Totuus syntyvyyden laskusta Suomessa
Lähetetty: Su Helmi 23, 2020 9:22 am
Altti Papinsaari loi töikseen deittisivuston valeprofiileja – kertoo nyt, minkälaiset profiilit ”myivät” kuin häkä
Porilaiselle mainostoimiston luova johtaja Altti Papinsaarelle teki puolen vuoden ajan kuvitteellisia profiileja suomalaiselle deittisivustolle. Kuvituskuva.
Kuva: Saara Westerbacka, Colourbox
Julkaistu: 22.2. 11:31
”Kommunikaatio lopetettiin siinä vaiheessa, kun asiat alkoivat mennä liian pitkälle”
Porilaiselle mainostoimiston luovalle johtajalle Altti Papinsaarelle maksettiin puolen vuoden ajan palkkaa siitä, että tämä loi suomalaiselle deittisivustolle kuvitteellisia profiileja. Papinsaari itse kutsuu jälkikäteen työtä markkinointiprostituutioksi.
Valeprofiilien haamukirjoittajana toimiessaan hän onnistui särkemään sydämiä, todisti riipaisevia avautumisia, mutta oppi myös tuntemaan, minkälaista seuraa suomalaiset ovat vailla.
Papinsaarta haastatteli aiemmin Ylen Radio Suomi Pori.
Kahdeksan vuotta sitten Papinsaareen otti yhteyttä valtakunnallinen media-alan yritys, jolla oli perusteilla uusi maksullinen deittisivusto. Jotta kukaan olisi valmis maksamaan palvelusta, piti tarjolla olla profiileja, joista kiinnostua.
– Eli potentiaalista riistaa. Minulle tekstin tuottajan näkökulmasta kyse oli vain yhdestä asiakkuudesta muiden joukossa, Papinsaari kertoo Ilta-Sanomille.
Pian hän löysikin itsensä luomasta tyhjästä useita satoja tarinoita kuvitteellisista miehistä ja naisista. Työtä helpotti se, että profiilit olivat anonyymejä; ne toimivat nimimerkeillä ja ilman kuvia.
– Alku oli oikeastaan aika hauskaa. Pystyi leikittelemään erilaisilla rooleilla. Osa persoonista oli vasemmalla kädellä sutaistuja, osaan etsin inspiraatiota tuttavista ja sukulaisista.
Altti Papinsaari.
Kuva: Saara Westerbacka
Papinsaarelle maksettiin kertomansa mukaan myös siitä, että hän ylläpiti käyttäjien kiinnostusta luomiaan henkilöitä kohtaan, tiettyyn pisteeseen asti.
– Itse koin sen alkuun ammatillisesti hienona, että pystyin ikään kuin luomaan kuvitteellisia profiileja, joihin ihmiset intoutuivat vastaamaan hyvinkin avoimesti.
Projektin myötä hän tuli samalla imaistuksi syvälle suomalaisen nettideittailun ytimeen.
Pian Papinsaari havahtui kuitenkin huomaamaan deittisivustoilla valtavan kohtaanto-ongelman 30 ikävuoden paikkeilla olevien naisten ja miesten välillä.
Ensinnäkin oikeaa parisuhdetta etsiviä naisia on paljon enemmän suhteessa miehiin. Biologinen kellokin saattoi tikittää, mutta he eivät ehkä ole löytäneet omia standardeitaan vastaavaa miesseuraa.
Profiililtaan naiset ovat akateemisesti sivistyneitä, kiinnostuneita taiteesta ja kulttuurista sekä hakivat miestä, jonka kanssa lähteä vaikkapa katsomaan kokeellista teatteriesitystä pienelle näyttämölle.
Papsinsaaren luoman ”kulttuurimiehen” profiilit myivätkin sivustolla kuin häkä.
– Minun oli helppo havaita, minkälaiset naiset vastasivat massoittain tämäntyyppisiin profiileihin. Mitä lyyrisemmin ja herkemmin minä siellä kirjoitin olevani ikään kuin mies joka on kiinnostunut näistä asioista, sitä enemmän naiset kiinnostuivat.
Parin vuoden kuluttua seuranneen avioeronsa jälkeen Papinsaari löysi itsensä samoilta sivustoilta seuraa etsimästä, ja teki jälleen saman havainnon.
– Suomalaiset miehet eivät kykene kirjallisesti ilmaisemaan itseään sillä tavalla, että naiset kokisivat saavansa heihin henkistä yhteyttä, hän selventää.
Hänen mukaansa kyse ei ole siitä, että naiset hakisivat elokuvarakkautta, vaan yksinkertaisesti miehiä, joiden maailma ei pyöri jossain jääkiekon, jalkapallon, formuloiden tai autojen tuunaamisen välimaastossa.
Miesten kohdalla kipinän taas sai syttymään esimerkiksi se, että nainen tiesi jotain jalkapallosta.
– Kun nainen vaikkapa kirjoitti, että hänen suosikki jalkapallojoukkueensa on Manchester United, se oli bensaa liekkeihin. Naisissa tuntuivat kiinnostavan asiat, joista suuri osa miehistä mutta vain pieni osa naisista on tavallisesti kiinnostuneita, vaikka ne Valioliigan ottelut.
Papinsaari saattoi vaihtaa useitakin viestejä käyttäjien kanssa kevyissä chat-keskusteluissa, riippuen paljon siitä, millä tasolla jutustelu liikkui.
Pian osa käyttäjistä alkoi luonnollisesti toivomaan tapaamista.
– Vastuu oli meidän ja kommunikointi lopetettiin siinä vaiheessa, kun asiat alkoivat mennä liian pitkälle. Kiitin mahdollisimman kauniisti kirjeenvaihdosta ja kerroin, että olen jo löytänyt itselleni kumppanin, Papinsaari muistelee.
Kaikkiaan häntä hämmästyttää jälkikäteen se, kuinka avoimesti ihmiset kertoivat aroista ja hyvinkin henkilökohtaisista asioistaan tuntemattomille.
Hän sai lukea sydäntä särkeviä tarinoita vuosia jatkuneesta pettämisestä, avioeroista ja siitä, miten Papinsaaren luoma kuvitteellinen profiili oli saanut ihmiset vihdoin antamaan parisuhteelle uuden mahdollisuuden.
Jossain kohtaa työ alkoikin tuntua liian raskaalta.
– Tällaista markkinointiprostituutiota ei voi kovin pitkään jatkaa, koska jossain kohtaa työn etiikka astuu vastaan.
Papinsaari uskoo, että osa deittisivustoista ylläpitää tänäkin päivänä käyttäjien kiinnostusta vastaavien kuvitteellisten profiilien avulla.
Hän kehottaakin deittisivuistojen käyttäjiä suhtautumaan varauksella keskustelukumppaneihin, ja avaamaan sydäntään anonyymin vastapuolen sijaan vasta esimerkiksi tapaamisen yhteydessä.
Päivi Lakka
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006416060.html
Porilaiselle mainostoimiston luova johtaja Altti Papinsaarelle teki puolen vuoden ajan kuvitteellisia profiileja suomalaiselle deittisivustolle. Kuvituskuva.
Kuva: Saara Westerbacka, Colourbox
Julkaistu: 22.2. 11:31
”Kommunikaatio lopetettiin siinä vaiheessa, kun asiat alkoivat mennä liian pitkälle”
Porilaiselle mainostoimiston luovalle johtajalle Altti Papinsaarelle maksettiin puolen vuoden ajan palkkaa siitä, että tämä loi suomalaiselle deittisivustolle kuvitteellisia profiileja. Papinsaari itse kutsuu jälkikäteen työtä markkinointiprostituutioksi.
Valeprofiilien haamukirjoittajana toimiessaan hän onnistui särkemään sydämiä, todisti riipaisevia avautumisia, mutta oppi myös tuntemaan, minkälaista seuraa suomalaiset ovat vailla.
Papinsaarta haastatteli aiemmin Ylen Radio Suomi Pori.
Kahdeksan vuotta sitten Papinsaareen otti yhteyttä valtakunnallinen media-alan yritys, jolla oli perusteilla uusi maksullinen deittisivusto. Jotta kukaan olisi valmis maksamaan palvelusta, piti tarjolla olla profiileja, joista kiinnostua.
– Eli potentiaalista riistaa. Minulle tekstin tuottajan näkökulmasta kyse oli vain yhdestä asiakkuudesta muiden joukossa, Papinsaari kertoo Ilta-Sanomille.
Pian hän löysikin itsensä luomasta tyhjästä useita satoja tarinoita kuvitteellisista miehistä ja naisista. Työtä helpotti se, että profiilit olivat anonyymejä; ne toimivat nimimerkeillä ja ilman kuvia.
– Alku oli oikeastaan aika hauskaa. Pystyi leikittelemään erilaisilla rooleilla. Osa persoonista oli vasemmalla kädellä sutaistuja, osaan etsin inspiraatiota tuttavista ja sukulaisista.
Altti Papinsaari.
Kuva: Saara Westerbacka
Papinsaarelle maksettiin kertomansa mukaan myös siitä, että hän ylläpiti käyttäjien kiinnostusta luomiaan henkilöitä kohtaan, tiettyyn pisteeseen asti.
– Itse koin sen alkuun ammatillisesti hienona, että pystyin ikään kuin luomaan kuvitteellisia profiileja, joihin ihmiset intoutuivat vastaamaan hyvinkin avoimesti.
Projektin myötä hän tuli samalla imaistuksi syvälle suomalaisen nettideittailun ytimeen.
Pian Papinsaari havahtui kuitenkin huomaamaan deittisivustoilla valtavan kohtaanto-ongelman 30 ikävuoden paikkeilla olevien naisten ja miesten välillä.
Ensinnäkin oikeaa parisuhdetta etsiviä naisia on paljon enemmän suhteessa miehiin. Biologinen kellokin saattoi tikittää, mutta he eivät ehkä ole löytäneet omia standardeitaan vastaavaa miesseuraa.
Profiililtaan naiset ovat akateemisesti sivistyneitä, kiinnostuneita taiteesta ja kulttuurista sekä hakivat miestä, jonka kanssa lähteä vaikkapa katsomaan kokeellista teatteriesitystä pienelle näyttämölle.
Papsinsaaren luoman ”kulttuurimiehen” profiilit myivätkin sivustolla kuin häkä.
– Minun oli helppo havaita, minkälaiset naiset vastasivat massoittain tämäntyyppisiin profiileihin. Mitä lyyrisemmin ja herkemmin minä siellä kirjoitin olevani ikään kuin mies joka on kiinnostunut näistä asioista, sitä enemmän naiset kiinnostuivat.
Parin vuoden kuluttua seuranneen avioeronsa jälkeen Papinsaari löysi itsensä samoilta sivustoilta seuraa etsimästä, ja teki jälleen saman havainnon.
– Suomalaiset miehet eivät kykene kirjallisesti ilmaisemaan itseään sillä tavalla, että naiset kokisivat saavansa heihin henkistä yhteyttä, hän selventää.
Hänen mukaansa kyse ei ole siitä, että naiset hakisivat elokuvarakkautta, vaan yksinkertaisesti miehiä, joiden maailma ei pyöri jossain jääkiekon, jalkapallon, formuloiden tai autojen tuunaamisen välimaastossa.
Miesten kohdalla kipinän taas sai syttymään esimerkiksi se, että nainen tiesi jotain jalkapallosta.
– Kun nainen vaikkapa kirjoitti, että hänen suosikki jalkapallojoukkueensa on Manchester United, se oli bensaa liekkeihin. Naisissa tuntuivat kiinnostavan asiat, joista suuri osa miehistä mutta vain pieni osa naisista on tavallisesti kiinnostuneita, vaikka ne Valioliigan ottelut.
Papinsaari saattoi vaihtaa useitakin viestejä käyttäjien kanssa kevyissä chat-keskusteluissa, riippuen paljon siitä, millä tasolla jutustelu liikkui.
Pian osa käyttäjistä alkoi luonnollisesti toivomaan tapaamista.
– Vastuu oli meidän ja kommunikointi lopetettiin siinä vaiheessa, kun asiat alkoivat mennä liian pitkälle. Kiitin mahdollisimman kauniisti kirjeenvaihdosta ja kerroin, että olen jo löytänyt itselleni kumppanin, Papinsaari muistelee.
Kaikkiaan häntä hämmästyttää jälkikäteen se, kuinka avoimesti ihmiset kertoivat aroista ja hyvinkin henkilökohtaisista asioistaan tuntemattomille.
Hän sai lukea sydäntä särkeviä tarinoita vuosia jatkuneesta pettämisestä, avioeroista ja siitä, miten Papinsaaren luoma kuvitteellinen profiili oli saanut ihmiset vihdoin antamaan parisuhteelle uuden mahdollisuuden.
Jossain kohtaa työ alkoikin tuntua liian raskaalta.
– Tällaista markkinointiprostituutiota ei voi kovin pitkään jatkaa, koska jossain kohtaa työn etiikka astuu vastaan.
Papinsaari uskoo, että osa deittisivustoista ylläpitää tänäkin päivänä käyttäjien kiinnostusta vastaavien kuvitteellisten profiilien avulla.
Hän kehottaakin deittisivuistojen käyttäjiä suhtautumaan varauksella keskustelukumppaneihin, ja avaamaan sydäntään anonyymin vastapuolen sijaan vasta esimerkiksi tapaamisen yhteydessä.
Päivi Lakka
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006416060.html