Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Martti
Martin Riggs
Viestit: 630
Liittynyt: La Elo 06, 2011 10:30 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Martti »

En kertonut ja olen jotenkin painanut tuon tapahtuman jonnekin alimpiin syövereihin aivoissa ja nyt se jotenkin sieltä pulpahti pinnalle. En "uskaltanut" kertoa poliisille, koska se olisi tarkoittanut, että vanhempanikin olisivat saaneet tietää liftauksestani ja mitenkähän monta kertaa siitä oli kielletty, varoiteltu ja puhuttu. Nousi pintaan elävästi myös se miten irrationaalisesti sitä teininä ajatteli ja käyttäytyi... :roll:
alfanaaras
Armas Tammelin
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:11 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja alfanaaras »

Martti kirjoitti:En kertonut ja olen jotenkin painanut tuon tapahtuman jonnekin alimpiin syövereihin aivoissa ja nyt se jotenkin sieltä pulpahti pinnalle. En "uskaltanut" kertoa poliisille, koska se olisi tarkoittanut, että vanhempanikin olisivat saaneet tietää liftauksestani ja mitenkähän monta kertaa siitä oli kielletty, varoiteltu ja puhuttu. Nousi pintaan elävästi myös se miten irrationaalisesti sitä teininä ajatteli ja käyttäytyi... :roll:
Itsekkin liftailin jatkuvasti tuohon aikaan, joko kaverin kanssa tai yksin. Hyvin usein yksin. Jos jokaisesta ahdistelijasta tai muuten erikoisesti käyttäytyvästä miehestä ois ilmoittanut, niin olis tullut iso kansio tai mun liftaukset ois loppunut siihen :roll: .
Kerran mulla jäi ruskeen saab99:n kahva käteen auton sisäpuolelta :oops: (Ei varmaan ollu sama saab Martti tai sit oot tehnyt esipehmityksen saabille)

Se on oikeasti hyvin mahdollista että ensimmäinen auto, joka on tullut ykköstiellä, on pysähtynyt ja napannut Piian kyytin. Joko vapaaehtoisesti tai väkisin.
Voin sanoa, että pääsin joskus heti ekan auton kyytiin, kun tienvarteen kävelin. Eikä kukaan ehtinyt nähdä mua ennen kun olin autossa. Tuohon aikaan kanta- ja valtateiden varrella kun oli, niin saattoi joku pysähtyä ja pyytää kyytiin vaikkei liftannutkaan. n.35-45 vuotiaat miehet oli pahimpia nuoren tytön ahdistelijoita liftailijan kokemuksella. Rekkakuskit oli luotettavimpia kuin muut. Yhden ainoan kerran törmäsin lemmenkipeään rekkakuskiin ja sekin oli sellanen tapaus, et olin menossa ihan erisuuntaan, kun tyyppi pysäytti rekkansa 50m päähän ja alkoi houkuttelee toiseen suuntaan lähtee hänen kanssaan, noup.
Yks kuorma-autoilija tuli niin tutuksi, et välillä kävi kahvilla ohimennen (komia nuorimies :wink: ).

Ekan kerran kun liftas, niin kyl sillon oli aikamoinen jännitys, ehkä Piia halusi kokeilla ja kävi heti köpelösti. Tuohon aikaan varoiteltiin aika paljon liftaamisen vaaroista ja itse käytin päätä ja nokkeluutta tästä johtuen. En noussut joka autoon, olin kehitellyt uskottavia tarinoita, jos kuski alkoi olemaan liian tuttavallinen.

70-luvun liftarisurmat eli vielä varoittavina esimerkkeinä tuohon aikaan ja muutenkin kuuli läheltä piti tarinoista. Mutta nuorena oli päästävä kaupunkiin pidemmältäkin.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Näkemiin vaan, muru-sarjan Barry eli näyttelijä Timothy Spall:
Kuva

Pia-surmista tuomionsa istunut Pohjanmaan poika Harri Erkki Mikael Leppinen:
Kuva

Kuin kaksi marjaa!

Tosin Leppinen on syntynyt 1968 joten olisi ollut kesällä 1987 vajaa parikymppinen nuorukainen. Oliko se Barry-tyyppi minkä ikäinen silloin rippikesänäsi, Martti?
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Martti
Martin Riggs
Viestit: 630
Liittynyt: La Elo 06, 2011 10:30 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Martti »

Kuva

Enemmän tyyppi näytti tämmöiseltä Barryltä. Tukkaa oli tosin vähemmän ja se oli rasvainen ja silmät olivat enemmän ulospäin pullistuneet. Ja tällä elämänkokemuksella myö aika pieni vehkeinen tyyppi. :lol:

Viistoistakesäisen mielestä mies oli vanha, mutta nyt kun itsekin olen...niin ehkä arvoisin tyypin noin nelikymppiseksi. Nykyään siis jo yli kuusikymppiseksi.

Alfanaaras, ehkä se tosiaan oli mun käsittelyn jäljiltä se kahva! :mrgreen: Paniikkikäsittelyt annoin sekä kuskin kädelle, että auton ovelle.

Vaan eipä tuo mun liftausta lopettanut...
kajuhani69

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja kajuhani69 »

Onkos mitään tietoa tuon tapaukseen ehkä liittyvän valkoisen auton mallista tai merkistä?
Sedan, farmari tms?
Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Martti kirjoitti:En kertonut ja olen jotenkin painanut tuon tapahtuman jonnekin alimpiin syövereihin aivoissa ja nyt se jotenkin sieltä pulpahti pinnalle. En "uskaltanut" kertoa poliisille, koska se olisi tarkoittanut, että vanhempanikin olisivat saaneet tietää liftauksestani ja mitenkähän monta kertaa siitä oli kielletty, varoiteltu ja puhuttu. Nousi pintaan elävästi myös se miten irrationaalisesti sitä teininä ajatteli ja käyttäytyi... :roll:
Poliisille on aina pystynyt antamaan nimettömiä vihjeitä esim. kirjeitse (esim. olin tiellä x, jossa harmaalla Volvolla ajellut mies ahdisteli tms.), siihen ei välttämättä tarvita puhelinta, nettiä yms. Jos ahdistelua tai muuta sopimatonta/laitonta käytöstä/toimintaa ilmenee, niin se on poliisiasia.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
kanelia
Armas Tammelin
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2011 12:43 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja kanelia »

Minusta vaikuttaa kaikista todennäköisimmältä, että Piia joutui henkirikoksen uhriksi nimenomaan noustessaan jonkun vieraan/puolitutun autoon ehkäpä juuri liftaamalla. Olihan hän tehnyt sellaista ennenkin. Kadonneet -ohjelmassahan Piia oli kirjoittanut päiväkirjaansa, miten hän ja ystävänsä olivat "vilkuttaneet" useammin kuin kerran vanhemmille pojille, jotka olivat sitten poimineet heidät kyytiinsä. Ehkä jopa tuo, joka poimi Piian kyytiinsä kohtalokkaana iltana oli joku näistä puolituntemattomista pojista, eikä siksi tehty liftarista havaintoja, koska Piian ei ollut edes tarvinnut liftata.

Toinen vaihtoehto on se, että Piia on lähtenyt ystävänsä luo Paimioon ja koska se on tapahtunut ilman sen ihmeempää suunnittelua, hän on päättänyt liftata perillä ja koko vyyhti on pelkkä surkeiden sattumusten sarja (Piia tulee poimituksi autoon niin pian, ettei hänestä tehdä havaintoja ja joutuu sitten vielä henkirikoksen uhriksi).

Niin ja koska täällä selvästi kamalan moni ei tuota Kadonneet jaksoa ole katsonut niin tapahtumien kulkuhan oli tosiaan se, että Piian oli tarkoitus viettää viikonloppu ystävänsä luona Paimiossa (jossa hän oli ollut myös monesti ennenkin), mutta isälle sattunut työkeikka sotki suunnitelmat niin, että tämän oli pakko pyytää Piiaa vahtimaan nuorinta veljeään kyseisenä perjantai-iltana. Keikan Piian isälle teettänyt henkilö kuitenkin sanoi, että pikkupojan voisikin ottaa mukaan, mutta Piia oli kuitenkin ehtinyt jo perua viikonlopun Paimiossa ja jäi kotiin. Perjantai-iltana isän ja appiukon saunoessa, Piialle ja tämän vanhemmalle veljelle (joka oli Piiaa muistaakseni about vuoden nuorempi) tuli riitaa siitä kumpi saisi päättää, mitä telkkarista katsotaan. Eli tavanomainen sisarusten välinen riita, jonka seurauksena suivaantunut Piia lähti ulos, eikä palannut koskaan kotiin.

Kadonneet jaksosta jäi sellainen käsitys, että perheen ja seurakunnan yhteydet asiaan on tutkittu ihan perusteellisesti. Ainakaan en perheellä mitään tekemistä usko katoamisen kanssa olevan. Minusta myös tuo Piian yhtäkkinen lähteminenkin on ihan ymmärrettävää. Tyttö oli jäänyt paitsi odottamastaan viikonlopusta Paimiossa saaden sitten myöhemmin tietää peruneensa koko jutun ihan turhaan. Kun ei saanut edes katsoa haluamaansa ohjelmaa, kiristyi murrosikäisen pinna sen verran, että sai tarpeekseen koko perheestään ja lähti kaverilleen, jonne alunperinkin halusi mennä.

Piiahan oli kotiseudullaan Piikkiössä tunnettu ja rankastikin koulukiusattu äidin alkoholismin ja uskonnollisen taustansa vuoksi. Ilmeisesti Piialla ei oikein ollut muuta paikkaa minne mennä kuin tuo Paimion kaveri, sillä palattuaan saunasta ja Piian lähdöstä kuultuaan, isä on heti olettanut hänen lähteneen Paimioon, vaikka koko juttu olikin jo peruttu. Sunnuntai-iltana, kun Piian olisi pitänyt palata, isä soitti Paimioon ihmetelläkseen, miksei tyttö jo tule kotiin ja sai tietää, ettei Piiaa ollut näkynyt koko viikonloppuna.

Jollekin pisti silmään se, kun isä kehui Piian olleen hyvin viehättävä. Isähän sanoi suurinpiirtein "Minä sanoin hänelle [Piialle], että odotas muutama vuosi niin pojat juoksee sun perässä. Minusta hän [Piia] oli todella viehättävä." Piiahan oli "isän tyttö" ja tämän kanssa kovin läheinen (oikeesti, eikö jotkut ihmiset voi kuvitella tällaista tilannetta ilman, että siinä täytyy olla jotain sairasta... :roll: ), joten varmasti myös uskoutui tälle ikään kuuluvista ulkonäköpaineistaan, jotka luultavasti olivat myös verbaalisen koulukiusaamisen tulosta. Isää onkin ehkä jäänyt kaivelemaan se, ettei hän mielestään rohkaissut tarpeeksi tytärtään luottamaan itseensä ja samalla myös kaihoaa sitä, miten Piia ei saanut nähdä noita muutamaa vuotta eteenpäin, jolloin hän olisikin huomannut arvonsa ja kauneutensa.
Rouva Piilopoliisi
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 10:51 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Rouva Piilopoliisi »

Martti kirjoitti:Matka sujui muuten ihan hyvin, mutta kun halusin poistua tyyppi ajoikin tien sivuun, veti kalunsa housuistaan ja yritti laittaa ovet lukkoon, jotenkin pääsin ulos autosta. Jouduin taistelemaan oikeasti, tyyppi roikkui jalassani vielä kun olin jo ulos autosta, hakkasin häntä auton ovella kädelle. Kun pääsin irti tyyppi kaasutti nopeasti mestoilta. Jonkun ajan päästä luin sekä kuskin, että auton tuntomerkkeihin sopivan hemmon raiskanneen PK-seudulla.
:shock: :shock: :shock:
Miten tämä osuikin silmiini.
Kesällä 1987 juhannuksen jälkeen liftasin kasitien ja kantatie 67:n ristyksessä tismalleen kuvaukseen sopivan äijän kyytiin, joka yritti tehdä saman tempun. :shock: :shock: Henkilöllisyyteni suojaamiseksi en viitsi kertoa tässä tarkempia yksityiskohtia siitä missä ja miten pääsin pinteestä.
Rouva Piilopoliisi
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 10:51 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Rouva Piilopoliisi »

Martti kirjoitti:En kertonut ja olen jotenkin painanut tuon tapahtuman jonnekin alimpiin syövereihin aivoissa ja nyt se jotenkin sieltä pulpahti pinnalle. En "uskaltanut" kertoa poliisille, koska se olisi tarkoittanut, että vanhempanikin olisivat saaneet tietää liftauksestani ja mitenkähän monta kertaa siitä oli kielletty, varoiteltu ja puhuttu. Nousi pintaan elävästi myös se miten irrationaalisesti sitä teininä ajatteli ja käyttäytyi... :roll:
Mulla oli aivan sama homma. Liftaaminen oli kotona ankarasti kielletty. Se esti kaikenlaiset yhteydenotot poliisiin. :oops: :oops:
Rouva Piilopoliisi
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 10:51 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Rouva Piilopoliisi »

Laita, Martti, mulle yksäriä, jos yksityiskohdat kiinnostavat. :wink:
kanelia
Armas Tammelin
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2011 12:43 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja kanelia »

Hohhoijaa, jos teillä ihmiset on tosiaan noin paljon kokemuksia mahdollisesti samasta ahdisteliasta niin eikö nyt kaikkien näiden vuosien jälkeenkin olisi jo aika ilmoittaa poliisille :roll: Kadonneet -ohjelmassahan poliisilla oli epäilty Piian tapaukseen, joka on seksuaalirikollinen ja 80-luvulla Ilmeisesti juurikin liftanneita tyttöjä kyytiin poimiva henkilö. Jos tyyppi onkin sama niin voitaisiin saada jotain selvyyttä tähänkin katoamiseen tai ainakin lisää todisteita kyseistä pervoa vastaan.
Rouva Piilopoliisi
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 10:51 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Rouva Piilopoliisi »

kanelia kirjoitti:Hohhoijaa, jos teillä ihmiset on tosiaan noin paljon kokemuksia mahdollisesti samasta ahdisteliasta niin eikö nyt kaikkien näiden vuosien jälkeenkin olisi jo aika ilmoittaa poliisille :roll: Kadonneet -ohjelmassahan poliisilla oli epäilty Piian tapaukseen, joka on seksuaalirikollinen ja 80-luvulla Ilmeisesti juurikin liftanneita tyttöjä kyytiin poimiva henkilö. Jos tyyppi onkin sama niin voitaisiin saada jotain selvyyttä tähänkin katoamiseen tai ainakin lisää todisteita kyseistä pervoa vastaan.
No hohhoijaa.
Pyysin Marttia laittamaan yksäriä. Tai voinhan minäkin laittaa hänelle. Mitä minä sen jälkeen teen - tai mitä me teemme - ei kai nyt tässä vaiheessa kuulu kenellekään.

Miksi pitää vastata ja tölväistä niin tympein sanankääntein? :shock:
Rouva Piilopoliisi
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 10:51 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Rouva Piilopoliisi »

Toisaalta itse en ole missään vaiheessa, siis ennen tätä, voinut ajatellakaan oman kokemukseni liittyvän mitenkään tähän Ristikankareen tapaukseen, koska minunkin tapaukseni sattui Etelä-Pohjanmaalla. Tulin tähän ketjuun aivan vahingossa ja luin Martin viestin. En ole edes liiemmin koko Piian katoamiseen perehtynyt.

OT: olen jo selvittänyt tarkan päivänkin, jolloin tuon ketaleen kyytiin päädyin. Se oli helppo selvittää, koska olin lähdössä seuraavana päivänä matkalle ja päivämäärä jolloin poistuin maasta oli ylhäällä eräässä vanhassa paperissa. :)
Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Rouva Piilopoliisi kirjoitti:Toisaalta itse en ole missään vaiheessa, siis ennen tätä, voinut ajatellakaan oman kokemukseni liittyvän mitenkään tähän Ristikankareen tapaukseen, koska minunkin tapaukseni sattui Etelä-Pohjanmaalla. Tulin tähän ketjuun aivan vahingossa ja luin Martin viestin. En ole edes liiemmin koko Piian katoamiseen perehtynyt.

OT: olen jo selvittänyt tarkan päivänkin, jolloin tuon ketaleen kyytiin päädyin. Se oli helppo selvittää, koska olin lähdössä seuraavana päivänä matkalle ja päivämäärä jolloin poistuin maasta oli ylhäällä eräässä vanhassa paperissa. :)
Kannattaa muistaa, että samainen ahdistelija on voinut yhtä hyvin liikkua muillakin autoilla kuin Saabilla. Ko. tyyppihän voi olla ahdistelun "monitoimimies" eli kaveri on voinut ahdistella muuallakin kuin maanteillä, kuten esim. lenkkipoluilla, uimarantojen läheisyydessä jne. eli tyyppi voi olla monellekin tuttu, joskin eri yhteyksistä.

Ahdisteleekohan kaveri enää? Jos ei, niin milloin on tapahtunut viimeinen tyypin suorittama ahdistelu?

Olen sitä mieltä, että liittyipä ko. ahdistelija Piian tapaukseen tai ei, niin vapaalla jalalla tämmöisten ahdistelijatyyppien ei tule olla.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
peimari
Poliisikoira Rex
Viestit: 254
Liittynyt: Pe Syys 18, 2009 3:57 am

Re: Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Viesti Kirjoittaja peimari »

ja kannattaa myös edelleen muistaa että ketään ei ole edelleenkään nähnyt piiaa oven sulkeudettua!Paitsi tämä kirje!!! :D
Lukittu