Hallitus ei ole helpottamassa pakolaisaseman poistamista törkeisiin rikoksiin syyllistyneiltä – Mykkänen: ”olisi pahin pelote näille henkilöille”
Julkaistu: 11.10. 12:26
Sisäministeriön lainsäädäntöneuvos: ”Olemme havainneet, että laissa saattaisi olla täydennettävää”
Antti Rinteen (sd) hallitus ei ole edistämässä viime hallituksen vireille pistämää selvitystä koskien kansainvälisen suojelun aseman poistamista henkilöiltä, jotka ovat syyllistyneet törkeisiin rikoksiin, mukaan lukien törkeisiin raiskauksiin.
Hanke oli osa viime hallituksen helmikuussa julkaisemaa kymmeniä toimenpide-ehdotuksia listaavaa torjuntaohjelmaa ulkomaalaistaustaisten rikollisuuden ja seksuaalirikollisuuden ehkäisemiseksi.
Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) vahvistaa, että asiaa koskevia lakimuutoksia ei ole valmisteilla.
Hän muistuttaa, että Suomessa oleskeluluvalla asuva henkilö voidaan jo nykylain nojalla karkottaa maasta, mikäli hän syyllistyy toistuvasti rikoksiin tai jos yksittäisen rikoksen enimmäisrangaistuksena on säädetty vähintään yksi vuosi vankeutta.
– Tällöin oleskelulupa raukeaa suoraan lain nojalla. Karkotuspäätökset voidaan toimeenpanna nopeutetusti, Ohisalo kommentoi IS:lle sähköpostitse.
TÄMÄ ei kuitenkaan koske kansainvälisen suojelun asemassa olevia henkilöitä, jotka syyllistyvät rikokseen pakolaisstatuksen saamisensa jälkeen.
Sisäministeriön lainsäädäntöneuvos Jorma Kantolan mukaan EU-direktiivi voisi kuitenkin antaa vastaavissa tapauksissa mahdollisuuden myös pakolaisaseman poistamiseen.
EU-direktiivissä onkin hänen mukaansa tältä osin kohtia, joita ei ole pantu kansallisessa lainsäädännössä täytäntöön.
– Olemme havainneet, että laissa saattaisi olla täydennettävää. Eli direktiivin ja pakolaissopimuksen nykyinen tulkinta antaisi mahdollisuuden enempään kuin meidän kansallinen lainsäädäntömme, Kantola sanoo.
PAKOLAISASEMA voidaan tällä hetkellä ottaa uudelleen arvioitavaksi, mutta karkottaminen on mahdollista vain, jos arviossa huomataan, että pakolaisaseman myöntämisen perusteet eivät enää ole voimassa.
Kantola muistuttaa, että karkottaminen ei kuitenkaan tule kansainvälisen oikeuden ja kansallisen lainsäädännön nojalla kysymykseen silloin, jos henkilö on kotimaassaan hengenvaarassa.
Pakolaista ei ole mahdollista karkottaa maahan, johon nähden hän on edelleen kansainvälisen suojelun tarpeessa. Pakolaisen saa myös karkottaa vain valtioon, joka suostuu ottamaan hänet vastaan.
VAIKKA henkilön kotimaa olisi palautuskiellon alaista aluetta, toimisi pakolaisstatuksen poistaminen kokoomuksen ryhmäjohtajan, entisen sisäministeri Kai Mykkäsen mukaan ainakin kovana pelotteena.
Henkilö jäisi tuolloin Suomeen vain väliaikaisesti, kunnes hänet voidaan siirtää muualle.
– Se olisi se kovin keino, mikä voitaisiin kansallisilla päätöksillä tehdä.
– Kun tätä mietittiin sisäministeriössä, oltiin laajalti sitä mieltä, että pakolaisaseman poistaminen olisi pahin pelote näille henkilöille. Meillä on valitettavasti ollut sellaista käytöstä, että on vähän välitetty näistä Suomen suhteellisen lyhyistä seksuaalirikosten vankeustuomioista. Varsinkin jos henkilöllä on ollut rajua elämäntarinaa taustalla, Mykkänen sanoo.
Mykkänen ihmetteleekin, miksi hallitus jäädyttänyt hankkeen ja jättänyt sen pois hallitusohjelmastaan.
– Nykyinen hallitus ei ole ohjelmassaan asiasta mitään maininnut, ja pelkään pahoin, että myöskään sisäministeri Ohisalo ei tule tällaista muutosta esittelemään, Mykkänen sanoo.
SISÄMINISTERI Ohisalo vakuuttaa suhtautuvansa seksuaalirikoksiin vakavasti riippumatta siitä, kuka rikoksen on tehnyt.
– Seksuaalirikokset loukkaavat vakavasti fyysistä koskemattomuutta. Sisäministerinä pidän erittäin tärkeänä, että niitä torjutaan tehokkaasti, tekijät saatetaan vastuuseen ja rikosten uhreja suojellaan riippumatta siitä, kuka on rikoksen tehnyt, Ohisalo sanoo.
Hän muistuttaa hallituksen uudistavan seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudessaan. ja erityisesti lapsiin kohdistuvien törkeiden seksuaalirikosten vähimmäisrangaistuksia korotetaan.
Ohisalon mukaan hallitus myös laajentaa rikosten uhrien tukikeskusten palvelutarjontaa ja valtakunnallista kattavuutta sekä panostaa rikosten ennaltaehkäisyyn.
Päivi Lakka
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006269217.html