Valokuvia

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

papillon kirjoitti:---- Tyypillistä awanismia, keksit taas hatusta tuon " kertoi jossain haastattelussa..." , tuosta vaan, ilman että sillä on todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Vai onko sulla tosiaan esittää mistä " haastattelusta " on kyse?
Eipä taida olla, mutta saitpahan taas väläyttää.
Niin - mielestäni kaikkein tehokkain ja uskottavin tapa ymmärtää ja oppia uusia asioita on, kun omiin kysymyksiin löyttää ihan itse vastauksen.

Joten kehoitankin teitä, skoone ja papillon - > tutustukaa keskusteltavaan aiheeseen.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

skoone, kyllä Gusse eräässä haastattelussa itse kertoo, että makkaraa paistettiin ja heitettiin läppää, etupäässä prätkistä.

Nyt täytynee olla awan kanssa eri mieltä auringon heijastamista moottoripyöristä, sillä aurinko laski silloin etelään, eli niemen korkeat puut tekivät leiripaikasta varmaan melko synkän paikan, tänä päivänä joillekin kenties pelottavankin.

Nuotion ja auringon heijastukset ainakin minä unohdan, mutta saattaisin pitää edelleen huhu, eli kuulopuheiden kantautuneen bongareiden korviin, jolloin päättivät mennä katsomaan niitä motskareita.

Vai oliko ne motskarit niinkään kiinnostavia, sillä pojat olivat jo sen ikäisiä, että motskareita enemmän saattoivat kiinnostaa nuorten tekemiset.

Jos Kilu on mennyt alapolkua niin lähelle telttaa kuin on pystynyt ja nähnyt jonkun koluavan uhrien omaisuutta teltanriekaleista, niin on sitten palannut Heikille kertomaan asioista, jolloin niemellä ollut "vaitelias kuuden mies", on huomannut pojat ja mennyt piiloon.

Näin olisi Kilulle saattanut jäädä ne kengät mieleen, joista sitten on vastaavasti kertonut Heikille.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Hessu52 kirjoitti:Nyt täytynee olla awan kanssa eri mieltä auringon heijastamista moottoripyöristä, sillä aurinko laski silloin etelään, eli niemen korkeat puut tekivät leiripaikasta varmaan melko synkän paikan, tänä päivänä joillekin kenties pelottavankin.
Noinhan se on, kuten Hessu kerrot - mutta kellonajat merkitsee ja kertoo paljon siitä - mitä kertoja kertoo nähneensä.

Toisin sanoen tullaan siihen - milloin nuotio nähtiin ja milloin aurinko heijasti motskareihin ? Kohtaako nämä janat ja ajat ?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Helluntaiaaton iltana 1960 Högnäistä katsottuna Hästbergetistä (myöhempi Murhaniemi) näkyi Alibin (Elokuu 2005) mukaan nuotion savut ja heijastuksia motskareiden pinnoista. Nuotion loimusta ei kirjoitettu mitään. Voisiko palstalle saada sanatarkan lainauksen Salosen haastattelun tästä kohdasta, kenellä sattuu olemaan lehti helposti saatavilla. Se lienee ainoa kirjallinen tieto tästä näkemisestä toistaiseksi.
awa kirjoitti:
Hessu52 kirjoitti:Nyt täytynee olla awan kanssa eri mieltä auringon heijastamista moottoripyöristä, sillä aurinko laski silloin etelään, eli niemen korkeat puut tekivät leiripaikasta varmaan melko synkän paikan, tänä päivänä joillekin kenties pelottavankin.
Noinhan se on, kuten Hessu kerrot - mutta kellonajat merkitsee ja kertoo paljon siitä mitä - ja milloin kertoja kertoo "mitäkin" nähneensä.
Toisin sanoen tullaan siihen - milloin nuotio nähtiin ja milloin aurnko heijasti motskareihin ? Kohtaako nämä janat ja ajat ?
Hessu52 on nähnyt tässä asiassa totuuden valon, niinkuin awakin sen todeksi myöntää asiamiesroolin mukaisesti. Ja jos Espoon käräjäoikeus olisi sattunut lausumaan auringolaskun ajasta jotain sellaista, että almanakan mukaan aurinko laski puolen kymmen aikaan illalla Helsingin horisontin mukaan, ja ilmansuunnasta, että aurinko oli silloin suunnilleen luoteessa sekä lähin pääilmansuunta oli pohjoinen, niin minkä sille voi, kun oikeus on Gustafssoninkin vapauttanut syytteestä. Ei tällainen auringonlaskusuunnan tuomio enää mikään yllätys olisi ollut, vaikka etelään se kyllä laski ja niemi oli varjossa.

Keskustelua toki saadaan näinkin, niin kauan kun keskustelijat viitsivät kiinnostua tällaisesta päättömyydestä. Tai ehkä se on jostain näkökulmasta hauskaa, ja siksi jatkuu.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

awa kirjoitti:[
Niin - mielestäni kaikkein tehokkain ja uskottavin tapa ymmärtää ja oppia uusia asioita on, kun omiin kysymyksiin löyttää ihan itse vastauksen..
Sinä näytät soveltavan tuota vielä pidemmälle.. Sinä keksit myös itsellesi sopivat vastaukset :lol:

.[/quote]Joten kehoitankin teitä, skoone ja papillon - > tutustukaa keskusteltavaan aiheeseen.[/quote]

awa, hyvä, lienen tutustunut aiheeseen erittäin hyvin, ja kauan. Joten äläpä pomoile.
Muista lähdekritiikki!
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti: Niin - mielestäni kaikkein tehokkain ja uskottavin tapa ymmärtää ja oppia uusia asioita on, kun omiin kysymyksiin löyttää ihan itse vastauksen.
"Löyttää" sanan tilalla voidaan varmaan käyttää kansanomaisesti "keksiä" sanaa. Oppimistahan tämä on parhaimillaan, kun ensin Awa keksii, Hessu vahvistaa, tai päinvastoin. Meille muille tulee kokoajan uutta: aurinko mm laskee etelään, mutta ilmeisesti vain helluntaisin, karkausvuodet poisluettuna.
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Hyperlinkin takana on albumi Bodomin järven etelärannalta, ei Bodomistin silmin.

Kuvien yhteenveto on thumbnail lehdellä.

Buenos Dias.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Olisi sittenkin pitänyt kirjoittaa että mantereen suuntaan, josta on kirjoitettu, että se on eteläinen suunta.

Harkitsin tuota ilmansuunta pitkään ja jos kerran lintupojat tulivat niemelle etelän suunnasta, ja niemen kärki on osoittanut pohjoiseen, niin mikä se oikea suunta sitten olisi. Kun puhutaan läntisestä niemestä niin mikä se niemi noista kolmesta niemestä on, vaikkakaan Haukansilmaä Kiviojan olinpaikka voisi hyvällä tahdollakaan kutsua niemeksi.

Minun nielestäni murhaniemi on eteläisin läntisin niemi kolmesta niemestä.

Miten olisitte itse asettaneet niemet ei nyt Kaisaniemestä katsottuna, vaan Bodomilta katsottuna.

Korjataan tuo sitten, että se aurinko ei laskenut etelään vaan taivaanrannan taa.

Itse sain nuhteita aikoinaan, kun väitin murhaniemea läntiseksi niemeksi, joten mikä on oikea niemien järjestys, kun aina menee pieleen.

Ei ole mikään ihme, jos oikeaa telttapaikkaa ei saada kartalle, kun joillain muillakin saattaa olla ilmansuuntien tietämisessä Bodomilla sitä sun tätä.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:.

Ei ole mikään ihme, jos oikeaa telttapaikkaa ei saada kartalle, kun joillain muillakin saattaa olla ilmansuuntien tietämisessä Bodomilla sitä sun tätä.
Tämä oli hyvä. Epäilet, ettemme mekään pysty määrittämään teltan paikkaa, koska sinulla sattuu olemaan horisontin jako hakusessa! :lol:

Normaalisti kartta esitetään siten, että pohjoinen on ylhäällä. Jos katsot pohjoiseen, missä tahansa, niin itä jää oikean käden puolelle. Voit kokeilla tätä kotona, kompassin kanssa. Eli murhaniemi on itäisin niemi etelärannalla.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Enpä ole vielä Kainuun korpiin kadonnut, vaikka siellä on tullut vaelleltua
v. 71 lähtien, nykyään jo ilman kompassia, sillä maastot ovat tulleet niin tutuiksi.

Karhunkierros on muutamaan kertaan tullut vedettyä, mutta nykyään se on kuin autostraadaa kulkisi.

Kerro nyt sitten ihmeessä, miten ne niemet siellä Bodomilla menevät ja missä on pohjoinen ja missä etelä, itä ja länsi.

Kyllä minä netiedän, mutta varmista sinä ne vielä minulle, vai onko vaikeuksia?
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Hessu52 muotoilee, että pohjoissuunnan määritys on varsinainen ongelma Bodomilla. Kun alueelta on suomalainen peruskartta, joka hyvin esittää järven rantaviivan, tiet ja rakennukset sekä koordinaattiviivat ja pohjoissuunnan, niin hätä ei ole tämän näköinen. Jotta Hessu52 voisi turvallisesti selostaa asian perheen pienimmille, niin annetaan vaatimattomat ohjeet näin aluksi ja lisitään niitä tarvittaessa.

Käydyn keskustelun tarkkuudelle riittää, että katsotaan karttaa, jossa pohjoinen on jossakin tunnetussa suunnassa. Meillä on ollut jakelussa peruskartta, mutta käytetään tällä kertaa uutta karttaa, jolla on samat asiat ja polkuja on lisäksi selvennetty.

Oheisella kartalla pohjoinen on kartan yläreunaan päin ja etelä taas on alareunaan päin, molemmat suunnilleen kartan pystyreunojen osoittamassa suunnassa. Itä ja Högnäs ovat oikealla ja länsi ja Oittaa vasemmalla, molemmat kartan vaakareunojen määräämässä suunnassa. Kartan keskellä ovat kaikki kolme niemeä, murhaniemi (A)oikealla ja idässä, keskiniemi keskellä ja loiva, läntisin kallioniemi (B) Oittaan puolella lännessä. Niemet ovat rantaviivassa olevien mutkien kohdalla. Juuri tämän asian voisi olettaa kiinnostavan pilttejä. Ettei tule liikaa asiaa yhdellä kertaa, niin vasta hieman myöhemmin kannattaa mainita, että myös lahdet ovat rantaviivan mutkien kohdalla. Lopulta kuitenkin kokonaisuus kannattaa tehdä selväksi, koska muuten voi käydä niin, että myös etelä ja pohjoinen käsitetään väärin.

Helluntaina 1960 aurinko on laskenut luoteeseen (pohjois-länteen, englannista suomennettuna) ja hävinnyt siellä taivaanrannan taa. Sen viime säteet ovat tulleet murhaniemeen juuri luoteesta käsin (kartan vasemman yläkulman suunnasta), ja puut ovat heittäneet varjonsa vastakkaiseen suuntaan kohden kaakkoa (etelä-itä, englanninkielisille). Näin ollen valo on tullut järveltä päin ja lisäksi heijastunut järven pinnasta niemeen. Niemi on ollut hyvin valaistu.

Tästä voi itse jatkaa.

Jos lisää tutorin neuvoja tarvitaan, niin olen käytettävissä seuraavalla tauollani.
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

Hessu52 kirjoitti:Enpä ole vielä Kainuun korpiin kadonnut, vaikka siellä on tullut vaelleltua
v. 71 lähtien, nykyään jo ilman kompassia, sillä maastot ovat tulleet niin tutuiksi.

Karhunkierros on muutamaan kertaan tullut vedettyä, mutta nykyään se on kuin autostraadaa kulkisi.

Kerro nyt sitten ihmeessä, miten ne niemet siellä Bodomilla menevät ja missä on pohjoinen ja missä etelä, itä ja länsi.

Kyllä minä netiedän, mutta varmista sinä ne vielä minulle, vai onko vaikeuksia?
Ota toi toinen Hessu kaveriksi sinne Kainuun korpiin, sillä on aikaa, se
osaa kulkea metsissä, mitä nyt Mantsissa eksyttiiin, ja teillä olisi yhteiset
jutut Bodomista :oops:
Kwaak

Viesti Kirjoittaja Kwaak »

Merivuokko kirjoitti:
Ron_Burgundy kirjoitti:
Hessu52 kirjoitti:Jos nuo moottoripyörät olisivät kiiltäneet leiritulen valossa, niin missä se nuotio on voinut olla, koska Telttahan joidenkin mukaan sijaitsi ksuurinpiirtein keskellä polkua ja olisi rajoittanut näköalasektoria, eli mistä tätä nuotiota on katsottu?

Pidän hieman skeptisenä koko tarinaa nuotiosta ja kiiluvista prätkistä.
Tuosta nuotiohommasta olen täysin samaa mieltä hessun kanssa
Sytytä nuotio ja mene Högnäsin rantaan katsomaan, ja sieltä löytyy tänäkin päivänä VK, jonka kanssa Kilu katseli nuotiota ja moottoripyörien
kiiltelyä.
Kartalta mitaten Högnäsin ranta on yli kilometrin päässä tapahtumapaikalta.
Kilometrin päästä metrin korkuinen esine, esimerkiksi moottoripyörä, näyttää samalta kuin millimetrin korkuinen esine metrin päästä, mittasuhteet ovat samat.
Nuotion toki voi tuolta matkalta nähdä kipinän kokoisena, mutta epäilempä, ettei moottoripyörien kimmellys sinne asti näkynyt.
Epäilen, edelläoleviin yhtyen, sitäkin, näkyikö telttapaikalta yhtään mitään Högnäsin rantaan.
Ja jos moottoripyörän jokin osa olisi tosi miniatyyrisenä näkynytkin, miten sen olisi voinut arvioida tuon matkan päästä moottoripyöräksi ?
Tuosta nuotiosta en tiedä, mutta paikalta surmien jälkeen otetuissa kuvissa ei sellaista ole enkä paikallisena ole kuullut sellaista olleen.
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

Kwaak kirjoitti:
Merivuokko kirjoitti:
Ron_Burgundy kirjoitti: Tuosta nuotiohommasta olen täysin samaa mieltä hessun kanssa
Sytytä nuotio ja mene Högnäsin rantaan katsomaan, ja sieltä löytyy tänäkin päivänä VK, jonka kanssa Kilu katseli nuotiota ja moottoripyörien
kiiltelyä.
Kartalta mitaten Högnäsin ranta on yli kilometrin päässä tapahtumapaikalta.
Kilometrin päästä metrin korkuinen esine, esimerkiksi moottoripyörä, näyttää samalta kuin millimetrin korkuinen esine metrin päästä, mittasuhteet ovat samat.
Nuotion toki voi tuolta matkalta nähdä kipinän kokoisena, mutta epäilempä, ettei moottoripyörien kimmellys sinne asti näkynyt.
Epäilen, edelläoleviin yhtyen, sitäkin, näkyikö telttapaikalta yhtään mitään Högnäsin rantaan.
Ja jos moottoripyörän jokin osa olisi tosi miniatyyrisenä näkynytkin, miten sen olisi voinut arvioida tuon matkan päästä moottoripyöräksi ?
Tuosta nuotiosta en tiedä, mutta paikalta surmien jälkeen otetuissa kuvissa ei sellaista ole enkä paikallisena ole kuullut sellaista olleen.
Moottoripyörien kimallus nuotion loisteessa näkyi Högnäsin rantaan.
Miksei olisi näkynyt.
Mene sinne Hägnäsiin laiturille seisomaan, sytytä sitä ennen nuotio ja
vie moottoripyörät paikoilleen ja katso että ovat puhtaat liasta ja pölystä.
Jospa Kilulla oli vaikkapa yökiikarit, mistä sen tietää.
Kwaak

Viesti Kirjoittaja Kwaak »

Merivuokko kirjoitti:Moottoripyörien kimallus nuotion loisteessa näkyi Högnäsin rantaan.
Miksei olisi näkynyt.
Siksi, ettei teltan vierellä ollut nuotiota, jonka loisteessa pyörät olisivat kiiltäneet ja siksi, ettei tuolta etäisyydeltä läpi rannan kasvillisuuden olisi tuollaista havaintoa voinut tehdä.
Kyllä Högnäsin ranta minullekin tuttu paikka on...
Vastaa Viestiin