Kaarina: Veitsellä aseistautunut ryöstäjä paini 90-v. naisen kanssa - hävisi ottelun ja pakeni; poliisi etsii

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Kaarina: Veitsellä aseistautunut ryöstäjä paini 90-v. naisen kanssa - hävisi ottelun ja pakeni; poliisi etsii

Viesti Kirjoittaja poikani »

Ilta-Sanomat kirjoitti:90-vuotias ex-oopperatähti Anneli Rauhala taltutti veitsihyökkääjän Kaarinassa: ”Päätin, etten anna edes sipulipussia”

Julkaistu: 7.11. 7:05

Anneli Rauhalan mukaan pitkä ura näyttämöllä auttoi reagoimaan uhkaavassa tilanteessa.

Kaikilla sankareilla ei ole viittaa, mutta joillain heistä saattaa olla rollaattori. Tämän todistaa Kaarinassa 30. lokakuuta sattunut tapaus, jossa veitsellä aseistautunut raukkamainen hyökkääjä yllätettiin täysin.

Tapaninpäivänä 91-vuotissyntymäpäiviään juhliva Anneli Rauhala oli tulossa kello 11 aikaan aikaan aamupäivällä kauppareissulta, kun tapahtui jotain odottamatonta.

– Olin kävelemässä Kallenraittia kohdassa, jossa oikealle jää kirkko ja metsikkö. Reitti kulkee korkeiden talojen välistä. Siellä ei ollut siihen aikaan ihmisiä liikenteessä, mutta sitten vastaan tuli mieshenkilö. Hän lähti tulemaan kohti, mutta aurinko paistoi minua silmiin, enkä oikein nähnyt kunnolla. Sitten tajusin, että hän veti jotain kiiltävää povestaan, Rauhala kertoo Ilta-Sanomille kotonaan Kaarinassa.

Mies, jota Rauhala kuvailee noin 40-vuotiaaksi, käski häntä olemaan liikkumatta ja antamaan laukkunsa.

– Sitten näin, että miehellä oli iso keittiöveitsi. Hän lähti se pystyssä tulemaan kohti. En saanut sanaa suustani. Ajattelin vain, että eihän tämä voi olla totta.

Rauhala ei kuitenkaan jähmettynyt tai panikoinut. Hän kuvailee olleensa ikään kuin unessa, mutta aistit olivat täysin terävät.

– Eihän minulla ollut laukussa yhtään rahaa, ainoastaan sipulipussi, mutta päätin, etten anna hänelle edes sitä.

MIES KÄVI Rauhalaan käsiksi mutta ei saanut rajuista otteista huolimatta rautarouvaa kaatumaan. Heidän hoippuessaan mies pudotti veitsensä.

– Hän alkoi yhtäkkiä katsella ympärilleen ja tajusi, että veitsi on poissa. Minä huomasin veitsen maassa ja tiputin sen laukkuuni, sinne sipulipussin viereen. Sitten mies juoksi karkuun kirkon taakse.

Rauhala lähti kulkemaan Kallenraittia, kunnes vastaan tuli kaksi naista. He olivat kauhuissaan ja kehottivat Rauhalaa soittamaan 112:een. He jäivät hänen kanssaan odottamaan poliisin saapumista. Naiset antoivat tuntomerkit miehestä, jonka olivat nähneet hetki aiemmin juoksevan metsään.

– Ne leveäharteiset poliisit olivat hirveän ystävällisiä. Lopuksi muistin, että minullahan on se veitsi. Poliisit käskivät minua heittämään sen äkkiä maahan. He ottivat minulta dna-näytteen, koska veitsessähän oli minun sormenjälkeni myös, Rauhala kertoo.

Lounais-Suomen poliisi on vahvistanut Rauhalan kertoman tapahtumakulun Ilta-Sanomille.

Kuva
Miehellä oli aseenaan pitkä keittiöveitsi, jonka Anneli onnistui saamaan haltuunsa. –Tiputin sen laukkuuni, sinne sipulipussin viereen, hän kuvailee. (KUVA: TATU LERTOLA)

RAUHALAN tuttavat arvelevat, että kyseessä on huumeiden käyttäjä, sillä Rauhala kuvailee miestä ”heikon oloiseksi suomalaiseksi lurjukseksi”.

– Hän varmaan kuvitteli, että olen heikko vanhus, kun olin potkurollaattorin kanssa liikenteessä. Mutta en minä sitä tarvitse liikkumiseen, sen kanssa on vain mukava kuljettaa ostoksia, Rauhala kertoo.

Mutta mikä sai hänet toimimaan tilanteessa niin kylmän viileästi? Vastaus löytyy Rauhalan taustasta. Hän on entinen näyttämötähti ja oopperalaulaja, joka kiersi vuosikymmenet saksalaisia teattereita ja esiintyi pariinkin otteeseen Savonlinnan Oopperajuhlilla Salomen pääroolissa. Savonlinnassa hän tapasi myös ensimmäistä kertaa tulevan aviomiehensä, nyt jo edesmenneen viulistin Detlev Wentzin.

– Näyttämöllä saattaa tapahtua kaikenlaista odottamatonta. Kollega voi tehdä virheen ja laulaa väärin – mitä tahansa voi sattua. Siellä täytyy olla koko ajan ylivalveilla, Rauhala sanoo.

Hän kuvailee toimintakykyään tilanteessa hiukan samanlaiseksi tunteeksi kuin joskus musiikin parissa tapahtuu: Asiat ikään kuin naksahtavat paikalleen, on kuin olisi ”ylitilassa”.

RAUHALA kertoo joutuneensa uhkaaviin tilanteisiin pari kertaa aiemminkin. Toinen tapahtui Wienissä opiskellessa, kun joku lähti seuraamaan häntä illalla.

– Siihen aikaan poliiseja oli joka puolella, joten juoksin suoraan ensimmäisen poliisin luo, jonka näin.

Toinen kerta sattui Münchenissä, jossa Rauhala huomasi jonkun taas seuraavan häntä.

– Onneksi olen aina ollut nopea jaloistani, joten pääsin karkuun.

Rauhala myöntää, että Kallenraitilla tapahtunut uhkaava tilanne on kummitellut mielessä jälkeenpäin.

– Seuraavana yönä heräsin noin kello 12 enkä saanut enää nukuttua. Nousin ylös ja kirjoitin kaksi tuntia. Sen jälkeen olin ihan rauhallinen.

Pyhäinpäivänä Rauhala oli kuuntelemassa Mozartin Requiemia.

– Ilma oli kylmä, ja ihmettelin, miksi kävelen hiukan hoiperrellen. Tunsin oloni heikoksi, joten ehkä tilanne vaikutti jotenkin jälkeenpäin, hän kertoo.

Rauhala on toistaiseksi vältellyt kävelyreittiä. Hän kävelee kauppaan pidempää tietä. Hän kuitenkin esitteli pyynnöstä Ilta-Sanomille kohtaa, jossa hyökkäys tapahtui.

– Tuossa on se nurmikko, johon hän yritti minut kaataa. Mutta enpä kaatunut. Tuonne kirkon taakse hän juoksi, Rauhala osoittaa.

90-VUOTIAAN rautarouvan kuntoa, terävyyttä ja reagointikykyä ei voi kuin hämmästellä. Mikä on ikinuoren oopperadiivan salaisuus?

– Laulaminen. Se on pitänyt minut nuorena, Rauhala vastaa epäröimättä.

Lounais-Suomen poliisi pyysi jo samana päivänä yleisöltä silminnäkijähavaintoja ja lisätietoja tapahtuneesta. Poliisista kerrotaan IS:lle, ettei veitsihyökkääjää ole löydetty. Epäilty on hoikka mies, jolla punainen huppari tai kuoritakki. Takin hihoissa on mustaa, ja hänellä oli reppu.

Kaikki tapahtumaan liittyvät havainnot voi ilmoittaa sähköpostitse osoitteeseen: [email protected].

Anna-Maija Naakka, Kaarina
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006298989.html

Artikkelissa on lisää kuvia.

Tämä lurjus on varmaan isokin kala narkkipiireissä.
????? ?? ??????.
Sonderkommando
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 1:35 am

Re: Kaarina: Veitsellä aseistautunut ryöstäjä paini 90-v. naisen kanssa - hävisi ottelun ja pakeni; poliisi etsii

Viesti Kirjoittaja Sonderkommando »

Kukkakeppi leipäveitsen kanssa liikenteessä. Narkkarilta kunnon pohjanoteeraus. Ikäleidi näyttää kyllä siltä, että 6-vuotiaskin painis sen kanveesiin. Pääasia kuitenkin että mummolla kaikki hyvin. Oli se syy sitten narkin voimissa tai järjenäänen hetkellinen välähdys.
-Tie helvettiin on päällystetty hyvillä aikomuksilla.
systeris
Lauri Hanhivaara
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2016 4:14 am

Re: Kaarina: Veitsellä aseistautunut ryöstäjä paini 90-v. naisen kanssa - hävisi ottelun ja pakeni; poliisi etsii

Viesti Kirjoittaja systeris »

Ah, en malta odottaa et tää lurjus löytyy koko kansan naurettavaksi.
Päästä, päästä
Periksi anna
Yhteiseksi hyväksi
Perimmäiseksi parhaaksi
Avatar
Fire
Rico Tubbs
Viestit: 1207
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2019 10:20 pm

Re: Kaarina: Veitsellä aseistautunut ryöstäjä paini 90-v. naisen kanssa - hävisi ottelun ja pakeni; poliisi etsii

Viesti Kirjoittaja Fire »

Ettei vain kuitenkin ollut kultturelli suomalainen lurjus tämä. Tuo iso veitsi ja tuntomerkkien puute viittaa siihen suuntaan.
Vastaa Viestiin