä että johonkin sellaiseen ns. pelastustoiminnan veneeseen voisi onnistua mereen pudonneen pelastus mutta tämä vain spekulaatiota ja pitää todella muistaa nuo erittäin haastavat olosuhteet Estonian uppoamisyönä avomerellä eikä sinne keliin olisi kovin heppoisella aluksella varmaan kyetty lähtemään oli missio mikä tahansa.
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2470
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
"Erityisen mielenkiintoista tässä radioliikenteessä on se, että kun kaikki ympärillä olevat laivat ottivat kurssin kohti Estonian sijaintipaikkaa auttaakseen sitä, havaittiin eräs pieni, tunnistamaton ja valaisematon laiva, joka ei ajanut onnettomuuspaikalle, vaan päättäväisesti siitä poispäin… ja katosi Estonian sijaintipaikan ja Suomen saariston välillä. " (lainaus alla olevasta toimittajan kirjoittamasta artikkelista)
"Upotettiinko Estonia räjäyttämällä?
Viola Heistonen
25.10.2016"
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/viovio ... yttamalla/
"Upotettiinko Estonia räjäyttämällä?
Viola Heistonen
25.10.2016"
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/viovio ... yttamalla/
Re: Estonia
Eli "tieto" tunnistamattomasta valaisemattomasta laivasta perustuu Jutta Raben kirjaan, se tuosta ei selviä mistä Rabe tuon tiedon oli kehitellyt.MissMallard kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 9:42 am "Erityisen mielenkiintoista tässä radioliikenteessä on se, että kun kaikki ympärillä olevat laivat ottivat kurssin kohti Estonian sijaintipaikkaa auttaakseen sitä, havaittiin eräs pieni, tunnistamaton ja valaisematon laiva, joka ei ajanut onnettomuuspaikalle, vaan päättäväisesti siitä poispäin… ja katosi Estonian sijaintipaikan ja Suomen saariston välillä. " (lainaus alla olevasta toimittajan kirjoittamasta artikkelista)
"Upotettiinko Estonia räjäyttämällä?
Viola Heistonen
25.10.2016"
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/viovio ... yttamalla/
Re: Estonia
Tässä Picture 11:n kohdalla käsitellään tutkahavaintoja, joita ei ole osattu yhdistää tunnettuihin aluksiin
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factg ... route.html
Re: Estonia
^Tuossa jutussa olevat alukset ovat " tunnistamattomia", mutta ei siinä sen enempää tule ilmi. Liikkuivat useamman kilometrin päässä tuulen yläpuolella, joten tuskin olivat poimimassa ketään merestä. Koska 90-luvulla ei ollut AIS-järjestelmä käytössä, niin tutkassa näkyvän aluksen tunnistaminen ei onnistunut ilman radiokontaktia ja silloinkin hiukan hankalaa. Joskus merivartiosto pyysi ajamaan tiettyyn suuntaan, että pystyi tunnistamaan aluksen tutkassa.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
Re: Estonia
Nuo laivathan ovat siis itään päin Estoniasta, toisin kuin tämä Jutta Raben mainitsema tuntematon alus joka lähti Suomeen päin onnettomuuspaikaltafactlover kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 9:13 pmTässä Picture 11:n kohdalla käsitellään tutkahavaintoja, joita ei ole osattu yhdistää tunnettuihin aluksiin
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factg ... route.html
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."
Re: Estonia
Tuossa kuva, johon yllä on viitattu. Alukset ovat tuulen suunnassa sivulla ja tutkahavainnot ovat klo 2.51 - 5.56 välillä. Lähin piste on arviolta noin 8 km Estonian uppoamispaikasta. Estonia ilmoitti ilmeisesti Mayday- kutsun yleisellä kanavalla 16, joten sen kuulivat kaikki lähistöllä olleet alukset. Yleisen käytännön mukaan tuollaisessa tilanteessa käännetään keula kohti avuntarvitsijaa. Merivartiostolla ei tuossa tilanteessa ole mitään muuta keinoa (1994) tunnistaa aluksia kuin näköhavainto tai radioliikenne.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2470
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
Sen verran korjaan ettei kuullut kaikki alukset Estonian Maydaytä. "Isabella osallistui vuonna 1994 uponneen M/S Estonian pelastusoperaatioon. Muista aluksista poiketen Isabella ei kuullut Estonian hätäkutsua." (Wikipedia).Brass kirjoitti: ↑Ke Maalis 17, 2021 10:58 am Tuossa kuva, johon yllä on viitattu. Alukset ovat tuulen suunnassa sivulla ja tutkahavainnot ovat klo 2.51 - 5.56 välillä. Lähin piste on arviolta noin 8 km Estonian uppoamispaikasta. Estonia ilmoitti ilmeisesti Mayday- kutsun yleisellä kanavalla 16, joten sen kuulivat kaikki lähistöllä olleet alukset. Yleisen käytännön mukaan tuollaisessa tilanteessa käännetään keula kohti avuntarvitsijaa. Merivartiostolla ei tuossa tilanteessa ole mitään muuta keinoa (1994) tunnistaa aluksia kuin näköhavainto tai radioliikenne.
Tuolla alueella oli tuolloin jotakin häiriöitä radioliikenteessä. Tätä on käsitelty tässä ketjussa aiemmin.
Noista kahdesta aluksesta että onhan tuo mielenkiintoista että aika lähellä uppoamispaikkaa on ollut pari tunnistamatonta alusta. Ottaen huomioon kelin ja myrskyävän meren niin ihan kaikenlaisilla aluksilla siellä tuskin on voitu olla liikkeellä?
-
- Jack Bauer
- Viestit: 904
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
En tiedä muistelenko nyt ihan omiani mutta Estonialta oltiin lähetetty hätäkutsu jo aikaisemmin. Joku / jotkin alukset olivat kuulleet tämän mutta signaali oli tässä mayday-sanomassa ollut niin heikko ettei sitä osattu tulkita mayday-kutsuksi koska siitä ei ilmeisesti saatu tarpeeksi selvää juuri tuon heikon signaalin takia. Se mihin kellonaikaan tämä ensimmäinen sanoma on lähetetty siitä ei ole mulla harmainta hajua mutta papereissahan puhutaan aina vain tuosta yhdestä ja ainoasta Mayday-kutsusta joka meni perille ja lähti tivoli pyörimään. Jos jollain on tästä jotain tarkempaa tietoa niin kiinnostaisi lähinnä onko tämän heikkosignaalisen sanoman kellonajasta jotain tietoa olemassa.
Re: Estonia
^
Menee nyt ihan epämääräiseksi muisteluksi eli ei välttämättä pidä paikkaansa, mutta muistelen että ennen sitä varsinaista hätäkutsua joku miehistöstä olisi jollain omalla radiopuhelimella yrittänyt hätäkutsua koska oli ymmärtänyt että apua tarvitaan, mutta komentosillalta ei vielä tässä vaiheessa oltu suostuttu hätäkutsua lähettämään koska oli kuviteltu että tilanne saadaan vielä korjattua ja ylpeys olisi kärsinyt kolahduksen jos apua olisi pyydelty.
Menee nyt ihan epämääräiseksi muisteluksi eli ei välttämättä pidä paikkaansa, mutta muistelen että ennen sitä varsinaista hätäkutsua joku miehistöstä olisi jollain omalla radiopuhelimella yrittänyt hätäkutsua koska oli ymmärtänyt että apua tarvitaan, mutta komentosillalta ei vielä tässä vaiheessa oltu suostuttu hätäkutsua lähettämään koska oli kuviteltu että tilanne saadaan vielä korjattua ja ylpeys olisi kärsinyt kolahduksen jos apua olisi pyydelty.