https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/36a8 ... 616605d359
Otkes: Hangon veneturmassa valtavat voimat – surma-alus lähti käsistä jopa lähes 180 km/h vauhdissa
31.8.2020 klo 20:27
Poliisin ja Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtajat eivät muista vastaavaa onnettomuutta Suomen oloissa.
Poliisi ja Otkes selvittävät Hangon Poker Run -venetapahtuman turvallisuusasioita.
Otkesin Kai Valonen kiinnittää huomiota siihen, että tapahtumalta ei edellytetty esimerkiksi kilpaveneilyyn verrattavia turvallisuustoimia.
Poliisi ei toistaiseksi kerro, miten rikoksista epäillyt henkilöt suhtautuvat esitutkintaan.
Hangon Poker Run -venetapahtumassa sattunut venekolari ja alakouluikäisen lapsen kuolema ovat aiheuttaneet sekä poliisin rikostutkinnan että Onnettomuustutkintakeskuksen itsenäisen tutkinnan.
Alustavien arvioiden mukaan onnettomuudessa vallitsivat erittäin suuret liike-energiat.
Näytöstapahtumassa esiintynyt kaksirunkoinen, tehokkailla moottoreilla varustettu katamaraanialus törmäsi päin 4-henkistä veneseuruetta, joka oli seuraamassa tapahtumaa. Pikaveneen kuljettaja menetti aluksen hallinnan ilmeisesti sivuaallokossa.
Länsi-Uudenmaan poliisin tutkinnanjohtaja, komisario Markus Ramstedt kertoo, että esitutkinta kiinnittyy jatkossa ennen kaikkia ”miksi” -kysymyksen ympärille. Poliisi on muutamassa viikossa saanut dokumentoitua törmäyshetken kattavasti, jolloin avoimet kysymykset koskevat lähinnä tapahtuman turvallisuusjärjestelyjä.
– Asia on tietyllä tapaa monimutkainen, kun onnettomuus on tapahtunut vesiliikenteessä. Rikosnimikkeet ja rikoksesta epäillyt ovat pysyneet ennallaan, Ramstedt sanoo.
Poliisi pitää ennakkotapauksena
Poliisi epäilee pikaveneen kuljettajaa sekä Poker Run -tapahtuman järjestävää tahoa rikoksista. Tutkintanimikkeinä ovat kuolemantuottamus, vammantuottamus ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen.
Miten henkilöt suhtautuvat rikosepäilyihin?
– En oikeastaan pysty kertomaan siitä vielä. Se on meillä tiedossa, mutta asiasta ei vielä voi tiedottaa, komisario vastaa.
Ramstedt arvioi, että poliisi tiedottaa tutkinnasta lisää korkeintaan ensi viikolla. Tiedottamista on kuitenkin tarkoitus jatkaa.
Päältä ajettu venekunta ei ole epäiltynä rikoksesta, vaan heitä kuullaan jutussa asianomistajina.
Komisarion mukaan poliisi aikoo selvittää tapahtuman turvallisuusjärjestelyt. Poliisi ja Onnettomuustutkintakeskus tutkivat osin samoja asioita, mutta eri syistä: poliisin tehtävä on selvittää osapuolten rikosvastuu, kun Otkes toimii ennaltaehkäisyn näkökulmasta ja antaa suosituksia jatkon varalle.
Poliisi ei voi käyttää Otkesin tutkimustietoa suoraan rikosasian näyttönä, mutta viranomaiset ovat silti tietoisia toistensa tutkinnoista.
– Tämä on jonkinlainen ennakkotapaus. Yleisötapahtuman aikana vesialueella tapahtunut onnettomuus, tällaisia ei Suomessa taida olla. Tietysti siinä mielessä teemme yhteistyötä, että vaihdamme ajatuksia siitä, miten asiat pitäisi miettiä.
Kuolettava liike-energia
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtaja Kai Valonen pitää Ramstedtin tavoin onnettomuutta poikkeuksellisena. Valonen kiinnittää huomiota erittäin suureen liike-energiaan, joka tilanteessa oli mukana. Hän vertaa tapausta muun muassa Alahärmän monsteriauto-onnettomuuteen 2015. Tuolloin seitsemän ihmistä loukkaantui, kun auton pyörä sinkoutui katsomoon. Neljä uhria sai vakavia vammoja, heistä kaksi oli lapsia.
– Tapahtumat ovat sillä tavalla samaa sukua, että kaikissa on ollut isoja voimia ja liike-energiaa. Nopeutta ja massaa. Jos nopeus ja massa karkaavat, tulee isoja vahinkoja. Tapahtumia on miljoona erilaista, mutta tällaisissa riski on ilmeinen sekä kuljettajalle, sivullisille että järjestävälle taholle, Valonen kertoo.
Valonen arvioi alustavasti, että surmaveneen nopeus oli vajaat 100 solmua. Maanopeudeksi muutettuna vauhti vastaisi vajaata 180 kilometriä tunnissa. Iltalehti kertoi aiemmin asiantuntija-arviosta, jonka mukaan veneen massa saattoi olla noin pari tonnia, jolloin alusta voi verrata raskaammanpuoleiseen henkilöautoon. Tutkinnanjohtaja korostaa, että arvio nopeudesta on tässä vaiheessa vielä summittainen ja voi muuttua. Lisäksi veneen nopeus alkoi hidastua välittömästi, kun kuljettaja menetti hallinnan ja potkurin kulma muuttui optimaalisesta ajoasennosta.
– Potentiaalia oli vieläkin vakavampaan, vaikka yksi kuoli.
Tässä on paljon pureskeltavaa”
Onnettomuustutkintakeskus haluaa perata läpi tapahtuman turvallisuusjärjestelyt. Valosen mukaan yleiset turvallisuusvelvoitteet eivät sinällään ole liian löysiä, mutta ”joku kokonaisuudessa ei nyt toimi”.
– Käymme läpi myös aallosta pompanneen veneen tekniikkaa. Mutta tämä onnettomuus on hiukan kuin ponnahduslauta isompiin ongelmiin.
Millaiset rajoitusalueet järjestäjä oli luonut, ja miten niitä valvottiin?
– Meidän täytyy kysyä sitä eri suunnista. Täytyy myös miettiä, mikä olisi riittävä etäisyys. Ei ole mitään paperia, jossa lukisi, montako metriä sen täytyy olla. Se on hyvin hankala tilanne, kun on tällainen tapahtuma, jossa ajetaan nopeusajoa, mutta kyse ei ole kilpailulajista. Erona moottoriveneurheiluun on se, että niissä on kansainväliset sääntökirjat. Tässä tapahtumajärjestäjän on pakko miettiä, miten homma hoidetaan, mutta mihin sitten tukeudutaan? Tässä on paljon pureskeltavaa.
SOLMU SALMINEN