Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tulee törkeä, kun se on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Nythän tämä on aika kiistatonta, koska seurauksena oli kuolema.Don MC kirjoitti: ↑Ti Elo 10, 2021 12:08 pm https://yle.fi/uutiset/3-12053103
Eli ilmeisesti siis bussi ajanut päin punaisia. Tossa on voinut käydä se, joka täällä oli aiemmin esillä, eli bussi on jäänyt jumiin oikealle kääntyvien autojen taakse ja päässyt jatkamaan risteyksen yli vasta sen jälkeen kun valot olivat vaihtuneet. Kaikenkaikkiaan paskamainen tilanne.Poliisi edistynyt Turussa kuolemaan johtaneen sähköpotkulautaonnettomuuden tutkinnassa – linja-auton kuljettajaa epäillään rikoksista
Lounais-Suomen poliisi kertoo edistyneensä Turussa viime viikon keskiviikkona tapahtuneen onnettomuuden tutkinnassa, jossa sähköpotkulaudan kuljettaja menehtyi jäätyään linja-auton alle.
Poliisin mukaan linja-auton kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
Linja-auto kulki Uudenmaankatua pitkin Hämeenkadun yli Kupittaan suuntaan. Sähköpotkulautaa kuljettanut nuori nainen ylitti Uudenmaankatua pyörätien jatketta pitkin, jolloin linja-auto törmäsi häneen.
Poliisi on saanut katsottavakseen kameratallenteita tilanteesta. Myös todistajia on kuultu. Poliisi jatkaa rikoksen selvittämistä. Esitutkinnan on arvioitu valmistuvan lähikuukausien aikana.
Tuo onkin erittäin hankala risteys ja siinä jää usein noiden kääntyvien takia (tai itse kääntyessä) jumiin, etenkin ruuhka-aikoina. Eikä vain tuon bussin ajosuunnassa. Siksi yleensä vältän sitä paikkaa.
EDIT: Huomattavaa vielä, että nuo rikosepäilykset ovat törkeinä. Oikeusoppineet voinevat valaista.
Kuolemantuottamuksen suhteen taas kyse on siitä, onko bussikuski ollut huolimaton vai törkeästi huolimaton. Esimerkkinä törkeästä huolimattomuudesta olisi, että kuski on havainnut potkulautailijan ylittämässä tietä ja silti ajatellut ehtivänsä ensin alta pois. Tai vaikka posottanut punaisia päin sellaisella nopeudella, ettei ole mitään mahdollisuutta pysäyttää linja-autoa. Toki lähtökohtaisesti jos on epäselvyyttä perusmuotoisen ja törkeän tekotavan välillä, tutkinta aloitetaan yleensä törkeämmästä nimikkeestä. Se lisää mm käytettävissä olevien pakkokeinojen määrää ja sitä on helppo lieventää tarvittaessa. Jos tutkinta aloitetaan lievemmästä nimikkeestä ja myöhemmin todetaan, että heti tutkinnan alussa olisi tarvittu tiettyä pakkokeinoa, on mahdollisuus jo menetetty. Tässä nyt tuskin tarvitaan kotietsintöjä tai televalvontaa, mutta noin niinkun yleisellä tasolla.